RU01 Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 På vilka grunder kan man lösas från sin tjänst inom Hv? Kan man som PC få sparken för att man missar en övning? Skjuta KSP skarpt med ena handen och filma med andra VET jag ger sparken men i övrigt? Vilka regelverk reglerar uppsägning av avtal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 (edited) På vilka grunder kan man lösas från sin tjänst inom Hv? Kan man som PC få sparken för att man missar en övning? Skjuta KSP skarpt med ena handen och filma med andra VET jag ger sparken men i övrigt? Vilka regelverk reglerar uppsägning av avtal? Läs HEMVÄRNSHANDBOKEN. Där regleras dylika frågor (vill jag minnas). Det finns trådar om detta i forumet också. Men frågar du MIG så är MIN erfarenhet att om du 1. följer avtalet och 2. lever ett sansat och laglydigt och städat liv och ej ägnar dig åt icke politisk korrekt verksamhet, och i övrigt bedöms lämplig, så får du inte "sparken". Har du gjort dina "timmar" enligt avtal kan de knappast sparka dig för att du missar enstaka övning. Edited November 13, 2009 by Magister R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted November 13, 2009 Author Report Share Posted November 13, 2009 Inte mig det gäller! Ännu........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Uppfyller du inte avtalet så kan man få sparken. Sen är det otroligt kortsiktigt att säga upp en PC som inte kan deltaga en KFÖ pga. whatever. Bättre att lägga personen i "vila" det året om det inte finns möjlighet att klara avtalet det året. Men blir det två år i rad, då skall man nog fundera på om man skall ha ex. en PC befattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Har flera gånger hört rikshemvärnschefen säga att "Det är inte en mänsklig rättighet att vara med i HV". Min kommentar: säger bataljonsledningen "bristande förtroende" så åker man ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Har flera gånger hört rikshemvärnschefen säga att "Det är inte en mänsklig rättighet att vara med i HV". Min kommentar: säger bataljonsledningen "bristande förtroende" så åker man ut. måste det inte finnas något som måste bevisas eller är det bara för batledningen att kicka folk på lösa grunder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 måste det inte finnas något som måste bevisas eller är det bara för batledningen att kicka folk på lösa grunder Begreppet bristande förtroende är precis vad det låter som. Exempel: Nej vi kan inte bevisa att du är en brottsling, men att du umgås med tex Hells Angels gör att vi inte känner förtroende för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted November 13, 2009 Author Report Share Posted November 13, 2009 måste det inte finnas något som måste bevisas eller är det bara för batledningen att kicka folk på lösa grunder Begreppet bristande förtroende är precis vad det låter som. Exempel: Nej vi kan inte bevisa att du är en brottsling, men att du umgås med tex Hells Angels gör att vi inte känner förtroende för dig. På detta sätt kan en dålig tex kompanichef göra sig av med en DUC som tex kan vara betydligt mer kompetent och därmed kan sägas vara ett hot för KC? Verkar inte riktigt rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 C utbgrp är väl den som signerar uppsägningen av avtalet? Visst kan en sur KC påverka C utbgrp. Men det är precis samma sak i resten av samhället, din chef kan väl nästan alltid sparka dig för att du är ett "hot". Och har man den stämningen i kompaniet/arbetsplatsen hade jag frivillig redan slutat och hittat något bättre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Jag tror inte att det finns något som helst legalt skydd för din medverkan i Hemvärnet. Du kan uteslutas utan angivande av några skäl och du har inte rätt att få den saken överprövad. Det är teorin. I praktiken fungerar det inte så. Alla tillämpar det betydligt mer förnuftigt. Den kc som säger upp en pc bara för att han känner sig "hotad" kommer nog få problem med sin chef. Så gör man bara inte. Skulle nästa säga att ett sådant beteende från en kc är grund för att kicka ut honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Kommer inte personalärenden in i någonstans i komp och/eller battråd? Jag borde kunne detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Tja, legitima konkreta skäl, dokumenterade, som bägge parter kan stå för/försvara i ett Bat-råd eller dylikt är väl inget att orda om. Det är när chefen bara inte tycker om dig och vill få väck dig från sitt förband som det blir jobbigt. "Förtroendebrist" kan vara svårt att bemöta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 måste det inte finnas något som måste bevisas eller är det bara för batledningen att kicka folk på lösa grunder Begreppet bristande förtroende är precis vad det låter som. Exempel: Nej vi kan inte bevisa att du är en brottsling, men att du umgås med tex Hells Angels gör att vi inte känner förtroende för dig. På detta sätt kan en dålig tex kompanichef göra sig av med en DUC som tex kan vara betydligt mer kompetent och därmed kan sägas vara ett hot för KC? Verkar inte riktigt rätt. så enkelt är det. och detta beslut kan inte överklagas och behöver inte vara dokumenterat etc. Så "bra" är denna organisation uppbyggd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 OCH det lär ju inte heller ses med blida ögon från de som ingår i plutonen.... Att "sparka" någon från ett förband enbart pga att man "ogillar" densamme torde vara ett personalpolitiskt självmord.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 (edited) Personalärenden av denna typ tas i likhet med tillsättande av kompanichefer och uppåt upp i batråd/hvgruppsråd. Ändelsen -råd innebär att denna församling yttrar sig i ärenden men formell högre chef har slutordet. hobbybefäl har mig veterligen ingen rätt att på egen hand sparka någon från hv utan mandat från högre ort, däremot kan ett byte av pluton/kompani/bataljon vara lämpligt vid så stora förtroendebrister om situationen inte kan lösas på andra sätt. IMHO bör ett plutonsbefäl eller befäl i högre befattning som inte finner tiden att fullgöra sitt avtal lämna sin befattning omedelbart. Med reservation för plötslig sjukdom och andra tillfälligheter som det är svårt att förutse. Ett befäl som inte kan uppfylla sin främsta funktion är det inte mycket nytta med. Edited November 13, 2009 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Det är faktiskt ganska intressant med vad en kompanichef motsv inom hemvärnet kan göra med "sitt" förband och faktiskt komma undan med.... Tror det skulle gå att skriva ganska intressant artiklar om just detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Karlsson Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Jag vet att man kan få sparken för "rattfylla". Misstänker att detta också gäller brott mot personer såsom stöld och misshandel mm. Så alla dom som kör bil dagen efter en fylla skall vara medvetna om att man om man chansar och tror att man är helt nykter kan bli sparkad från HV om det visar sig att man har en otillåten mängd alkohol i blodet. Leave the car at home. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 På vilka grunder kan man lösas från sin tjänst inom Hv? Kan man som PC få sparken för att man missar en övning? Skjuta KSP skarpt med ena handen och filma med andra VET jag ger sparken men i övrigt? Vilka regelverk reglerar uppsägning av avtal? @CP2 Har uder min år som befäl bara behöft sparka 2 soldater ur organisationen och det var inte roligt men tyvärr helt nödvändigt. Dessa individer spred dålig stämning för att de hade av okänd människa på utbildningsgruppen blivit lovad en viss tjänst. Detta resulterade i att folk hotade att hoppa av förbandet om inte dessa "skärpte till sig". Jag kallade till träffar med de inblandade ett antal gånger för att reda ut det som det gällde men de ställde inte upp, till slut erbjöd jag dem dubbel SGI för att de skulle kunna ta sig från arbetet för att reda ut saken utan resultat. Skall tillägga att jag dokumenterade alla åtgärder. Efter detta så dök de upp på ett tillfälle då jag efteråt fick ta dem mellan sex ögon och jag bara frankt förklarade för dem att ni har inte här att göra mera. De försökte att "överklaga" detta beslut men alla på utbildningsgruppen hade ju fått dokumentationen så de sa bara skyll er själv. Tyvärr kan jag inte skriva mera utförligt då det annars går att utröna vilka det var. Så det var vad som krävdes i detta fallet. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Jag vet att man kan få sparken för "rattfylla". Misstänker att detta också gäller brott mot personer såsom stöld och misshandel mm. Så alla dom som kör bil dagen efter en fylla skall vara medvetna om att man om man chansar och tror att man är helt nykter kan bli sparkad från HV om det visar sig att man har en otillåten mängd alkohol i blodet. Leave the car at home. Precis, att vara överdrivet vapenkåt (grovt obalanserat), springa omkring beväpnad på fritiden, bygga skydd mot utomjordingar, tro att alla andra är spioner eller något annat lika balanserat leder oftast till att du inte är lämplig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted November 15, 2009 Report Share Posted November 15, 2009 man kan visst bli av med sin tjänst som plutonchef på grund av man missar en övning samt ett DUC på hela året som stått uppsatta på övningsbulletinen fast man gjort sitt kontrakt. det är bara att kalla det för att man inte har förtroende för plutonchefen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted November 15, 2009 Author Report Share Posted November 15, 2009 (edited) man kan visst bli av med sin tjänst som plutonchef på grund av man missar en övning samt ett DUC på hela året som stått uppsatta på övningsbulletinen fast man gjort sitt kontrakt. det är bara att kalla det för att man inte har förtroende för plutonchefen Det är Special Olympics-gay vansinnigt. Blir lite nervös av allt underligt som händer uppe i norra Skåne, fast det gör ju att vi längre söderut får nya soldater..... Fk Satan, det borde minsann skrivas en artikel och det så fort som möjligt! Edited November 15, 2009 by CP2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 15, 2009 Report Share Posted November 15, 2009 man kan visst bli av med sin tjänst som plutonchef på grund av man missar en övning samt ett DUC på hela året som stått uppsatta på övningsbulletinen fast man gjort sitt kontrakt. det är bara att kalla det för att man inte har förtroende för plutonchefen Det är Special Olympics-gay vansinnigt. Blir lite nervös av allt underligt som händer uppe i norra Skåne, fast det gör ju att vi längre söderut får nya soldater..... Fk Satan, det borde minsann skrivas en artikel och det så fort som möjligt! Rättsäkerheten om man nu vill använda det ordet är mycket obefintlig när det gäller möjligheter att utesluta folk ur Hemvärnet, både på gott och ont. Här finns det troligen ett flertal fall att granska eller undersöka för den som skulle vilja göra det. Det är bara att söka runt i denna forumsdel av soldf för att finna ett antal berättelser från individer som råkat i klammeri med högre chefer och i det närmaste blivit utkastade eller blivit utkastade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 (edited) man kan visst bli av med sin tjänst som plutonchef på grund av man missar en övning samt ett DUC på hela året som stått uppsatta på övningsbulletinen fast man gjort sitt kontrakt. det är bara att kalla det för att man inte har förtroende för plutonchefen NEJ man kan inte bli av med sin tjänst BARA för att man uteblir från en kompaniövning & ett DUC möte. Det krävs en hel del till . Eftersom jag är den som genomfört åtgärden så är jag beredd att här redovisa samtliga skäl om så önskas av den berörda. Edited November 16, 2009 by QM insats komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 I den världen jag verkar i så blir man inte "brännmärkt" och utslängd pga av utebliven närvaro på övn/möte. Däremot blir man ifrågasatt om man aldrig dyker upp eller säger att man ska komma, men inte gör det. Finns det sen en giltig förklaring, så får man en ny chans. Sen finns det folk som straffar ut sig med diverse kroniska/systematiska återkommande fel, som gör att de är olämpliga inom den verksamheten Hv/NS bedriver. Som Brigadgeneralen Ekenberg säger så är det ingen RÄTTIGHET att vara med i Hv/NS. /Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Jag har. med min referensgrund, svårt att över-huvud-taget förstå denna debatt: Jag har varit med i HV sedan 1999, och fyllt mina kontrakt varje år, så jag räknar mig nästan som något av en veteran inom HV. Under detta decenium av övningar och personalomsättning har jag själv bara bevittat 2 (två) stycken fall där HV-man (i båda fallen meniga) avlägsnats från HV. I båda fallen var bakgrunden djupt tragiskt och allvarligt - vi pratar här om ALLVARLIGA incidenter på det personliga planet.... Kan det vara så att det skiljer sig mellan olika delar av landet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 När jag var kc hade vi en menig som blev inkallad till sin civila chef (kvinnlig) som sa till honom: "vad skulle du säga om jag säger upp dig?". Min menige soldat svarade: "vad skulle du säga om jag hämtade min AK4 och sköt dig?" Chefen fick livvakt och min menige soldat åkte ur Hemvärnet direkt. Inte så svårt val Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted November 16, 2009 Author Report Share Posted November 16, 2009 (edited) Jag har. med min referensgrund, svårt att över-huvud-taget förstå denna debatt: Jag har varit med i HV sedan 1999, och fyllt mina kontrakt varje år, så jag räknar mig nästan som något av en veteran inom HV. Under detta decenium av övningar och personalomsättning har jag själv bara bevittat 2 (två) stycken fall där HV-man (i båda fallen meniga) avlägsnats från HV. I båda fallen var bakgrunden djupt tragiskt och allvarligt - vi pratar här om ALLVARLIGA incidenter på det personliga planet.... Kan det vara så att det skiljer sig mellan olika delar av landet? Jag tror att vi är betydligt bättre på att slå ihjäl fi än att snacka om de mjuka frågorna. MEN, har man ÄNNU bättre koll på de mjuka frågorna blir man med automatik även BÄTTRE på att slå ihjäl fi enligt min enkla mening. Vi har utvecklinssamtal / utvecklingsplaner och hela faderullan i vår bataljon från soldat och uppåt, förhoppningsvis ska det medföra minskad personalomsättning på grund utav missämja och att folk blir vad jsut vad de kan & vill bli. Edited November 16, 2009 by CP2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 uteblivet deltagande kan vara en orsak till avskiljande från tex en insatspluton. men då i kombination med andra aktiviteter, tex samröre med extrema politiska åsikter och aktiviteter. dock tror jag inte just detta skedde på rätt grunder. blev aldrig utrett hur allvarliga kontakterna inom extrem politiken var, man såg en chans att avskilja ett besvär, hittade en möjlighet och tog den. hur funkar det med avskiljande från avtalsorganisationer då? vet personer som har både fått bötesstraff och skyddstillsyn som fortfarande får vara ute och öva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 När jag var kc hade vi en menig som blev inkallad till sin civila chef (kvinnlig) som sa till honom: "vad skulle du säga om jag säger upp dig?". Min menige soldat svarade: "vad skulle du säga om jag hämtade min AK4 och sköt dig?" Chefen fick livvakt och min menige soldat åkte ur Hemvärnet direkt. Inte så svårt val Något OT, MEN: Där ser man hur några få ord kan förändra allt= hade soldaten ej svarat på detta, utan istället anmält arbetsgivaren, så hade den senare suttit "löst" till (under förutsättning att han var tillsvidareanst.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 man kan visst bli av med sin tjänst som plutonchef på grund av man missar en övning samt ett DUC på hela året som stått uppsatta på övningsbulletinen fast man gjort sitt kontrakt. det är bara att kalla det för att man inte har förtroende för plutonchefen NEJ man kan inte bli av med sin tjänst BARA för att man uteblir från en kompaniövning & ett DUC möte. Det krävs en hel del till . Eftersom jag är den som genomfört åtgärden så är jag beredd att här redovisa samtliga skäl om så önskas av den berörda. det kan du göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts