Jump to content

PKM -> UKM -> KSP ny?


903Lew

Recommended Posts

Har hört att jänkarna ska ha en variant av FN MAG som ska bestå av plast och svindyra metaller. Jag vill rentav minnas att artikeln talade om att det var Titan.

M240L, har dock dålig koll på hur utbredd antagningenutdelningen är.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Känns för min del som just nya handeldvapen inte är prio 1. (visst jag har inte markstrid som huvudtjänst men ändå)

Istället för att köpa något nytt nu eller i närtid tycker jag vi bör vänta till jänkarna byter igen. Deras LSAT med antingen hylslös eller komposithylsor verkar intressant tycker jag i varje fall och borde vara klar i den tidshorisont som krävs för att vi måste byta.

Link to comment
Share on other sites

NEGEV NG7 från Israel verkar rätt intressant också.

kan du utveckla på vilket vis den är värd pengarna och den politiska skitstormen från du vet vilka, att köpa vapen från israel. vad gör den mer intressant än andra kulsprutor

 

mins jag inte fel finns en storebror till ksp 90, om vi behöver en ny ksp i 7,62. fördelen med de är ju att de minskar antalet vapen system, mindre att lära och mindre huvudvärk för QM.

Link to comment
Share on other sites

Istället för att köpa något nytt nu eller i närtid tycker jag vi bör vänta till jänkarna byter igen.

Jänkarna har ju köpt nytt/uppdaterat sin FNMAG och gjort den lättare.

 

Den trade-off man fått är istället kortare livstid på sprutorna, pga tunnare gods i många av delarna.

Link to comment
Share on other sites

NEGEV NG7 från Israel verkar rätt intressant också.

kan du utveckla på vilket vis den är värd pengarna och den politiska skitstormen från du vet vilka, att köpa vapen från israel.

Nej, jag kan inte utveckla det och behöver heller inte det för att bedöma den som intressant.

Jag tror för den delen inte det är så mycket mer kontroversiellt att köpa vapen från länder som Israel jämfört med USA och Ryssland.

Det är en helt annan sak när svensk vapenindustri står som säljare.

 

vad gör den mer intressant än andra kulsprutor

Svårt att veta innan man testat. Kanske är hållbarheten bättre.

 

mins jag inte fel finns en storebror till ksp 90, om vi behöver en ny ksp i 7,62. fördelen med de är ju att de minskar antalet vapen system, mindre att lära och mindre huvudvärk för QM.

58'an lär inte avskaffas förrän de är helt utslitna och man anser att det inte är värt att renovera dem längre. De ksp 90 vi har lär vara utslitna före dess. Ser då inget problem i att behålla 58'an så länge de håller för fordons- och helikoptermontage medan rörliga förband får nya ksp i både 5,56 och 7,62 som soldatburet understöd. Israeliska NEGEV finns i båda kalibrarna.

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

Istället för att köpa något nytt nu eller i närtid tycker jag vi bör vänta till jänkarna byter igen.

Jänkarna har ju köpt nytt/uppdaterat sin FNMAG och gjort den lättare.

 

Jänkarna köper mycket under tiden de utvecklar. Vi har inte de resurserna.

Funkar de sprutor vi har tillräckligt bra så länge? Jag tror det.

Alltså tror jag att det är bättre att spara pengarna till ett rejält generationsskifte som ger rejält förbättrade möjligheter snarare än marginellt bättre som de alternativ som finns idag verkar vara.

Link to comment
Share on other sites

Våra kära vänner (och Gripen-kunder!) Sydafrikanerna behövde under lång tid pga bristande Marxism och stökig inrikespolitik bygga mer eller mindre allt de behövde själva. Förutom mycket annat matnyttigt gjorde de en kulspruta i 7,62x51 som heter Vektor SS-77 och som (enligt wiki) väger 9,6 pannor. Den har även en lillebrorsa som slangar 5,56x45 och som väger 8,26 pannor.

 

Även om alla mina vänner och bekanta som slangat Negev tycker att det är en lysande spruta kan ursprungslandet ställa till det rent politiskt. Men inte kan det väl vara några problem med att tjacka sprutor från samma land som gav oss Galten?

Link to comment
Share on other sites

Det följde ju med ett gäng M240 av senaste variant med HKP 16. Nu verkar det ju dock bli minigun på dom, eller iaf på en till att börja med!

 

Nu kommer det iofs en uppdaterad KSP 58 med sönderfallande länk som standard samt rails kring pipan. Har tidsplan på en PP-presentation, så jag kan kolla upp det mer om det är intressant?

Link to comment
Share on other sites

[...]

Nu kommer det iofs en uppdaterad KSP 58 med sönderfallande länk som standard samt rails kring pipan. Har tidsplan på en PP-presentation, så jag kan kolla upp det mer om det är intressant?

 

Do it!

Link to comment
Share on other sites

Ksp 58B och B2 skall uppdateras med skena på locket (B) samt tre runt gascylindern (höger, vänster och under). För att svara på frågan ovan byts ledarplåt för att kunna lira med M13 sönderfallande länk.

vad för mer tillbehör har de tänkt att fästa på de tre skenorna runt gascylindern?
Link to comment
Share on other sites

Ksp 58B och B2 skall uppdateras med skena på locket (B) samt tre runt gascylindern (höger, vänster och under). För att svara på frågan ovan byts ledarplåt för att kunna lira med M13 sönderfallande länk.

vad för mer tillbehör har de tänkt att fästa på de tre skenorna runt gascylindern?

 

Det är nice med vapenlampa som också har ir samt laser-pek....har jag hört :happy:

Skenor ger möjligheter och flexibilitet. Sånt gillas.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Tidigare montage av laserpek har ju varit på rp-Ehv. Det har varit kass, det har slagit i överallt och vapnet har blivit väldigt högt. Sen har vikten varit för hög för att få ha monterad där.

Jag kan tänka mig att man tilldelar Mörkerriktmedel ak 5-kitet till 58orna i större utsträckning när det finns någonstans att sätta prylarna. Vidare är det mysigt med främre grepp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur står nya 58an sig viktmässigt med railsen? Har man gjort annat för att sänka vikten eller har man bara hängt på railsen så skiten blir tyngre? Jag hoppas och att man har gjort något övrigt åt vikten men tror inte det, så om det inte har gjorts något övrigt passar jag på att slänga ur mig det här:

Rolig diskussion det här, ena sekunden pratas det hekton hit och dit på andra sprutor och sedan blir man glad över att vår redan överviktiga och 50 år gamla KSP ska få rails och väga ännu mer. I min värld tillför inte rails runt gascylindern någonting på vår 58, den är redan för tung för att kunna hantera med till exempel ett främre grepp. Måste ner på 90-vikt innan sånt blir intressant. Iofs bra med laserpek på ett understödsvapen, men det går nog att hitta en annan lösning på just det utan att hänga skenor runt hela vapnet.

 

Vi bör skaffa en helt ny 7,62 spruta som är lättare, mindre rekyl, och fler modulära möjligheter. På så sätt kan vi faktiskt få med oss 7,62 understöd på gruppnivå, vilket kan användas på många olika sätt. Vi kan fortfarande ha kvar våra gamla 58or för fordonsmontage mm, men vi behöver ett nytt soldatburet understödsvapen i 7,62.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt klart med dig IB5. Men jag kan inte låte bli att le lite inombords att något äntligen förändras på ett så pass gammalt vapensystem. Tyvärr så är det lite väl sent samt dumt att hänga på mer vikt i stället för att banta Bettan.

 

HK121 i klippet som tidigare länkades såg ju ganska trevlig ut faktiskt. :rockon:

 

Enligt mig så är det inte bara en ny kulspruta som behövs, ett helt nytt bärsystem med väskor och verktyg behöver samtidigt implementeras. Hur ska i sådanafall den nya sprutan och dess materiel nyttjas, som enmansvapen eller skytt och laddare? I det senare fallet kanske man tar fram materiel, t.ex väskor för just det syftet? Jag kan bara tala för mig själv men det har fungerat för mig som enmansvapen hittills. Visserligen är det aldrig fel att ha en laddare som kan hjälpa en med att eldreglera och fippla med verktyg och fan och hans moster. Dock känns det som att om skytten och laddaren inte är samspelta och har detta i ryggmärgen så kan det hända att laddaren glömmer bort att även han ska kriga med sin bössa.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt klart med dig IB5. Men jag kan inte låte bli att le lite inombords att något äntligen förändras på ett så pass gammalt vapensystem. Tyvärr så är det lite väl sent samt dumt att hänga på mer vikt i stället för att banta Bettan.

 

HK121 i klippet som tidigare länkades såg ju ganska trevlig ut faktiskt. :rockon:

 

Enligt mig så är det inte bara en ny kulspruta som behövs, ett helt nytt bärsystem med väskor och verktyg behöver samtidigt implementeras. Hur ska i sådanafall den nya sprutan och dess materiel nyttjas, som enmansvapen eller skytt och laddare? I det senare fallet kanske man tar fram materiel, t.ex väskor för just det syftet? Jag kan bara tala för mig själv men det har fungerat för mig som enmansvapen hittills. Visserligen är det aldrig fel att ha en laddare som kan hjälpa en med att eldreglera och fippla med verktyg och fan och hans moster. Dock känns det som att om skytten och laddaren inte är samspelta och har detta i ryggmärgen så kan det hända att laddaren glömmer bort att även han ska kriga med sin bössa.

vad jag minns från ksp utbildningen var laddarens uppgift att serva skytten. en fördel med med en laddare är ju att de går att få med sig mer amunition än bara skytten kan ta med sig. sen kan de vara bra med någon som kan hålla ett öga på hur mycket de är kvar av bandet och eldreglerandet.
Link to comment
Share on other sites

Det måste inte vara ett motsatsförhållande, det går alldeles utmärkt med 7,62mm ksp som enmansvapen i skyttegrupperna, plutonen kan också förstärkas med motsvarande vapen, men ev med tjockare/mera uthållig pipa, med tvåmans servis.

Förslagsvis 5-mannagrupp med 2 sprutor + chef för att få välriktat blyregn över tiden.

Link to comment
Share on other sites

Med ett vapen med mindre rekyl, modulärt och lättare är jag precis som Apone inne på att det ena inte behöver utesluta det andra. Då ser jag gärna att man har en spruta på gruppen som hanteras på motsvarande sätt som en 90, dvs ett vapen med lite kortare pipa, kanske främre handgrepp, större kasett mm, av en person. På plutonsnivå (typ understödsgrupp) kan man sedan ha KSP med längre och robustare pipa som är avsett för mer rejält understödsarbete. Medan man på gruppnivå även har möjlighet att använda gruppsprutorna som ett understödsvapen, gärna med en gruppmedlem som är utbildad laddare på vapnet. Finns helt enkelt många möjligheter som ger mer eldkraft om vi får en lättare och mer modulär 7,62-spruta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...