Jump to content

Civilt registrerade terrängbilar i NS


Krille

Recommended Posts

för att någon kännt för att köpa en 1112 och låna ut den till staben.

normalt sett har inte NS några 1112 överhuvudtaget..

inte häromkring iaf..

 

är ju helt ok att använda privata fordon i NS, och äger man då en TGB så visst, varför inte?

Link to comment
Share on other sites

Suck:

 

FRO - här http://www.vasternorrland.fro.se/ku180.htm syns samma bil som på den omdiskuterade

bilden på http://hemvarnet.se/angermanna/?action=sho...dspel=nyhet6500

 

FRO eller dess medlemmar har inte militärregistrerade bilar. På bilderna syns att regnr slutar med

812 men bokstäverna går inte att läsa. Om FRO väljer att installera sin egen ägda utrustning i sina

egna eller medlemmars ägda fordon kan knappast inte FM ha med att göra!?

 

Tur att det inte finns viktigare saker här i världen! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara så att det är en Hemvärnsförening som drivs ideelt och tillhandahåller gamla terrängbilar som till viss mån "sponsras" ifrån FM och sedan används dessa för att fylla ut eventuella luckor i HVs egen fordonspark.

Link to comment
Share on other sites

sambandsutrustningen ser ut att vara RU, och signalisterna på bild ser ut att tillhöra något annat än FRO.

enda jag tycker är märkligt är hur man kunnat köpa loss en 1112-bil.

 

nog för att dessa bilar säljs till allmänheten, men att de säljs med delar av sambandsutrustningen fortfarande monterad är ovanligt.

men tror mig ha sett andra civilreggade tgb på övn förr.

 

blir bara efter helgens förarutbildning lite skeptisk till vilket regelverk detta fordon hamnar under.

tänker mest på saker som förarbevis och möjligheter till terrängkörning.

eller om det på vanligt hemvärnsmaner fått "chefens dispans"?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom undertecknad är bekant med minst en av herrarna på bilderna så kan jag, om intresse finns, å forumets vägnar undersöka och försöka bringa klarhet i de frågeställningar som uppkommit innan det börjas spekuleras ohämmat om RU, förarbevis, försäkringar, FRO m.m. :banghead:

ETA på svar (eller brist på svar) sätts till TNR 151200.

 

Redan nu kan jag nog säga att Chassis teori (ideell hemvärnsförening tillhandahåller fordon för att fylla ut luckor) nog är den mest troliga då det gjorts på det sättet tidigare inom bataljonen i fråga.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

så länge det ser ut så här ute i landet är tom jag, beredd att tycka om FRO igen.

för detta är något som saknas och som det finns ett enormt behov av.

och kan användas både civilt och militärt.

 

fast textraden "Lån mot en skälig ersättning" låter lite sniket i mina öron.

men den måste väl finansieras på något sätt.

 

vi hade en 1313 på utbildningsgrp, men den hamnade mellan två inpissade revir så den fick stå och mögla sönder istället.

hade vart en mycket bättre lösning att civilregga den med någon intresserad ägare.

 

vad gäller förarbevis, får man köra inhyrda tyngre civila fordon på militärt förarbevis(tung personterrängbil)?

eller gäller enbart civila C-kortet?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så ska de som kör någon form av civilregistrerade militärfordon i den lokala hemvärnsföreningen och den lokala bataljonen ha lastbilskort på fordonen som är reggade som lastbil, sedan så vet jag att föreningen här har ärvt vissa fordon ist för att dessa skrotas och tillhandahåller reservdelar ifrån FM, vissa lastbilar har köpts in.

 

eller ja, de civila reglerna gäller för dessa fordon, är det militärreggat så räcker det ju med förarbevis.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen kriget kommer, hur fungerar det då? kan hemvärnet fortfarande nyttja dessa fordon och det sätt de har övat med plutonsstab och allt som rullar i ett eget fordon?

 

Vad händer om detta förband ska sättas in som förstärkning i annan del av landet och får låna fordon på aktuell plats?

 

Vad händer om denna enhet underställs en annan enhet och denna enhet har sett att de ska vara fullt terränggående samt ha översnökapacitet. Hur reagerar de när de kommer inåkande med ett civilreggat fordon som inte har samma översnökapacitet som en Bv206?

 

Slutligen, vad säger TOEM om vilka fordon en insatspluton norr om dalälven skall ha?

Link to comment
Share on other sites

*Den dagen kriget kommer så kan hemvärnet fortfarande använda dessa terrängbilar.

 

* får dom låna fordon på aktuell plats så slipper dom ju ta med sina egna.

 

*Tja det vet jag inte men utöver dessa fordon som föreningen har så har bataljonen utöver det blivit tilldelade Bv206 och har även några TGB som är FM bilar, förening tillhandahåller främst någon lastbil, stabsbil och ett gäng terrängbilar.

 

*TOEM har jag ingen koll på.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att rekvirera fordon stämmer säkert men det sk "gula kontraktet" som fanns förr är borta sedan ett gäng år tillbaka. Jag har ett vagt minne av att man tidigare skrev kontrakt med diverse bilfirmor som då skulle ställa ett gäng fordon till förfogande om "kriget kom". Dessa skall vad jag vet vara borta. Jag har inte fått reda på någon ny information om hur detta skall gå till.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom undertecknad är bekant med minst en av herrarna på bilderna så kan jag, om intresse finns, å forumets vägnar undersöka och försöka bringa klarhet i de frågeställningar som uppkommit innan det börjas spekuleras ohämmat om RU, förarbevis, försäkringar, FRO m.m. ;-)

ETA på svar (eller brist på svar) sätts till TNR 151200.

 

Redan nu kan jag nog säga att Chassis teori (ideell hemvärnsförening tillhandahåller fordon för att fylla ut luckor) nog är den mest troliga då det gjorts på det sättet tidigare inom bataljonen i fråga.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Inget nytt att delge.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Den dagen kriget kommer, hur fungerar det då? kan hemvärnet fortfarande nyttja dessa fordon och det sätt de har övat med plutonsstab och allt som rullar i ett eget fordon?

 

Vad händer om detta förband ska sättas in som förstärkning i annan del av landet och får låna fordon på aktuell plats?

 

Vad händer om denna enhet underställs en annan enhet och denna enhet har sett att de ska vara fullt terränggående samt ha översnökapacitet. Hur reagerar de när de kommer inåkande med ett civilreggat fordon som inte har samma översnökapacitet som en Bv206?

 

Slutligen, vad säger TOEM om vilka fordon en insatspluton norr om dalälven skall ha?

I de här fallen ligger nog det aktuella förbandet på framkant jämfört med de som normalt åker peugot 206 till samlingsplatsen och därifrån chartrad turistbuss till övningsterrängen....

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag startade denna tråden var för att se om det är skillned på vad man får tillföra för egen utrustning i NS, tydligen är det skillnad på att köpa egna goretex kläder eller att utrusta sin väst med extra fickor kontra att tillföra förbandet fordon som man absolut inte kan förvänta sig att ha med i ett skarpt läge... Har förbandet inte fordonen på pappret så kan man ju knappast förvänta sig att tillföras drivmedel vid TOLO. Jag säger inte att det är fel att ordna det för sig men om det nu är så illa att tillföra småsaker så borde det vara rent åt helvete att låta ett förband öva och lära sig saker som dom inte ska ha... Vi vet ju alla att NS jobbar för att vi ska kunna förflyttas och samarbeta med förband på annan ort... att då stå som kompani chef och sakna miljön i sin 1112:a som man var tvungen att lämna hemma ser jag som mycket värrre är en soldat som fick hämta ut 90 kängor när hans egeninköpta rasade samman...

Link to comment
Share on other sites

med tanke på att radiosystem håller på att uppgraderas, kanske vi inte skall inrikta oss på att oroas över radio/stabs fordon.

i det fall det möjligtvis kommer tillföras nya, blir det förmodligen bandvagn.

 

ledningsfordon är nog tyvärr något som kommer vara en stor bristvara i NS.

även om vi tvingas köra omkring i veteran-fordon, inhyrda av entusiaster.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag startade denna tråden var för att se om det är skillned på vad man får tillföra för egen utrustning i NS, tydligen är det skillnad på att köpa egna goretex kläder eller att utrusta sin väst med extra fickor kontra att tillföra förbandet fordon som man absolut inte kan förvänta sig att ha med i ett skarpt läge... Har förbandet inte fordonen på pappret så kan man ju knappast förvänta sig att tillföras drivmedel vid TOLO. Jag säger inte att det är fel att ordna det för sig men om det nu är så illa att tillföra småsaker så borde det vara rent åt helvete att låta ett förband öva och lära sig saker som dom inte ska ha... Vi vet ju alla att NS jobbar för att vi ska kunna förflyttas och samarbeta med förband på annan ort... att då stå som kompani chef och sakna miljön i sin 1112:a som man var tvungen att lämna hemma ser jag som mycket värrre är en soldat som fick hämta ut 90 kängor när hans egeninköpta rasade samman...

Jag hör vad du säger.

 

Jag vet Hv kompanier där föreningen äger fordon vilket är mycket säkrare än att någon person äger dem och sen flyttar han/hon osv.

Däremot så är det enbart töntigt att tro att alla hemvärnsförband enbart kommer att fotmarschera och att det inte kommer att gå att tanka nånstans.

Hur gör QM med mat och kok? Åker fordon, förmodligen! Kommer han/hon någonsin att tanka? Förmodligen! Kan man tänka sig att tanka Kompch bil samtidigt, eller hämta drivmedel vid tillfälle? Förmodligen! Osv Osv.....

Link to comment
Share on other sites

Jag hör vad du säger.

 

Jag vet Hv kompanier där föreningen äger fordon vilket är mycket säkrare än att någon person äger dem och sen flyttar han/hon osv.

Däremot så är det enbart töntigt att tro att alla hemvärnsförband enbart kommer att fotmarschera och att det inte kommer att gå att tanka nånstans.

Hur gör QM med mat och kok? Åker fordon, förmodligen! Kommer han/hon någonsin att tanka? Förmodligen! Kan man tänka sig att tanka Kompch bil samtidigt, eller hämta drivmedel vid tillfälle? Förmodligen! Osv Osv.....

 

Vad händer den dagen ofreden kommer, högre stab fixar fram några bussar för att transportera en bataljon. Sedan när de ser en bränsleräkning för denna trettiomila marsch upptäcker de att det gått tre till fyra gånger så mycket bränsle än vad som är beräknat, eftersom de haft med sig fordon som inte funnits i TOEM.

 

Vad händer den dagen hemvärnet skall skeppas från fastland och ut till en ö i Östersjön, och högre staber har beräknat hur många fartyg som behövs och hur många som behövs. Sedan dyker hemvärnet upp med fler fordon än beräknat och med fordon med andra mått än vad de beräknat. Eftersom högre staber har räknat på det som funnits i TOEM.

Link to comment
Share on other sites

Pucktvåa.

 

Men som sagt, om organisationen man jobbar i får för sig att lösa ut det transportbehov man löst på privat väg så är det lättare att vxla till det än tvärtom.

 

I övrigt så är transportkapaciteten inom Hv under all kritik, även om man skall vakta en bro/förråd eller ett i allmänhet viktigt hus så måste man ta sig dit och därifrån och under tiden man löser sin upg så kommer det att behöva åkas på ordergivningar, hämtas prylar mm mm så det är inte bara för att folk är lata det behövs fordon.

 

Om man därtill ger alla chefer en ordentlig utbildning så kommer det att kunna lösa sina upg både med och utan 1112 men kanske med lite högre kapacitet med än utan.

Vad är problemet?

Jo att man 1. inte litar på sina chefer 2. cheferna har inte alla ingångsvärden 3. det finns ingen/bristfällig RIKTIG chefsutbildning/uppföljning

Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte komma ett riktigt svar på min fråga... Varför är det en så stor skillnad på att man anpassar sin utrustning på gräsrotsnivån och inte att man tillför egna fordon efter eget bevåg bara för att det är praktiskt?

 

Vad sägs om följande scenario -

 

Jag lånar en PBV302 från ett lokalt museum och medför denna på en NS övning... kan jag kräva att få genomföra TOLO hos kvartermästaren då? Kommer min grupp att lära sig att lösa sina uppgifter på rätt sätt?

 

Svaren på båda frågorna är givetvis NEJ.

 

Kan det möjligtvis vara så att dom som är mest kritiska till egen personlig utrustning har ett egen intresse av att det tillförs vissa typer av fordon till förbandet?

 

Finns det förövrigt någon gräns för vad man får tillföra i fordonsväg innan FM tycker att det går för långt? Det snackas ju ofta, helt felaktigt. att FM inte betalar om man skadar sig med fel kläder på... men hur reagerar dom om man blir beordad att åka i en tgb som senare visar sig vara trafikfarlig?

Link to comment
Share on other sites

När det gäller drivmedel så är det inte så svårt som många vill få det till. KVM skall alltid ha koll på vad TOEM säger och vad verkligheten säger. KVM beställer därför den mängd drivmedel som behövs för respektive övning/ skarp insats. Det är inte svårare än så. Självklart så måste högre chef/ utbildningsgrupp vara medveten om att civilskyltat fordon används.

Dock så får det inte framföras i terängen annat än på bana. Detta som vilket civilt fordon som helst.

 

När det gäller utrustning så ser jag det som en självklarhet i att man ska anpassa sin utrustning så länge man fortfarande ser ut någorlunda som övriga förbandet. Att tillföra ett civilt fordon är möjligen att gå lite långt men dock så är enda skillnaden på detta fordon som startat denna tråden samt en 13- bil som är tillförd förbandet att den ena har en civil registreringsskylt. Det ser fortfarande lika proffsigt ut för utomstående.

 

När det gäller försäkringar så hoppas jag dock att man kollat upp vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar en PBV302 från ett lokalt museum och medför denna på en NS övning... kan jag kräva att få genomföra TOLO hos kvartermästaren då? Kommer min grupp att lära sig att lösa sina uppgifter på rätt sätt?

Jag tyckte mig se en IKV91 på "motståndarsidan" (som huvudsakligen bestod av hemvärn) under CC06, så varför inte? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar en PBV302 från ett lokalt museum och medför denna på en NS övning... kan jag kräva att få genomföra TOLO hos kvartermästaren då? Kommer min grupp att lära sig att lösa sina uppgifter på rätt sätt?

Jag tyckte mig se en IKV91 på "motståndarsidan" (som huvudsakligen bestod av hemvärn) under CC06, så varför inte? :rolleyes:

Den KAN ha varit beställd och/eller godkänd av övningsledningen ;) (som dessutom inte var hemvärn så det kan ha funnits diesel i TOLOmöjligheterna då det eventuellt rullade tånks och annat pansartyg i "a-sidan")

Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte komma ett riktigt svar på min fråga... Varför är det en så stor skillnad på att man anpassar sin utrustning på gräsrotsnivån och inte att man tillför egna fordon efter eget bevåg bara för att det är praktiskt?

---

 

Finns det förövrigt någon gräns för vad man får tillföra i fordonsväg innan FM tycker att det går för långt? Det snackas ju ofta, helt felaktigt. att FM inte betalar om man skadar sig med fel kläder på... men hur reagerar dom om man blir beordad att åka i en tgb som senare visar sig vara trafikfarlig?

 

Därför att det är skillnad på bassar och bataljonschefer?

 

Gör som jag säger, inte som jag gör...

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte problemet Herr Satan, får inte fordonen plats på fartygen så får dom väl inte följa med helt enkelt.

 

Har staben beställt bussar så får man väl åka dom som det är sagt.

 

Och då skall utrustning plockas ut ur fordon och individer har övat på fel saker. Det kanske tom glöms saker kvar i fordonen ifråga som kanske behövs senare. tex monterad sambandsutrustning. Hur löses ev bevakning och försäkringar av fordonens som lämnas kvar?

 

Bara för att personalen åker i bussar kanske extrafordonen körs till insatsområdet. Hur kommer de som kontrollerar räkningar då att reagera när det är tankat betydligt större volymer än beräknat? Var har det drivmedlet tagit vägen.

 

Om det nu genomförs tankning från annat FM-fordon och de vägrar att tanka dessa civilt extra fordon, vad händer då? hur löses detta problem? Om nu dessa extra fordon tankas och drivmedlet inte räcker till nästa enhets fordon... vad gör man då? allt detta pga att det var med fler fordon än beräknat och med en drivmedelskonsumtion som inte var känd av högre stab, eftersom dessa fordon inte finns med i listorna.

 

 

 

Jag tyckte mig se en IKV91 på "motståndarsidan" (som huvudsakligen bestod av hemvärn) under CC06, så varför inte? :rolleyes:

 

denna ikv91 kanske inte tillhörde hemvärnet eller hade något med hemvärnet att göra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...