Jump to content

Krav vid mönstring?


Recommended Posts

att tompa: kolla in go.to/mpj

grymmaste sidan

 

ang mönstringskrav så kan du ju ringa pliktverket, men du ska veta att det är många "kravprofiler" som håller på att göras om. de sa de iaf till mig.. typ vissa krav ska höjas, på hårda tjänster med höga avhoppssiffror.

Link to comment
Share on other sites

OT att: Doyle har du nån uppfattning av vad som verkar roligast MPJ eller BasSäk?

 

// Tompa

 

ja, jag måste juh säga Bassäk ;-)

 

Men jag har inte så stor erfarenhet av MPJ måste jag säga. Men om man tittar på det stora hela å jämnför var MPJ&Bassäk verkar:

 

MPJ=På land

Bassäk=I Skärgården!

 

Det är underbart att jobba i skärgården! Vi har båtar, kajaker & ytsimsutrustning å grejer. Det är gediget roligt!

 

En grej som kanske sporrar lite är att det bara utbildas en pluton på Bassäk varje år.

 

Mpj har väl tre plutoner per år eller nåt. Iaf är dom mångfaldigt fler.

 

Känns skönt att bara vara en pluton :D

Link to comment
Share on other sites

jo bassäk verkar kul, jag ville dit och bli hundförare men hade inte rätt styrkepoäng =(

 

har hört att det ska va riktigt jobbigt, att man ska gå 10 mil/dag med 80kg packning (u-man iaf).

 

stämmer detta doyle?

Link to comment
Share on other sites

har hört att det ska va riktigt jobbigt, att man ska gå 10 mil/dag med 80kg packning (u-man iaf).

 

stämmer detta doyle?

hahaha! är du allvarligt nu eller???

 

10mil/dag??Tänker du på övningar då eller?

 

För inte fan går man 10mil/dag varje dag under värnplikten! :P

 

U-mannen har det tyngst ja, men alla hjälps åt att bara hans ammuniton till kulsprutan så vikten ligger ganska jämnt fördelad. ;-)

 

Och 80kg packning? Sa dom det på mönstringen eller? För där är dom duktiga på att ljuga!

 

80packning är väldigt mycket kan jag säga dig..Däremot är väl en 45kg mer en sanningsenlig vikt.

Link to comment
Share on other sites

hehe japp jag är allvarlig =)

fast jag menar ju under övningar såklart.... inte alla 300-400 dagar ;)

det var faktiskt en bassäkman som kläckte ur sig det där. han sa 80-90kg.

fast 45 kg är iofs också jobbigt att släpa på =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inget att jämnföra med..

 

Men ja, det är väl lite tungt ibland.

 

Man har juh en del å packa ner i Ryggsäcken när man ska ut å gå eller ligga ute i skogen nergrävd i marken 1vecka och kissa i pet-flaska och göra det andra behovet i plastpåse :P

 

Det krävs i stora drag: lite muskler, lite hjärna och en jävla stor vilja :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Zeuez

Sluta, ska jag ligga ute och skita i en påse i 360 dagar!!! Aldrig i livet, jag skiter i detta. Ärligt Måste ´man skite i en påse, måste man bevisa det för befälen sen när man e färdig??

Link to comment
Share on other sites

Guest Zeuez

Förresten "Doyle" vilken utbildning, föredrar du bland u-man hundförare eller sjuksyster eller den nyligen kommna spejare. Jag ska till KÖS nästa år, bassäk!

Link to comment
Share on other sites

haha! Nej, du behöver inte visa befälet att du skitit i påsen. Men det kommer att märkas om du ligger i op på nån övning och befälen hittar er pågrund av att du skitit under en gran t.ex

 

Ja, eftersom jag är Spejare så måste jag säga att jag föredrar den tjänsten.

 

Hade velat bli hundförare men det fanns ingen sån tjänst för oss iår pga av flytten ner till Karlskrona m.m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...