Jump to content

RPS/ Rödpunktsikte EHV


2Sharp

Recommended Posts

Hur smidigt är det att flytta NVG från hjälm till vapen? Kan man i praktiken patrullera med NVG på skallen och laserpek beredd "i nödfall" om man skulle få sammanstöt på "nära" håll, upptäcka motståndare långt bort på förhand, flytta över NVG till vapnet och "ta hand" om motståndarna?

Detta är fullt möjligt men eventuell smidighet beror helt på hur fästeslösningen ser ut. Detta ser ut att vara en riktigt smutt lösning. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

 

Någon som vet om LaRues FTS-fäste för Aimpoints förstoringssats är rätt i höjd för RPS EHV?

Jag vet, och nej, det är dem inte. Det fungerar, men det är inte optimalt.

 

 

Det sög ju stjärt. Tackar dock för det snabba svaret!

 

Blir lite sinnelöst gällande funktionen när man tvingas till att ta av hela förstoringshuset. Kan det finnas andra alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inte sett någon lösning som är tillräckligt låg.

Jag håller med om att original montaget inte är optimalt.

Tanken var ju att man kunde använt samma montage för 3V, NVD och ex: vinkel siktet, då hade det ju varit skitsmart. Nu blev det ju mest omständligt...

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad RP siktet som vi har i FM är för sikte om man jämnför med de som aimpoint har nu? Jag fattar att det är en custom bygge för FM, men är ju rätt likt de som finns nu.

Hur skjuter man in sikten nu för tiden inom FM. det var väldigt länge sedan nu. Har man förändrat förfarandet eller skjuter man fortfarande in på 100m? Hittade ett klipp med en kille från aimpoint som hade ett som jag ser det mer exakt sätt att göra det på. Han började på 25m och fortsatte sedan och finjusterade det på 100m , 200m,300 m ,beroende vad man har tänkt ha för skjutavstånd.

Edited by wolfie666
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad RP siktet som vi har i FM är för sikte om man jämnför med de som aimpoint har nu? Jag fattar att det är en custom bygge för FM, men är ju rätt likt de som finns nu.

RPS EHV säljs i USA som Aimpoint Combatsight (CS) och kostar runt $600. Förvarsmaktens krav på RPS EHV var till synes en omöjlighet runt sekelskiftet, men när tekniksprånget var ett faktum så hamnade de nya energisnåla dioderna i resten av Aimpoints sikten. Aimpoints tidigare sikten (COMP-serien m.fl.) monterades som vilket kikarsikte som helst i 30 mm ringar. Idag finns det flera varianter där fästet är integrerat i tuben vilket ger lägre montage och bättre hållbarhet.

 

 

Någon som vet vad RP siktet som vi har i FM är för sikte om man jämnför med de som aimpoint har nu? Jag fattar att det är en custom bygge för FM, men är ju rätt likt de som finns nu.

Hur skjuter man in sikten nu för tiden inom FM. det var väldigt länge sedan nu. Har man förändrat förfarandet eller skjuter man fortfarande in på 100m? Hittade ett klipp med en kille från aimpoint som hade ett som jag ser det mer exakt sätt att göra det på. Han började på 25m och fortsatte sedan och finjusterade det på 100m , 200m,300 m ,beroende vad man har tänkt ha för skjutavstånd.

Som alltid så finns det ett sätt som är rätt och sen så finns det lata metoder. :happy:

 

Tanken är att inskjutningen skall genomföras med tre-skottserier på 30 meter mot tavla med riktprick för att motsvara en skottställning på 250-300 meter beroende på vapen. Kontrollskjutning genomförs på 100 meter då vill vi ha ett överslag på 9 cm med Ak 4 och 10 cm med Ak 5C.

 

Den latare lösningen är att skjuta in vapnet på 100 meter från en skjutpaviljong med tak över huvudet mot akustiska mål med förväntat överslag. Det blir oftast tillräckligt bra. Nackdelen med att gå direkt till 100 meter är att vi inte vet vad rödpunktssiktet har suttit på sedan tidigare. För några år sen så hade vi ett rödpunktsikte som vid inskjutning inte ens hamnade på tavlan. Siktet hade antagligen suttit på en kulspruta tidigare och det var bara att gå tillbaka till 30 meter och "jaga träffen".

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to RPS/ Rödpunktsikte EHV
  • 4 years later...

Hej

 

Kollade senaste nyheten på FMV hemsida och såg att det numera finns en nyare rödpunktsikte till försvaret som kommer köpas in och ersätta äldre modeller av RP sikten.

 

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/rodpunktssikten_avtal/

 

Rödpunktsikte 18 EHV B

 

Jag undrar lite på vad är skillnaden mellan hemvärnets RP sikte som kom 2003 och 2018?

 

Ngn som vet?

 

Jag hoppad MOA är lägre på 2018.

4 MOA på 2003 siktet är lite för grovt kan jag tycka.

 

2 eller 1 MOA vore bättre så att ett 1/3 figur på 200 meter kan bekämpas lite lättare.

 

Jag hoppas siktet är mer kompakt och lättare

 

Vad står B för? Antar att EHV står för EldHandVapen...

 

Mvh 

 

//TF 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, TKraften said:

Jag undrar lite på vad är skillnaden mellan hemvärnets RP sikte som kom 2003 och 2018?

 

Ngn som vet?

 

Jag hoppad MOA är lägre på 2018.

4 MOA på 2003 siktet är lite för grovt kan jag tycka.

 

2 eller 1 MOA vore bättre så att ett 1/3 figur på 200 meter kan bekämpas lite lättare.

 

Jag hoppas siktet är mer kompakt och lättare

 

RPS 18 har funnits i FM sedan 2018, men i begränsad omfattning (ca 5000 sikten). Man har nu tidigarelagt en kompletteringsbeställning på en stor mängd ytterligare sikten för att ersätta alla befintliga RPS EHV. D.v.s. alla Ak4B och Ak5C/D kommer successivt förses med det nya siktet, och det kommer också användas på kommande AK NY och SSV.

 

RPS 18 är betydligt mindre och lättare än RPS EHV och har en 2MOA punkt. Civilt benämns siktet Aimpoint CompM5.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pärmtroll said:

 

RPS 18 har funnits i FM sedan 2018, men i begränsad omfattning (ca 5000 sikten). Man har nu tidigarelagt en kompletteringsbeställning på en stor mängd ytterligare sikten för att ersätta alla befintliga RPS EHV. D.v.s. alla Ak4B och Ak5C/D kommer successivt förses med det nya siktet, och det kommer också användas på kommande AK NY och SSV.

 

RPS 18 är betydligt mindre och lättare än RPS EHV och har en 2MOA punkt. Civilt benämns siktet Aimpoint CompM5.

Tack

 

En person från Aimpoint berättade för mig 2008 att Aimpoint erbjöd 2MOA för RP siktet till AK4B men FMV visste ju bäst och ville ha 4MOA. 

 

Givetvis är ju 2MOA bättre speciellt på långa håll. 

 

Sen obegripligt att reservsikterna på AK4B togs bort men nu är det som det är och jag funderat på att föreslå 45° vinklade reserv järnsikten till nästa HV ting till AK4C som kan monteras på rails före och efter RP siktet. 

 

Jag kan även tycka att AK4D borde ha en 45° vinklad backup RP sikte som komplement till kikarsikte 09.

 

Jag hoppas även ett modernare kikarsikte köps in som ersättning till kikarsikte 09. 

 

//TF 

 

 

 

Edited by TKraften
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2022 at 8:50 PM, TKraften said:

Tack

 

En person från Aimpoint berättade för mig 2008 att Aimpoint erbjöd 2MOA för RP siktet till AK4B men FMV visste ju bäst och ville ha 4MOA. 

 

Givetvis är ju 2MOA bättre speciellt på långa håll. 

 

Sen obegripligt att reservsikterna på AK4B togs bort men nu är det som det är och jag funderat på att föreslå 45° vinklade reserv järnsikten till nästa HV ting till AK4C som kan monteras på rails före och efter RP siktet. 

 

Jag kan även tycka att AK4D borde ha en 45° vinklad backup RP sikte som komplement till kikarsikte 09.

 

Jag hoppas även ett modernare kikarsikte köps in som ersättning till kikarsikte 09. 

 

//TF 

 

 

 

Med tanke på SSK Ny så skulle jag vara mycket förvånad om man köpte in någon form av nya riktmedel till AK4D

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Queen-of-Battle said:

Med tanke på SSK Ny så skulle jag vara mycket förvånad om man köpte in någon form av nya riktmedel till AK4D

Fast jag vill inte ha nya primärsikten till AK4D.

 

Jag vill ha ett backupsikte i järn eller RP till höger om kikarsikte 09 som är vinklat 45°.

 

Vid nära håll/snabba lägen eller om primärsikte går sönder så vinklar du vapnet 45° och skjuter via backupsiktet.

 

Spekulation men troligtvis kommer Arméns AK4D övergå till Hemvärnet när nya SSK Ny köps in.

 

Sen får vi se om hemvärnets AK4D ersätts av SSK Ny eller om man väljer att bibehålla AK4D som reserv SSK.

 

Isåfall tidigast efter år 2030.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Quote

Spekulation men troligtvis kommer Arméns AK4D övergå till Hemvärnet när nya SSK Ny köps in.

Jag minns inte var jag läste det men som jag förstod det skulle alla vapen bytas ut till vad det nya nu blir, även HV. Sen lär ju HV vara lägst prio som vanligt så dom får väl sist.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 4/1/2022 at 10:18 AM, zkurt said:

Jag minns inte var jag läste det men som jag förstod det skulle alla vapen bytas ut till vad det nya nu blir, även HV. Sen lär ju HV vara lägst prio som vanligt så dom får väl sist.

Det är uttalat från RiksHv att Ak4 är kvar till 2030 ca, källa presentation senaste Tinget.

Jag ser inget problem med det, gör vår uppgift så duger en 7,62 bössa.

 

Lägg pengarna på att ge oss övning istället.

 

Samma med siktet, det duger.

Edited by 709
La till om siktet, som ju tråden ska handla om.
Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2022 at 8:11 AM, 709 said:

Det är uttalat från RiksHv att Ak4 är kvar till 2030 ca, källa presentation senaste Tinget.

Jag ser inget problem med det, gör vår uppgift så duger en 7,62 bössa.

 

Lägg pengarna på att ge oss övning istället.

 

Samma med siktet, det duger.

Sannolikt kommer den tidsplanen förändras nu då de ekonomiska förutsättningarna ändrats radikalt sedan senaste rikshemvärnstinget. I de allra flesta materielanskaffningsprojekten är nu industrins förmåga att leverera begränsningen, inte tillgänglig ekonomi för anskaffning. Men nog kommer Ak 4 leva i några år till, att byta ut alla elhandvapen i FM tar sin lilla tid, oavsett hur mycket pengar som finns. 

Link to comment
Share on other sites

On 4/13/2022 at 5:14 PM, Chassi said:

Förhoppningsvis skrotas inte alla ak4 & 5 lika hastigt som man gjorde sig av med ak5A och k-pist.

 

Historien visar behovet av att ha vapen i lager utöver de som är i bruk.

AK4 kan nog behållas som reserv men AK5 skall tydligen vara väldigt slitna enligt en vän till mig som jobbar som anställd vapenmek. 

 

Dock borde man ändå reparerar AK5 och ha dem i reserv. Visst lager kostar pengar men reserver är bra att ha.

 

Kpisten hade jag gärna sett nytillverkade men med ett fäste för rödpunkten samt omställare för enkel och automat skott. 

 

Finns ju sen 9mm special AP (tungstenspil i som kärna i drivkulan) ammunition som går igenom västar med plattor om man nu tycker att 39B är för klen.

 

Vapnet kunde då ersatt eller komplementerat glocken.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, TKraften said:

AK4 kan nog behållas som reserv men AK5 skall tydligen vara väldigt slitna enligt en vän till mig som jobbar som anställd vapenmek. 

 

Ak5 är inte bara slitna, de är mer eller mindre slut i lager.

 

Dock borde man ändå reparerar AK5 och ha dem i reserv. Visst lager kostar pengar men reserver är bra att ha.

Jag nöjer mig med att man sparar Ak4 (som vi har flest av) och de Ak5 som inte är redo för skroten.

 

27 minutes ago, TKraften said:

 

Kpisten hade jag gärna sett nytillverkade men med ett fäste för rödpunkten samt omställare för enkel och automat skott.

Man hade inte behövt göra någonting med k-pisten, den fungerade bra som det "reserv" vapen det var på slutet.

Hade kunnat tilldelas poliser och annan nödvändig personal. 

 

 

Edit:

Att ha vapen i lager är ju bra om man även kan tänka sig att skänka dem till välgörenhet framöver.

Edited by Chassi
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Chassi said:

 

Edit:

Att ha vapen i lager är ju bra om man även kan tänka sig att skänka dem till välgörenhet framöver.

Bra poäng samt att man kan utrusta fler människor om behovet uppstår speciellt i dessa oroliga tider.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 5/15/2022 at 3:15 PM, Dumma Frågor said:

Aningen sidospår förvisso, men har sett vissa AK5C:or med vad till synes är en Aimpoint 3XMag magnifier utöver vanliga RPS. Någon som vet om detta är detta något som finns tillgängligt för vissa regementen eller är det troligare något privat inköp?

De är anskaffade av FMV/Försvarsmakten och är ganska vanligt förekommande. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...