Jump to content

Från kass kondis till...

Armyk9handler

Recommended Posts

jag är medveten om att det finns några trådar som liknar denna men just denna menar jag riktar sig till de som vill ta befälet över sin kropp och få en bra allmän stridskondition och även få bättre stridsvärde än de har nu

här tänkte jag att man börjar med att skriva sina förutsättningar och om det ger någe resultat

själv är jag ute och springer 1-2 km om kvällarna samt sitter och cyklar på min motionscykel minst 5-7 km (dock vill jag tillägga att jag knappt orkade runt kvarteret i början)

mina förutsättningar :

35 år ,120 kg tung 180 cm lång Fordonsförare/skyttesoldat HvInsatspluton

jag funderar på om att börja springa varje kväll och vila på helgerna (jogga lugnt en dag varannan dag och rusa järnet varannan dag )

samt BRAK på morgnarna

kanske nån snabbmarsch på lördagen ?

vad tror ni ?

Jag tror inte du kommer hinna återhämta dig mellan varven om du ska springa varje kväll. Försök att trappa upp det istället lite mera lagom och vänj in kroppen! Vila är minst lika viktigt som själva träningen.

jag är medveten om att det finns några trådar som liknar denna men just denna menar jag riktar sig till de som vill ta befälet över sin kropp och få en bra allmän stridskondition och även få bättre stridsvärde än de har nu

här tänkte jag att man börjar med att skriva sina förutsättningar och om det ger någe resultat

själv är jag ute och springer 1-2 km om kvällarna samt sitter och cyklar på min motionscykel minst 5-7 km (dock vill jag tillägga att jag knappt orkade runt kvarteret i början)

mina förutsättningar :

35 år ,120 kg tung 180 cm lång Fordonsförare/skyttesoldat HvInsatspluton

jag funderar på om att börja springa varje kväll och vila på helgerna (jogga lugnt en dag varannan dag och rusa järnet varannan dag )

samt BRAK på morgnarna

kanske nån snabbmarsch på lördagen ?

vad tror ni ?

Låter bra, men generellt skall man försöka ta det lugnt med för mycket löpning om man är alldeles för tung. Om man känner för det ändå, se till att löpa på mjukt underlag med bra skor!

Om tanken är att gå ner i vikt, så lägg in lite mer marschträning på mjukt underlag, som i sin tur bygger upp ligament och leder. Det är inte så stort steg mellan marschträning och löpning egentligen. I princip samma rörelse fast en högre punktbelastning vid nedslag av fötterna.

Viktigast vid marschträning är en god kamrat eller en schysst ljudbok så man kan koma i sin egna lilla värld :rockon:

Kontinuitet och att aldrig hoppa över ett pass är mycket viktigt inledningsvis. Lägg dig hellre på en låg intensitetsnivå och försök öka takten i joggingen/löpningen långsamt istället för att springa skiten ur dig gång på gång. Det kan man göra någon gång varannan vecka för att känna efter lite och se utvecklingen.

En klocka är alltid bra att använda sig av, inte för att mäta hur snabbt du springer en känd sträcka, utan bara för att hålla koll på hur länge du hållt på, och tills du är uppe i minst en halvtimmas joggning/löpning så bör du skita i hur fort det går, bara du håller en jämn takt. Hastigheten kommer som ett brev på posten när du blivit uthållig nog.

Ett bra komplement är en stadig crosstrainer, rätt använd är den en rejäl svettframkallare.

BTDT... dvs vara gammal, tung och med dåligt flås :ph34r:

Som tidigare noterats, var försiktig med löpningen om du är för tung. Knäna tar stryk, jag har byggt om ena knät 3 ggr. (eller om det är fyra ggr..?) och det är rätt segt. Nu fungerar det dock rätt bra, titanskruvar -ftw..

Notera att bra skor inte behöver betyda mycket dämpning, det kan snarare vara negativt för dina knän. Har du ett neutralt löpsteg kan skor med lite eller ingen dämpning men med bra energiåtergivning vara ett tips, ymmv...

Gå till löplabbet och testa, köp inte argumenten med dämpning utan kritik..

Har du för mycket fläsk så är det bara att bita i det sura äpplet och sluta äta den mängd du äter nu, samt givetvis att träna.

Det tråkiga är att det finns inga direkta genvägar, att gå ner i vikt och få bra kondis är jobbigt, tråkigt och slitsamt. Acceptera det och hitta en tränings/diet form som passar dig, dvs som är minst tråkig...

Sätt upp delmål, fokusera mentalt på vad som skall göras. Det finns inga undanflykter som "det är för sent", "det regnar", "jag orkar inte"... gå upp tidigare, innan jobbet, skippa lunchen (ät snabb-lunch)

Jag hatar att löpträna, det är så förbannat trist.... men löpkondisen behövs för mig för att klara fälttest etc. så det är ju bara att göra det :(

Jag märkte ingen direkt förbättring på min löpträning i början, det var lika segt varje gång. Men när jag sprang fälttestet gick det riktigt bra (11.04 - bra för mig) ett tips kan vara att ha en bestämd sträcka som du springer med jämna mellanrum för att se om du kan bättre tiden, prestationen eller/och se vilket skick du är i efteråt.

Jag hade utan större problem löst en stridsuppgift efter fälttestet vid det ovan nämnde testtillfället. Vilket för mig känns mer riktigt än att vara som en död fisk efter 2 km...

Fan vet om jag nämnde något direkt uppmuntrande... men lycka till :baskerHV:

(Själv förkovrar jag mig i kettlebells, löpträning samt div. tyngre basövningar som marklyft, knäböj etc... Projekt: Beach 2010 )

Träning är bra av många anledningar. Men som det nämns väger du 120kg äter du med stor sannolik fel och eller för mycket. Precis som mig..

Jag gick från 99 till 83kg på mindre än 5 månader bara genom att ändra kostvanorna. Jag åt inga konstiga, trista menyer eller kurer utan vanlig husmanskost. Men jag åt rätt mängd. Jag åt tom en liten godispåse varje lördag (80-100g), men bara på lördagar och bara en liten påse. Precis som barna.. Somliga röker, andra gillar öl eller whisky, jag gillar snabbmat och smågodis. Godispåsen på lördagar var för att ha nåt att se framemot, vid varje nedbantade 5kg unnade jag mig en tex en pizza, eller en chipspåse. 5kg var delmålet varje gång.

Jag var vid detta tillfället 32år och har ett stillasittande jobb. Kan jag kan du gå ner, det sitter i huvudet och man måste vara motiverad.

Man måste också inse att detta inte är någon kur som varar en begränsad tid, utan detta är en livsstils ändring.

Nackdelen med att gå ner i vikt blir att rekylupptagningen vid ksp-skytte försämrades, speciellt vid stående skytte. Men å andra sidan gick omgrupperingarna betydligt fortare :ph34r:

BTDT... dvs vara gammal, tung och med dåligt flås :-P

Notera att bra skor inte behöver betyda mycket dämpning, det kan snarare vara negativt för dina knän. Har du ett neutralt löpsteg kan skor med lite eller ingen dämpning men med bra energiåtergivning vara ett tips, ymmv...

Gå till löplabbet och testa, köp inte argumenten med dämpning utan kritik..

Som 2Sharp skriver, gå till en kunnig säljare som kan förse dig med löparskor som passar ditt löpsteg. Det vanligaste är att man, i olika grad, antingen pronerar eller supinerar, helt neutralt steg har väldigt få. Om man inte skaffar skor som fixar ens löpsteg så får man snart problem med vrister och knän då de "knäcks" antingen inåt eller utåt. Detta är speciellt viktigt när man, som jag, inte har den där lätta löparkroppen.

Pronerar: Man kliver mer på inre delen av fotsulan.

Supinerar: Man kliver mer på yttre delen av fotsulan.

Neutral: Man kliver rakt och har ingen vinkling i fotisättningen.

Lite mer info från just Löparlabbet som 2Sharp hänvisade till.

http://www.loplabbet.se/system/content/boo...id=6&pid=38

Jag började träna för ca 2.5 årsen .

Då vägde jag ca 125 o 190 lång .

Nu väger jag 95 o har en bra kondis .

Ja la upp det med fys varannan dag löpning i mitt fall på vintern även styrketräning .

på maraton.se kan du hitta bra tränings råd

La även om min kost till att käka minimalt med kolhydrater .....

Funkat bra för mej ....

18 år gammal, 102 kg tung och 185cm lång. Har precis börjat träna med 2 joggningspass samt 2 styrkepass i veckan. Tränar även fotboll 2 dagar i veckan men det är mest på lek, dessutom är jag målvakt och det är maximalt passivt.

Får se om man blir antagen till HV-GSU så bör man vara i god form. Om inte är det kul att vara i god form på stranden, t.ex :-P

Ett bra tips är att alternera träningen för att kroppen alltid strävar efter att anpassa sig efter aktiviteterna vilket ger en fortsatt ökning (kör gör man samma schema varje vecka slutar kroppen utvecklas/utvecklas väldigt lite genom variation kan effektivare utveckling bibehållas.), men metoden är också bra för att undvika enformig belastning. Tränar man exempelvis fotboll och jogging så belastas kroppens leder, senor osv på samma sätt och kan leda till skada vid överträning eller ovana. Då kan till exempelvis spinning eller svimning vara bra sätt att alternera på. Då konditionen fortfarande ökar utan att behöva belasta samma punkter i kroppen.

//

Undertecknad bör också ställa sig till skaran som behöver ta befälet över sin kropp.

Några år sen 180cm över havet och 86kg, milen mellan 44-45min beroende på dagformen, 8km snabbmarsch med krav på rättning, takt och ca 15kg packning (utan vapen) runt 50-52min.

Idag fortfarande lika lång 8-10kg lättare med studentliv en spröd kropp med hög spritkontaminering och plugg istället för träning.

Uppskattningar:

Milen runt 10-15min sämre.

Snabbmarsch skulle efter upprepande uppkastningar ifrån magregionen resultera i en kollaps eller akut-tycka-synd-om-sig-själv-symtom. :rolleyes:

Med andra ord det finns lite att göra

nu ska vi se här...

gjorde en snabbmarsch på 5.81 km i måndags och tiden blev 00:55:32

anledningen till den dåliga tiden är att jag gjorde ett amatörmisstag ...nämligen sket i att tejpa fötterna och fick då skoskav på 3 ställen i fötterna men fällde ner pannbenet och fortsatte kötta på så viljan har jag ju....

vad tror ni att om jag fortsätter snabbmarscha på det här viset kanske jag samtidigt får upp uthålligheten också ?

märkte det senast jag joggade att jag kan jogga rätt bra i lugnt tempo men det är som om orken tryter när jag lägger på en växel och ökar litegrann

för att få upp orken kanske jag får lägga in lite tempo-övningar också ?

glömde förresten berätta att jag är f.d styrkelyftare och mitt personbästa ligger/låg på 580 kg mark/ben/bänk

vägde mig i måndags med och då ligger jag på 117 kg så 3 kg har jag ju gått ner och det är ju alltid positivt

2sharp: jo jag har hört talas om kettlebells men har tyvärr inte ekonomin till dylika attiraljer tyvärr

18 år gammal, 102 kg tung och 185cm lång. Har precis börjat träna med 2 joggningspass samt 2 styrkepass i veckan. Tränar även fotboll 2 dagar i veckan men det är mest på lek, dessutom är jag målvakt och det är maximalt passivt.

Får se om man blir antagen till HV-GSU så bör man vara i god form. Om inte är det kul att vara i god form på stranden, t.ex ;-)

Attans, verkar som jag har dragit på mig löparknä även på vänsterbenet. Blir att inhandla ytterligare ett knästöd alternativt utöka Voltaren-gelförrådet.

Vissa, inklusive mig själv, blir hjälpta av att stretcha. Mitt löparknä är helt borta efter att ha stretchat inledningsvis ofta och nu räcker det med efter varje löppass.

Det som händer, efter vad jag har förstått, är att i och med att dina muskler blir starkare så blir de också kortare. Detta blir jobbigt när det gäller det iliotibiala bandet, ITB. ITB kommer nu att börja gnaga mot utsidan av knät, vilket gör ont. En lösning kan vara att motverka förkortandet genom stretch:

http://www.squashcenter.nu/ladda/stretcha.pdf

I början körde jag stretch nr 3 tre gånger om dagen 2 x 30 sekunder på varje ben.

Efter varje löppass kör jag alltid hela programmet, 30 sekunder på varje ben.

Känn efter var exakt det gör ont, kolla i en anatomibok vilken muskel/sena det är och hitta en stretchövning för den. Kör övningen flera gånger dagligen.

Voltaren eller annan antiinflammatorisk salva är dock en mycket bra idé att använda tills smärtan försvunnit helt.

Det finns andra(!) forum som har spaltkilometer om löparknä, om du vågar dig utanför soldf. ;-)

Lycka till!

Tack för tipset! Ska se om jag kan rota fram något här hemma, mor bör ha något eftersom hon är sjuksköterska. Var hos läkaren för några veckor sen och fick röntgentid den 23 november, de kanske kan ge mig mer hjälp då. Fram tills dess håller jag mig nog till att stretcha :)

När jag är utanför Soldf känner jag att jag är ute på mycket hal is.

• 3 weeks later...

OOOOOOKEEEEJJJJJJJJ!!!!!!!

Nu känner jag att det börjar bli mycket

att ta hand om en nyfödd son gör inte att jag kommer ut på träning men jag har ju min kära motionscykel som jag cyklar minst en mil på...

och en envis hälspricka som inte vill ge med sig gör ju inte saken bättre

ni som själva är fäder,känner ni igen det där med minimal sömn ?

jag får ju sova på nätterna pga jobbet att jag ska orka med det

nej jag har redan använt mina 10 dagar

mvh AK9H ( måste ju berätta vad jag gör så ni inte tror att jag trillat av pinn )

• 1 month later...

En fråga:

Jag tränar en del styrka och vet ungefär hur fort jag bygger muskler. Däremot (pinsamt) har jag kondis som en astmatisk åldring. Jag kan jogga i... 3 minuter? Hur fort bygger man, generellt, flås? För att undvika förvirring så är jag rätt uthållig och kan gå raskt i 40 minuter utan problem, men löpning mm. Urk.

Träning är bra av många anledningar. Men som det nämns väger du 120kg äter du med stor sannolik fel och eller för mycket. Precis som mig..

Jag gick från 99 till 83kg på mindre än 5 månader bara genom att ändra kostvanorna. Jag åt inga konstiga, trista menyer eller kurer utan vanlig husmanskost. Men jag åt rätt mängd. Jag åt tom en liten godispåse varje lördag (80-100g), men bara på lördagar och bara en liten påse. Precis som barna.. Somliga röker, andra gillar öl eller whisky, jag gillar snabbmat och smågodis. Godispåsen på lördagar var för att ha nåt att se framemot, vid varje nedbantade 5kg unnade jag mig en tex en pizza, eller en chipspåse. 5kg var delmålet varje gång.

OOOOOOKEEEEJJJJJJJJ!!!!!!!

Nu känner jag att det börjar bli mycket ...

[insert diverse ursäkter för att inte träna, såsom säkring av successionsordningen] :dribble:

Proto har ju en väldigt bra poäng i maten. Som allt här i universum är vi ju inne på Jing och Jang eller Mona och Fredrik, dvs balans. Träna OCH ät rätt. För din del AK9H så har du nu hamnat i en mer stressad och orörlig sits. Fokusera då lite extra på kosten för att kontra avsaknad av träning, även om du givetvis MÅSTE fortsätta klämma in träning så gott du kan.

Mina två basicråd är:

1. Investera i en cross-trainer, fan det bästa inköp jag gjort. Men köp en rejäl, och inget skit på från TV-Shop. Där har du "instant träning" inom 2,5 minuter inkl ombyte var du än befinner dig i din lägenhet och oavsett väder.

2. Ladda ner Formfixaren och börja logga din mat. Ät vanligt initialt, minst i en hel vecka, utan att tänka ett dugg på vad du kastar i dig, men logga det. Kan bli en aha-upplevelse och sedan har du ett grymt bra verktyg för att "äta rätt". Har själv använt programmet och när man lärt sig det så är det rätt kul att använda. Tips är att skapa dig 2-3 standardfrukostar, ex 2 skivor Wasa Havre, 4 skivor skinka, 1 kokt ägg, 1 glas juice, och lägg in detta som en måltid som du döper till Frukost 1, 2, 3 osv. Då har du 3 frukostalternativ som är lätta att logga och som du vet exakt hur mycket de ger dig.

GMY

Rokare a.k.a Liten, mindre och rätt fet kock.

En fråga:

Jag tränar en del styrka och vet ungefär hur fort jag bygger muskler. Däremot (pinsamt) har jag kondis som en astmatisk åldring. Jag kan jogga i... 3 minuter? Hur fort bygger man, generellt, flås? För att undvika förvirring så är jag rätt uthållig och kan gå raskt i 40 minuter utan problem, men löpning mm. Urk.

Det tråkiga svaret är att springa. När du är ute och går så lägg in två eller tre stycken 3min-joggar och öka dessa succesivt till 5min, 8min osv.

Skitsvårt att svara på. Hur fort bygger man muskler? Hur lång tid tar det för Rokare att få magrutor?

Om man tror att det gör ont att träna hårt på gymmet så är det dags att börja bita ihop ordentligt när man ska ut och springa, DET är jobbigt på riktigt. Men tycker man att det är roligt när träningen känns så är det tacksamt. Ut och prova.

Hur lång tid tar det för Rokare att få magrutor?

Ingen tid alls.. Det är redan där och är heelt grymt. Dock dolt under några lager isolering.. :rockon:

@Laqez

Beroende på hur rutten du är idag så lär du kunna märke resultat på en månad om du kör varianten "Gå fyrtio min med inslag av löpning 3 min" som sedan ökas till 4 minuter osv. Har du då en given sträcka, som du tar tid så kommer du märka resultat. Innebär en månad sedan att du, likt David Hasslehoff, kan jogga i slow motion längs valfri svensk strand och katterna börjar springa efter dig.. Det är en annan femma.

DET är jobbigt på riktigt. Men tycker man att det är roligt när träningen känns så är det tacksamt. Ut och prova.

Det kan väl vara ett stort nybörjarmisstag att man går ut för hårt, för att sedan springa in i väggen. Samt att man måste ha mål för att inte tappa motivationen. Gäller både kondis och styrka.

Om jag har gjort träningsuppehåll i längre period (2 månader), för att sedan börja träna igen. Skulle säga att efter tredje kondis passet känner jag skillnad (upplever jag). Har hört att hjärtstocken vidgas efter några få kondis pass. Det bara nöta och ha kul!

Just nu ligger jag på 2 kondis pass i veckan, löpning 45 min. Var tredje pass kör jag intervall.

sådärja... nu har mycket vatten hunnit flyta mellan broarna men nu jävlar ska jag sätta igång på allvar

har haft en infernaliskt envis förkylning som heter duga men nu är det bara det där obeskrivligt gröna slemmet som är kvar

första mål är att fixa en km

därefter är det tänkt att jag sakta men säkert bygger upp kondisen så jag klarar minst 5 km (walking,jogging,löpning)

däremellan klämmer jag in snabbmarsch på ett par km så man förbränner fett också med minst 20 kg packning

slutmålet är givetvis att springa 2 km med stridsutrustning under 12 min :)

Jag tänker finna och mörda samtliga som lurat i mig att uthållighetsträning är en bra ide! ;-)

Jag kan frakta mitt feta korpus c:a 1Km på löpbandet och inledde därför dagens träning (efter normal uppvärming, bl.a. 5 min crosstrainer) med 500 meter i 12 Km/t. Tränade vanlig styrka och avslutade med 1Km "intervall" om man kan använda det ordet.

Sweet Lord! Tänk er Hermann Göring på löpband så vet ni vad jag utsatte mig för. Nog för att jag är måttligt attraktiv i bästa fall men nu fick flickorna på löpbanden intill gulfkrigssyndromet bara av att se denna svettiga varelse hallucinera om sina förfäder som väntade i slutet av den ljusa tunneln... Detta är dessutom efter en distans som normala människor värmer upp med.

Enda orsaken till att jag fortsätter är att jag inte kan utkräva min hämnd om jag inte hinner ifatt er. Ni vet vilka ni är.

/L

Jag tänker finna och mörda samtliga som lurat i mig att uthållighetsträning är en bra ide! ;-)

Jag kan frakta mitt feta korpus c:a 1Km på löpbandet och inledde därför dagens träning (efter normal uppvärming, bl.a. 5 min crosstrainer) med 500 meter i 12 Km/t. Tränade vanlig styrka och avslutade med 1Km "intervall" om man kan använda det ordet.

Sweet Lord! Tänk er Hermann Göring på löpband så vet ni vad jag utsatte mig för. Nog för att jag är måttligt attraktiv i bästa fall men nu fick flickorna på löpbanden intill gulfkrigssyndromet bara av att se denna svettiga varelse hallucinera om sina förfäder som väntade i slutet av den ljusa tunneln... Detta är dessutom efter en distans som normala människor värmer upp med.

Enda orsaken till att jag fortsätter är att jag inte kan utkräva min hämnd om jag inte hinner ifatt er. Ni vet vilka ni är.

/L

För guds skull ut i naturen o spring :D.. dessutom det som avgör om du går ner eller inte kommer vara kosten till 80%.

Jag har själv inga vikt- (eller kondis-) problem men jag måste säga att jag gillar filosofin i detta inlägg.

Vissa dietgurus (som Anna Skipper på TV3) har en religiös inställning till mat: inget kaffe! inget godis! ingen pizza eller hamburgare! Bättre då att som Proto dels äta som vanligt, dels ta sig lite snabbmat och godis när man klarat vissa steg.

Att sluta cold turkey med kaffe samtidigt som man ska banta är som ett slag i ansiktet, alltså sånt som Skipper har som dogm. Sedan så tvingar hon sina offer att laga gammaldags, skitäcklig mat som grönsaksbiffar och hon mässar om tryckkokaren som är så bra. För mig är detta redskap lika med 40-tal...

Nu var det lite OT-gnäll på Skipperns metoder här, men för att avsluta med substans kan jag ge mina egna kostråd om man vill gå ner i vikt: ingen ost - tre lagade mål om dagen (och ät riktig mat istf snabbmat) - slösa med grönsaker, nästan alla grönsaker kan för övrigt kokas - begränsa brödintaget - grädde eller annat animaliskt fett är inte farligt - godis då och då är inte farligt.

• 2 months later...

Får väl bumpa tråden med vad jag sysslar med.

Jag vill egentligen inte gå ner i vikt, skiter i Beach 20xx :P Dessutom vill jag inte förlora mina breda axlar och muskulösa armar som man oftas gör när man försöker gå ner i vikt, går ju inte att bara välja ett ställe :P

Jag har en liten deal med mig själv. Det är så att jag har en såndär underbar hävstång fastsatt i dörrkarmen på väg ut mot toaletten så varje gång jag går förbi den MÅSTE jag göra 10st och jävlar va mycket hävande det blir på en dag :banana Men lätt värt det. Jag kör även benböj då jag har haft känningar i ena knät efter lite snowboardåkande och jag började med 40 st utan utomstående påfrestning.. Nu kör jag både på hävstången och benböj med stridsvästen påtagen och all utrustning i, verkar nördigt? Kanske, men jämnt fördelad vikt och ett bevis på att man faktiskt blir starkare och uthålligare rätt fort om man bara ger sig fan på det.

Självklart blir det springande ute också men rätt snällt än så länge då jag inte vill riskera något med mitt knä.

Jag har även försökt på dessa onödiga dieter. Gick ett bra tag utan något som helst intag av kolhydrater, man vänjer sig efter ett tag men helvete vilken tråkig mat det blir :P Så jag la ner det där, det är bara att käka mindre och skita i småätandet och McDonalds 7-dagar i veckan :P

Ja hur lang tid det tar beror nog pa vilket mal man staller pa sig sjalv. Och vad man menar med bra stridsfysik.

Jag skulle vilja havda att det tar flera ar. Ar sjalv i hyffsat bra form jamfort med "medelsvensson". Springer kortdistans upp till 5 km i en takt pa 4 min/km och langre distanser upp till 10 km i en takt pa 5min/km ganska obehindrat. Klarar av att prestera 75 push-ups och 75 sitt-ups utan problem narsomhelst. Har inte langre problem med langre marcher eller att arbeta tungt i full stridsutrustning i temperaturer pa over +40 grader. Forutom armens dagliga PT-traning pa 1 1/2 timme tillbringar jag 4 dagar i veckan pa gym om tillgang till sadant finns.

Jag ar inte ute efter att bygga explosiv styrka utan snarare uthallighet. Bankar inte mer an max 135 kg under gymtraning utan haller mig oftast pa vikter som tillater flera repetitioner.

Har sattsat seriost pa att bygga mig en bra fysik sedan 2007 och anser att jag har en bra bit kvar innan jag skulle nar bra "stridsfysik". De jag ser omkring mig och som jag har som riktmarke har samtliga varit inne i yrket och tranat malmedvetet for det i minst 10 ars tid. Sjalv har jag 17 ar kvar innan jag gar i pension sa jag har tid pa mig :banana .

Ar 40 ar ung, 189 cm lang och vager in pa mellan 98-102 kilo beroende pa dagsform.

/Fred

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...