Jump to content

Ny svensk krigslåt nov 2009

Ann

Recommended Posts

Hej

Vad tycker du om denna krigslåt - antikrigs - sjungen av Andreas med nya unga stjärnbandet Self Deception

Torn Down Soldier http://www.youtube.com/selfdeceptionsthlm#p/u/0/r_gtHDkeSXQ

ge input tack! på texten, Andreas är halvamerikan och växt upp nu med all skit de ställt till med i krigen USA för

Jag själv tycker låten är bra och de måste ju ha props material osv till en video till låten

som dessa Kate Bushs Army Dreamers

och Moby & Public Enemys - Make Love f*ck War http://www.youtube.com/watch?v=XUPrvqnBxHM

Ann

F.d lokala Civilförsvaret

Guldyxbärare

Silverlibanesiskringbärare

Dotter till Nordbat bronsmedaljerad 60:s Congo-Katangaveteranöverlevare

Syster till bror i Libanon 90/91, 92, Tusla 94 och Hemvärnet

Kanske annan rubrik på tråden vore på sin plats.. Jag förväntade mig något i stil med Panzer battalion eller något annat på temat so Sabaton har på sina låtar. Det var en bra låt, men tyvär inte min musik så mycket mer än så kan jag tyvär inte säga :rockon:

Föll inte mig i smaken....

Är allergisk mot Takida syndromet......

Vad är Takida syndromet?

Jag tyckte dock det var strongt att våga ge sig på att göra en sådan låt, de är bara i yngre 20 års åldern och erfarenheterna är ju inte alltid de största här i världen då - även om man tyckte det som ung (jag är 40 nu) Texten kanske haltar för den ställer ingen challenge eller fråga till oss lyssnare, men åter till Takida syndromet om du vill elaborera?

Kanske annan rubrik på tråden vore på sin plats.. Jag förväntade mig något i stil med Panzer battalion eller något annat på temat so Sabaton har på sina låtar. Det var en bra låt, men tyvär inte min musik så mycket mer än så kan jag tyvär inte säga :rockon:

Får kolla vad detta Sabaton är för nått :camo: Finns de på tuben?

Och hur kan jag förbättra mina rubriksättningar?

Nja ... sabatons bilder http://www.youtube.com/user/sabaton?blend=1&ob=4 pappa får vara reality bedömare eftersom han var med och intog Katanga och sen fått medalj och ÖB bjöd honom på middag när permanenta utlandsutställningen invigdes nyss på armemuseet. Och brorsan har en underbar video från mässen i Naquora när en SCUD kommer och de alla bara dyker bakom bord och allt. NU skrattar vi, inte då men grejen är att nån glömde kameran kvar uppe på ett bord så den bara går och allt är med. Jag vill göra en svensk Dear America: Letters home to America av hans brev också, för vilka brev ni skriver hem som växlar från hopp till dispear alltså.

The price of a miles fotage var bra - och texten. Den skall jag featura på min facebook logg

Farmors pappa satt faktiskt POW i Tyskland då WWI - civil fartyg tyskarna tog ute och under de åren alla hans sjömän och sin egen fru och barn det fick inget att leva på här hemma på västkusten, så så blev vi fattiga för när han släpptes efter kriget var ju alla hans fraktbåtar förstörda. Kom och tänka på det när jag såg den musikvideon The price of a mile

nu radiotystnad

Svårdefinierbar. Finns bättre och sämre i den genren. Skulle jag få höja någon modern "antikrigslåt" skulle det få bli Rise against med Hero of war. Annars plockar jag hellre fram de gamla vietnamklassikerna om jag vill lyssna på liknande budskap.

F.d lite allt möjligt.

Jag förstår inte heller detta med "Takida-syndromet". De tillhör inte en av mina favoriter heller, men är ganska ok. Lyssnar på rock och gärna hårdare sådan i allmänhet.

Vad det gäller vad man borde ha hört talas om i förhållande till ålder har väl mer med musiksmak att göra. Jag lyssnar på radio Bandit och där spelas ibland Takida...även för de som är över 30. Själv är jag 36.

Vid träning, övning, lektions-/instruktionsintro, reklam, rekrytering (militärt) mm finns det inget som passar så bra som riktigt hård och tung metall. :rockon: Den massiva och skramliga ljudmattan andas samma kraft som ett tungt pansarfordon som framrycker under eldgivning.

Sabbaton har flera låtar.,

Även Raubtier (bl.a. Achtung Pansar)

Manowar (bl.a. Blood of a king, Hail and kill, m.fl.)

Vi har även klassiker i krigsromantiska sammanhang som

Iron maiden: The trooper, Aces high, Were eagles dare, Die with your boots on.

Motörhead: Bomber

Status Qou: In the army

:ph34r::baskerHV::rockon:

Tack så mycket till skribenten ovan, det var väldigt informativt.

Men om ålder dock - pappa var i Congo på 60-talet och han var med i Radio P3 Dokumentär tror jag det var hösten 2007 om Congo krisen då ihop med de andra i Congo Veteranerna ( http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=1689117 ), och då på den tiden lyssnade de på .... jazz. Pappa var faktiskt på riktigt Radio Kamina (Kaminabasen de intog i Katanga) goooood moooorning Congo liksom - på riktigt. Och så jazz då på den tiden, han hade träffat mamma inga telefoner fanns ens men de var inte gifta då och han åkte 61 första gången (tror jag, han babblar så mycket :-P ) de gifte sig 65 och så jag född 68 då

Pappas http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=1705791

ingen hårdrock med där :)

Men Sabatos berörde för jag har ju sett alla pappas och Stig von Bayerns autentiska bilderna (Tyvärr!, sekundär traumatisering, man vill rädda dem två gånger!). Denna är för pappa och andra Within Temptation Forgiven

den känns ....

Ann

...eller Le déserteur -Boris Vien

I övrigt så håller jag med Giselmark om takida-syndromet. Inte min grej alls.

/martin

Ja, den desertörproblematiken kommer vi ha här när vi får en proffs mil så att säga - vapenvägrarna pliktas ju till civilgruppcheferna,brandkåren o.s.v och vi har aldrig haft en draft under krigstillstånd mer än WWII för flera generationer sen --- jag skall vara öppen med att presidenten kan benåda, som Carter gjorde med alla Nam-desertörer, även alla Irak osv desertörer nu ---- man kan säga va f du sökte proffessionellt alltså yrket själv och borde vetat men ärligt talat när draften kommer .... och det sjunger i alla fall Andreas i Self Deception I took an oath to serve ... but I don't want to be here

Men en desertör kan aldrig åka hem igen såvida presidenten inte benådar dem

så, radiotystnad om den saken men kom bara att tänka på det du skrev låten Le déserteur -Boris Vien

bg_band2.jpg

Skall vi testa att hålla oss till ämnet?

Att bara babbla precis rakt ut om absolut ingenting alls tillför forumet noll!

Om man kommer på något nytt precis efter man skrivit så ändrar man i sitt första inlägg. Man skriver inte ett till.

Hädanefter kommer vi utan vidare meddelande radera samtliga inlägg i denna tråd som inte håller sig till ämnet.

Frågor eller kommentarer på det tas i PM med mig eller annan BlåGul.

Vc_90

BlåGul

--------------------

REGLER

Ann lämnar tråden då det är för många knappar för olika svar att hålla reda på.

Tackar dock så mycket till de som ändå gjorde sig ett besvär om den låten Torn Down Soldier av de unga nya Self Deception. Som var ämnet. Fick ett övergripande intryck från allas. Tackar så mycket.

Mvh

Ann

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...