Jump to content

träning inför mönstring-jägarspecialist


Recommended Posts

Hej! jag ska och mönstra någon gång efter jul och jag vill väldigt gärna gå jägarspecilist i arvidsjaur.

Jag vill nu ha tips på träning för att få så bra resultat på mönstringen som möjligt.jag är 17 år väger ca 70kg. längden på mig är 1.75 och är ganska vältränad efter 8 år av kamsportstränande.

jag springer milen på 55 min ungefär så kondisen är ju inte den bästa... men har väl förhoppningsvis 6 månader att träna upp mig iallafall. Så kom gärna med tips eller ett bra schema som gör att jag får så bra resultat på mönstringen som möjligt!

 

Tack på förhand/ Mvh Togga

Link to comment
Share on other sites

Kör mycket spinning och variera med intervall och tung cykling, och så är det skönt att vara inne på vintern :-P

Benböj,utfallssteg(med stång,hantlar eller vanligt väljer du själv),vader,skenben

Marklyft

lyfta en stång upp till hakan som på denna video

http://www.lumpen.nu/Mediarummet/Filmer/Mo...test/?popup=yes

fylla en ryggsäck med 20 kg och göra jägartestet med att gå upp med ett ben i taget 75ggr i sträck på en ca 40 cm stol och en sen byta ben.

 

finns säkert mer saker men det är dom jag kommer på nu :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Tjenare! Snackade med en sjukgymnast före jag skulle mönstra och fick en del förslag på övningar.

 

Precis som Jabbe föreslog - börja köra med cykel. Själv körde jag spinning och cyklade på fri hand på gymmet. Grymt bra träning!

Varvar du det med styrketräning för benen kommer du att vara så bra förberedd det går. När jag cyklade på mönstringen gick pulsen upp i taket

och mjölksyran brann i benen men andhämtningen var lugn. Se till så att det bränner ordentligt i låren varje pass!

Inkasserade en 7a där.

 

De 3 övningarna jag körde inför isokaien var chins, marklyft och drag från magen upp till hakan i maskin.

Mycket bra övningar överhuvudtaget, rekommenderar dig starkt att köra dessa! 3-4 sets, 6-8 rep.

Inkasserade en 9a där.

Mina mått var 173 cm respektive 78 kg (maj 09).

 

 

Önskar dig all lycka inför din mönstring!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle träna benmusklerna väldigt mycket.

 

Innan min mönstring tränade jag kondition jättemycket, trodde jag skulle få 8-9 på cykeltestet, men fick "bara" en 7.

Anledningen att träna muskler i benen är att hela testet på cykeln kanske tar 15 minuter, även dem med dålig kondition kan sitta på en cykel och trampa 15 minuter, men det blir så himla tungt när man kommer upp i 7-nivå (iallafall i mitt tycke).

 

Så uthålliga benmuskler skulle jag satsa på i cykeltestet.

 

När det kommer till styrkan handlar det mest om teknik, se till att få till tekniken och du kommer få ett högt resultat, Dock behöver man styrka till det också.

 

"IQ"- testet är inget du kan öva till, det är sådana saker du skall ha lärt dig under årens lopp.

 

Hos psykologen ska du inte ljuga, för det ser dem direkt(blicken flackar osv.). Försök att vara positiv och engagerad.

 

Jägartestet fick jag inte utföra, men dem som gjorde det sa att det var riktigt jobbigt, så träna på jägartestet hemma som föregående talare sa.

 

 

Lumpen kommer dock bli frivillig nästa år, och du kommer antagligen inte få någon inskrivning, DOCK ska du göra ditt bästa eftersom dina resultat kan eventuellt användas som intagande till den frivilliga utbildningen.

 

Önskar dig lycka till!

Johan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Angående "IQ" test kanske man kan träna lite grann,typ mensa saker med olika mönster etc. Om du börjar träna nu med all träning kommer du garanterat in som jägarspecialist. Det ända som kan stoppa dig är ifall du går ut för hårt med träningen på nya muskler och får skador,trots allt har du 6 månader eller nåt på dig så drar inte på dig onödiga skador utan känn dig för. Och kanske hälsoproblem eller syn kan stoppa dig om du har något större fel.

Har själv kollat på jägarspecialist men det verkar lite väl hårt och jag gillar mer pang pang :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

tack så hemskt mycket för alla svar ska sätta mig ner och göra ett schema nu :D har inga syn eller psykiska problem vad jag själv vet iallafall så är bara att ligga i i träningen :)

Angående att lumpen blir frivillig till sommaren.. Vet någon hur de kommer att gå till med det systemet då? är de intresseanmälan och utagning eller?? Tack igen för svaren :D

Link to comment
Share on other sites

Inga jägarspecialister kommer att tas ut hos 91:orna, däremot funkar det att söka till jägarplutonsbefäl (15mån) på AJB för dig.

Mitt tips inför mönstringen är att cykla. Hitta en lång mördarbacke och kötta på med tyngsta växeln ända upp, därefter rullar du ner igen och börjar om. Gör allt 10ggr (10 upp, 10 ner) så har du ett schysst pass för låren. Nu inför vintern så kan det va idé att köra med riktigt tungt motstånd på en spinningcykel istället.

 

När det gäller styrkan så är det inte jättemycket man kan göra, har man en bra grundfysik så är det inte alltför svårt. Vill man träna upp inför testet ska fokus ligga på rygg, ben, armar och axlar. Marklyft och rodd är perfekta här, de övningarna innefattar exakt samma rörelse som styrketestet. Inför jägartestet gäller ryggsäck, vikter och en pall - sen är det bara att börja med step-ups:en. Ligg på 75st på varje ben och börja varsamt med vikten. Stegra lagom, även fast man kan tycka att det går lätt så måste kroppen få vänja sig i sin takt. Se till att ha rak rygg och blicken fokuserad framåt, alla rörelser ska vara stadiga.

 

Önskar dig lycka till, förvänta dig dock ingen placering utan var beredd på att det första du kommer höra när du hamnar hos mönstringsförrättaren är "utbildningsreserven". Inga skrivs längre in på någon befattning, det var vi som hamnade innan augusti iår som fick leva i den lyckliga illusionen om värnplikt.

Prestera däremot, dina mönstringsresultat kommer gälla i två år och säkert vara högst relevanta inför antagningarna till "det nya" frivilliga försvaret.

 

/Max (som själv blev inskriven som JägarPB med inryck på AJB)

Link to comment
Share on other sites

Inga jägarspecialister kommer att tas ut hos 91:orna, däremot funkar det att söka till jägarplutonsbefäl (15mån) på AJB för dig.

Mitt tips inför mönstringen är att cykla. Hitta en lång mördarbacke och kötta på med tyngsta växeln ända upp, därefter rullar du ner igen och börjar om. Gör allt 10ggr (10 upp, 10 ner) så har du ett schysst pass för låren. Nu inför vintern så kan det va idé att köra med riktigt tungt motstånd på en spinningcykel istället.

 

När det gäller styrkan så är det inte jättemycket man kan göra, har man en bra grundfysik så är det inte alltför svårt. Vill man träna upp inför testet ska fokus ligga på rygg, ben, armar och axlar. Marklyft och rodd är perfekta här, de övningarna innefattar exakt samma rörelse som styrketestet. Inför jägartestet gäller ryggsäck, vikter och en pall - sen är det bara att börja med step-ups:en. Ligg på 75st på varje ben och börja varsamt med vikten. Stegra lagom, även fast man kan tycka att det går lätt så måste kroppen få vänja sig i sin takt. Se till att ha rak rygg och blicken fokuserad framåt, alla rörelser ska vara stadiga.

 

Önskar dig lycka till, förvänta dig dock ingen placering utan var beredd på att det första du kommer höra när du hamnar hos mönstringsförrättaren är "utbildningsreserven". Inga skrivs längre in på någon befattning, det var vi som hamnade innan augusti iår som fick leva i den lyckliga illusionen om värnplikt.

Prestera däremot, dina mönstringsresultat kommer gälla i två år och säkert vara högst relevanta inför antagningarna till "det nya" frivilliga försvaret.

 

/Max (som själv blev inskriven som JägarPB med inryck på AJB)

 

 

jag är dock 92:a tack för svaren än en gång :rockon: och där ska de väl tas ut jägarspecialister? men då var de ju det att lumpen blir frivillig.. men de är väl bara träna hårt inför mönstringen sen får vi väl se hur de nya systemet kommer att gå till.. har gjort jägar testet 2 gånger och klara dem båda gångerna fast man är ganska vinglig på bena efter det ;D Tack för svaren än en gång :camo:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort ett preliuminärt schema. vad tycks?

 

Måndag- Tuff spinning

Tisdag- Vila eller kamsport träning

Onsdag lätt spinning följt av Fys Ben/Rygg/axlar

Torsdag Vila

Fredag Tuff Spinning

Lördag Vila

Söndag Speedball/ eller kampsport följt av lättare spinning följt av lättare gym Ben/rygg/mage/axlar

 

 

Spinning-Step in's tuffa pass/mediumpass

Gym (fys) 20 rep 4gånger vikten ska vara så man de bränner riktigt ordentligt de 3-4 sista repetitionerna av varje gång.

 

vet inte hur step in:s spinning pass är men är dem nog tuffa kommer jag köra dem annars blir de på egen hand. Jag kommer nog också att nån gång då och då att köra lite mönstrings aktigt att sitta på cykeln 15 min och köra tyngre å tyngre :p

Link to comment
Share on other sites

För min del var träningsformen cykla överskattat. Knappt cyklat något alls i hela mitt liv och fick ändå en 9a på uthålligheten. Min träningsform=ishockey. Perfekt sport för att bygga upp en bra mjölksyratålighet i benen.

 

Rent generellt kan man säga att det handlar om att pressa sin "mjölksyratröskel" så långt som möjligt innan mönstringen, för annars kvittar det hur bra kondition du har. Vet personer som sprungit/cyklat mil efter mil på ca 60-70% av maxpuls utan större problem men som knappt klarade en 7a på mönstringen. Anledningen var att dom drog på sig grov mjölksyra så fort deras puls gick upp mot ~75%+. Själv har jag ingen ultra-seg-kondition och springer/cyklar inte mil efter mil på 70% av maxpuls utan minsta problem (var faktiskt helt död efter 21km göteborgsvarv där jag låg på den pulsen loppet igenom och kom in på 1h45min). Däremot klarar jag av att arbeta relativt lång tid under hög arbetspuls (ca 80-95%) utan att dra på mig större mängder mjölksyra.

Så träna hur du vill inför cykeltestet men se till att träna på rätt sätt! Det är alltså viktigare att fokusera på olika former av intervaller i närheten av "mjölksyratröskeln" än att gå ut och springa 15km non-stop varje dag (vilket förövrigt motverkar utvecklingen av maxstyrka) om man vill få en 9a på cykeln.

 

Styrkan handlar mest om underkropp,rygg och axlar+traps så se till att träna upp styrkan i det.

Link to comment
Share on other sites

Tränar man för att bli bra på mönstringen mha spinning blir man bra på.. Ja, spinning.

Skulle absolut rekommendera dig att marschträna, skida och löpa mer än spinna, dagarna du sitter på en cykel där uppe är färre än de du kommer stå på ett par skidor, marscha och löpa. :rockon:

 

Jag vandrade och löpte väldigt mycket innan inryck och cyklade väldigt sällan och det gick bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte detta är hela svaret. Man måste nog skilja på inryck och mönstring. Jag tror det är bättre att träna cykling en del inför mönstring och sen helt övergå till marsch skidor och löpning.

 

Edit: Man behöver inte citera den ovanför sig :rockon:

Edited by Kolind
Link to comment
Share on other sites

Nej verkligen inte, men jag tränade cykling i tio minuter en gång i veckan några månader innan mönstringen så man hade det i kroppen. Jag blev positivt överraskad när jag kom och skulle cykla. Det var mycket lättare än vad jag trodde :rockon:

 

Edit: kom på att man inte behöver citera den ovanför sig :)

Edited by Kolind
Link to comment
Share on other sites

man måste ju ha väldigt bra på mönstringen för att komma in som jägare(vad jag hört) så jag vill försöka simulera mönstrings momenten och på så sätt få så bra resultat på mönstringen som möjligt sen när jag väl kommit in på utbildningen så går jag över till att försöka simulera lumpen genom skidor och snöplums innan inryck.. är väl nå sånt jag planerar :)

Link to comment
Share on other sites

man måste ju ha väldigt bra på mönstringen för att komma in som jägare(vad jag hört) så jag vill försöka simulera mönstrings momenten och på så sätt få så bra resultat på mönstringen som möjligt sen när jag väl kommit in på utbildningen så går jag över till att försöka simulera lumpen genom skidor och snöplums innan inryck.. är väl nå sånt jag planerar :-P

 

Alltså man behöver verkligen inte va något fysmonster för att få 8or och 9or på fystesterna. Så länge du är hyfsat vältränad och inte väger under ca 65kg så ska det inte va några problem. Psykologen klarar du ju 7an på om du är någorlunda normal och motiverad och inskrivningen klarar man bra så länge man fokuserar och inte tar det med en klackspark. Sen är det bara inskrivningsförrättaren och då gäller det bara att va artig men bestämd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...