Jump to content

Träning

Guest

Recommended Posts

Tja!

Jag skall in som Amf Gb till hösten och tränar för fullt.

Nu undrar jag ett par saker, frågan riktar sig då främst till er som gjort lumpen.

1. Mitt vecko pass ser ut så här.

Må gymmet, axlar, bröst, rygg, mage.

tis Löpning+ lite basstyrka

ons vila

tors gymmet, armar och frivändningar, mage

fre löpning+ lite basstyrka

lör marsh

sön vila

2 nu undrar jag om det är lönt att träna ben eftersom man löptränar och går med packning?

PS gymmträning är inriktad på utthållighet med mycket superset. ni som kan lite, ge gärna positiv/negativ kritik så jag lär mig någon gång.DS

Guest Holger3D

Tror att du ska lägga till ett löppass och kanske ta en cykeltur. Jag kan säga att jag får bättre benträning av att cykla än av att gymma.

Det ser relativt bra ut. Försök dock dela upp träningen på gymmet lite så att du inte tränar allt på samma pass.

Ex. en dag rygg, axlar och biceps. En annan dag bröst och triceps. Det viktigaste är att vara fokuserad under sin träning så att man får ut det där lilla extra.

Guest Predator

Jag föreslår dock ett annat slags tvådelat program (tror att de flesta använder sig av det faktiskt). Triceps, axlar och bröst pass 1 och biceps, rygg, mage och ben pass 2. Har du alltid tränat med många reps eller är det bara för att du rycker in snart?

Nej i början tränade jag tyngre men det resulterade i mjölsyra a 1000% varje gång jag gick i trappor o dylikt.

När jag kör superset så kör jag typ, hantelpress plan bänk 10 reps, direkt upp till snedbänk 10 reps, sedan armsträck 10 reps. detta kör jag x2. Rygg blir det inte lika superintensivt. först latsdrag, sedan smala drag till bröstet och avslutar med typ rygglyft eller liknande.

längre steg oftar mina herrar

Guest Predator

Benen ska man såklart inte träna tungt, då är det klart man får mjölksyra. Däremot så bill man ju gärna ha muskler som syns på överkroppen  och måste man träna med få reps, typ 7-12. Hur ofta kör du superset?

@ Nisse

Ditt träningsprogram ser utmärkt ut!

Köra ben på gym resulterar ofta i "tunga" ben när det blir dags får uthållighetsövningar (marsch, långlöpning etc.). Som regel får benen alldeles tillräckligt under löp/marsch/cykelträningen. Men... komplettera gärna med djupa benböj (många set, många reps)!

Ska du göra en fysiskt krävande värnplikt så ska du vara allroundtränad hellre än "bucklig". Den varierade träningen ger alltid mest. Att döma av ditt träningsprogram så syftar den till just en bra allroundträning.

Bra att du kör flera muskelgrupper under samma gympass. Vill du fokusera träningen för att utveckla någon muskelgrupp mer så måste du bryta upp programmet i fler delar. Så att du inte kör så många grupper under samma träningspass.

Dina vilopass ligger också bra.

Frivändningar är en mycket bra allround övning. Fortsätt med den.

Variera med att köra pyramidset där du börjar vid ett antal kilo kör ett antal repetitioner rycker av ett antal kilo kör samma antal repetitioner etc. tills du inte har mer att ge. Då kör du två set till!!

Inte att förglömma! ÄT MYCKET!! Kör du en sådan träningsvecka så kommer du att behöva mängder med kolhydrater. Eftersom din ålder är ringa, så bör du trycka på med proteiner, minst 1,7 gr/kilo kroppsvikt och dag. Då får musklerna det dom behöver. Försumma inte fettintaget heller du men försök att få den att bestå av Omega 3 och växtfetter.

Och se till att tjäna kungen väl under din värnplikt! ;)

Har visserligen inte gjort lumpen ännu, men jag vill nog påstå att jag kan en hel del om träning ändå. ;) Har tränat olika saker sedan jag var åtta år gammal, bl a simning, löpning, karate, aerobics (några tillfällen), styrketräning och yoga.

Först och främst vill jag påpeka att man egentligen inte har så stor nytta av att träna på gym. Min erfarenhet är att man snabbt blir "uppumpad", dvs. ökar i muskelmassa, men man minskar i smidighet, vilket inte är sådär jättepositivt heller. Man ska inte förlägga allt för stor del av träningen till gymet, utan det går lika bra med vanliga böjsträck, situps, "rygglyft" och chins. Dock finns det fördelar med gym, t ex att man kan använda hantlar för att komplettera styrketräningen. Det finns även en psykologisk aspekt på träningen. Håller man till på ett gym är man alltid skyddad från väder och vind, och träningen tenderar att bli "mekanisk" när man sitter i maskinerna. Detta härdar en inte inför de tillfällen då man behöver viljestyrka när man vistas utomhus långa perioder.

Jag brukar på skoj klassificera vissa sporter som "anti-lat träning". T ex att vandra långa sträckor med tung packning är "anti-lat träning", medan att styrketräna på ett gym inte är det. Förstår ni skillnaden? Löpning är också "anti-lat träning", men innebandy är det inte. Beror självfallet på hur bra man är på olika saker.

Det bästa sättet att stärka benen är inte att lyfta vikter, utan att springa och gå långa sträckor. Vill man få en ordentlig benträning kan man alltid ge sig ut och springa med viktmanschetter på benen.

Att cykla är bra konditionsträning, men ger inte så mycket benstyrka. Kom ihåg att man måste cykla rätt långt/länge för att det ska ge resultat. Återigen vill jag påpeka att cykling på motionscykel inomhus också saknar påverkan av yttre elemtent såsom väder, vind och terräng. Man ska akta sig för att bli för bekväm i sin träning!

Simning är mycket bra träning, eftersom det är närmast omöjligt att skada sig samt att hela kroppen tränas. Det är aerobisk träning och ger inte mycket råstyrka, men man övar upp både kondition och koordination. En annan fördel med simning gentemot exempelvis styrketräning är att man blir smidigare av simning.

Jag kan sitta hela kvällen och skriva om träning, men det tänker jag bespara både mig själv och er.

Hälsningar, Foxtrot Lima

FL, jag måste bara försvara gymträningen lite... även om jag egentligen håller med dig.

Det är att det är "lat-träning" beror väldigt mycket på hur man själv satsar. Lite "jävlaranamma" så finns det inte mycket som är jobbigare, och gör ondare än just att träna på gym. Och att säga att man blir stor av att träna på gym beror också på vad man gör där, och hur man tränar. Stel.. tja, stretching..

Nu tränar många på gym just för att bli större eller så, men i det här fallet dä man inte vill bli stor, tung och klumpig så skulle jag rekommendera någon form av cirkelträning (finns givetvis med massa andra fina utländska namn också). Då går man igenom hela kroppen under ett pass, i grupp med massa musik och en ledare som förhoppningsvis är och jäklas med en. Då är vi dock lite tillbaks till "lat-träningen" för man behöver "bara" jobba med kroppen och hänga med i tempot, motivationen sköter musiken och ledaren om.

Tänker inte förpesta det här med mer snack om gym just nu såvida ingen frågar. ;)

Fasen, såg att du skrev om cykling också. Har man en MTB så tar det knappast längre tid än löpning att köra ett rejält pass om man har backig skog i närheten. Då kan man dessutom ge sig på att man får benmuskler. Och det är garanterat roligare!!

Hellre muskler än inget! Jag har inte gjort lumpen men vill gärna försvara gymträning lite. Det måste ju vara bättre att gå till gymmet och pumpa än att sitta hemma och vänta på nästa löppass. Här är säkert några biffar på forumet som gjort lumpen. Det kan knappast vara enbart negativt att vara stor.

OBS: Nu menar jag inte abnormt stor, ex: normallång med vikt på över 100 kg.

Man ska knappast varna för gymträningen.

Ingen behöver vara rädd för att gå till gymmet och helt oväntat bli hur stor som helst.

Guest Predator

Dock är det inte säskilt nyttigt för kroppen med tunga lyft med få reps, typ 7 st. Men vem orkar bry sig, huvudsaken är att man får lite schyssta muskler att flasha med. Själv har jag dock gått över till 10 reps nu för att min naprapat sa att det var väldigt dåligt med så få reps som 7, i synnerhet när man inte är färdigvuxen.

Jag märker att det är mycket snack om gym samt att cykling skulle vara lika bra som löpning... :rolleyes:

Visst är det bättre att gå på gym än att sitta hemma i TV-soffan, men ärligt talat, hur bra kondition får man av att bara göra bänkpress (ja, jag vet att man inte bara kör bänkpress, men jag uttrycker mig lite nedlåtande. So what??). Vad jag menar är att det är väldigt lätt hänt att man går ner till gymet "för att det är nära och bekvämt" än att ta en löprunda kombinerat med armhävningar och situps, en rejäl cykeltur i kuperad terräng eller vandra med packning en helg.

Det låter på många av er som att ni försöker tränga undan det faktum att en del av er är lite baktunga (läs: lata) när ni antyder att gym är det enda som behövs. Men faktum är att en motionscykel inte är lika jobbig som en riktig cykelrunda samt att man i lumpen får göra armhävningar och situps. Därför ska man helst träna på det, och inte enbart att lyfta skivstänger.

Däremot säger jag inte att styrketräning på gym är värdelöst, tvärtom. Det är ett utmärkt sätt att komplettera sin övriga träning på, men det är inte särskilt lämpligt att koncentrera sin träning på styrketräning med vikter. Jag säger inte det här för att vara dryg, utan för att detta är ett "problem" som många upplevt när de ryckt in, speciellt på jägar- eller amfibieförband. Läs bara berättelsen som en kustjägare skrivit på lumpensajten. Där berättar han att han tillbringade allt för mycket tid "nere på gymet" och för lite tid utomhus och i skogen innan inryck. ;)

Visserligen handlar det självklart om hur man styrketränar, men att bara göra 10 reps per set är inte något att sikta på. Tacka vet 4 x 20 reps!! :D

Hälsningar, Foxtrot Lima

FL har du ett normalt liv...Jag menar inget nedlåtande men folk som ska rycka in går faktiskt i skolan. Jag bor dryga milen från min skola där även den närmaste byn ligger. By= affärer och gym. När jag får en håltimme i skolan så går jag till gymmet. Det blir några gånger i veckan.

När man väl är hemma så är det en massa annat som ska göras. Vad jag menar är att det kan vara lite svårt att ta sig ut och vandra m.m. Jag skulle gärna göra detta regelbundet men saknar tid.

Har du, FL verkligen tid att regelbundet utföra de moment du räknar upp? Ärligt talat tror jag inte att det är många som har all den tiden som skulle behövas för att bygga upp den optimala fysiken.

Man får väl offra sina lov och helger då... Ärligt talat så är ju nog löpning grundpelaren.

ett annat tips att tänka  på ang. gymträning:

det är lätt att bara träna de stora muskelgrupperna då det är här som det känns att det ger mest, men de små musklerna är minst lika eller viktigare att träna. kör man hårt med de stora hänger inte de små med vilket kan få konsekvensen att man sliter av dem eller skadar dom... balansen blir fel.

viktiga att stretcha med som tidigare har sagt...

Träna på!

Om man inte kör splittade gympass så är det också viktigt att inte alltid börja med samma muskelgrupp! Muskelgrupperna bör komma i roterande ordning för att ingen grupp ska bli lidande.

FL har du ett normalt liv...Jag menar inget nedlåtande men folk som ska rycka in går faktiskt i skolan. Jag bor dryga milen från min skola där även den närmaste byn ligger. By= affärer och gym. När jag får en håltimme i skolan så går jag till gymmet. Det blir några gånger i veckan.

När man väl är hemma så är det en massa annat som ska göras. Vad jag menar är att det kan vara lite svårt att ta sig ut och vandra m.m. Jag skulle gärna göra detta regelbundet men saknar tid.

Har du, FL verkligen tid att regelbundet utföra de moment du räknar upp? Ärligt talat tror jag inte att det är många som har all den tiden som skulle behövas för att bygga upp den optimala fysiken.

Man får väl offra sina lov och helger då... Ärligt talat så är ju nog löpning grundpelaren.

För det första vill jag bara säga att jag inte gör alla de saker jag räknade upp samtidigt. Det är saker jag provat på och saker jag fortfarande håller på med.

Just nu löptränar och simmar jag regelbundet, samt kör styrketräning med kroppen som belastning (situps, armhävningar etc.) i samband med med de två nämnda aktiviteterna. Dessutom går jag ofta dit jag ska, istället för t ex cykla eller åka.

Apropå det där med tid... När jag gick i grundskolan tränade jag karate tre ggr i veckan, sprang minst en gång i veckan och simtränade minst en gång i veckan, spelade saxofon samt fick toppbetyg i skolan. Så visst hinner man, det handlar bara om att disponera sin tid effektivt och inte lattja omkring. Konstigt nog gick skolan åt H-E när jag drog ned på träningen när jag började gymnasiet... ;)

Det handlar om att prioritera helt enkelt. Men det är inte så enkelt; kräver mycket självdisciplin. Jag är ingen övermänniska, tvärtom, men det går om man verkligen vill. Att man inte har tid är dessutom bevisligen soffpotatisarnas vanligaste argument för att de inte tränar ordentligt.

För att återgå till ämnet. Det är inte alls fel att träna på gym, men om man bara tränar på gym inför inryck är man lite fel ute. Gym tränar man på för att se bra ut, inget annat. Vill man träna upp sig inför en krävande värnplikt bör man gå långa sträckor med packning, löpträna, strecha, öva på att göra många böjsträck etc. Sedan kan man komplettera med simning, gym, spinning, bollsport osv.

Att: Lajsan

Jag springer inte så fasansfullt långt. Jag vill inte att ni ska få intrycket att jag är världsmästare i triathlon, jag är bara en enkel motionär som försöker hålla mig i hyfsad form. En normal löprunda för mig ligger väl på en 6 kilometer eller så. Springer minst tre gånger i veckan. När jag simmar blir det väl 2-3 kilometer två ggr i veckan (inget nu på sommaren dock).

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Härligt svar FL. Jag hoppas att vi fortfarande är vänner. Det var ju trots allt nära att jag tog den där KB-tjänsten på I 19.

Nemas problemas! :D Klart vi är... Någon särskild anledning till varför du valde Amf 4 istället för I 19? *nyfis*

Det ligger lite närmare än Boden. Tanken var att jag skulle försöka få en jägar- eller amfibietjänst. När jag då fick reda på att min syn inte ens räckte för att bli FBS så trodde jag att det var kört.

Då sa inskrivaren att jag kunde bli KB i princip var jag ville. Det enda jag hade i huvudet var dock jägar- och amftjänster. Fick då reda på att jag kunde bli PB (chefskock) i amfibiebataljonen och ha samma GU som dem. Glädje!

Nu känns det dock som det kunde kvittat. KB är ju lite status. Skitsamma jag är mycket nöjd med min placering. Hoppas bara att man inte får nåt jävla brev om nedläggningar i FM.

Jamen då får man väl önska dig lycka till med tjänsten som amfibieplutonsbefäl. Jag var precis som du väldigt inställd på jägar- eller amfibieutbildningar när jag skulle mönstra, men det fanns väldigt lite att välja på så jag "nöjde" mig med en KB-tjänst i Boden. Har efter hand insett att det inte är så mycket sämre, tvärtom verkar det ligga på en mera "lagom" nivå.

Försök få lite omväxling från gymet bara, så du inte växer fast i bänkpressen... ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima

Ärligt talat så tycker jag att bänkpress är tradigt som fan. Har nyss köpt en begagnad sandsäck att puckla på. 160 cm lång är den, alltså ett riktigt as. Vad är det för kampsport som du tränat? Själv håll jag på med kick/thai ett tag men det var lite långt till träningen. Ska med hjälp av säcken försöka förbättra mig lite. Det är allsidig träning att gå loss på en säck.

Var snälla mot era småsyskon! Ni vet aldrig om de kanske växer om er och spöar er i framtiden... ;)

Jag tränade karate från det jag var 8 år tills jag fyllde 16 (drygt åtta år) och lyckades till och med erövra första svarta (även kallat 1:a Dan), men sedan sket det sig för jag slarvade med träningen överhuvudtaget. Vem vet, man kanske gör comeback någon dag... :)

Om ni ska träna slagteknik:

1. Kom ihåg att träffa med knogarna, och inte fingrarna som många tror eller gör.

2. Använd höfterna när ni slår. Ökar kraften avsevärt.

3. Låt er inte heller luras att tro att ni är bättre än vad ni är när ni slår på en sandsäck. Kom ihåg, den slår inte tillbaka och kan inte flytta på sig... :)

4. Upp med "garden" så ni övar på att skydda överkroppen/ansiktet mot attacker.

5. Försök er inte på en massa "coola sparkar", eftersom de är värdelösa i verkligheten samt öar risken för skador (på en själv då...).