Jump to content

Värnpliktig pilot?

darkjak

Recommended Posts

Jag har hört att Sverige förr i tiden hade värnpliktiga piloter, vad jag förstått under den stora uppbyggnaden av 40 & 50-talen.

Stämmer detta? Hur pass bra var i så fall piloterna man utbildade?

Vet inte om de var värnpliktiga, det fanns dock icke officers piloter och sen tror jag att en stor del av övrig besättning på flygplanen var värnpliktiga (radio operatör eller ksp skytt). Tror dock det framförallt var under kriget.

Under kalla kriget var väldigt många piloter i svenska flygvapnet "fält flygare" dvs inte officerare.

Dessa var främst begåvade grabbar med folkskole bakgrund som blev uttagna och sedan utbildade till stridspiloter.

Flertalet av dessa var födda på 30/40 och början av 1950-talen. Efter avslutad karriär i cockpit på fpl 29, J34, fpl 32 & 35 fick många "fältisar"anställning på SAS och Linjeflyg under 60/70-talet.

Närheten till Arlanda och Bromma medförde att tex F18 Tullinge hade flera 35 förare som i slutet av 60-talet flög 35an på deltid samtidigt som de också hade anställning som trafikflygare hos SAS/Linjeflyg.

Det stämmer att FV hade värnpliktiga flygförare, de så kallade silvervingarna. De hade alltså inte flygförarmärke m/36 i guld (som officerarna eller de senare fältflygarna) utan i silver. Motsvarigheter fanns i de andra besättningskategorierna, alltså innebär navigatörsvingar i silver att det var en värnpliktig navigatör, på samma sätt som flottan har bronsmärken för värnpliktiga på ubåt eller ytstrid. De värnpliktiga flygförarna utbildades endast under perioden 1939-1946, men tydligen ska ett fåtal fått silvervingar även senare.

Mer information finns exempelvis på silvervingar.se. Drakens "pappa" Erik Bratt och Saabs chefsprovflygare under samma tid, Bengt Olow, ingick båda i den första kullen värnpliktiga flygförare.

Armén hade värnpliktiga förare inom artilleriflyget och arméflyget långt senare. Där flög de Fpl 51 (Super Cub), Fpl 53 (Do 27), Fpl 61C (Bulldog) och Hkp 5B (Hughes 269C). Arméflygarna hade redan civilt cert och jag tror den sista kullen (på Hkp 5) utbildades ungefär vid millennieskiftet, kanske något år in på 2000-talet.

Armén hade värnpliktiga förare inom artilleriflyget och arméflyget långt senare. Där flög de Fpl 51 (Super Cub), Fpl 53 (Do 27), Fpl 61C (Bulldog) och Hkp 5B (Hughes 269C). Arméflygarna hade redan civilt cert och jag tror den sista kullen (på Hkp 5) utbildades ungefär vid millennieskiftet, kanske något år in på 2000-talet.

Minns ett reportage iFlygrevyn avseende en övning med en pluton som flög Hkp5 som värnpliktiga.

Snacka om drömtjänst.

Minns dock inte när var och hur

De gjorde en del samverkans flygningar och rekflygning.