Jump to content

UFO/UAV/Kryssningsrobot

LeadHead

Recommended Posts

Blågul må piska mig om detta inte hör hemma här men...

http://www.dn.se/blogg/markligheter/2009/1...jagade-ufo-5184

Vad tycker församlingen att det ser ut som?

Min spontana reflektion är att en kryssningsrobot med den formen borde väl ha flugit snabbare än vad som hade medgivit flera minuters observation från en Cessna 172?

Mål- eller spaningsrobot? En spaningsrobot skulle väl knappast ha blinkat och haft sig?

Formen är ju rent allmänt lite konstig för långsamtflygande, i regel jetdrivna tidiga UAV:er.

Jämför:

http://en.wikipedia.org/wiki/BQM-74_Chukar

http://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_Firebee

Spontant tänkte jag på den här: rastrub-2.jpg

SS-N-14 systemet, om man bortser från de mindre fenorna fram.

Sen så finns det säkert en mängd liknande Sovjetiska robotar, lite svårt att få någon ordentlig överblick utan en underrättelsetjänst i bakfickan tycker jag.

Oavsiktlig avfyrning av Ivan? :happy:

Edited by Fu Johanson

finns ju en annan rapport från norra värmland, från första hälften av 90-talet.

då skall ett ca tre m långt cylindriskt föremål kommit flygande ner i ca 45 graders vinkel, och landat i en sjö.

detta skall ha rapporterats från ett flertal sommarstuge-ägare runt sjön.

inom några timmar från nedslaget kom det "militärer" och började utföra dykningar, samt plockade upp ett föremål ur sjön ett par dagar senare.

men detta låter mer som flygvapnet råkat tappa en fälltank eller bombkapsel, då närmsta flottilj övar mot ett fast mål i området.

finns även en snurrigare berättelse om något liknade som skall ha landat norr om karlsborg.

konstig nog i närheten av FOA's provskjutningsområde.

har tyvärr svårt att tro på ufo'n.

är man en intelligent civilisation från en annan värld, som satsat forskning, energi och betalningsmedel på att ta sig till jorden, flyger man väl inte omkring och blinkar, samt främst visar sig för bonntölpar i glesbygden?

bryter mot alla kända regler om spaning.

Nog är det ett UFO dom har sett, (Unidetinified Flying Object) eller hur det nu stavas, intelligent liv utöver oss finns det kanske men chansen att dom varit just här är inget vidare stor.

kryssningsrobot tror jag inte heller på just därför att det låter för enkelt att skylla på det.

kanske är det bara några som ville ha en rubrik och spekulationer bland politiker och allmogen.