Chassi Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 En fundering som slog mig idag är att alla som gör lumpen eller en mycket stor majoritet får eller rent av ska ha kastat minst en handgranat, varför är det så? Jag minns att under lumpen fick hela plutonen kasta ett par granater vid handgranatsbanan, sen ett år senare vid början av NBG så fick hela plutonen där kasta handgranater igen, har man kastat en handgranat 1 gång så är det inte direkt så att man glömmer handgreppen eller behöver repetera de flitigt. Frågan eller funderingen är så att varför ska alla ha kastat handgranat och inte skjutit kulspruta,GRG, lärt sig handgreppen på en AK47 eller kört en bandvagn motsv. är det något som funnits under en lång tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Karlsson Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Jag tycker det är en skillnad i att kasta handgranat eller att skjuta ett vapen. Vapnet siktar du in o trycker av. Detta oavsett om det är en AK av något slag eller om det är en GRG. Du ser vart ungerfär du kommer att träffa och det är oftast en bit bort. Granaten är svårare eftersom det inte finns något "sikte" som visar var du träffar samt att när du osäkrat den så vill du inte tappa det i backen. Man kan kasta övningshandgranater för att få känsla för tiden det tar från kast till verkan och träffsäkerhet men det är inte förrens man kastat en skarp som man får en verklig uppfattning om hur det låter och hur det känns. Sedan så får man också se att det inte riktigt blir som det är på film där det oftast blir stora eldklot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Frågan eller funderingen är så att varför ska alla ha kastat handgranat och inte skjutit kulspruta,GRG, lärt sig handgreppen på en AK47 eller kört en bandvagn motsv. För att de flesta tilldelas handgranater, men färre har bandvagn på utrustningslistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Handgranat är ett vapen som de alla som rör sig i terränglådan ska kunna hantera. Den hgr som är mest användbar är rökhgr men shgr kan behövas också. Därför måste ju det utbildas på det och övas. Även om man har gjort det en gång så innebär ju inte det att man är duktig på det. Man måste kunna klara det i de värsta av scenarion och då är övning A och O. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Tanken att du ska bli tilldelad och kunna använda en handgranat på ett korrekt sätt har inte slagit dig? Kulsprutor, bandvagnar och allehanda kanoner och annan utrustning är inte tänkt att tilldelas gemene man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 har man kastat en handgranat 1 gång så är det inte direkt så att man glömmer handgreppen eller behöver repetera de flitigt. Personligen så håller jag med dig, men på den tiden Shgr 56 nyttjades så det rätt vanligt att stressade soldater missade säkringsbygeln, varpå granaten skulle betraktas som OXA och övningen fick läggas på is för övriga soldater som inte hade kastat. Därför - gissar jag - övade man så ofta det gick på Shgr 56, dvs för att få in handgrepp och uppfattning om tidsrymd för stubinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 28, 2009 Author Report Share Posted October 28, 2009 (edited) Jo tanken att man ska bli tilldelad granat har slagit mig. men det funderingen grundar sig på är att "alla" SKA kasta Hgranat under formella former, men hur många utav det som senare kastat kommer att få kasta under tillämpade former, för att stå och kasta på granatbanan ger ju inte så mycket för du ser inte var granaten landar och och det är svårt att se var den landat sen för oftast kastar man bara en eller ett par gånger. Personligen kastade jag ett tiotal granater i tillämpad form under NBG mest därför att så få andra brydde sig, men fortfarande så var det många som inte kastade en enda under den tiden. det är som att skjuta Ak ifrån höften några gånger och sen är det bra "typ" varför inte testa handgreppen på Ksp så man kan ta över om det behövs eller om föraren på något fordon dör så borde det ju kunna finnas någon som kan ta honom och kanske resten av gruppen därifrån. Och hur många är det som får utb på Rök och Chock under värnplikten, chock vet jag att det är på uppgång men om de nu är de mest lämpliga granaterna så varför inte kasta dom ist. det är just det förfarandet att alla ska åka till Hgranatsbanan kasta lite och sen är det bra för resten av de 11 månaderna, det är det jag undrar över var det grundar sig på, testa på förstår jag men varför inte testa sådant som man med stor sannolikhet kommer i kontakt med också. Edited October 28, 2009 by Chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Det finns många variabler: -Hgr är ett bärbart komplement till EHV som är lätt att lära, lätt att medföra och som kan användas till mycket -SäkI har som skallkrav att formellt kast ska vara genomfört innan tillämpat, vilket egentligen är självklart -Rökhgr 05 är svindyr -Rökhgr 56 är ganska elak och åtminstone ett tag fick inte vpl kasta den utan endast anställda (YO, US och NBG) fick göra det -Shgr är billig -Om man genomför skarp insats så är det betydligt mer troligt att gemene man får ett par hgr i fickan än att det helt plötsligt finns en ksp90b över Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Dessutom är det ju bara de som kan tänkas tilldelas handgranat som blir utbildade på dem. Jag såg inte ens en handgranat under min värnplikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 28, 2009 Report Share Posted October 28, 2009 Att du blev tvungen att göra formellt kast i NBG skulle jag tro har att göra med att det inte alltid dokumenteras att man gjort det och chefen ville veta att alla genomfört formellt kast. Man måste väl visa att man vet vad som är fram och bak på en ak också eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 Personligen så håller jag med dig, men på den tiden Shgr 56 nyttjades så det rätt vanligt att stressade soldater missade säkringsbygeln, varpå granaten skulle betraktas som OXA och övningen fick läggas på is för övriga soldater som inte hade kastat. Därför - gissar jag - övade man så ofta det gick på Shgr 56, dvs för att få in handgrepp och uppfattning om tidsrymd för stubinen. Fast man behövde inte kasta Shgr 56, det fanns en övningsgranat med samma säkring som sa puff när man kastade. Den var dessutom uppbygg på samma sätt vad gäller aptering. Så det övades flitigt med denna innan skarp granat. Den extra säkringsbygeln var ett moment för mycket, helt klart. Men alla lyckades komma ihåg den på den stora dagen /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 Finns en annan aspekt också (dock kanske inte en av de viktigare): att hantera ett ehv är inga konstigheter då vpl bär omkring på vapnet under (varierande men) relativt stor del av sin GU och det hela blir därför avdramatiserat (dessutom är det inte svårt att hålla reda på hur man ska hantera sitt vapen för att undvika skada i samband med användande). Granat däremot kommer de bara i kontakt med under ett fåtal tillfällen, och därför kan de upplevas som mer skrämmande (att använda) samt att riskerna vid felaktigt användande är större, för att inte nämna det faktum att det finns fler möjligheter för felaktigt användande (inte kastat tillräckligt långt, inte ha tillräckligt skydd, etc etc). Men å andra sidan så tilldelas man ju inte en AK med en klapp på axeln och ett käckt, "ja en sån här kommer du väl ihåg hur man använder..." inför US, utan även den skall man skjuta in sig på (igen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 Personligen så håller jag med dig, men på den tiden Shgr 56 nyttjades så det rätt vanligt att stressade soldater missade säkringsbygeln, varpå granaten skulle betraktas som OXA och övningen fick läggas på is för övriga soldater som inte hade kastat. Därför - gissar jag - övade man så ofta det gick på Shgr 56, dvs för att få in handgrepp och uppfattning om tidsrymd för stubinen. Fast man behövde inte kasta Shgr 56, det fanns en övningsgranat med samma säkring som sa puff när man kastade. Den var dessutom uppbygg på samma sätt vad gäller aptering. Så det övades flitigt med denna innan skarp granat. Den extra säkringsbygeln var ett moment för mycket, helt klart. Men alla lyckades komma ihåg den på den stora dagen /martin Fanns? Jag kastade 56:or en hel dag för ett par veckor sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 kasta övningsgranat ingår i det formella kastet för att först visa att man fattat vad man skall göra. Sen använder man övningsgranater under just övning för det är elakt att kasta skarpa granater när man övar löst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 (edited) Det finns fler aspekter är bara själva kastandet. Min uppfattning (genom GU och framåt, HV) är att det generellt hanteras på tok för lite hgr i förhållande till hur viktig och elementär del av den enskilde soldatens arsenal de faktist utgör. I mina ögon borde övningshgrkroppar, gärna med någon särskild variant för rökmarkering, tilldelas och medföras av varje soldat lika självklart som att man tilldelas magasin. När det väl övas med hgr blir det ofta lite väl mycket, "jaha, och vad ska jag dumpa ur uniformen/stridsutrustningen för att få plats med de här då?" Att hgr-fickor inte är RU för grisbasse 1A är bara patetiskt... Edited October 29, 2009 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 (edited) Om inte annat ska man kasta det för det är ganska skoj Seriöst, det är ett vapen man bör klara av att hantera eftersom det är ett bra tillskott för strid. Lustigare var att jag minns när vi fick ut utrustningslistorna för NLv kompani så fanns inte en enda handgranat med. All annan ammunition fanns dock inga granater. (om de inte var hemliga som robotmängden vilket verkar märkligt) Edited October 29, 2009 by Peo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUK Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 Det finns fler aspekter är bara själva kastandet. Min uppfattning (genom GU och framåt, HV) är att det generellt hanteras på tok för lite hgr i förhållande till hur viktig och elementär del av den enskilde soldatens arsenal de faktist utgör. ... Både shgr och rökhgr tycker jag är viktiga verktyg som måste övas in ordentligt för att kunna användas. I lumpen var det bara det obligatoriska kastet samt något moment under en strapatsövning, annars hade man aldrig granater. Nu för tiden när vi övar i HV-insatskompaniet har vi så gott som alltid övningsgranater fördelade på grupperna, vilket är bra. Några fler skarpa har det också blivit. Man får en helt annan vana och kommer in i tänket att använda rök för att få skyl. På senaste HV-övningen skulle vi få prova på att kasta en rökhandgranat 56, men de hade belagts med generellt nyttjandeförbud då åldern hade gjort dem opålitliga att använda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 30, 2009 Report Share Posted October 30, 2009 Det finns fler aspekter är bara själva kastandet. Min uppfattning (genom GU och framåt, HV) är att det generellt hanteras på tok för lite hgr i förhållande till hur viktig och elementär del av den enskilde soldatens arsenal de faktist utgör. I mina ögon borde övningshgrkroppar, gärna med någon särskild variant för rökmarkering, tilldelas och medföras av varje soldat lika självklart som att man tilldelas magasin. När det väl övas med hgr blir det ofta lite väl mycket, "jaha, och vad ska jag dumpa ur uniformen/stridsutrustningen för att få plats med de här då?" Att hgr-fickor inte är RU för grisbasse 1A är bara patetiskt... Instämmer till fullo. Vi (Hv) övar så lite med hgr att folk knappt vet var de ska göra av det plötsligt tilldelas en hög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 31, 2009 Report Share Posted October 31, 2009 Det verkar vara lite olika erfarenheter här. Under GU fick alla utbildning på hgr. Vi hade även övningskast med blind övningsgranat (enbart för kastövning=järnklump) samt övningsgranat. Vi kastade alla ett skarpt, formellt kast. Vid något enstaka tillfällen användes övningsgranater även vid övningsmoment. Dock så fick alla, även GB grundutbildning på samtliga vapensystem som i vårat fall var ak5, ksp 58, grg m/48, psk m/86 och RBS 56. Under mina år i hemvärnet har vi använt väldigt lite hgr. Vi har fått repetition på hgr och under en helgövning i enbart SIB kastades ett antal övningsgranater samt att vi har kastat en skarp var på bana. Enligt min åsikt är hgr något alla ska kunna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts