Jump to content

Öva med ett annat kompani än det man är placerad i?

Recommended Posts

Kan man öva med ett annat kompani än det man är placerad i?

För oss som vill öva fler timmar ens egna kompani gör, kan vi även öva med kompanier i en angränsande bataljon?

Det brukar inte vara några problem på vissa håll i landet i alla fall.

För oss som vill öva fler timmar ens egna kompani gör, kan vi även öva med kompanier i en angränsande bataljon?

Hör med din kompanichef så skall han ordna det med det kompani som du vill öva med!

så funkar det i sjunde bataljonen!!!! I Skåne!

jag har övat med andra och det har inte vart nått problem men du ska förs se till att du får vara med

att övningsled vet om att du är med så att det finns försäkring mm

jag har alrig fått ett nej om att få delta med andra utan det har bara vart ++ på det.

har till och med utvecklats så att det sker lite mer utbyten mellan områdena

men fråga gärna innan för det har lite med ifall du skulle göra dig illa..

och jag har aldrig hört att någon fått ett nej,

//dxs

Jag har varit kompanichef i 5-6 år och det är inte vanligt att några av mina soldater övade med annat kompani ( i varje fall som jag kände till). Det har nog aldrig förekommit att soldater från andra kompanier övat med mitt kompani.

Undantag: sjukvårdare och b-styrkeverksamhet - där sker det viss utbyte över kompanigränserna.

(Jag slutade som kc vid årsskiftet 08/09 så det kan ju vara annorlunda nu och även annorlunda i andra kompanier).

Normalt sett är det nog positivt men om det skedde i en större utsträckning kommer kostnadsaspekten upp - trots allt kostar det ju pengar att öva soldater. Men så länge det handlar om att få möjlighet att fullgöra sitt avtal genom att öva i annat kompani bör det väl inte vara något problem.

När KFÖ-systemet införs fullt ut kan det kanske vara lite svårare. Varje kc vill ju att just hans soldater skall vara med på just det egna kompaniets KFÖ och därmed lyfta statistiken över närvaron där - inte i ett annat kompani :rolleyes:

/Ola

Jag har varit kompanichef i 5-6 år och det är inte vanligt att några av mina soldater övade med annat kompani ( i varje fall som jag kände till). Det har nog aldrig förekommit att soldater från andra kompanier övat med mitt kompani.

Undantag: sjukvårdare och b-styrkeverksamhet - där sker det viss utbyte över kompanigränserna.

(Jag slutade som kc vid årsskiftet 08/09 så det kan ju vara annorlunda nu och även annorlunda i andra kompanier).

Normalt sett är det nog positivt men om det skedde i en större utsträckning kommer kostnadsaspekten upp - trots allt kostar det ju pengar att öva soldater. Men så länge det handlar om att få möjlighet att fullgöra sitt avtal genom att öva i annat kompani bör det väl inte vara något problem.

När KFÖ-systemet införs fullt ut kan det kanske vara lite svårare. Varje kc vill ju att just hans soldater skall vara med på just det egna kompaniets KFÖ och därmed lyfta statistiken över närvaron där - inte i ett annat kompani :)

/Ola

:-P

jag har varit på olika komp övningar sen lång tid tillbaks .har vart på 3 olika ställen i stockholm som deltagare i övningar med jämna mellan rum

tror att det inte kommer att vara nått problem i framtiden heller ,utan kanske tvärt om men jag tror inte att man kommer att få tillgodo räkna timmar på

annat än det man ska göra "hemma"

Hrrm, ja jag är själv med i HvUnd och det vore en lögn om man påstår att vi skjuter särskilt mycket under våra övningar. Så skulle det suga lite i krigartarmen så går det bra att delta på någon av insatsplutonens övningar.

Sök till en insatspluton då!

HvUnd har inte dom uppgifterna så dom ska inte öva det.

Från nästa år så har du dessutom Riksgeneralens stöd. Kan du inte närvara på din ”egen” KFÖ vecka så får du vara med på granförbandets KFÖ och det behöver inte vara granbataljonens..

Jag kan bara säga att jag har gjort detta ett par gånger - tom när jag gjorde lumpen. Fixade ett klartecken från Övn.Ledn. (att jag fick vara med) och sedan ett klartecken från min KC (att Komp står för försäkring, kostnader etc.)... Sen är det bara att tuta på....