Jump to content

Elitförband i Norden av Lars Gyllenhaal


NDR

Recommended Posts

bg_band2.jpg

Avbryt mätningen genast!

 

Som konstaterats i andra trådar så finns det ett rejält antal fyrtioplusare på forumet så du är långt ifrån ensam Hans.

Återgå genast till boken.

 

Krook

C Kasern

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Elitförband i Norden av Lars Gyllenhaal

 

Boken avhandlar dom elitförband som finns/fanns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Allt från dom svenska Lapplandsjägarna till dom finska sissi förbanden.

Men tonvikten av boken ligger dock på dom svenska förbanden som upptar över hälften av bokens sidor.

 

Varje enhets kapitel innehåller en historisk tillbakablick av förbandet från dess ursprung till idag. Vissa personer som spelat en viktig roll i förbandets historia lyfts ibland fram med en kort presentation.

 

Boken är som tidigare nämnts rikt på illustrationer av bla förbandsmärken och historiska fotografier. Förbandens uppbyggnad, beväpning, viktiga händelser och vad som krävs för att bli antagen presenteras av vissa förbands kapitel. Som varierar från flera till en sida.

 

Själva boken är mer utav en lättläst faktabok och tog inte lång tid att läsa igenom. Men författaren tipsar i slutet av många kapitel om litteratur, som man kan läsa om du önskar fördjupa dig i just det förbandet.

 

För den som vill börja bekanta sig med dom olika nordiska specialförbanden utgör denna bok en bra grund.

 

Betyg.

Jag vill ge denna bok betyget 3 och 1/2 poäng av 5 möjliga. Värd sina 199 kr men inte så mycket mer enligt mig. Det kändes ibland som om boken gick från faktabok till bildbok och försökte kompensera den lilla texten med stora färgfotografier. Dock läsvärd för den SF intresserade

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det kändes ibland som om boken gick från faktabok till bildbok och försökte kompensera den lilla texten med stora färgfotografier.

 

Har sett samma fenomen i vissa amerikanska böcker... Nu är beställningen dock gjord så får man börja året 2010 med annorlunda kulturupplevelse. :-(

Link to comment
Share on other sites

Det kändes ibland som om boken gick från faktabok till bildbok och försökte kompensera den lilla texten med stora färgfotografier.

 

Har sett samma fenomen i vissa amerikanska böcker... Nu är beställningen dock gjord så får man börja året 2010 med annorlunda kulturupplevelse. :baskerKav:

 

Har den liggande men försökeer att bärga mig så jag kan plöja igenom 300 sidor om Microsoft Dynamics först :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...