B.A Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Hej! Har nu ett tag hållit på och spåra upp ett reglemente som jag vet existerar eftersom jag använt det under utbildning. Vet inte vad det heter eller om det är fler reglementen men det gäller iallafall fallskärmsjägarförband och tar upp OPL,BAS, patrullrjänst i allmänhet och annat smått och gott. Har letat både på emil och bok och blankett men hittar ingenting. Nån som har en aning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 FskjR Fskjptr 1998 M7741-190081 Boken är inte speciellt spridd (vilket kanske är bra) och finns inte i officiell PDF. Bra bok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Intressant. Innehåller FskjR Fskjptr även hoppningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Intressant. Innehåller FskjR Fskjptr även hoppningen? Nix, inte som "hoppreglemente". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Intressant. Innehåller FskjR Fskjptr även hoppningen? Nix, inte som "hoppreglemente". Ok. Vad heter "hoppreglementet"? (FskjR HoPP? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Kostade i början på seklet 500.- att köpa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Intressant. Innehåller FskjR Fskjptr även hoppningen? Nix, inte som "hoppreglemente". Ok. Vad heter "hoppreglementet"? (FskjR HoPP? ) Nej utan SäkI Fsktj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Intressant. Innehåller FskjR Fskjptr även hoppningen? Nix, inte som "hoppreglemente". Ok. Vad heter "hoppreglementet"? (FskjR HoPP? ) Nej utan SäkI Fsktj Det är väl inte helt sant. SäkI är bara säkerhetsbestämmelser och beskriver inte hur någonting ska göras. Jämför SäkI Ehv med SkjutR eller SäkI Trf med motorreglementen. Vad "hoppreglementet" (om ett sådant finns) heter har jag inte en aning om, men delar av bestämmelserna kring hoppning finns i publikationer som rör flygplanen t ex FällI Tp84 och FOM (flygoperativ manual). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B.A Posted November 16, 2009 Author Report Share Posted November 16, 2009 Tack! Då har man namnet iallafall. Bara att försöka få tag i ett, finns ju inte alltför många reglementen och anvisningar som tar upp sådana saker, därför blir det ju ibland lite "hittepå". Men nu så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Kostade i början på seklet 500.- att köpa.. 500:- måste ha varit en förmögenhet i början av 1900-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Kostade i början på seklet 500.- att köpa.. 500:- måste ha varit en förmögenhet i början av 1900-talet. Det var nog 2000-talet som åsyftade annars förutom att Proto skulle vara våldsamt gammal skulle Sverige när det begav sig varit 'das Pionjärer' med fallskärmsjägarförband som opererade bakom fiendernas linjer. Men fallskärmshopp ifrån luftballong med efterföljande innästling skulle vara en riktig trendsättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Det var nog 2000-talet som åsyftade annars förutom att Proto skulle vara våldsamt gammal skulle Sverige när det begav sig varit 'das Pionjärer' med fallskärmsjägarförband som opererade bakom fiendernas linjer. Men fallskärmshopp ifrån luftballong med efterföljande innästling skulle vara en riktig trendsättare. Jag anade det, kände bara för att vara lite dryg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Jag känner mig gammal till tider, men inte riktig så gammal som till förra seklet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts