Jump to content

Fallskärmsjägarreglemente?

Recommended Posts

Hej!

Har nu ett tag hållit på och spåra upp ett reglemente som jag vet existerar eftersom jag använt det under utbildning. Vet inte vad det heter eller om det är fler reglementen men det gäller iallafall fallskärmsjägarförband och tar upp OPL,BAS, patrullrjänst i allmänhet och annat smått och gott. Har letat både på emil och bok och blankett men hittar ingenting. Nån som har en aning?

Intressant. Innehåller FskjR Fskjptr även hoppningen?

Nix, inte som "hoppreglemente".

Ok. Vad heter "hoppreglementet"?

(FskjR HoPP? :rolleyes: )

Nej utan SäkI Fsktj :rolleyes:

Det är väl inte helt sant. SäkI är bara säkerhetsbestämmelser och beskriver inte hur någonting ska göras. Jämför SäkI Ehv med SkjutR eller SäkI Trf med motorreglementen.

Vad "hoppreglementet" (om ett sådant finns) heter har jag inte en aning om, men delar av bestämmelserna kring hoppning finns i publikationer som rör flygplanen t ex FällI Tp84 och FOM (flygoperativ manual).

• 4 weeks later...
Kostade i början på seklet 500.- att köpa..

500:- måste ha varit en förmögenhet i början av 1900-talet.

Det var nog 2000-talet som åsyftade annars förutom att Proto skulle vara våldsamt gammal skulle Sverige när det begav sig varit 'das Pionjärer' med fallskärmsjägarförband som opererade bakom fiendernas linjer. Men fallskärmshopp ifrån luftballong med efterföljande innästling skulle vara en riktig trendsättare.

;-)

Det var nog 2000-talet som åsyftade annars förutom att Proto skulle vara våldsamt gammal skulle Sverige när det begav sig varit 'das Pionjärer' med fallskärmsjägarförband som opererade bakom fiendernas linjer. Men fallskärmshopp ifrån luftballong med efterföljande innästling skulle vara en riktig trendsättare.

:rolleyes:

Jag anade det, kände bara för att vara lite dryg :rolleyes: