Jump to content

KSP90 Krav

beaver_sthlm

Recommended Posts

Hej,

Sitter i en styrelse för en förening där vi försöker få våra medlemmar att bli så konkurrenskraftiga som möjligt till att söka US. osv. Vi har tidigare anordnat pistolutb. och nu har jag börjar fundera på KSP 90.

Kort och gott, hur ser utb. plan ut för att bli godkänd ksp90-skytt? Vi hade 5 veckors befattning på MP men då fick man både 58an och 90an så det torde vara betydligt kortare än så, eller?

:)

rent tidsmässigt borde det gå på 1-2 veckor.

lära sig ta isär/sätta ihop, vård. ladda/patron ur därefter PEK och kanske nån stridsskjutning

På IntUtbE tar all vapenutbildning en vecka. Då går måndag förmiddag och fredag eftermiddag bort på grund av resor, så i praktiken är det fyra dagar.

rent tidsmässigt borde det gå på 1-2 veckor.

lära sig ta isär/sätta ihop, vård. ladda/patron ur därefter PEK och kanske nån stridsskjutning

På IntUtbE tar all vapenutbildning en vecka. Då går måndag förmiddag och fredag eftermiddag bort på grund av resor, så i praktiken är det fyra dagar.

Tack!

Anledning till att jag frågar här är för att ha någon slags tidsuppfattning så jag har en arbetshypotes iaf.

Ja, det går att lära sig KSP90, AK5, pistol 88 eller PSG90 på en vecka. För att hjälpligt handha vapnet.

För att bli duglig på vapnet är min personliga åsikt att det tar lite längre tid.

Om det handlar om att göra folk mer attraktiva för US bör man fundera på om man är ärlig mot systemet och individerna om man utbildar folk i en vecka.

Men kan du se dig själv i spegeln och säga att de är tillräckligt utbildade efter en vecka, så visst!

Ja, det går att lära sig KSP90, AK5, pistol 88 eller PSG90 på en vecka...

Visst, vem som helst kan lära sig att ta isär, sätta ihop, och ladda efter en bara ca 16h utbildningstid. Det är inte svårt att få iväg en salva eller två med ett handelvapen, men att träffa är en annan sak. För att kunna använda sitt vapen praktiskt så behöver man öva ca 200-300 utbildningstimmar med vapnet i olika övningsmoment.

Och det vore utmärkt om alla fordonsförare vore både skogsbönder med erfarenhet av terrängkörning och rallyförare kvällstid, inte komna direkt från intensivutbildningen på 4 dagar i åmål.

Utbildningslängd; Det beror på syftet. Under min GU körde vi 4 dagar på ksp 58 för samtliga på plutonen, men då var det bara ett fåtal av PEK-övningarana vi genomförde. Därefter fick de som valdes ut till kspomgångarna utvecklas vidare genom att hantera vapnen under övningarna.

Du kan utbilda personal med tidigare vapenvana (på andra vapensystem) till att få en grund över en helg, teori + vapenplock + excersis lördag, rep. excersis + skjutning söndag.

Ytterligare färdighet över en vecka, men riktigt god färdighet tar nog 2-3 veckor och ska sedan helst kompletteras med omfattande stridsskjutningar och allmänt hanterande av systemet under diverse stridsövningar.

Syftet avgör utbildningens omfattning.

jag kan inte prata för någon annan men rutan med vapen som man klickar i på ansökningshandlingen betyder inte såå mycket.

Vill jag ha en "riktigt" kspskytt väljer jag en som gjort GU som det, i annat fall måste alla ändå gå igenom intutb's vapenskola.

Det jag pratar om är bara min egen reflektion, men det finns någon anledning till att man numera begränsat hur många olika vapen man kan klicka i att man har utbildning i.

Inför framtiden med NBG och anställda soldater förefaller det mig som än mindre viktigt, ska du göra något så fråga i organisationen tex be att få komma upp när det är uttagningskommitté och fråga vad som FAKTISKT kan göras och som saknas.

Tror det är få skytteplutonchefer som kommer säga att man behöver fler halvdant, vilket du säkert kan hålla med om att man är efter en vecka, utbildade KSP90skyttar.

Fordonsförare, tex BV,PATGB osv... då är det en helt annan femma, kan föreningen ge förarbevis på PTGB?

Som avslutning så är jag inte negativ till att ni utbildar folk att skjuta KSP90 men gör en analys av behovet innan det tas resurser är mitt råd.

/b

Utan att gå in på vilka resurser som är värt att lägga ner på detta anser jag att "halvdana" även de är viktiga eftersom de har kännedom eller t.o.m. vissa färdigheter som dom kan behöva utnyttja i ete skaropt läge. Det är ändå inte någon annan än den/de som regelbundet använder vapnet/vapensystemet som blir riktigt duktiga. På min GU-pluton fanns två skyttar/laddare på varje ksp (en per grupp), men eftersom samtliga hade grundutbildningen så kunde de hjälpligt hantera vapnet. Detta tycker jag är viktigt.

Ett annat exempel är att stridsvagnsbesättningarna under samma tidsperiod utbildades för sin befattning; skytt, laddare, förare och vagnschef, men alla skulle kunna (och fick prova) att köra stridsvagnen hjälpligt så att de kunde förflytta sig i skydd om föraren skulle bli utslagen.

jag kan inte prata för någon annan men rutan med vapen som man klickar i på ansökningshandlingen betyder inte såå mycket.

Vill jag ha en "riktigt" kspskytt väljer jag en som gjort GU som det, i annat fall måste alla ändå gå igenom intutb's vapenskola.

Det jag pratar om är bara min egen reflektion, men det finns någon anledning till att man numera begränsat hur många olika vapen man kan klicka i att man har utbildning i.

Inför framtiden med NBG och anställda soldater förefaller det mig som än mindre viktigt, ska du göra något så fråga i organisationen tex be att få komma upp när det är uttagningskommitté och fråga vad som FAKTISKT kan göras och som saknas.

Tror det är få skytteplutonchefer som kommer säga att man behöver fler halvdant, vilket du säkert kan hålla med om att man är efter en vecka, utbildade KSP90skyttar.

Fordonsförare, tex BV,PATGB osv... då är det en helt annan femma, kan föreningen ge förarbevis på PTGB?

Som avslutning så är jag inte negativ till att ni utbildar folk att skjuta KSP90 men gör en analys av behovet innan det tas resurser är mitt råd.

/b

Återigen är kontakter det överlägset bästa sättet att tas ut till utlandstjänst. Hur många kunskaps-rutor man kryssar i spelar i princip ingen roll. Lägg energi på att lära känna rätt folk istället, det kommer att vara mycket effektivare än att skjuta en massa 5.56 till ingen nytta.