Jump to content

Gula Bandet -Stöd våra utlandssoldater

Recommended Posts

Såg inget om detta på forumet. Hoppas jag inte missade det....

Fredsbaskrarna har ett pin med ett gult band med budskapet "Stöd våra utlandssoldater".

Kommer själv att visa mitt stöd genom att bära ett sådant på mina arbetskläder. Förhoppningsvis är det någon som frågar också vad det är för något.

http://www.fredsbaskrarna.se

• Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg inget om detta på forumet. Hoppas jag inte missade det....

Fredsbaskrarna har ett pin med ett gult band med budskapet "Stöd våra utlandssoldater".

Kommer själv att visa mitt stöd genom att bära ett sådant på mina arbetskläder. Förhoppningsvis är det någon som frågar också vad det är för något.

http://www.fredsbaskrarna.se

Jag också! Både på jobbjackan o min privata. Nästan 6000 medlemmar på Facebook-gruppen som stöder våra soldater i utlandsstjänst. :)

• 3 weeks later...
Har beställt två! Har mailat hela plutonen om att de ska beställa de också!

Snart kommer klisterdekalerna också (storlekar 10 cm och 15 cm). Då kommer bilen att få ett Gult Band också! Även där skall överskottet gå till Fredsbaskrarnas Kamratstödskonto, Kamrathjälpen.

Snart kommer klisterdekalerna också (storlekar 10 cm och 15 cm). Då kommer bilen att få ett Gult Band också! Även där skall överskottet gå till Fredsbaskrarnas Kamratstödskonto, Kamrathjälpen.

Ber dig uppdatera tråden när dessa dekaler är tillgängliga!

Edited by CP2

Ber dig uppatera tråden när dessa dekaler är tillgängliga!

Absolut!!! Bild kommer när dekalen applicerats baktill på bilen. Under tiden kanske en bild på våra danska kamraters bildekal kan still nyfikenheten... :surprise:

276_m.jpg

Kustjägarna tar fram ett eget gult band:

http://www.forsvarsutbildarna.se/web/Kustjagarna.aspx

(just nu verkar beställningslänken dock inte fungera)

Två olika band, dra eller dåligt?

Edit, tillägg:

Överskottet från detta band, skall gå till Stiftelsen Jesper Lindholms minne.

Edited by Essray

Edit, tillägg:

Gula Bandet är vad jag vet varumärkesskyddat av Fredsbaskarna så svaret är givet tycker jag.

Behållningen av det bandet går till Kamrathjälpskontot som inte på något vis konkurrerar med Stiftelsen Jespers minne. Det är också ett hedervärt initiativ. Trist bara att KJ inte kollat upp fakta innan de rusar ´sta bara.

Nu kan det tyckas vara fel att väga två goda saker emot varandra, men här är iallafall vad överskottet går till:

KJV-bandet:

Stiftelsen har satts upp av de anhöriga till Jesper Lindblom för att hedra hans minne, men också för att uppmuntra efterkommande att odla föregångsmannaskap, kamratskap och ledarskap under svåra förhållanden.

Dessa egenskaper var särskilt framträdande hos Jesper.

Ett stipendium om 10.000 kr delas årligen ut till person eller personer vid Försvarsmaktens specialförband som verkar i andan för stiftelsens urkund. Stiftelsens kriterier lyder: Stipendiet tilldelas person eller personer som i sin tjänsteutövning och i fredens syfte visat mod, uthållighet, ansvar, engagemang, framåtanda, kamratskap, lojalitet, ödmjukhet och optimism i Jespers anda.

Fredsbaskrarna-bandet:

Kontot har som syfte att genom bidrag stödja kamrater och dennes familj som är i behov av

· Ekonomiskt stöd p g a skada, fysisk eller psykisk sjukdom som följd av internationell tjänstgöring och som

beslutats av regeringen på begäran av FN, annan organisation eller av annat land och där annan ekonomisk hjälp ej utgår

· Ansökan prövas efter det särskilda behov som Du och Din familj har.

Det ekonomiska bidraget som kan utgå om Du har skadats eller insjuknat till följd av internationell tjänstgöring kan t ex avse

· Kostnader som Dina anhöriga får p g a Din skada - t ex besöksresor och hotellkostnader vid sjukhusvistelse.

· Dina egna merkostnader om Du ligger på sjukhus.

· Kostnader under rehabiliteringstid som inte ersätts på annat sätt, e x kostnader för sjukgymnastik, träningsutrustning

eller vistelse på rehabiliteringscentra motsvarande.

· Stöd vid eventuell omskolning / utbildning.

· Tekniska hjälpmedel.

· Ökade levnadsomkostnader till följd av skada eller sjukdom.

· Bidrag till uppehälle i en akut, besvärlig situation.

· Bidrag till vila och rekreation.

Tycker personligen att fredsbaskrarnas är det bättre då det hjälper folk från hela försvarsmakten/utlandsstyrkan och hjälper de som blivit skadade på sin utlandstjänstgöring och i dagsläget inte har det så lätt. (Se bara hur Pontus Hübinette får kämpa för att klara vardagen).

Edit, tillägg:

Gula Bandet är vad jag vet varumärkesskyddat av Fredsbaskarna så svaret är givet tycker jag.

Behållningen av det bandet går till Kamrathjälpskontot som inte på något vis konkurrerar med Stiftelsen Jespers minne. Det är också ett hedervärt initiativ. Trist bara att KJ inte kollat upp fakta innan de rusar ´sta bara.

Men det gula bandet ar knappast fredsbaskrarnas pafund. Det har varit en "Support Our Troops" symbol i bra manga ar harover.

Inte for att det gor fredsbaskrarnas initiativ mindre berommvart, men det verkar lite fanigt att varumarkesskydda en symbol som ar redan anvands for exaxt samma syfte och bars av miljontals manniskor samt pryder deras fordon.

Gula bandet som bildekal med svensk flagga pa har funnits pa marknaden i USA, hade en sadan pa min gamla dodge for ganska manga ar sedan.

/Fred

Edit, tillägg:

Behållningen av det bandet går till Kamrathjälpskontot [/rl]som inte på något vis konkurrerar med Stiftelsen Jespers minne. Det är också ett hedervärt initiativ. Trist bara att KJ inte kollat upp fakta innan de rusar ´sta bara.

Men det gula bandet ar knappast fredsbaskrarnas pafund. Det har varit en "Support Our Troops" symbol i bra manga ar harover.

Inte for att det gor fredsbaskrarnas initiativ mindre berommvart, men det verkar lite fanigt att varumarkesskydda en symbol som ar redan anvands for exaxt samma syfte och bars av miljontals manniskor samt pryder deras fordon.

Gula bandet som bildekal med svensk flagga pa har funnits pa marknaden i USA, hade en sadan pa min gamla dodge for ganska manga ar sedan.

/Fred

Nä det är inte fånigt! I Sverige har inget sådant här märke använts tidigare, i det här syftet. Man har rätt att skydda sig mot att helt plötsligt bli förbjuden att använda ett märke eller symbol utan tillstånd (och kostnad). Fredsbaskrarna kollade ifall det var OK att använda bandet och det fanns ingen som ansökt om varumärkesskydd i Sverige.

Däremot så påverkar det inget utanför landets gränser. Där betyder svenskt varumärkesskydd i den här kategorin inget.

Nu har även Försvarsutbildarna lagt upp info om Gula Bandet på sin hemsida. Bra jobbat! Ju fler som visar sitt stöd desto bättre! ;-)

Även D-Gear och Invidzonen stöder genom att lägga upp information på sina hemsidor.

Edited by Fanjunkar´n

• Forumsledning

Som synes har vi ett Gula Bandet hörn på SoldF.com och forum.soldf.com (Desert skin), samt info om hur man beställer på förstasidan av SoldF.com.

Bilden kommer från Wikipedia (som bara använder helt fria bilder) och är sedan egenhändigt modifierad.

Jag kan vidarebefordra ett stort tack från Fredsbaskrarna och Facebookgruppen. Bra med fler stödorganisationer och företag. Eftersom jag är lite inblandad i kampanjen så skulle jag vilja få lite goda idéer på andra prylar och produkter som skulle kunna tas fram med samma stödjande syfte som Gula Bandet.

Klisterdekaler i storlekarna 10 och 15 cm är på gång men vad mer skulle kunna förses med Gula Bandet?

Jag kan vidarebefordra ett stort tack från Fredsbaskrarna och Facebookgruppen. Bra med fler stödorganisationer och företag. Eftersom jag är lite inblandad i kampanjen så skulle jag vilja få lite goda idéer på andra prylar och produkter som skulle kunna tas fram med samma stödjande syfte som Gula Bandet.

Klisterdekaler i storlekarna 10 och 15 cm är på gång men vad mer skulle kunna förses med Gula Bandet?

Slipsnal, halsband, orhangen, pennor, nubbeglas, termosmuggar, t-shirts, kepsar.....fantasin satter gransen.

/Fred

Jag vill ha bildekalerna NU! :worthy:

Har dessutom släpat in farsan, gammal yxa, in på Fredsbaskrarnas sida.

OK, OK!!! Jag är också otålig! Min bil längtar efter en dekal den också... (nåja... :mellow: )

Se till att farsan din blir medlem också. Och minst betalar ett femårsmedlemskap. Eller varför inte betala ett åt honom i julklapp!!! :banghead:

Ja det är ju ett militärforum så ett tygmärke att sy fast på väskan kanske skulle vara något.

OK.Tygmärken är aldrig fel. Halsduk? Ja varför inte. Norska förbundet har nå´n sorts tyghistoria som går att använda som halsduk, luva etc, etc. Den är blå med deras nya logga och en världskarta i ljusblått.

Edited by Fanjunkar´n

• henke changed the title to Gula Bandet -Stöd våra utlandssoldater