tony Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 Hejsan. Är lite sugen på att tågluffa i Europa och skulle vilja ha lite tips. Vet ni några priser? Finns det kort att köpa som gäller i hela europa, eller måste man betala på varje tåg/företag? Vet att ving och apollo har charter, men är inte så sugen på just det. Skulle helst vilja resa i 1 månad, och helst till Grekland och Italien, men även Storbritannien är av intresse. Har du luffat innan, berätta gärna hur ni bodde, bestämde ni rutter? Så mycket info som är "nödvändigt". Mvh // Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 På SJ:s interrail-sida finns all information om priser och sånt: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&l=sv Efter att du har läst igenom allt där så rekommenderar jag att du sätter dig med valfri sökmotor och söker på allt du kan tänka dig efter information om dit du vill resa, var det finns billiga boenden, eventuella andra saker som är bra att tänka på när man ska till vissa länder etc. Jag har tågluffat två gånger. Den ena gången på egen hand och då reste jag så snålt jag kunde (om man bortser från två flygresor för att spara tid som jag inte hade) och lade inte en krona på boende, under tio dagar. Den andra gången med en vän, och då var vi mer bekväma av oss och sov på vandrarhem eller i sovkupé på tågen, då var vi ute i en månad. Jag tycker det är ett trevligt sätt att resa, och ganska billigt också. Det går att göra väldigt billigt, om man hittar gratis sovplatser (exempelvis via couchsurfing.org) och lagar sin mat själv större delen av tiden. Vill man äta billigt ute rekommenderar jag att man kollar upp restauranger i förväg på varje plats man ska till, så sparar man ett antal timmar på att knalla runt och leta efter en billigare pizzeria. Det är framför allt ett sätt att resa som passar sig om man vill vara aktiv i sitt resande och planera mycket själv, och om man gillar att gå långa sträckor med packning. Det är inget sätt att resa om man är bekväm av sig på de fronterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 ett tips är ju också att kolla lite på backpacking.se http://www.backpacking.se/ de har ett forum som jag vet en kompis använder rätt flitigt... han har rest i större delen av världen och reckoemnderar backpacking.se om man vill ut och resa. här är tex en artickel om just din fråga... http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?...6&SubMenu=2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tony Posted October 18, 2009 Author Report Share Posted October 18, 2009 På SJ:s interrail-sida finns all information om priser och sånt: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&l=sv Efter att du har läst igenom allt där så rekommenderar jag att du sätter dig med valfri sökmotor och söker på allt du kan tänka dig efter information om dit du vill resa, var det finns billiga boenden, eventuella andra saker som är bra att tänka på när man ska till vissa länder etc. Jag har tågluffat två gånger. Den ena gången på egen hand och då reste jag så snålt jag kunde (om man bortser från två flygresor för att spara tid som jag inte hade) och lade inte en krona på boende, under tio dagar. Den andra gången med en vän, och då var vi mer bekväma av oss och sov på vandrarhem eller i sovkupé på tågen, då var vi ute i en månad. Jag tycker det är ett trevligt sätt att resa, och ganska billigt också. Det går att göra väldigt billigt, om man hittar gratis sovplatser (exempelvis via couchsurfing.org) och lagar sin mat själv större delen av tiden. Vill man äta billigt ute rekommenderar jag att man kollar upp restauranger i förväg på varje plats man ska till, så sparar man ett antal timmar på att knalla runt och leta efter en billigare pizzeria. Det är framför allt ett sätt att resa som passar sig om man vill vara aktiv i sitt resande och planera mycket själv, och om man gillar att gå långa sträckor med packning. Det är inget sätt att resa om man är bekväm av sig på de fronterna. Tack för tippsen =) guld värt, var det bra ställen dit du åkte när du åkte själv? där du sov och så? Man vill ju gärna inte sova på världens farligaste gata eller liknande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tony Posted October 18, 2009 Author Report Share Posted October 18, 2009 ett tips är ju också att kolla lite på backpacking.sehttp://www.backpacking.se/ de har ett forum som jag vet en kompis använder rätt flitigt... han har rest i större delen av världen och reckoemnderar backpacking.se om man vill ut och resa. här är tex en artickel om just din fråga... http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?...6&SubMenu=2 kanon, får kika lite på länkarna. =) tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 18, 2009 Report Share Posted October 18, 2009 Tack för tippsen =) guld värt, var det bra ställen dit du åkte när du åkte själv? där du sov och så? Man vill ju gärna inte sova på världens farligaste gata eller liknande. Jag sov på lite olika sätt, främst hos folk jag kände sedan innnan, ibland utomhus på diverse ställen som jag inte tänker rekommendera till någon på ett forum, och en gång hos några jag träffade på en utomhusfestival i Bryssel, vilket var jättetrevligt. De bjöd på frukost och allt. Annars rekommenderar jag som sagt couchsurfing.org om man vill sova gratis någonstans. Jag har inte själv använt det, däremot har jag inhyst folk via sidan. Det fungerar enligt uppgift oftast väldigt bra. Oseriösa personer blir snabbt upptäckta och borttagna. Det man ska tänka på innan man bestämmer sig för tältsemester i Europa är att i de allra flesta länder antingen är otillåtet att tälta ute i skogen eller så är det avgiftsbelagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tony Posted October 24, 2009 Author Report Share Posted October 24, 2009 Tack för tippsen =) guld värt, var det bra ställen dit du åkte när du åkte själv? där du sov och så? Man vill ju gärna inte sova på världens farligaste gata eller liknande. Jag sov på lite olika sätt, främst hos folk jag kände sedan innnan, ibland utomhus på diverse ställen som jag inte tänker rekommendera till någon på ett forum, och en gång hos några jag träffade på en utomhusfestival i Bryssel, vilket var jättetrevligt. De bjöd på frukost och allt. Annars rekommenderar jag som sagt couchsurfing.org om man vill sova gratis någonstans. Jag har inte själv använt det, däremot har jag inhyst folk via sidan. Det fungerar enligt uppgift oftast väldigt bra. Oseriösa personer blir snabbt upptäckta och borttagna. Det man ska tänka på innan man bestämmer sig för tältsemester i Europa är att i de allra flesta länder antingen är otillåtet att tälta ute i skogen eller så är det avgiftsbelagt. okok, thx =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sköldberg Posted October 24, 2009 Report Share Posted October 24, 2009 Ett tips angående interrail. Det gäller inte i Sverige om du köper det här utan det är först utanför rikets gränser du kan börja tuffa runt. Ett tips är att ta en billig kryssning till Tallinn/Helsinki eller Ryan Air ut i Europa istället för att slösa pengar på en tågresa inne i Sverige. I övrigt kan jag bara hålla med Skalman, tåg är ett roligt sätt att resa på och är man spartanskt lagd kan det bli riktigt billigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 24, 2009 Report Share Posted October 24, 2009 Eftersom inget av de baltiska länderna ingår i Interrail-samarbetet så skulle jag inte ta färjan dit... Däremot är det ett bra tips att ta ett billigt flyg dit man vill börja, och sedan tågluffa hemåt. På så sätt hinner man se mycket och flyget är ofta billigare än SJ:s biljett ut ur landet (även om du har rabatt på resan i Sverige med interrailkortet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sköldberg Posted October 25, 2009 Report Share Posted October 25, 2009 Ah, tabbe. Hur som helst, tipset att ta sig ur Sverige på andra sätt än med SJ kvarstår. Trevligt resande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted November 4, 2009 Report Share Posted November 4, 2009 Tågluffade under 07 genom östeuropa. Jag och en polare flög från Skavsta till Polen för att därefter tågluffa ner till Kroatien och tillbaka till Polen för att därefter flyga hem. Detta under en period av 2,5 vecka. Är du ute efter att resa billigt så är östeuropa rätt hyffsat. Maten är billig och boendet är även det någorlunda billigt. Det är även möjligt att, om man känner för att resa extremt billigt som jag och min kompis, att sova på tågen då dessa ofta går även under nätterna. Det är dock ingen höjdare i längden, då någon ständigt bör hålla koll på väskor och packning då det finns diverse tjuvar och fifflare på dessa tåg, och någon således måste vara vaken. Välj således respartner du vet att du kan lita på, gärna även fler än 1 då man ofta tröttar ganska rejält på varandra efter ett tag. Hett tips är dock att ni tar in på vandrarhem minst var tredje natt för att vila ut er då det kan vara svårt att få några som helst intryck av alla ställen ni besöker när man vandrar omkring som en zombie efter allt för många nätter utav dålig sömn. Vad gäller rutter är mitt förslag att ni har ett antal check-points uppsatta innan ni väl reser, men att därefter bestämma mer direkt rutt under resans gång då man lätt kommer på ställen man vill se mitt under äventyret. Sen alla standardtips; bra skor som du kan gå långa sträckor med, packa lätt och drick mycket vatten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.