Guest Varg Posted October 15, 2009 Report Share Posted October 15, 2009 Hejsan SoldF-forumister, Jag är övertygad om att jag skulle kunna hitta svaret på min fråga i de övriga forumen. Men jag hittade ingen sökfunktion (kanske dyker den upp om man registrerar sig?). Så därför skriver jag min fråga här istället. Så var vänliga och ha överseende med det. Min fråga är enkel; Som utnämnd hundgruppchef så vill jag ha en liten patch på höger arm som säger det. Det är alltså en sådan där liten grön sak med svart text formad som en liten böj. Jag är också på jakt efter att ha ett märke med mitt efternamn på. Jag misstänker att båda dessa märken går att få tag i från samma ställe. Min fråga är enkel; var hittar man tillverkaren? Finns det fler så undrar jag vilken som är att föredra. varg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted October 15, 2009 Report Share Posted October 15, 2009 Hejsan SoldF-forumister,Jag är övertygad om att jag skulle kunna hitta svaret på min fråga i de övriga forumen. Men jag hittade ingen sökfunktion (kanske dyker den upp om man registrerar sig?). Så därför skriver jag min fråga här istället. Så var vänliga och ha överseende med det. Min fråga är enkel; Som utnämnd hundgruppchef så vill jag ha en liten patch på höger arm som säger det. Det är alltså en sådan där liten grön sak med svart text formad som en liten böj. Jag är också på jakt efter att ha ett märke med mitt efternamn på. Jag misstänker att båda dessa märken går att få tag i från samma ställe. Min fråga är enkel; var hittar man tillverkaren? Finns det fler så undrar jag vilken som är att föredra. varg Hej Varg! Du har en "Search"-knapp näst längst upp till höger under bildbannern på forumets startsida. Skriv in "namnband" och du får de här resultaten. Som det mesta annat så finns flera sidor på nätet som tillhandahåller sådant du söker. Vissa har både namnband och diverse märken eller skräddarsyr åt dig. Google ger ca 500 träffar på namnband + uniform. Det var länge sedan jag beställde namnband (från dåvarande Norrlands Specialtextil, vet inte om dom finns längre) men det finns säkert några bra tips i någon av forumtrådarna! Gå sedan till Uniformsbestämmelser 2009 v1.2, Bok 7 Tjänstetecken (pdf-fil) på mil.se och läser (sid 7 och framåt) vilka märken som du skall ha och vilka du får ha på din uniform... Namnband är ok men jag har svårt att se att en "Hundgrpch"-båge (finns Hundgrpch som befattning i HVorg?) faller inom något av kriterierna. Intressant för dig ur länken ovan: 7.1.17 sid 28:"Namnband i textil skall vara grön med svart text och bård för gröna och beiga uniformer och blå med svart text och bård för sjöarbetsjacka m/93: • namnband av textil sys fast omedelbart över fast namnbrickshållare på vänster bröst och med innerkanten på namnbandet om möjligt i linje med dragkedjans innerkant alternativt centrerat på bröstfickans lock (m 90L)" Om du vill visa din befattning så säger bestämmelserna "Om namnband i textil bärs uniformt inom avdelning får chef för organisationsenhet besluta om att namnskylt på namnbricka endast innehåller uppgift om befattning och organisationsenhet." ett alternativ. Att märken redan ska vara godkända eller att "...skall vara godkända av HKV före anskaffning." säger sig självt... Mvh, Foxtrotcharliegrg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Värn Posted October 15, 2009 Report Share Posted October 15, 2009 Köpte mina namnetiketter på backhausen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Varg Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 FCgrg: Tackar så mycket för informationen. Det är svårt att veta vad det hette. Jag sökte på tygmärke och uniform på google men blev inte riktigt tillfredställd med utbudet. Jag ska söka på namnband istälelt så ska vi se vad som händer. Searchknappen under loggan gick mig faktiskt förbi. Jag letade på själva sidan. Tur man inte ingår i ett spaningsförband... Jodå, hundgruppchef finns som befattning. Det är en utbildning på två helger där man lär sig arbeta med försvarsmaktshundar som är kontrakterade och certade genom SBK. Om man är intresserad så rekommenderar jag att man tar kontakt med Kulling/Redväd i Elvsborgsgruppen. Vi satsar väldigt mycket på hundutbildningar. I många HV-komp så finns där en eller två hundförare men ofta så vet man inte hur man ska använda den. Som grund ligger det reglemente för just detta. I utbildningen så ingår det främst att lära känna hunden och kunna använda den som den sensor den är. Det läggs stor vikt på det taktiska användandet vilket är en enorm förstärkning till HV's grunduppgift; ytövervaka. http://www.sbk.nu/3768.epibrw står mer om vad som gäller för själva hund och hundförare, men kan ge en indikation vad det hela handlar om. Slut på reklam..: ) Som jag ser det så är det här alltså ett utbildningslinjetecken helt i linje med att skriva Skjutinstruktör, Hundförare eller liknande. Min Plutonchef har godkänt att vi har detta på armen. Sid 22 i ditt dokument som du hänvisar till är det som saken handlar om, om jag förstått saken rätt. Varg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 Syftet med utbildningslinjetecken är att stimulera till goda utbildningsresultat inom olika tjänstegrenar.Utbildningslinjetecken avlägges efter grundutbildning och av instruktörer då tjänst inom utbildningsområdet ej längre är aktuellt. När du gjort GU så ska tecknet bort, enligt bestämmelserna. Din plutonchef har antingen inte koll på bestämmelserna eller gör ett avsteg från dessa, vilket han kanske får göra eller kanske inte får. Sedan får du ju själv reflektera över hur man kan bli ansedd om man bär tecken som man egentligen inte får bära. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 Får man inte ut båge för skjutledare eller instruktör av dess like från förrådet? Isf vore det tämligen enkelt att kolla med förrådet om de har hundgruppchef bågar och isf få ut dessa därifrån, om inte så lär det ju inte heller vara en godkänd båge. Att på eget initiativ beställa utbildningstecken och bågar från backhause eller liknande känns ju ytterst tveksamt. EDIT: Googlade lite efter att jag skrivit (hmppppfffff........) och hittade att utbildningslinjetecken endast bärs av värnpliktiga under pågående GU precis som Krook redan skrivit om ovan. Jag är klar tvåa och utför armhävningar som belöning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.