Jump to content

HMS Göteborg/Kalmar samt Landsort/Arholma


Puggen

Recommended Posts

Om jag förstått det rätt så ligger numera korvetterna HMS Göteborg och Kalmar i malpåse i Karlskrona. Vad kommer att hända med dessa? Tycker det känns lite synd, är ju trots allt rätt moderna fartyg knappt 20 år gamla.

 

De utrangerade minröjningsfartygen HMS Landsort och Arholma har drabbats av samma öde, vet någon vad som väntar dessa? Övriga fick äran att moderniseras...

Edited by Puggen
Link to comment
Share on other sites

Landsort och Arholma håller på att bli/är avrustade och ska väl säljas vidare eller skrotas. Göteborg och Kalmar ligger och agerar reservdelsbåtar just nu om jag förstått det rätt. De såg bra skruttiga ut när man passerade förbi på kajen...

 

Å andra sidan såg patrullbåtarna desto skruttigare ut, men de har ju sålts vidare nu, så skenet kan ju bedra

Link to comment
Share on other sites

Landsort och Arholma håller på att bli/är avrustade och ska väl säljas vidare eller skrotas. Göteborg och Kalmar ligger och agerar reservdelsbåtar just nu om jag förstått det rätt. De såg bra skruttiga ut när man passerade förbi på kajen...

 

Å andra sidan såg patrullbåtarna desto skruttigare ut, men de har ju sålts vidare nu, så skenet kan ju bedra

 

Ok, synd. Blev även förvånad när jag läste att ubåtarna ur Näckenklass också ligger i malpåse fortfarande, trodde de var sålda alt skrotade. Är alla patrullbåtar borta eller sålda nu? Hur står det till med robotbåtarna?

 

Får nästan intrycket att det är fler fartyg som ligger i malpåse i Karlskrona än som är i tjänst...

Link to comment
Share on other sites

hm, det var det värsta. Senaste jag hörde var iallafall att hon skulle avrustas och säljas vidare, men de verkar segla på henne likväl. Fast de kanske avvaktar tills fler Koster-båtar är levererade och klara förstås...

 

De flesta patrullbåtar är sålda/på annat sätt borta ur försvarsmaktens ägo. En ligger kvar och rostar bredvid två gamla ubåtar ute på kolkajen. Hon var i bedrövligt skick när jag var där senast. Hon har använts som övningsfartyg för rökdyk, men enligt en pillimasare som jag snackade med när jag stod vakt så slutade de med det när de kom fram till att däcket blivit bra tunt pga. rost under åren. Okänt vilken individ hon är dock.

 

Fast rostiga patrullbåtar har kanske inte med trådens huvudämne att göra? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hm, det var det värsta. Senaste jag hörde var iallafall att hon skulle avrustas och säljas vidare, men de verkar segla på henne likväl. Fast de kanske avvaktar tills fler Koster-båtar är levererade och klara förstås...

 

De flesta patrullbåtar är sålda/på annat sätt borta ur försvarsmaktens ägo. En ligger kvar och rostar bredvid två gamla ubåtar ute på kolkajen. Hon var i bedrövligt skick när jag var där senast. Hon har använts som övningsfartyg för rökdyk, men enligt en pillimasare som jag snackade med när jag stod vakt så slutade de med det när de kom fram till att däcket blivit bra tunt pga. rost under åren. Okänt vilken individ hon är dock.

 

Fast rostiga patrullbåtar har kanske inte med trådens huvudämne att göra? :mellow:

 

Patrullbåtarnas öde är också intressant. Någon som vet hur länge Näckenubåtarna ska rosta? Eller har de skrotats?

Link to comment
Share on other sites

hm, det var det värsta. Senaste jag hörde var iallafall att hon skulle avrustas och säljas vidare, men de verkar segla på henne likväl. Fast de kanske avvaktar tills fler Koster-båtar är levererade och klara förstås...

HMS Arholma seglar (likt HMS Malmö, HMS Stockholm och en ubåt!) under året med heltidanställd besättning, dessa fartyg utgör provplattformar för det nya konceptet med just anställda sjömän.

HMS Koster och HMS Vinga är överlämnade till FM och resterande tre fartyg kommer att vara leverade innan utgången av 2010...

 

Vad jag hörde senast låg Landsort inne på varv för modifiering, någon som kan bekräfta/utveckla?

Så sent som för ca en månad sedan så låg Landsort avrustad vid spökdivisionen, får se om hon ligger kvar i veckan...

 

Finns det inte en viss chans att något av dem blir ett s.k. EOD- fartyg? (EOD = "Explosive Ordnance Disposal")

Alla minjakter är ju tekniskt sett "EOD fartyg", förstår inte riktigt vad du menar att ett "EOD fartyg" ska göra som inte minjakterna redan kan?

 

Någon som vet hur länge Näckenubåtarna ska rosta? Eller har de skrotats?

En av Näcken båtarna är tänkt att bli museumföremål vid Marinmuseum! Anledningen till att Neptun och Najad har legat kvar så länge som dom har gjort är för att man använde dom som reservdelskadaver för att hålla Näcken (Kronborg!) själv i drift! Nu föreligger ju inte längre det behovet, och skroven ska enligt uppgift vara tämmeligen tömda på allt av intresse vid det här laget - så förhoppningsvis skrotas dom snart...

 

Okänt vilken individ hon är dock.

Patrullbåtsvraket som ligger vid RT-skolan är antingen HMS Mjölner eller HMS Vidar...

Link to comment
Share on other sites

Patrullbåtsvraket som ligger vid RT-skolan är antingen HMS Mjölner eller HMS Vidar...

 

Hur pass dåligt skick är den i? Finns det inget kvar av de olika unika detaljerna som skillde Vidar från Mjölner kvar att identifiera skrovet utifrån?

 

Mjölner var ju en av de första patrullbåtarna som utrangerades runt 1994 och jag har för mig att man pratade om att någon av de fyra (Magne, Vale, Mjölner och Mysing) skulle just till Karlskrona för att användas som övningsobjekt.

 

Vidar tillhörde väl 18:e ptrb.div till juni 2000 när divisionen lades ner? Hur som helst var Vidar PTK för kommande Kaparklassen vilket gjorde att hon fick en hel del modifieringar som bara hon hade. T.ex ett hydraliskt lågfartsmaskineri via de uppgraderade hjälpkärrorna. Hon behöll dock de gamla V20 MTU:erna (672 hette de har jag för mig?)

 

Vidar fick också aktra kappen ombyggd liknande kaparklassen, så om den finns kvar borde det vara lätt att identifiera vilket skrov som ligger i Karlskrona nu.

Andra yttre skrovmodifieringar på Vidar som det borde finnas spår från fortfarande är trimplanen på akterspegeln (så vida det inte är Magne som ligger där för hon var den som först fick trimplanen på prov och hade tydliga märken från dem den sista tiden hon låg och guppade vid Tångudden i göteborg :Malaj: )

Link to comment
Share on other sites

Hur pass dåligt skick är den i? Finns det inget kvar av de olika unika detaljerna som skillde Vidar från Mjölner kvar att identifiera skrovet utifrån?

Hon är i riktigt risigt skick, men jag har faktiskt inte tänkt så noga på att titta efter individspecifika särdrag dom tillfällena då jag har övat eller av andra anledningar befunnit mig ombord - jag hade ju fem rustade patrullisar att roa mig med! :wub:

Men efter att ha konsulterat flygbilder samt använt mig utav uteslutningsprincipen så har jag nått slutsatsen att det måste vara HMS Mjölner som ligger vid Finska Kyrkan. Så vitt jag kan se så tycks fartyget inte ha den "nya" nedgångskappen som HMS Kaparen och hennes systrar fick. Ska faktiskt ta och kolla upp det IRL nästa vecka...

 

 

Vidar tillhörde väl 18:e ptrb.div till juni 2000 när divisionen lades ner? Hur som helst var Vidar PTK för kommande Kaparklassen vilket gjorde att hon fick en hel del modifieringar som bara hon hade. T.ex ett hydraliskt lågfartsmaskineri via de uppgraderade hjälpkärrorna. Hon behöll dock de gamla V20 MTU:erna (672 hette de har jag för mig?)

Stämmer, det står faktiskt fel i boken Örlogsfartyg. Det ska ju vara HMS Magne och inte HMS Vidar som utrangerades 22:a september 1995...

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Finns det inte en viss chans att något av dem blir ett s.k. EOD- fartyg? (EOD = "Explosive Ordnance Disposal")

Alla minjakter är ju tekniskt sett "EOD fartyg", förstår inte riktigt vad du menar att ett "EOD fartyg" ska göra som inte minjakterna redan kan?

 

Ok, men om de ska lösa en EOD uppgift så måste dom väl ha ett EOD-team ombord och det har dom väl inte hela tiden väl? Jag har för mig i alla fall att jag läst nånstans att det skulle finnas ett behov av ett särskilt s.k. EOD-fartyg.

 

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att använda Landsort och Arholma som rena patrullfartyg, ungefär som britterna gjorde med minsveparna av Ton- och River-klasserna på 80- och 90-talen. Man skulle då kunna deaktivera alla minjaktsfunktioner, montera extra kulsprutor och en RIB och köra med reducerad besättning. Patrullfartyg är väl inget vi har för mycket av idag precis.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att använda Landsort och Arholma som rena patrullfartyg, ungefär som britterna gjorde med minsveparna av Ton- och River-klasserna på 80- och 90-talen. Man skulle då kunna deaktivera alla minjaktsfunktioner, montera extra kulsprutor och en RIB och köra med reducerad besättning. Patrullfartyg är väl inget vi har för mycket av idag precis.

 

/Per

 

Är de inte lite väl långsamma för att aggera patrullbåt?

Link to comment
Share on other sites

Är de inte lite väl långsamma för att aggera patrullbåt?

 

Jo kanske, men det är därför som en RIB måste medföras för att ta hand om allt som man inte kan hinna ifatt. Britterna verkar ju som sagt tycka att det är en bra idé i alla fall. Även den tyska flottan använder några f.d. minjaktsfartyg som patrullfartyg om jag inte minns helt fel, men dom är ju förstås goda för 20 knop.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Ok, men om de ska lösa en EOD uppgift så måste dom väl ha ett EOD-team ombord och det har dom väl inte hela tiden väl? Jag har för mig i alla fall att jag läst nånstans att det skulle finnas ett behov av ett särskilt s.k. EOD-fartyg.

 

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att använda Landsort och Arholma som rena patrullfartyg, ungefär som britterna gjorde med minsveparna av Ton- och River-klasserna på 80- och 90-talen. Man skulle då kunna deaktivera alla minjaktsfunktioner, montera extra kulsprutor och en RIB och köra med reducerad besättning. Patrullfartyg är väl inget vi har för mycket av idag precis.

Stämmer att dom inte har det hela tiden, men dom kan mycket väl ha det! Landsort/ Koster klassen är byggda för att kunna ha en röjdykargrupp ombord (därav bastun!), och röjdykarna är ju dom som står för marinens EOD-grupper. Dessutom så har vi ju sedan ett par år tillbaka två dedikerade röjdykarfartyg då HMS Spårö och HMS Sturkö har byggts om specifikt för röjdyk:s behov...

 

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att använda Landsort och Arholma som rena patrullfartyg, ungefär som britterna gjorde med minsveparna av Ton- och River-klasserna på 80- och 90-talen. Man skulle då kunna deaktivera alla minjaktsfunktioner, montera extra kulsprutor och en RIB och köra med reducerad besättning. Patrullfartyg är väl inget vi har för mycket av idag precis.

Landsort/Koster klassen är faktiskt redan från början avsedda att kunna användas som utsjöbevakningsfartyg, utöver sin huvudroll som minjakter. Fartygen bär dessutom redan en RHIB på svepdäck...

Dock är ju renodlade patrullfartyg absolut en bristvara i flottan idag (inte om man frågar Allan Widman, men i verkligheten så...), och MI arbetar hårt på att få bygga nya patrullbåtar. Han vill ha fartyg med större uthållighet och möjlighet till bättre vapeninsats än vad bev-båtarna kan erbjuda...

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att använda Landsort och Arholma som rena patrullfartyg, ungefär som britterna gjorde med minsveparna av Ton- och River-klasserna på 80- och 90-talen. Man skulle då kunna deaktivera alla minjaktsfunktioner, montera extra kulsprutor och en RIB och köra med reducerad besättning. Patrullfartyg är väl inget vi har för mycket av idag precis.

Landsort/Koster klassen är faktiskt redan från början avsedda att kunna användas som utsjöbevakningsfartyg, utöver sin huvudroll som minjakter. Fartygen bär dessutom redan en RHIB på svepdäck...

Dock är ju renodlade patrullfartyg absolut en bristvara i flottan idag (inte om man frågar Allan Widman, men i verkligheten så...), och MI arbetar hårt på att få bygga nya patrullbåtar. Han vill ha fartyg med större uthållighet och möjlighet till bättre vapeninsats än vad bev-båtarna kan erbjuda...

 

Ja det är en spännande tanke det här, men hur exakt skulle de vara utrustade i så fall? Jag antar att man i så fall skulle byta ut den befintliga äldre 40 mm pjäsen med hydraulisk riktning mot den nya pjäs som Koster-klassen har fått med elektrisk riktning, och förse dem med renoverad eldledning från upplagda patrullbåtar precis som gjorts med Koster-klassen. Sen skulle man väl behålla möjligheten att lägga ut minor och fälla sjunkbomber, men hur skulle man göra med den högfrekventa sonaren? Den skulle väl vara ganska bra att ha på ett bevakningsfartyg så att man själv kan upptäcka eventuella krypande eller stillaliggande ubåtar och andra undervattensfarkoster? I övrigt då en tung kulspruta på varje bryggvinge (vilket Koster-klassen är förberedd för) samt ett par KSP 58 på däck. Är det nåt jag glömt? En RHIB finns ju redan på svepdäck enligt PB. Där borde det finnas utrymme för extra utrustning om man tar bort all minjakts- och minröjningsutrustning som finns idag.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att använda Landsort och Arholma som rena patrullfartyg, ungefär som britterna gjorde med minsveparna av Ton- och River-klasserna på 80- och 90-talen. Man skulle då kunna deaktivera alla minjaktsfunktioner, montera extra kulsprutor och en RIB och köra med reducerad besättning. Patrullfartyg är väl inget vi har för mycket av idag precis.

Landsort/Koster klassen är faktiskt redan från början avsedda att kunna användas som utsjöbevakningsfartyg, utöver sin huvudroll som minjakter. Fartygen bär dessutom redan en RHIB på svepdäck...

Dock är ju renodlade patrullfartyg absolut en bristvara i flottan idag (inte om man frågar Allan Widman, men i verkligheten så...), och MI arbetar hårt på att få bygga nya patrullbåtar. Han vill ha fartyg med större uthållighet och möjlighet till bättre vapeninsats än vad bev-båtarna kan erbjuda...

 

Ja det är en spännande tanke det här, men hur exakt skulle de vara utrustade i så fall? Jag antar att man i så fall skulle byta ut den befintliga äldre 40 mm pjäsen med hydraulisk riktning mot den nya pjäs som Koster-klassen har fått med elektrisk riktning, och förse dem med renoverad eldledning från upplagda patrullbåtar precis som gjorts med Koster-klassen. Sen skulle man väl behålla möjligheten att lägga ut minor och fälla sjunkbomber, men hur skulle man göra med den högfrekventa sonaren? Den skulle väl vara ganska bra att ha på ett bevakningsfartyg så att man själv kan upptäcka eventuella krypande eller stillaliggande ubåtar och andra undervattensfarkoster? I övrigt då en tung kulspruta på varje bryggvinge (vilket Koster-klassen är förberedd för) samt ett par KSP 58 på däck. Är det nåt jag glömt? En RHIB finns ju redan på svepdäck enligt PB. Där borde det finnas utrymme för extra utrustning om man tar bort all minjakts- och minröjningsutrustning som finns idag.

 

/Per

 

Vore det inte intressant att tänka sig Göteborg och Kalmar ombyggda till patrullbåtar? Isället för utrangering och skrotning alltså?

De är ju inte optimala för uppdraget, men kanske vore det billigare (???) än att bygga nya fartyg? Bättre uthållighet och bättre vapen skulle de absolut erbjuda än bevakningsbåtarna.

En del vapensystem skulle väl i så fall kunna tas bort för att spara vikt och personal?

Link to comment
Share on other sites

Patrullbåtsvraket som ligger vid RT-skolan är antingen HMS Mjölner eller HMS Vidar...

 

Hur pass dåligt skick är den i?

 

Den är såpass rikskass och tom att man med fördel, om tillstånd fås, kan användas som övningsobjekt för rensning av/inbrytning på "båt med sluskar".

 

Det har gjorts och det funkar fint

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte intressant att tänka sig Göteborg och Kalmar ombyggda till patrullbåtar? Isället för utrangering och skrotning alltså?

De är ju inte optimala för uppdraget, men kanske vore det billigare (???) än att bygga nya fartyg? Bättre uthållighet och bättre vapen skulle de absolut erbjuda än bevakningsbåtarna.

En del vapensystem skulle väl i så fall kunna tas bort för att spara vikt och personal?

 

Intressant tanke, men problemet är väl att dom har legat i malpåse i fyra resp. tre år nu. Dessutom så har de med all sannolikhet slaktats på en del utrustning och reservdelar. Om man bygger fyra fartyg och tar de första två ur tjänst efter bara 15 år, men planerar att behålla de sista två i tjänst i närmare 30 år så tror jag inte att det blir så mycket liv kvar i de första två efter ett tag. Landsort och Arholma däremot är ju fartyg som fortfarande är i tjänst eller precis tagits ur tjänst. Även om minjakterna är mycket långsammare och har klenare bestyckning så skulle de vara billigare att använda än korvetterna och har nästan samma uthållighet.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Jag tror på båda plattformarna som goda patrullfartyg. Det finns för- och nackdelar med båda systemen.

 

LDO är långsam och gör någonstans runt 14 knop som max. Dessutom har hon nästan ingen köl och beter sig något fruktansvärt i sjön. Å andra sidan har hon stora utrymmen ombord och är en bra arbetsplattform med kranar och stort halvdäck och stor back. Hon förbrukar inte så mycket drivmedel, vilket borde utöka insatstiden. Vidare har hon som tidigare nämnt ganska dålig eldledning, men frågan är hur eldledning som behövs.

 

GBG/KMR har bra vapensystem och bra sensorer, men frågan är i vilket skick som de är numera. Deras spaningsradarantenn (PS-76/PS-722) monterades av för flera år sedan och har använts som reserver till GLE/SVL och SSS försöker få delar av ledningssystemet för att utbilda på. Deras sonarer är mer anpassade för patrulluppgiften, men de är antagligen också ganska kannibaliserade vid det här laget. De går betydligt snabbare, men dricker också fruktansvärt mycket mer drivmedel.

 

Jag tror på idén att använda LDO som nytt torpedbärgningsfartyg och att bygga nya patrullfartyg som är anpassade för uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror på båda plattformarna som goda patrullfartyg. Det finns för- och nackdelar med båda systemen.

 

LDO är långsam och gör någonstans runt 14 knop som max. Dessutom har hon nästan ingen köl och beter sig något fruktansvärt i sjön. Å andra sidan har hon stora utrymmen ombord och är en bra arbetsplattform med kranar och stort halvdäck och stor back. Hon förbrukar inte så mycket drivmedel, vilket borde utöka insatstiden. Vidare har hon som tidigare nämnt ganska dålig eldledning, men frågan är hur eldledning som behövs.

 

GBG/KMR har bra vapensystem och bra sensorer, men frågan är i vilket skick som de är numera. Deras spaningsradarantenn (PS-76/PS-722) monterades av för flera år sedan och har använts som reserver till GLE/SVL och SSS försöker få delar av ledningssystemet för att utbilda på. Deras sonarer är mer anpassade för patrulluppgiften, men de är antagligen också ganska kannibaliserade vid det här laget. De går betydligt snabbare, men dricker också fruktansvärt mycket mer drivmedel.

 

Jag tror på idén att använda LDO som nytt torpedbärgningsfartyg och att bygga nya patrullfartyg som är anpassade för uppgiften.

Du har rätt i att det är bättre att bygga nya fartyg som är anpassade för sin uppgift. Jag försökte mest hitta på nya uppgifter till Göteborg och Kalmar av nostalgiska skäl :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan meddela att patrullbåtsvraket inte längre finns, åtminstonde inte i örlogshamnen! Var ute vid Finska kyrkan för att ta en fluktare och leta efter några individspecifika kännetecken, men där fanns ej längre någon patrullis. Och HMS Landsort ligger fortfarande kvar i hamnen, dock inte vid skeppsbrokajen...

 

Du har rätt i att det är bättre att bygga nya fartyg som är anpassade för sin uppgift. Jag försökte mest hitta på nya uppgifter till Göteborg och Kalmar av nostalgiska skäl

Det är faktiskt inte så långsökt som man kan tro, det ryktas att man faktiskt överväger att bygga om Gbg/Kmr till patrullfartyg! Förslaget är då att man avlägsnar alla vapensystem utom kanonerna, man ska även byta ut PS/76 mot en enklare radar (typ en PS 640 eller likn.) och avlägsna sonarerna och större delen av stridsledningssystemet. Även midskepps huvudmotor blir offrad och man tänker köra med så liten besättning som bara möjligt. Fartygen skulle på detta viset kunna fungera som någorlunda billiga patrullfartyg och komplettera bevbåtarna tills dess att MI kan få loss pengar till att bygga nya ändamålsenliga patrullbåtar.

 

Tycker personligen att nått i stil med australiensiska flottans Armidale klass eller USGC:s nya Sentinel klass vore ett mycket lämpligt alternativ för att ersätta bevakningsbåtarna med... :Malaj:

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt inte så långsökt som man kan tro, det ryktas att man faktiskt överväger att bygga om Gbg/Kmr till patrullfartyg! Förslaget är då att man avlägsnar alla vapensystem utom kanonerna, man ska även byta ut PS/76 mot en enklare radar (typ en PS 640 eller likn.) och avlägsna sonarerna och större delen av stridsledningssystemet. Även midskepps huvudmotor blir offrad och man tänker köra med så liten besättning som bara möjligt. Fartygen skulle på detta viset kunna fungera som någorlunda billiga patrullfartyg och komplettera bevbåtarna tills dess att MI kan få loss pengar till att bygga nya ändamålsenliga patrullbåtar.

 

Tycker personligen att nått i stil med australiensiska flottans Armidale klass eller USGC:s nya Sentinel klass vore ett mycket lämpligt alternativ för att ersätta bevakningsbåtarna med... :)

 

Låter helt otroligt om det skulle visa sig vara sant, men också roligt förstås. Men varför måste man plocka bort en av huvudmotorerna? Gissar att det har med bränsleekonomin att göra, men är det inte risk då att man kör livet ur de två återstående huvudmotorerna istället? Vore det inte bättre att behålla alla tre motorerna men koppla in en varvtalsbegränsare som bara tillåter ett visst varvtal/fartområde, men som dock är möjlig att koppla ur i händelse av nödläge eller ofred?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt inte så långsökt som man kan tro, det ryktas att man faktiskt överväger att bygga om Gbg/Kmr till patrullfartyg! Förslaget är då att man avlägsnar alla vapensystem utom kanonerna, man ska även byta ut PS/76 mot en enklare radar (typ en PS 640 eller likn.) och avlägsna sonarerna och större delen av stridsledningssystemet. Även midskepps huvudmotor blir offrad och man tänker köra med så liten besättning som bara möjligt. Fartygen skulle på detta viset kunna fungera som någorlunda billiga patrullfartyg och komplettera bevbåtarna tills dess att MI kan få loss pengar till att bygga nya ändamålsenliga patrullbåtar.

 

Tycker personligen att nått i stil med australiensiska flottans Armidale klass eller USGC:s nya Sentinel klass vore ett mycket lämpligt alternativ för att ersätta bevakningsbåtarna med... ;-)

 

Låter helt otroligt om det skulle visa sig vara sant, men också roligt förstås. Men varför måste man plocka bort en av huvudmotorerna? Gissar att det har med bränsleekonomin att göra, men är det inte risk då att man kör livet ur de två återstående huvudmotorerna istället? Vore det inte bättre att behålla alla tre motorerna men koppla in en varvtalsbegränsare som bara tillåter ett visst varvtal/fartområde, men som dock är möjlig att koppla ur i händelse av nödläge eller ofred?

 

/Per

Jag kan tänka mig att man fartyget blir så pass mycket lättare utan alla vapen, samt med en HM mindre att 2st HM räcker för att få bra fart på skutan. Frågan är i stället hur sjövärdig den blir, hela konstruktionen är ju anpassad för en viss vikt.

 

Vad har man tänkt sig i så fall göra med alla utrymmen ombord som blir tomma? Det blir väl ganska glest i SLC och i MR2?

Link to comment
Share on other sites

Syftet med att ta bort PS-76 och ersätta den med en PS-640 låter i mina öron fullständigt obegripligt. Såvitt jag vet är det främst lobomkopplaren i antennen som är en bristvara, inte resten av radarn. Den går utmärkt att koppla förbi och köra radarn utan lobväxling, vilket har provats flera gånger. PS-640 är dessutom bara i grunden en uppskrämd navigeringsradar av samma generation som PN-622 på Visbyklassen. Det som främst skiljer den från en vanlig navradar är antennen och möjligheten till fjärrstyrning. Antennen är på 21 fot, d.v.s. 3 gånger så lång som vår normala 7-fots slitsantenn vilket blir ca 6,5 meter. Även om Visby ser fånig ut med sin 7-fotsantenn ovanpå radomerna så skulle det ändå se hyfsat balanserat ut jämfört med en 21-fotsantenn i toppen av masten på Göteborg.

 

Göteborgsklassen har ju dessutom ytterligare en spaningsradar i form av PS-722 som visserligen är gammal men ändå fortfarande en mycket bra radar. Där har reservdelstillgången redan från början varit ett problem men det fanns åtminstone till för ett par år sedan ett ganska stort antal PS-619 från gamla KA och dessutom flera PS-819 från gamla Drakenubåtar som man kunde plocka delar ur. FMLOG:s iver att tömma och avveckla sina förråd har i flera fall ställt till att fullt fungerande reservdelar skickats till skrot, trots att de är bristvara på förbanden. Skulle det ändå saknas enheter till den radarn, så borde ett byte till en PS-726 inte kräva alltför stora ingrepp. Den är i stort sett bara en ca 10 år nyare modell av 722:an och har nyss installerats på Koster-klassen. Efter alla avrustade patrullbåtar så borde det finnas ett par anläggningar kvar att ta av. Den radarn fanns för övrigt också både i ubåts- och KA-version så det borde finnas delar kvar att plocka av. (...ääääh visst ja, jag glömde ju FMLOG med sin rensningshysteri...)

 

För två veckor sedan var jag på LV6 och lyssnade på en föredragshållare från SAAB Microwaves som pratade om deras syn på framtida radarsystem, både på land, till sjöss och i luften. Enligt honom har de fått ett uppdrag från FMV att titta på en mindre variant av antennen till PS-201 som kan placeras på några av de "äldre korvetterna" ihop med en eventuellt ny radar. Den skulle då inte vara fasstyrd som på Visby utan det blir en traditionell 2D-radar. Vilken sändar/mottagarlösning man i så fall tänkt sig till den antennen sa han däremot inget om. Kanhända ser man framför sig en sändare av samma typ som vi idag har i ARTHUR, PS-23, PS-201 och ARTE-740. Den är fortfarande i produktion och kan därför vara en möjlig kandidat. Vi får väl se vilken lösning man bestämmer sig för i slutändan.

 

Precis som MtrlC skriver så skulle nog ett borttagande av mittens huvudmotor ge en del märkliga ändringar av sjöegenskaperna. Det vattenjetaggregatet skulle då också behöva demonteras så balansen i fartyget skulle troligen rubbas en hel del. Däremot sitter ju fortfarande 2 hjälpkärror kvar i MR2 tillsammans med kylkompressorerna och en del andra prylar, så särskilt mycket extra utrymme blir det nog inte fråga om. SLC är egentligen riktigt stort men den gamla idén med en centralt placerad "konferenskonsol" gör att utrymmet inte kan utnyttjas optimalt. Största problemet med SESYM är bristen på bildrör till operatörskonsolerna. Om man bytte ut dem mot modernare skärmar kunde man spara både kylkapacitet och utrymme. Om man dessutom väljer att kasta ut "elefantdasset" och det gamla TPI:t så blir det massor av plats över.

 

Det jag är mest rädd för är att man fastnar i gamla lösningar bara för att SLC byggdes kring dem en gång i tiden eftersom det då inte fanns andra alternativ. Redan under byggnadsperioden hade nya indikatorlösningar kommit fram men man var då fast med de gamla bildrörskonsolerna. Göteborgsklassen är ett mycket genomtänkt koncept som skulle kunna leva kvar ganska många år med rätt modifieringar. Problemet är väl främst att försvarsindustrin inte är intresserad av en partiell uppgradering, utan vill sälja helt nya kompletta ledningssystem. Dagens FMV har till stor del tappat sin tidigare väldokumenterade förmåga som tuff kravställare p.g.a. generationsväxlingar, nedskärningskrav och ständiga omorganisationer. Numera är de snarast en tandlös papperstiger och inte på långa vägar så innovativa och tuffa som de borde vara.

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt i att det är bättre att bygga nya fartyg som är anpassade för sin uppgift. Jag försökte mest hitta på nya uppgifter till Göteborg och Kalmar av nostalgiska skäl :D

 

Mja, nya uppgifter väntar precis som ryktet pekat på. Dock om några år.

 

Först ska GLE/SVL bli Gävleklass (HTM Gle) och resterande blir omdefinierad GBG-klass (?) som en sorts övervakning/spaningsbåtar. Efter det kan det bli tal om helt nya patrullbåtar.

 

Korvetter ca 2015:

5 x Visbyklass

2 x Gävleklass

 

På tal om ombyggnad och så... vad tror herrarna om ytterligare drivmedel på de nedbantade Göteborg och Kalmar för längre uthållighet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...