Jump to content

Tjej på K4

Guest

Recommended Posts

När k4 gick av sin högvakt för inte så länge sedan så skymtades en soldat av kvinnligt kön bland skaran. Hon bar grön basker. Såg jag rätt och i sådana fall, är hon befäl lr vpl på jägarregementet i norr?

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt säkra källor så finns det två kvinnliga officerare på K4, en på sjukvårdsskolan och en på underhåll/ledning. Båda två kommer från andra förband och har tagits in på order uppifrån.

K4 bevakade vår avgång från högvakten sthlm:s slott den 12:e Dec. Vad jag noterade var:

1. En vpl med solglasögon på uppställningen.

2. En kvinna bärandes en grön basker.

Klart slut.

En tjejkompis till mig påstår att en tjejkompis till henne klarat av 2:a mönstringen och ska bli kustjägargruppbefäl.

Finns det någon tjej som klarat den utbildningen?

Finns det överhuvudtaget nån tjej som blivit inskriven för den tjänsten?

Är det inte så att hon ska till amf då?

Ja har märkt att vissa amfibier tror dom är KJ :)

Har läst någonstans, kanse det var K4's hemmsida, men ej säker.

Att, (tror) 4-5 kvinnor har påbörjar jägarutbildningen på K4 men tyvärr så har ingen klarat av utbildningen, detta pågrund av den TUNGA packningen och de LÅNGA marsherna...

Kvinnor o män är olika fysiskt... men vem vet snart kanske det kommer fram e tjej o soppar banan med alla oss killar som har/vill klara utbildningen.

Passsar på o lägga in en fråga:

När kommer FSJ och KJ till arvidsjaur för sin vinterutbildning?

Passa på o släng en tanke till dem som nu är utomland och från sina familjer till Jul, GOD JUL

En tjejkompis till mig påstår att en tjejkompis till henne klarat av 2:a mönstringen och ska bli kustjägargruppbefäl.

Finns det någon tjej som klarat den utbildningen?

Finns det överhuvudtaget nån tjej som blivit inskriven för den tjänsten?

Är det inte så att hon ska till amf då?

Ja har märkt att vissa amfibier tror dom är KJ :D

Ja det kan man ju lungt säga Doyle! Speciellt Amfskytte har jag märkt!

Kan ju berätta för dig informatör att på senaste extramönstringen i februari i år var det inga tjejer med. Och i inneliggande kull finns det inga tjejer.

Nästa extramönstring borde inte vara förrens i sept-oktober 2003. Så hur hon har klarat extramönstringen utan att det ens har varit någon är för mig en gåta!

Det är inga tjejer som har klarat KJ utb, det har heller aldrig varit någon som påbörjat utbildningen vad jag vet.

God jul och gott nytt år på er!

P.S. efter att läst igenom meddelandet en gång till ser jag att du skrev Gruppbefäl. GB utbildas inte längre. Alla är vi PB och genomför 425 dagars tjänst. D.S.

"Kvinnor o män är olika fysiskt... men vem vet snart kanske det kommer fram e tjej o soppar banan med alla oss killar som har/vill klara utbildningen."

Så sant som det var sagt...

Dock: varje morgon vid pass 0830 passerar en tjej utanför mitt fönster som utan tvekan skulle knäcka oss alla i bänkpress, chins och armbrytning och som utan minsta besvär skulle fixat en jägartjänst fysiskt...

Snygg är hon också

Självklart finns det tjejer som klarar jägartjänst på samma villkor som grabbarna. Problemet är att ingen av dem har sökt och blivit antagna.  :rolleyes:

Tråkigt att det blivit så här med förtur för kvinnor. Även fast högvarteret försöker trycka på att det inte handlar om kvotering så kommer det att uppfattas så i alla fall.

Ponera detta: Av 15 sökande till YOFF vid t ex Luftvärnsregementet som har fem platser till MHS är 1 kvinna som har 10-7-7 och uppfyller alla övriga skolkrav. De övriga 14 har mellan 10-9-9 och 10-7-7 i betyg. Det nya systemet säger då att hon har förtur till en plats och de övriga får slåss om de övriga fyra platserna.

Lägg också till att hon (och inte en han heller för den delen) kanske gjort GU på, låt oss säga, Artilleriregementet i en helt annan befattning än den hon (han) sökt, så kan en apa räkna ut att kvinnan i fråga skall vara JÄVLIGT duktig för att bli accepterad.

Högkvarteret är ännu en gång ute och cyklar på djupt vatten, varför har ingen tagit reda på VARFÖR kvinnor inte är intresserade och är avgångarna större procentuellt sett än för män (knappast)!?.

Ingen kvinna jag känner är positiv till förslaget och jag hoppas att HKV någon gång skall lära sig lyssna på den lille på förbandet. Det skulle bli bättre då, General Hederstedt, på många punkter.....

P.S För att förtydliga, om någon skulle få för sig att jag är emot kvinnor i Försvarsmakten, så är det fel. Problemet är att alla kan inte välja vad de vill, vare sig män eller kvinnor. Det FINNS kvinnor som skulle klara både KJ och FJS, men jag misstänker att de i så fall tävlar och tränar i någon idrott på Elitnivå och det ökar väl inte deras motivation till att vara borta från detta i 15 månader.

Var man eller kvinna på sig plats, så blir det bra, inga jävla kravunderskridanden för vare sig män eller kvinnor. För övrigt vill jag avsluta med att min erfarenhet säger att det sällan är tjejerna problemet ligger hos utan hos killarna. Snackar man om höga avgångar bland tjejer så ska man jämföra med grabbarna, och där ligger ni i lä grabbar!

D.S

När det gäller fysik utveckling så har kvinnor svårare att utveckla muskler och en fysisk styrka.

Men de har andra kvalitéer som vi killar kanske inte har. Så jag tror det skulle vara bra med lite fler kvinnor på jägarutbildningarna. Jag tror båda könen har att vinna på det.

// Karl

När jag låg inne (96) så var det snack om att det fanns en "tjej"-grupp på K4, stämmer det?

Har ochså hört att dom prövat ta in kvinnor tidigare, men att det inte funkat pga kärleksaffärer osv, någon som vet mer?

Kanske bara skrönor...

haha! Kärleksaffärer. Vill man va med om sådana saker ska man rycka in på Örlogsskolorna i Karlskrona.

Där blir folk hemsickade hit&dit för diverse "affärer" *hrm* :P

//Doyle som låg på Örlogsskolorna i Karlskrona utan "affärer" :)

Jag borjar bli "fed up" med hur politiskt korrekt allt maste vara nar man yttrar sig overallt.Ar det verkligen sa att alla ar av den asikten att det bara ar bra med en totalitar jamstalldhet som foresprakas flitigt?Nej mina herrar, jag ar av en annan asikt.

Enligt min erfarenhet sa galler foljande; ju fler kvinnor i en grupp, desto storre intriger och grupperingar.jag har gatt i 5 olika skolor och monstret ar detsamma.Punkt slut.Ingen har varken ratt eller befogenhet att saga att mina egna asikter ar fel, for de ar ju MINA erfarenheter.Varlden kretsar inte runt mig, men jag har *mina asikter aven om de ar obekvama.

Jag vill inte ha nagot befal som ska ge oss order pga att hon ar placerad dar utan att ens klara av kraven som stalls pa de varnpliktiga och for att hon ar kvinna.

Nu kanske man far hora drastiska kommentarer som att man inte passar in nagonstans dit man hoppas hamna och dylikt, men det sk*ter jag i.Mina asikter ar mina asikter, sen far de vara obekvama om man sa onskar.

OUT

//D-G

ViktorH:

Jag har hört att ngt år så var det en tjej som kom in på KJ men blev i stort sett utfryst och utstöt och avbröt därför tjänsten. Kommer ej ihåg ifall det var innan jag rykte in eller efter.

Om hon hade vad som krävdes spelar ju ingen roll eftersom ingen person fungerar själv. Minst ett stridspar och sedan är det gruppen som agerar.

Vet däremot inte om ovanstående historia är sann.

cerberusz:

Jag har inte märkt ngn förtur för tjejer på LvReg och jag har inte hört talas om det heller på MHS-H där jag läser just nu. Dock så vet jag att en del (killar och tjejer) kommer in utan att ha uppfyllt alla krav pga att det är svårt att rekrytera. Det är bara Amf och bassäk som inte har nga problem. Alla fyller sina platser på MHS men sedan så försvinner en del under utb eller innan de har blivit Kn. Det råder mao en officersbrist på istort sett alla förband i Sverige förutom Amf och Bassäk. De sista har det så bra att de får inte lov att anställa nga pga ekonomi. De har inte ens nga som läser på MHS-H i år.

En tjejkompis syrra blev intagen till röjdykare på mönstringen. Är inte det en rätt svår/krävande uppg?

Hon dyker annars själv så det var kanske därför hon fick det, för senare fick hon reda på att det skulle bli en allt för fysiskt krävande uppg, per brev hem. Dåligt att hon inte fick reda på i mönstringen tycker iofs. Det verkar som om pliktverket försöker pressa in många tjejer i liknande tjänster pga politiska direktiv och då kan det bli fel. Jag tror säkert att en del tjejer klarar av en sådan utbildning men jag tror att sättet som pliktverket hanterar rekryteringen blir ibland fel.

"Självklart finns det tjejer som klarar jägartjänst på samma villkor som grabbarna. ....

....Ponera detta: Av 15 sökande till YOFF vid t ex Luftvärnsregementet som har fem platser till MHS är 1 kvinna som har 10-7-7 och uppfyller alla övriga skolkrav. De övriga 14 har mellan 10-9-9 och 10-7-7 i betyg. Det nya systemet säger då att hon har förtur till en plats och de övriga får slåss om de övriga fyra platserna.

Lägg också till att hon (och inte en han heller för den delen) kanske gjort GU på, låt oss säga, Artilleriregementet i en helt annan befattning än den hon (han) sökt, så kan en apa räkna ut att kvinnan i fråga skall vara JÄVLIGT duktig för att bli accepterad.

Har detta någon koppling till verkligheten eller är det bra ett simpelt exempel, blev lite interesserad pga av de inblande regementena samt YOP rekrytering. :D

När jag låg på K4 (95/96) hörde jag att det funnits 3 tjejer på K4 under regementets historia och den som stannade längst av dessa stannade i 3 månader. Skulle gissa att det finns tjejer som platsar bättre på K4 än vissa killar men skulle tro att dessa är ganska få av två anledningar: 1. Man är ute ganska långa perioder utan externt underhåll vilket innebär att man måste bära med sig all mat och utrustning vilket i sin tur leder till ganska stora ryggsäckar så tjejerna i fråga måste vara ganska storväxta. 2. På K4 har man många fältdygn vilket gör det svårare att hålla sjysst hygien och tjejer kräver ju något mer avancerad undredesbehandling än killar även om p-piller kan trolla en del. Själv såg jag inte någon tjej (bland de ca 600 killar) på K4 så jag tror inte att någon låg inne där 95/96.

Någon här som med handen på hjärtat kan säga att de skulle vilja dejta en tjej som legat på KJ?? :D

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Istället för att mysa en kväll, kan man roa sig med kinesisk båge, jägarvila, barbapappa eller gå till simhallen o köra vattenfys (givetvis med hinkarna utplacerade). Ombyte förnöjer, ett sådant förhållande skulle kunna bjuda på variation :D

Seriöst är det för mig helt ointressant hurvida hon gjort Gu överhuvudtaget, men om man hitta en tjej som föreslår en tävling ikinesiskbåge, skulle hon troligen få börja leta nytt inom en snar framtid...

Istället för att mysa en kväll, kan man roa sig med kinesisk båge, jägarvila, barbapappa eller gå till simhallen o köra vattenfys (givetvis med hinkarna utplacerade). Ombyte förnöjer, ett sådant förhållande skulle kunna bjuda på variation :D

Seriöst är det för mig helt ointressant hurvida hon gjort Gu överhuvudtaget, men om man hitta en tjej som föreslår en tävling ikinesiskbåge, skulle hon troligen få börja leta nytt inom en snar framtid...

Du har i alla fall förstått mitt resonemang. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

LOL!!!

M: "Vad vill du göra ikväll, älskling..?"

K: "Vad sägs om att tävla i kinesisk båge och lite häRRRlig vattenfys efter det..?"

Om inte annat vore det ju rätt intressant att dejta en sån babe. Taget att det ÄR en BABE, det vill säga.. ;)

>> ViktorH <<

Nej, tills vidare avfärdar jag samtliga rykten och skrönor om kvinnor på KJ-komp som just rykten och skrönor.

För övrigt så är jag skeptisk till kvinnor i framförallt jägarförband. Den som undrar varför kan ju alltid fråga israelerna eller äldre ryssar.

Även Johan tar upp några punkter.