Jump to content

Utbildningsreserv på 90talet

Guest Alexander

Recommended Posts

Guest Alexander

Hej igen

Jag har en lite annan vinkel på samma fråga.

Fanns det några direktiv på villa mönstringsförättarna skrev in som utbildningsreserv, oå 90 talet. Kanske vi har en tidigare mönstringsförättare som vet?

Jag minns vid mönstringen att man inte kunde välja denna "befattning" i en enkät om val av tjänst.

Att dömma av mina gymnasie och senare lumparkompisar så undrar jag om inte kriterierna var, "varannan kille genom dörren"?

Jag gjorde bla lumpen med en kille som omöjligen kunde ha varit bland dom 50% mest lämpade - samtidigt som en kompis, tränad 5 i gymnastik, fd scoutledare, och motiverad inte fick.

Många som är vältränade och håller på med idrott (oftast flera olika) har också problem med knän och liknande, vilket gör att man åker rakt ut om man har/har haft problem med detta.

Under senare år räckte det att antyda att man inte ville göra lumpen så behövde man inte göra mer än att gå till psykologen där, innan man fick gå hem. Mindre "handikapp" tex allergier (som hösnuva) eller laktosintollerans gav också frikort i många fall.

• 4 weeks later...

Äh, det här med "min komps är bäst i hela världen men han fick inte..." Blir ju aningens luddigt.

Jag är ganska övertygad om att dom flesta ryker hos psykologen. Och av en orsak...

Men sånt berättar inte många. Oavsett hur nära man står varandra.

Att vilja, men inte få en plats har ju länge varit många 18åringars mardröm.

Att vara motiverad och fysiskt god behöver inte alltid räcka hela vägen i sammanhanget. Man ska vara mogen och kunna tala för sig hos psykologen också.

Att det halkar in muppar och att vissa som "borde" fått en plats istället för muppen, inte får den -är ju inte så konstigt.

Så kommer det alltid vara. Men att det skulle ha varit någon slags medveten tanke över det? nee.

Hej igen

Fanns det några direktiv på villa mönstringsförättarna skrev in som utbildningsreserv, oå 90 talet. Kanske vi har en tidigare mönstringsförättare som vet?

Jag minns vid mönstringen att man inte kunde välja denna "befattning" i en enkät om val av tjänst.

Att dömma av mina gymnasie och senare lumparkompisar så undrar jag om inte kriterierna var, "varannan kille genom dörren"?

Jag gjorde bla lumpen med en kille som omöjligen kunde ha varit bland dom 50% mest lämpade - samtidigt som en kompis, tränad 5 i gymnastik, fd scoutledare, och motiverad inte fick.

I MIN värld är titel scoutledare ingen merit.

Hej igen

I MIN värld är titel scoutledare ingen merit.

Varför?

Var inte utbildningsreserven något som många hamnade i och med alla förbandsnedläggningarna. Det vill säga att man redan gjort sin värnplikt men sedan blev placerad i utbildningsreserven?

/BL1

Precis, Men om inte jag har helt galet fel kunde man hamna där även om man inte var lämplig som soldat. Iaf inte lämplig som förstahands valet.

Kommer ryssen tar man väl packet också:rockon: Typ.

Regelrätt frisedel vet jag bara en som fått. Hjärtfel. Han behövde inte ens mönstra har jag för mig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...