Jump to content

Recommended Posts

Soldatlönen à 16000-17000 är för fast anställd soldat tjänstgörande vid förbandet. De kommer sannolikt att erbjudas ett enkelt logementsboende som de får betala 1000-2000 kr/månad för.

De ska få tillägg för OB, övningsdygn, mm men betala sin mat och sina ev. resor själva.

 

det sker väl redan i detta nu?

IA09 har väl inte fria hemresor och motsv.?

 

men det finns ju vissa saker med att bo på luckan, som i så fall måste regleras.

på något sätt bör det ju sättas en standard, med pentry/kök, ett dagrum som innehar lite mer bekvämlighet än pinnstol och möjlighet att välja sina egna sovmöjligheter(till en viss gräns)

 

vilket var ytterst varierande från regemente till regemente under NBG och andra beredskaps-enheter.

(eller från våning till våning, som det var på P4/trängR.)

 

men det är väl också egentligen fackliga frågor.

 

fast kollar man lite på vilka förmåner man har rätt till som statligt anställd, så blir snart 1000-2000 kr/mån för logement-boende en rätt bra affär.

lek med tanken att man skickas en vecka till villingsberg på övn.

då blir det traktamente, övn-dygn och förmodligen extra OB-tillägg för att man måste dela rum, ej ha dusch på rummet osv.

med tanke på vad tillägget är för att inte bo på hotellrum 1 natt(ARA-standard), istort sett motsvarar en månads boende på luckan, så kan det bli rätt mycket kvar på lönen, beroende på antal övn-dygn.

 

det är skitlön, men det har en undersköterska också i ingångslön, poliser har det inte för fett de heller när de är aspiranter, listan kan göras kanske inte så lång, men det finns fler med "farliga" jobb som får löjligt låga löner de första månaderna.

Link to comment
Share on other sites

som kontraktsanställd fick vi inte grundlönen x1,3 när vi åkte med ME01 och det blev mycket tjafs om att lönen sänktes med upp till 9000 för vissa pga att vi då helt plötsligt skulle ha befattningslöner.

märkligt att vi i SWE tjänar lika men utom rikets gränser ska lönen skilja. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

En polisaspirant har ca 16000 i grundlön under dennes aspirant på sex månader. Därefter anställs polisen som polisassistent och där är grundlönen ca 19000. När denne sedan blir turlagschef/yttre befäl (med ansvar för 3-6 pers) så är lönen 27000 och uppåt.

Tillkommer gör OB-tillägg och bra betalt för övertid (i synnerhet som turlagschef/yttre befäl).

 

Men visst kan man försöka rekrytera bra människor med 16000 i grundlön och med de övriga villkoren som FM erbjuder. 16000 var grundlönen för handelsanställda på 90-talet och inte någon gångbar lön 2010.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Vill man ha bra och kompetent personal så får man helt enkelt betala för det. Varför ska folk bli soldater med dålig lön och tvingade att åka utomlands samt, som vissa tycker, stå helt utanför ordinarie anställningarslagar? när samma individ kan bli polis med bättre lön samt stå under normala anställningslagar osv...

 

FM måste lära sig att personalen är en viktig resurs som man inte kan lura och bedra hela tiden...

Link to comment
Share on other sites

FM måste lära sig att personalen är en viktig resurs som man inte kan lura och bedra hela tiden...

tja vi får väl se försvarsmakten som rikets största bevakningsbolag istället.

väktare/soldater finns det massor av.

det finns en massa fackliga regler ang arbetarens skyddsutr. som vi kan kringgå, tills någon avlider i tjänst.

uniform och utrustning är oftast nedärvd från någon kollega som slutat.

fordonen är sönderkörda, obesiktigade och saknar oftast livsviktig utr som överfallslarm eller dyl.

 

likheterna är slående många...

 

@krook:

tyvärr är väl den stora skillnaden mellan en polis kontra anställd soldat, tre års högskoleutbildning.

polisen borde enl min personliga uppfattning minst ha samma ingångslön som en väktare.

 

vi kan gnälla över soldatlönen, men alla länder med yrkessoldater kör ett system med dålig lön i början.(utom norge då)

jag gissar att det förmodligen filas på lite förslag om samarbete mellan försvarsmakten och ett antal högskolor.

att få 16 000 i månaden, och läsa in någon kurs på högskolan på halvfart samtidigt som man jobbar, låter inte helt fel.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Soldatyrket är inget vanligt yrke, man kan se det som ett äventyr som man gör under 4-8 år av sitt liv.

 

Om man sen går vidare som befäl då blir det mer ett yrke under halva ens yrkesliv.

 

Om man kör med relativt låga löner så kan man kompensera det med bra naturaförmåner så som fritt boende, mat. Ett bra sätt att öka trivseln och den faktiska lönen till soldaterna.

 

Till detta så har man de mjuka värdena. Som möjlighet att hjälpa till att förbättra människors liv i konflikt områden, Skydda vårt land mot yttre hot, hjälpa till vid påfrestningar i samhället, mm.

 

Man ska inte underskatta detta motiv att tjänstgöra i försvarsmakten.

Link to comment
Share on other sites

Om man kör med relativt låga löner så kan man kompensera det med bra naturaförmåner så som fritt boende, mat. Ett bra sätt att öka trivseln och den faktiska lönen till soldaterna.

 

Och då kommer skattmasen in och ska ha sin del av det du bjuds på.

 

Frågan är vilken typ av personal man få om man lockar med fri mat och logement istället för anständig lön och löneutveckling. Men det lär ju visa sig. Att redan nu kika lite på erfarenheter från exempelvis Nederländerna är ju tydligen ingen bra idé.

Link to comment
Share on other sites

Men visst kan man försöka rekrytera bra människor med 16000 i grundlön och med de övriga villkoren som FM erbjuder. 16000 var grundlönen för handelsanställda på 90-talet och inte någon gångbar lön 2010.
Vill man ha bra och kompetent personal så får man helt enkelt betala för det.

16000 var vad Ericsson betalade en nyutexaminerad civilingenjör i mitten på 1990-talet. En riktig skitlön jämfört med vad t.ex. hippa webbyrån på stan betalade. Ändå stod folk i kö för att få börja på Ericsson. Varför? Jo, för de kunde erbjuda en snabb karriär och en brant lönekurva. Så grundlön/ingångslön är inget man ska stirra sig blind på. Det finns många sätt att motivera folk.

Link to comment
Share on other sites

Men visst kan man försöka rekrytera bra människor med 16000 i grundlön och med de övriga villkoren som FM erbjuder. 16000 var grundlönen för handelsanställda på 90-talet och inte någon gångbar lön 2010.
Vill man ha bra och kompetent personal så får man helt enkelt betala för det.

16000 var vad Ericsson betalade en nyutexaminerad civilingenjör i mitten på 1990-talet. En riktig skitlön jämfört med vad t.ex. hippa webbyrån på stan betalade. Ändå stod folk i kö för att få börja på Ericsson. Varför? Jo, för de kunde erbjuda en snabb karriär och en brant lönekurva. Så grundlön/ingångslön är inget man ska stirra sig blind på. Det finns många sätt att motivera folk.

Tyvärr ingenting FM är kända för vad jag vet, men det kanske är en omvälvande förändring på gång där också?

Anställningstrygghet, förmåner och möjlighet till karriär är väl ganska få förunnat i FM, lägg till på det placering på ganska få, lite udda ställen i landet och dessutom en dålig grundlön...så är det någonting annat som drar.

Äventyr, möjlighet att "göra nytta", kamratskap och balla prylar känner jag på mig.

Undrar om det räcker för att få "rätt folk"?

Link to comment
Share on other sites

Men visst kan man försöka rekrytera bra människor med 16000 i grundlön och med de övriga villkoren som FM erbjuder. 16000 var grundlönen för handelsanställda på 90-talet och inte någon gångbar lön 2010.
Vill man ha bra och kompetent personal så får man helt enkelt betala för det.

16000 var vad Ericsson betalade en nyutexaminerad civilingenjör i mitten på 1990-talet. En riktig skitlön jämfört med vad t.ex. hippa webbyrån på stan betalade. Ändå stod folk i kö för att få börja på Ericsson. Varför? Jo, för de kunde erbjuda en snabb karriär och en brant lönekurva. Så grundlön/ingångslön är inget man ska stirra sig blind på. Det finns många sätt att motivera folk.

Tyvärr ingenting FM är kända för vad jag vet, men det kanske är en omvälvande förändring på gång där också?

Anställningstrygghet, förmåner och möjlighet till karriär är väl ganska få förunnat i FM, lägg till på det placering på ganska få, lite udda ställen i landet och dessutom en dålig grundlön...så är det någonting annat som drar.

Äventyr, möjlighet att "göra nytta", kamratskap och balla prylar känner jag på mig.

Undrar om det räcker för att få "rätt folk"?

 

 

[Min fetstil.]

 

Man får ju hoppas. Det vore ju onekligen intressant om det gick vägen, för det skulle innebära att Sverige lyckats med något som ingen annan nation klarat av.

Link to comment
Share on other sites

16000-17000:- i månader och då tror jag knappast det är efter skatt.

 

Tror bara det är nymuckade ungdommar som aldrig hunnit jobba och

tjänat pengar innan inryck som lockas av det.

 

Men som för en annan: hus, bil, barn, lån och annat som kostar en massa pengar

varje månad är det inte ens lönt att tänka på.

 

Vilket jag tycker är trist för att jag hade gärna viljat jobba som soldat, men det är helt enkelt för dåligt betalt.

Vad tycker du är skälig betalning då? 18500 eller 19500 eller 23000 eller 35000 eller....? Det rör sig ju ändå om en ingångslön för ett jobb som inte kräver några större förkunskaper.

 

 

Tycker du själv att det låter bra?

 

Personligen så tror jag att FM måsta lägga sig absolut minst strax över 20 000:- för att fler ska bli intresserade.

Jag kan tänka mig att gå ner i lön för att jobba med det som jag vill, men inte hur mycket som helst och jag tror det

finns många som tänker så.

 

Pengar är nu inte allt men det hjälper att slippa vända på varenda krona.

Strax över 20000? Vad menar du är rimligt för en fänrik som idag har en ingångslön strax under 20000? Eller tycker du att tre års utbildning och en helsikes massa mer ansvar inte bör betinga i högre lön?

 

När det gäller lönen för de vanliga soldaterna, vill jag påpeka att

 

1. Offentliganställda har alltid lägre lön än privat och FM tillhör inte det privata näringslivet

2. Soldat är ett okvalificerat jobb, kräver endast gynmasiekompetens, därför kan man inte jämföra med raketkirurger

3. Lönerna i sverige är LÅGA, medelönen är ca 25kkr, medianlönen lägre. (siffrorna avser alltså ALLA arbetande, inte bara nyanställda)

4. Det finns många jobb både i privat och offentlig sektor där ingångslönen är lägre än 17 kkr.

5. När man är ute på uppdrag måste man givetvis ha ett rejält risktillägg, som är större ju farligare uppdraget är.

 

 

Om man utgår ifrån att alla som har ett jobb där ingångslönen ligger på 16-17 kkr är värdelöst avskum, då har man uppenbarligen inte så höga tankar om en väldigt stor del av svenska folket.

Håller helt med i ditt resonemang. Vi kan inte jämföra med lönenivån för en privatanställd kvalificerad hantverkare utan kanske med en undersköterska på ett kommunalt äldreboende. Lönenivån är rimlig... såvida missionslönen ligger kvar på dagens nivå.

Link to comment
Share on other sites

Lite huvudräkning....

 

Utbildningstiden för en soldat innan första mission blir då minst:

3+2+8+8 = 21 månader. Sedan ska en soldat ut i 6 månader, sedan hem till sverige i 18 månader för en andra runda på 6 månader....

 

det gör att det blir:

 

21+6+18+6 = 51 månader (4,25år)

 

 

för första mission, ledighet och en andra mission som då är 30 månader görs 12 månader utomlands.

 

Detta ger att det måste minst vara 4st soldater i sverige för 1 soldat utomlands... Lägg därtill lite sjukskrivningar, barnledigheter och att folk slutar... så innebär det att det kanske måste vara 6-7 soldater i sverige för 1 soldat utomlands. Då räknas inte soldaterna in som är på väg in, vilket bör vara ett visst antal så i slutändan hamnar vi då på 8-9 soldater i sverige för att ha en soldat utomlands.

 

Ska bli intressant att se hur FM ska få denna ekvation att gå ihop...

 

Som sagt var jag inte helt hundra på sifforna även om de i grund och botten är rätt. Barnledighet, sjukskrivning och att folk slutar var inget jag kunde se att de hade med i beräkningarna.

 

Grundtanken jag fick presenterad för mig var att FM konstant skulle ha 8000 soldater inkl. befäl anställda varav 2000 konstant är ute på mission.

 

Vill också poängtera att detta var planer och inte helt fastställt. Man har ju redan ändrat sig från maxtid på kontrakt på 4 år till att sikta mot 8-års-kontrakt. Så vem vet.

Link to comment
Share on other sites

Strax över 20000? Vad menar du är rimligt för en fänrik som idag har en ingångslön strax under 20000? Eller tycker du att tre års utbildning och en helsikes massa mer ansvar inte bör betinga i högre lön?

 

Så ja, nu kan vi lugna ner oss lite va?

 

Har jag påstått någonstans att det ska vara på det viset? Nej.

 

Lönerna överlag är dåliga och det vi vi alla, eller hur?

Självklart så får ju allas löner ses över, även fänrikarnas då.

 

Jag säger bara att det är dåligt betalt, och det är min åsikt

Link to comment
Share on other sites

En del har skrivit om ingångslönen för väktare och för att de som inte har någe inblick i denna verksamhet bidrar jag med lönekurvan som den si ut i dag (enligt kollektivavtal).

 

Nybakad väktare på civilt bolag har i dagsläget

16404kr (första 6 provanställningsmånaderna)

17642kr (grundlön 6-18 månader)

Efter 18 månaders yrkeserfarenhet ska man bli man lönegruppsplacerad och då beroende på tjänst)

20935kr lönegrupp B

21303kr lönegrupp C

22040kr lönegrupp D

22407kr lönegrupp E

Sedan tillkommer OB för; helgtjänst/storhelgtjänst, tjänst mellan 18-06, förskjuten arbetstid, mm.

Link to comment
Share on other sites

enligt mätningen i helgens SvD så har den röd-gröna alliansen övertaget. Skulle det bli ett regimskifte så undrar jag om transformationen till ett yrkesförsvar ens blir av?

 

/b

 

Får tänka på att SD inte var inräknade där och skulle de stödja alliansen skiljer det bara 0.1% mellan blocken. Men ja, frågan är vad som händer om de rödgröna vinner.

 

Det är väl bara socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet som vill ha ett värnpliktsförsvar egentligen? Miljöpartiet vill inte att vi ska ha något försvar alls.

Link to comment
Share on other sites

enligt mätningen i helgens SvD så har den röd-gröna alliansen övertaget. Skulle det bli ett regimskifte så undrar jag om transformationen till ett yrkesförsvar ens blir av?

 

/b

Det finns redan budgeterat att anställa soldater och det kommer att ske i mitten av nästa år. Tåget har gått, transformationen är uppstartad och passagerarna står i kö för att åka med.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

enligt mätningen i helgens SvD så har den röd-gröna alliansen övertaget. Skulle det bli ett regimskifte så undrar jag om transformationen till ett yrkesförsvar ens blir av?

 

/b

Det finns redan budgeterat att anställa soldater och det kommer att ske i mitten av nästa år. Tåget har gått, transformationen är uppstartad och passagerarna står i kö för att åka med.

 

/K

 

Jojo, men spår- eller lokfel är väl också de mest förekommande utropen man som passagerare kan få höra? Då brukar det bli till att vänta på ersättningsbussen.

Link to comment
Share on other sites

Debatten här har handlat mycket om ersättningsbiten eller lönen. De man vänder sig till är precis som idag unga män och kvinnor som precis har gått ut gymnasiet kanske aldrig haft turen att haft ett sommarjobb. De ligger på 19år och funderar på vad de ska göra härnäst. Blir det plugga eller arbeta? Idag så har vissa av dessa chansen att göra värnplikt som ett mellansteg från gymnasiet ut i antingen arbetsliv eller vidare studier.

 

Låt nya försvaret fortfarande vara ett mellansteg för intresserade.

 

För att locka dessa vad kan Försvarsmakten erbjuda? Några år med en lön så att det går att spara till att plugga och ha bra ekonomi.

Eller kanske hjälpa med att få in foten i någon mer praktisk utbildning till exempel lastbilsförare.

 

Jag tror inte man behöver locka med otroliga löner och villkor som är långt bättre än annat. Man borde locka med en vettig lön för mödan vilket jag tycker 16 000-17 000 någonstans är vettigt. Men man ska inte ta något betalt för varken mat eller husrum. Husrum ska vara kasernstandard precis som idag. Då vore det en utmärkt chans för någon som vill studera att spara pengar för det. Eller för någon som vill få en arbetslivs-erfarenhet och kanske spara samtidigt till lägenhet eller vad man nu behöver i början av livet.

 

Det man absolut måste locka med också tror jag är en meningsfull tillvaro. Om dessa människor hör om en Försvarsmakt som är ett ställe för "pajjasar" då kommer de inte vara lockade att ägna en tid av sitt liv åt det. Om man gör meningslösa saker eller inte ser någon mening i det då kommer det att vara väldigt ointressant att jobba för Försvarsmakten. Träning, värdegrund och chans att hjälpa med människor som lider. Det är det fokus jag tror försvarsmakten borde ha när man söker ny personal. Man behöver varken vara civilingenjör, forskare eller hjärnkirurg för att kunna jobba som soldat.

 

Behöver man ha in special-kompetens inom vissa områden ja då får man lov att konkurrera med det civila och erbjuda lön/förmåner som väger upp.

Link to comment
Share on other sites

Debatten här har handlat mycket om ersättningsbiten eller lönen. De man vänder sig till är precis som idag unga män och kvinnor som precis har gått ut gymnasiet kanske aldrig haft turen att haft ett sommarjobb. De ligger på 19år och funderar på vad de ska göra härnäst. Blir det plugga eller arbeta? Idag så har vissa av dessa chansen att göra värnplikt som ett mellansteg från gymnasiet ut i antingen arbetsliv eller vidare studier.

 

Låt nya försvaret fortfarande vara ett mellansteg för intresserade.

 

För att locka dessa vad kan Försvarsmakten erbjuda? Några år med en lön så att det går att spara till att plugga och ha bra ekonomi.

Eller kanske hjälpa med att få in foten i någon mer praktisk utbildning till exempel lastbilsförare.

 

Men det är snack om att det ska vara 8-årskontrakt, jag ser inte det som ett mellansteg. Jag kan snarare se det som ett mellansteg om man får pengar som ska vara till studier senare. Alltså pengar till mat, boende, böcker osv när man studerar. Då är det ett bra mellansteg, annars är det alldeles för långt. Då är man typ 27 när man är klar med militären. Då jobbar de flesta andra och lär ha betydligt bättre betalt än en kille med erfarenhet bara från att ha varit soldat i 8 år.

Link to comment
Share on other sites

Budgeterat javisst men glöm inte bort att det är FÖ som styr FM inriktning, och om en ny regering tillträder som har en annan syn på saker så kan denna inriktning omriktas och budgetposter pekas om till annan verksamhet.

 

Att dom är anställda spelar faktiskt ingen roll, en vanlig fördom är att det är svårt att bli av med folk som är anställda i staten, skulle nästa regering inte önska se ett yrkesförsvar så råder det arbetsbrist och då får dom foten.

 

Om vi börjar närma oss halvårsskiftet och dom röd-gröna leder med stor marginal och det är tydligt uttalat att dom inte önskar ett yrkesförsvar är frågan om vad som händer.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Debatten här har handlat mycket om ersättningsbiten eller lönen. De man vänder sig till är precis som idag unga män och kvinnor som precis har gått ut gymnasiet kanske aldrig haft turen att haft ett sommarjobb. De ligger på 19år och funderar på vad de ska göra härnäst. Blir det plugga eller arbeta? Idag så har vissa av dessa chansen att göra värnplikt som ett mellansteg från gymnasiet ut i antingen arbetsliv eller vidare studier.

 

Låt nya försvaret fortfarande vara ett mellansteg för intresserade.

 

För att locka dessa vad kan Försvarsmakten erbjuda? Några år med en lön så att det går att spara till att plugga och ha bra ekonomi.

Eller kanske hjälpa med att få in foten i någon mer praktisk utbildning till exempel lastbilsförare.

 

Men det är snack om att det ska vara 8-årskontrakt, jag ser inte det som ett mellansteg. Jag kan snarare se det som ett mellansteg om man får pengar som ska vara till studier senare. Alltså pengar till mat, boende, böcker osv när man studerar. Då är det ett bra mellansteg, annars är det alldeles för långt. Då är man typ 27 när man är klar med militären. Då jobbar de flesta andra och lär ha betydligt bättre betalt än en kille med erfarenhet bara från att ha varit soldat i 8 år.

Tidigare sades det att medelanställningstiden för de anställda soldaterna skulle vara (minst) 4 år, och då funkar det bra som mellansteg. Att medeltiden är 4 år hindrar inte att vissa har längre tid, men de som blir korpraler och sergeanter bör väl rimligtvis få mer ansvar och högre lön. Förhoppningsvis kan de sedan hitta jobb där sådana erfarheter räknas så att man inte måste börja om med minimilön vid 30 års ålder. Om däremot medeltiden ska vara 8 år då blir det lite annat läge, men det går att fixa det med. Jag läste en FOI-rapport från förra året där man tittat på ett 10-tal länder och det finns ju mycket erfarenhet och lärdomar att dra från övriga Europa, många länder tex Frankrike, Spanien, Italen har ju relativt nyligen gått över till yrkesförsvar. Danmark och Norge har kan man också titta på.

 

Kontraktstiden för de kontrakterade soldaterna har tidigare angetts till ca 8-9 år, men dessa har ju sin huvudsakliga försörjning från ett civilt jobb så där uppstår inte samma problem.

Link to comment
Share on other sites

Debatten här har handlat mycket om ersättningsbiten eller lönen. De man vänder sig till är precis som idag unga män och kvinnor som precis har gått ut gymnasiet kanske aldrig haft turen att haft ett sommarjobb. De ligger på 19år och funderar på vad de ska göra härnäst. Blir det plugga eller arbeta? Idag så har vissa av dessa chansen att göra värnplikt som ett mellansteg från gymnasiet ut i antingen arbetsliv eller vidare studier.

 

Låt nya försvaret fortfarande vara ett mellansteg för intresserade.

 

För att locka dessa vad kan Försvarsmakten erbjuda? Några år med en lön så att det går att spara till att plugga och ha bra ekonomi.

Eller kanske hjälpa med att få in foten i någon mer praktisk utbildning till exempel lastbilsförare.

 

Men det är snack om att det ska vara 8-årskontrakt, jag ser inte det som ett mellansteg. Jag kan snarare se det som ett mellansteg om man får pengar som ska vara till studier senare. Alltså pengar till mat, boende, böcker osv när man studerar. Då är det ett bra mellansteg, annars är det alldeles för långt. Då är man typ 27 när man är klar med militären. Då jobbar de flesta andra och lär ha betydligt bättre betalt än en kille med erfarenhet bara från att ha varit soldat i 8 år.

Tidigare sades det att medelanställningstiden för de anställda soldaterna skulle vara (minst) 4 år, och då funkar det bra som mellansteg. Att medeltiden är 4 år hindrar inte att vissa har längre tid, men de som blir korpraler och sergeanter bör väl rimligtvis få mer ansvar och högre lön. Förhoppningsvis kan de sedan hitta jobb där sådana erfarheter räknas så att man inte måste börja om med minimilön vid 30 års ålder. Om däremot medeltiden ska vara 8 år då blir det lite annat läge, men det går att fixa det med. Jag läste en FOI-rapport från förra året där man tittat på ett 10-tal länder och det finns ju mycket erfarenhet och lärdomar att dra från övriga Europa, många länder tex Frankrike, Spanien, Italen har ju relativt nyligen gått över till yrkesförsvar. Danmark och Norge har kan man också titta på.

 

Kontraktstiden för de kontrakterade soldaterna har tidigare angetts till ca 8-9 år, men dessa har ju sin huvudsakliga försörjning från ett civilt jobb så där uppstår inte samma problem.

 

Ja jag vet att det var 4 år som gällde innan men om det är ändrat så är det inte så bra.

 

Men vad är det för jobb en soldats erfarenheter kan vara meriterande för? Polis typ?

Link to comment
Share on other sites

Vart kommer 8 års fantasin i från? En 19åring som skriver på för 8 år? Glöm det.

 

Men man kan se det såhär först GMU sen vidareutbildningen sen kontrakt med FM i 3år sen när dessa 3 åren till är klara skriver man på för 4-5år till om man trivs annars går man till studier eller andra arbeten. Så riktlinjen ska vara att så många som möjligt hålls kvar i 8år men det kan inte vara en seriös tanke att någon ska veta vad de ska göra närmaste 8åren.

 

Dit kommer man väl möjligtvis vid 45-50 års ålder som jag ser det och vissa kommer kanske aldrig dit? 19åringar planerar oftast inte i 8års intervaller (eget perspektiv, ligger ingen statistik bakom den uppgiften bara spekulation)

 

Förnyande av kontrakt är helt okej men då måste verkligen saker hända i organisationen för att folk på soldatnivå ska stå ut på vissa utbildningsplatser (återigen egen erfarenhet).

 

Som soldat så skulle jag säga att man har grym livserfarenhet och speciellt om man gör utlandstjänst och får den meriten av andra kulturer och liknande som inte många svenska ungdomar har idag. Att se hur ett annat land som inte har senaste iPhone eller Bredband Large har det, är nog väldigt nyttigt för många. Detta gäller ju inte bara unga utan andra också men det är helt klart en merit som inte är att förringa.

 

Andra saker som lagarbete, gruppbeteende och lösande av problem. Det kommer nog vara efterfrågat på många platser förutsatt att Försvarsmakten skaffar ett bättre ryckte än "småpojkar som leker krig" eller "lekstugan".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...