Jump to content

FM kontra Hv


Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Man kan fråga sig vad de anställda officerarna i FM egentligen vet om dagens Hv, Insats och Beredskapsplutoner. Det känns nämligen som om att de instruktörer som kommer ut ibland förväntar sig vadmal, mauser etc och inte ett relativt ungt, relativt välutrustat gäng, många gånger med färska utlandsmissioner i bagaget.

 

Någon i FM anställd som kan svara på vilken info officerare av idag känner till om Hv eller om det är en isolerad incident jag tycker mitt förband drabbats av?

 

/POF

Link to comment
Share on other sites

Vi har under året haft SIB, och har uteslutande haft instruktörer från Livgardet (fd-I1).

 

I början av året så la officerarna ribban väldig lågt, men det stegrades under året av en anledning; Vi var mycket bättre/kunnigare än dom räknat med. Vi hade en SIB PEK skjutning där Fänriken sa att han var mäkta imponerad av resultatet från samtliga soldater, som låg i klass med dom beväringar han hade för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med flera YO om deras åsikter. Jag har hört både positivt och negativt men övervägande negativt. Exempel på kommentarer ifrån olika YO på tre olika förband:

 

"En Vpl Fu är värd mer än en HV Komp C."

"Lekstuga för personer som misslyckats med sin Vpl"

"Tur att det inte är mitt förband"

"En mening skyttesoldat vet mer än kompaniet om strid"

 

Citaten är ifrån minnet.

 

Det som jag däremot har märkt att yngre YO verkar ha en bättre bild av HV än många äldre kolleger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Eftersom jag stark tror på Hemvärnets stora och breda kunskapskompetens måste jag kommentera Yoff:s påstådda kommentarer:

 

1: "En Vpl Fu är värd mer än en HV Komp C."

2:  "Lekstuga för personer som misslyckats med sin Vpl"

3:  "Tur att det inte är mitt förband"

4:  "En mening skyttesoldat vet mer än kompaniet om strid"

 

1:på vilket sätt?en vpl fu kan inte och ska inte jämföras med

  en HVkompch.De har två skilda uppgifter.

 

2:Det är inte personerna som misslyckats,det är utbildaren      som inte lyckats få igenom sitt budskap.

 

3:Ja för då hade alla andra sett att du inte kunde ditt jobb.

 

4:ja säkert,120 hjärnor kan ju mindre än en.........

 

Missförstå inte,jag har det största förtroendet för Yoff.Men Hemvärnet kan inte och ska inte heller jämföras med armeförband.

 

Hemvärnsmän gör det frivilligt på ledig tid,Yoff gör det varje dag på jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en övning i höstas, Tropps tagande av tg med ust av grg samt ksp!

 

Kommentaren från en yoff som normalt inte brukar vara med på insatsplutonens övningar. "Det här klarar inte mina skyttesoldater"

 

Dom yoff som frekvent jobbar med hemvärnsförband har enligt min erfarenhet en ganska god uppfattning om hemvärnet. I alla fall insatsplutonerna som skall vara lite "vassare" (missförstå mig inte nu).

 

Mycket beror på hur vi som hemvärnsförband uppträder för att vi ska få ett förtroende. Kommer det soldater med egenhändigt komponerad utrustning, slafsigt klädda! då kan jag förstå att en del ser på oss "som något som katten nyss släpat in"

 

Det är viktigt att vi uppträder på ett proffesionellt och ordnat sätt för att få ökat förtroende.

 

Nu kanske jag har stuckit ut hakan, men det är MIN åsikt!

 

/ERI

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att det trots allt finns rötägg inom alla instanser konsum, riksdag, hemvärn och yrkesofficers kåren personer som talar nedlåtande om andra förband använder egen hi-tech utrsutning för att ge intrycket av att vara förmer än andra, ta bara detta jvla fenomen med knivar som alla har pippi på. först kom F1 som alla genast skaffade sen multitången alla sprang med men inte visste varför sen vände trenden och alla skulle ha en lappkniv nu förtiden skall man helst ha en av varje hängande i livremmen. Nu blev jag upprörd och tappade tråden =) Viktigast är dock att vi alla är ödmjuka och inser att varenda kugge är livsviktig för att dra runt detta enorma ( dock krympande ) maskineri som finns till för att verka för och bevara rikets säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Det var det jag trodde; en blandad kompott av erfarenheter. De hemvärnsmän som kan hålla god standard UTAN att för den sakens skull vara varken Insats- eller Beredskapspluton är att gratulera; annars misstänker jag starkt att de mest motiverade, yngsta och driftigaste nog samlas i förut nämda plutoner. Sannlikt också en chefssak; ställer chefen krav får man se till att prestera!

 

Till ämnet: Hur får vi få FM´s officerare att få en mera positiv bild till Hv? Enhetlig klädsel (inga privata gummistövlar och röd toppluva?) ett kompetent uppträdande (använda gängse militära namn och former på saker och ting?) samt en väldig massa "jäklar anamma" i terränglådan?

 

Ordet är synnerligen fritt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en väldigt begränsad erfarenhet av hv men det skiljer ju väldigt mycket hur det är med kompetens och annat. Både mellan och inom förbanden. Inom de grupper jag sett har det varit allt från Edwin 70 år som precis lärt sig att man inte behöver göra mantelrörelse mellan skotten på AK4:an, till Berra 23 år som gjort 3-månaders lump och nu tror att han är värsta elitsoldaten pga att han köpt balaklavor, knivar, multitools, benstöd, camofärg, camonätshalsduk, Meindelkängor, solbrillor, rödpunktssikten och gud vet allt.

 

Berra brukar även komma fram till helikoptern eller stridsvagnen vid mässor och diverse övningar och förklara hur man bäst använder dessa i strid för det har han läst i Combat & Survival... ???

 

Berra och hans kompisar florerar också ibland i diverse tidskrifter där de varit på vapenkurs och i tidningen finns ett gruppfoto som mer ser ut som ett gäng Tjetjenska terrorister än Svenska soldater.

 

Det är nog snarare så att det är Berra och hans polare som ger en taskig bild av hv snarare än Edwin. Dessa ytterligheter är ju de som oftast märks också, den stora massan av "normala" hv-män gör inget större väsen av sig.

 

Min uppfattning är att kunskapen om hv är generellt väldigt dålig bland officerare. Jag kan inte påminna mig att vi en enda gång under t.ex. OHS pratade om hv. De dyker upp ibland i nåt taktikexempel, men då av typen "lokala hvförband har rapporterat pansarvagnar i Örebro", sedan nämns de inte mer.

Link to comment
Share on other sites

Under min värnplikt så nämdes inte HV en enda gång... frutom när våran löjtnad slutade och skulle börja jobba med "prostatagerillan" uppe i Sollefteå... Hv hadde ett par "seminaire" men aldrig nämdes dom inom utbildningen...

Link to comment
Share on other sites

Se senaste numret av Arménytt.

 

Själv är jag Vpl FK och HV Plutonchef - hur skall jag värderas då?

 

Faktum är ju att alla HV-män (utom de nya 3-månaderssoldaterna) har en VPL utbildning i botten. Om nu en menig skyttesoldat vet mer än ett HV-komp om strid glömmer han då bort allt den dag han kritar på för hemvärnet?

 

Personligen har jag på senare år här i Livgardesgruppen bara mött officerare med stor konskap och stort förtroende för hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...