Jump to content

Varför anfalls ISAF på natten??


Recommended Posts

Har suttit och funderat på en sak.

När man läser rapporteringen från MES så verkar det som att de flesta sker under kvälls/nattetid.

Det jag inte är helt med på är ju att då borde vi kunna vara på förhand me förmodat bättre mörkerseende och bättre nytta av flygunderstöd.

 

Har jag missat något i mitt simpla resonemang??

*vill inte utveckla det för mycket då jag villlämna ämnet fritt samt inte koma för nära saker vi inte skall prata om av misstag*

Link to comment
Share on other sites

Det läge som Ins hamnar i om stiden förs i dagsljus är långt värre än den som de står

inför mot en FI som har mörkerstridskapacitet.

Mörkret ger ett visst skydd även om FI har utr att strida under de förhållanden, du ser ju inte lika bra som på dagen.

 

Sen är nattetid den tid då Ins förflyttar sig i allmänhet, så det är tämligen givet att det "springs ihop" då.

 

Sist men inte minst är det ju frågan om VILKA som tar initiativet till striden, vi eller de?

Link to comment
Share on other sites

Om inte annat kan jag tänka mig att det psykologisk känns bättre att lurpassa på någon i mörkret än mitt på ljusa dagen. För man skall vara rätt kall, motiverad och/eller påverkad ifall man mitt på dagen utför ett eldöverfall på en starkare fiende.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att göra VP-check/motsv i natten med mörkerutr. Har svårt att tänka mig att man skulle ha (har) förfölja insurgenter som viker från ett eldöverfall med rädsla för okänd terräng, som hade varit lättare att kontrollera i dagsljus. Men för insurgenternas del är det väl helt enkelt bara psykologiskt, och det faktum att det har funkat någorlunda tidigare gånger.

Link to comment
Share on other sites

Jag syns inte i mörkret.

Jag kan röra mig ganska obemärkt i mörkret.

jag kan tillbakarycka i mörkret utan att Fi vet att jag har gjort det ( de beskjutna vågar inte följa efter om risken finns att de ligger kvar).

Mindre verksamhet bland civila och militära på kvällen/natten.

Se men inte synas.

 

sen även om du har bildförstärkare så är det inte säkert att du ser fienden om den inte rör på sig, men finns värmekameror att tillgå så har fienden problem.

 

bildförstärkare är ju bara en liten hjälp på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Sist men inte minst är det ju frågan om VILKA som tar initiativet till striden, vi eller de?

 

*LER* Exakt den frasen är ju den som jag 2-3 ggr försökte utveckla på ett vettigt sätt men kände att jag hela tiden hamnade i ett läge där jag skrev saker som kunde dra vidare i en riktning där BG skulle stoppa för OPSEC anledning..

Är helt med på vad du menar så det är lugnt..

 

Okej tack alla för en vettig förklaring...

 

Finns det NÅGON mörker kapacitet på INS sidan i Irak eller Afghanistan??

 

jag kan tillbakarycka i mörkret utan att Fi vet att jag har gjort det ( de beskjutna vågar inte följa efter om risken finns att de ligger kvar).

Mindre verksamhet bland civila och militära på kvällen/natten.

Jo men det är ju så att i detta fallet har det ofta varit så att det jag skulle vilja kalla egna styrkor enlog pressuppgifter har haft stöd av eget flyg.

Jag antar att att de i det fallet har haaft mörker kapacitet. Nu skall vi inte gå in på vilka kärror det rör sig om men jag har själv hört AC130 besättning som samverkat påpeka för enheter på marken saker i stil med "Personen som urinerar bakom sista bilen i er enhet skall inte gå löngre ut för dp hamnar han på yta som inte är hårdgjord".

Det jag menar i detta fallet är att även om man syns sämre på marken och i "ögonhöjd" så syns man ganska bra i IR området från Luften.

Men visst.. mörkret är ett visst skydd det köper jag helt klart :)

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

När man läser rapporteringen från MES så verkar det som att de flesta sker under kvälls/nattetid.

1.Vänd på din fråga, Vad säger din grundutbildning att du ska göra under det fria kriget? Dvs. Om vi hade varit ockuperade av en tekniskt överlägsen fiende. Har du fått lära dig att angripa T-90 Kompanier i dagsljus? Tror inte det. Alltså använd mörkret till din fördel. Värmekameror och bildförstärkare är bra, Men går att undvika.

 

2. Underskatta inte Afghanerna, De har i en del fall tillgång till 30 års stridserfarenhet , Alltså tillgång till en del kunskap som ALDRIG kommer att spridas över Kungsängens övningsfält.

Link to comment
Share on other sites

Finns det NÅGON mörker kapacitet på INS sidan i Irak eller Afghanistan??

 

finns det säkert och räkna med det, men däremot är det med största sannolikhet inte så pass speciellt utbrett att angriparna vid de mindre tillfällena har det till sin hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Finns det NÅGON mörker kapacitet på INS sidan i Irak eller Afghanistan??

 

finns det säkert och räkna med det, men däremot är det med största sannolikhet inte så pass speciellt utbrett att angriparna vid de mindre tillfällena har det till sin hjälp.

 

FS17 bjöd på lite av den varan när dom "glömde" stänga en bakdörr till en Patria i början av sin mission. ,O

Men generellt sett tror jag inte dom har någon större kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...