Jump to content

Svenskar skadade, close calls och dödade i Afghanistan


Recommended Posts

Vad är poängen att bidra med en medevac kapacitet som står stilla när det är stridigheter i närheten? Anses det för farligt att evakuera soldater i närheten av stridigheter så kanske nationen ska bidra med något annat.

 

Ja, vad är poängen med 5 skadade och sedan ytterligare 5, plus en förlorad helikopter bara för att någon tyckte en massa.

Man får väga risker mot varandra i en sådan situation. Dumdristighet i form av onödigt risktagande straffar sig ofta i längden.

Nu vet vi ju också svaret på varför de inte kom fram.

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Först såklart går tankarna till dom skadade och den avlidne. Minnesceremonin som det finns bilder på mil.se uppfattades som mycket värdig och uppskattad av dom på plats.

Attacken föregicks av att EOD röjt en IED i anslutning till platsen.

Under den sista tiden har EOD även röjt ett par andra IED'er i Svenska AOR'et.

Den enda funderingen jag gör är om det är en taktikanpassning av motståndaren då PRT't med framgång lyckats nedkämpa mer direkta attacker utan egna skadade.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Vad är poängen att bidra med en medevac kapacitet som står stilla när det är stridigheter i närheten? Anses det för farligt att evakuera soldater i närheten av stridigheter så kanske nationen ska bidra med något annat.

 

Ja, vad är poängen med 5 skadade och sedan ytterligare 5, plus en förlorad helikopter bara för att någon tyckte en massa.

Man får väga risker mot varandra i en sådan situation. Dumdristighet i form av onödigt risktagande straffar sig ofta i längden.

Nu vet vi ju också svaret på varför de inte kom fram.

 

 

Bortsett från att vi inte vet närmare hur situationen såg ut är det ju fråga om risker som är svåra att väga. Är det risken att helikoptern blir nedskjuten mot risken att de skadade dör? Eller risken att helikoptern blir nedskjuten mot risken att stridsmoralen försämras av att skadade inte får hjälp?

 

På mil.se står det:

 

"När de tyska ambulanshelikoptrarna var tvungna att avbryta räddningsaktionen kallades de amerikanska helikoptrarna in."

 

Jag undrar hur man ska tolka det? Är amerikanerna beredda att ta större risker för att undsätta skadade? Eller är de amerikanska helikoptrarna mer tåliga? Eller hade beskjutningen upphört när amerikanerna kom fram? I vilket fall har man valt att använda en formulering på mil.se som för en läsare utan ytterligare kunskap öppnar för tolkningen att amerikanerna var beredda att ta större risker än tyskarna i den situation man hade.

Link to comment
Share on other sites

Utan att veta hur situationen är kan det vara som skillnaden USAF/US Army medevac-fåglar. US Armys fåglar flyger under det röda korset och har inga vapen, något som innebär att de inte kan flyga in i alla områden. USAFs fåglar är bemannade med PJs och rockar miniguns i dörrarna, flyger till ställen där bajsnivåerna i luften är något högre.

 

Kan det vara så att tyskarna pga korsmärkning (som fi skiter i) är begränsade i sitt självskydd och därför förståeligt inte kan åka dit det är farligt på riktigt?

 

 

Michel Yon har ingående skrivit om det han anser är den dumma skillnaden mellan USAF och US Armys medevacs. Yon är av åsikten att Pelle Taliban endast använder korset som en riktpunkt och att det är smålöjligt att ens anta att en terroristisk jihadist ska följa västerländska konventioner. Själv kan jag också tycka att det är småfånigt med korsmärkningen i Affe, borde inte den röda halvmånen vara lite mer kulturellt gångbar (även om Pelle T skulle skita i den också)?

Link to comment
Share on other sites

Innan man börjar spekulara i vilket land som har de modigaste helikopterpiloterna bör man nog veta var på sträckan de tyska helikoptrarna blev beskjutna.

Det behöver inte ens vara i närheten av olyckan och då vara två olyckor oberoende av varandra.

 

Trodde att Tyskarna hade flyttat ner sina helikoptrar till tyska campen....

 

Tyskarna kan bita ifrån. i alla fall när jag var nere.

Link to comment
Share on other sites

Tyskarna är nog rädda att få sina helikoptrar nedskjutna om det pågår strider i närheten, särskillt om man inte har tillgång till bra luft eskort.

 

Utan att veta något om det aktuella fallet men genom att titta bakåt i historien är ju USA inte kända för att lämna lämna sårade soldater i sticket och inget annat land har större erfarenhet av skarpa medevac och undsättnings operationer med militära helikoptrar än just the US of A

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning var att de amerikanska helikoptrarna kom från en annan plats. Och att beskjutningen av den tyska helikoptern gjordes vid " i närheten av " start tillfället. Och att man därför valde att inte fortsätta verkarganska logiskt för mig ?! eller är jag helt ute och cyklar ??

Link to comment
Share on other sites

För att dämpa en del av spekulationerna: Tyskarna var vid tillfället i Kunduz och flög därifrån, amerikanarna fanns på Marmal men var inte i beredskap vid tillfället. När man fick tag i en amerikansk besättning vände man de tyska helikoptrarna mot Kunduz igen.

Link to comment
Share on other sites

Eller också:

Skälet till att de tyska helikoptrarna inte kunde undsätta de svenska soldaterna som skadats efter bombattentatet i onsdags var att de blev beskjutna och var tvingade att vända.

...

När de tyska ambulanshelikoptrarna var tvungna att avbryta räddningsaktionen kallades de amerikanska helikoptrarna in.

http://www.mil.se/sv/Internationella-insat...trar-beskjutna/

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det är tråkigt med alla spekulationer hit och dit, då det inte gynnar någon i att sitta och gissa, även om behovet av att reda i frågan kring den "långa" evakueringstiden självklart finns. Bra hade varit om fler istället lyfter fram den fakta som finns, och då gärna från säkra källor (dit räknas i mitt tycke inte Aftonblad, Express med fler).

 

Sen kan jag även tycka att vi som är här nere kanske inte kan förvänta oss att standarden på service alltid är högsta hemmadito, då situationen kanske inte tillåter allt alla gånger. Det som gör att jag känner mig tygg är att mina kamrater har fått en skapligt gedigen utbildning i hur de ska ta hand om mig när det är min tur för att köpa mig mesta möjliga extratid till dess att en annan förmåga (Heli eller pansarbuss) kan ta över min vård. Det är ju trots allt inte en vanlig storstadsförort vi har åkt till. Men visst, det hade varit bra om allt alltid fungerade so, i de finaste av världar.

Link to comment
Share on other sites

–Ja, det stämmer att helikoptrarna blev beskjutna. Men det var inte därför de vände om, säger den tyske överstelöjtnanten Frank Warda, vid Regional Command North till SvD.

 

–Skälet var istället att vi hade möjlighet att använda helikoptrar från Mazar-i-Sharif, de amerikanska, vilket förkortade flygtiden. Detta gjorde det möjligt att hjälpa våra svenska kamrater 20 minuter tidigare än vad vi kunnat med de tyska helikoptrarna, säger Warda, som är kommandots informationschef.

 

Därmed motsägs Försvarsmaktens version. Det innebär att det finns en fördröjning på cirka 40 minuter i sjukvårdskedjan som det återstår att förklara.

från http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3797161.svd

 

Vilken soppa, verkar inte som någon har riktig koll på vad som hände än, inte ens FM. FM försöker ju vara snabbare än tidningarna med informationen men om det inte är korrekt och bekräftad information gör det ju bara mer skada.

 

Förövrigt så flygs sista soldaten hem nu också, beräknas landa kl 15 i Uppsala. (mil.se)

Edited by cjg
Link to comment
Share on other sites

Beslutet om vilken hkpresurs fattas inte av svenska PRT:t utan just av RC N. Således är det ointressant vilken info FM går ut med och snarare mer intressant hur beslutsgången varit på RC N.

 

Irriterande att inte mediadrevet någon gång verkar vara intresserade av rapportering av fakta utan snarare på att försöka hitta en syndabock. I alla lägen. Irriterande också att inte FM kan vara tydligare i sin information till media.

Link to comment
Share on other sites

–Ja, det stämmer att helikoptrarna blev beskjutna. Men det var inte därför de vände om, säger den tyske överstelöjtnanten Frank Warda, vid Regional Command North till SvD.

 

–Skälet var istället att vi hade möjlighet att använda helikoptrar från Mazar-i-Sharif, de amerikanska, vilket förkortade flygtiden. Detta gjorde det möjligt att hjälpa våra svenska kamrater 20 minuter tidigare än vad vi kunnat med de tyska helikoptrarna, säger Warda, som är kommandots informationschef.

 

Därmed motsägs Försvarsmaktens version. Det innebär att det finns en fördröjning på cirka 40 minuter i sjukvårdskedjan som det återstår att förklara.

från http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3797161.svd

 

Vilken soppa, verkar inte som någon har riktig koll på vad som hände än, inte ens FM. FM försöker ju vara snabbare än tidningarna med informationen men om det inte är korrekt och bekräftad information gör det ju bara mer skada.

 

Förövrigt så flygs sista soldaten hem nu också, beräknas landa kl 15 i Uppsala. (mil.se)

 

Med hänvisning till länken du postade. Hoppas att den nu aktuella staben på plats inte har skabblat till det. Tidigare slutsatser för svenska soldater är ju att man inte kan lite på att hjälp skickas eller att den dröjer, även om det finns resurser. Detta pga av inkompetent personal på fel positioner.

Skulle tyvärr inte vara det minsta förvånande.

 

Mina tankar går till det skadade samt den avlidne tolken. Krya på er!

Link to comment
Share on other sites

SVT:s Rapport rapporterar att den stupade tolken var oförsäkrad.

 

Utan att veta allt för mycket tror jag det är praxis när man lokalanställer folk. Vet t.ex. att vid tidigare minröjnings operationer i Afghanistan hade man problem med att de lokalanställda offrade en hand för 4000$ vilket kunde försörja familjen några år. En del offrade även livet vilket genererade ca 10000$ har jag för mig. Mycket pengar för de flesta Afghaner.

 

För att slippa det problemet väljer man hellre att inte ha någon försäkring. För att istället hand om problemet med efterlevande när olyckan inträffar. Som det ser ut som man gör nu. Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, jag förstår inte problemet riktigt. Försäkringar i allmänhet och arbetsplatsförsäkringar i synnerhet är inte något som enligt min uppfattning är särskilt utbrett i affe. Ingen kan väl tro att locals anställs med svenska villkor? Tror inte direkt det ens har kommit på tal under anställningssamtalet.

Jobbet är farligt vilket ger en hög lön, fair enough i Afghanistan.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tolk var det som dog?

 

 

Vad menar du? Kom in i matchen och släpp sargen. Liite koll på läget får man allt ha. Har man nog intresse av det militära för att ha ett konto på detta forum borde man ha koll på den senaste veckans händelser i Afghanistan. Bara att surfa in på mil.se.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tolk var det som dog?

 

 

Vad menar du? Kom in i matchen och släpp sargen. Liite koll på läget får man allt ha. Har man nog intresse av det militära för att ha ett konto på detta forum borde man ha koll på den senaste veckans händelser i Afghanistan. Bara att surfa in på mil.se.

Jag antar att Gura ville veta vem av de olika tolkarna som stupat. Jag skulle nog rekommendera att sådant sköts via PM om ens det.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tolk var det som dog?

 

 

Vad menar du? Kom in i matchen och släpp sargen. Liite koll på läget får man allt ha. Har man nog intresse av det militära för att ha ett konto på detta forum borde man ha koll på den senaste veckans händelser i Afghanistan. Bara att surfa in på mil.se.

 

 

Då jag efter flertalet tjänstgöringar i Afgh jobbat nära många av tolkarna och lärde mig tycka mycket bra om en del av dom så undrar jag vilken tolk det var som omkom. Då media inte verkar ha något intresse av att skriva (eller troligtvis ens fråga) om namnet på den omkomna så frågar jag bla här.

 

Så ut i avbytarbåset och öva på hyfs och läsförståelse.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tolk var det som dog?

 

 

Vad menar du? Kom in i matchen och släpp sargen. Liite koll på läget får man allt ha. Har man nog intresse av det militära för att ha ett konto på detta forum borde man ha koll på den senaste veckans händelser i Afghanistan. Bara att surfa in på mil.se.

 

 

Då jag efter flertalet tjänstgöringar i Afgh jobbat nära många av tolkarna och lärde mig tycka mycket bra om en del av dom så undrar jag vilken tolk det var som omkom. Då media inte verkar ha något intresse av att skriva (eller troligtvis ens fråga) om namnet på den omkomna så frågar jag bla här.

 

Så ut i avbytarbåset och öva på hyfs och läsförståelse.

 

 

Ursäkta, då missförstod jag dig. Hör ju inte till vanligheterna att man frågar efter identiteten på en avliden person på ett öppet internetforum. Det tycker jag man kan ha andra kanaler för.

 

Dock verkar hela räddningsinsatsen vara en soppa som behöver klaras ut. Allt detta är mums-mums för kvällspressen samt dålig publicitet för FM/ISAF.

Link to comment
Share on other sites

Hör ju inte till vanligheterna att man frågar efter identiteten på en avliden person på ett öppet internetforum. Det tycker jag man kan ha andra kanaler för.

 

Jasså? Själv tycker jag att det skall basuneras ut namn, bild, forum inlägg och ingående artiklar etc som beskriver vilken värdefull insats personen i fråga har gjort för ISAF och den svenska kontingenten under sin tid som anställd på svenska PRT't. Att sopa under mattan och smussla med identiteten vore att ta ifrån personen i fråga en del av det erkännandet han förtjänar. Är faktiskt riktigt arg och besviken över att media fortfarande inte gjort någon "in memoriam" då dessa människor fyller en oerhört viktig funktion in den svenska insatsen där nere.

Edited by Gura
Link to comment
Share on other sites

Hör ju inte till vanligheterna att man frågar efter identiteten på en avliden person på ett öppet internetforum. Det tycker jag man kan ha andra kanaler för.

 

Jasså? Själv tycker jag att det skall basuneras ut namn, bild, forum inlägg och ingående artiklar etc som beskriver vilken värdefull insats personen i fråga har gjort för ISAF och den svenska kontingenten under sin tid som anställd på svenska PRT't. Att sopa under mattan och smussla med identiteten vore att ta ifrån personen i fråga en del av det erkännandet han förtjänar. Är faktiskt riktigt arg och besviken över att media fortfarande inte gjort någon "in memoriam" då dessa människor fyller en oerhört viktig funktion in den svenska insatsen där nere.

 

 

Dock så kanske inte tolkens familj vill att det basuneras ut att deras son jobbade för ISAF, kan få vissa följdverkningar för dem om Fi inte redan vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...