Jump to content

Svenskar skadade, close calls och dödade i Afghanistan

Recommended Posts

Hur ser det ut i galten? är det förare, 3 passagerare å en uppluckad? tänkte mest på om tolken som inte klarade sig åkte i samma fordon eller om han satt i ett annat (inte splitterskyddat?)...

Vet inte hur de har suttit placerade men det finns ju säten för förare plus fyra passagerare i "kupen" i en Galt, plus två säten i lastutrymmet men som jag blivit lärd att man inte får använda av säkerhetsskäl(??). Har man har kunnat transportera sex personer plus utrustning i en Galt utan att använda de två bakre sätena (lastutrymmet) så har man nog fått pressa duktigt och använda skohorn?

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stjärna i kanten eller inte kan man möjligen diskutera - informationen ska ut så fort det är görligt. Dock ska AI ha credit för att på ett öppet forum klart och tydligt stå för att det var han personl

Tur skapar man sig. Det är många situationer som förklarats med "tur" där det faktiskt handlat om något annat; inte någon utomjordisk övermänsklighet utan ren och skär kompetens och duglighet.

Ökar detta sannolikheten att vi kommer få se Svenska helikoptrar i Afghanistan inom en överskådlig framtid månne? Eller åtminstone opinionen för det?

Vilka hkp vill du se där? Och i vilket syfte? Jag hade gärna sett "små" obemannade snurror med bra sensorer, helst styrda från svenska soldater på taktisk nivå. Sjukvårdsresurser är ju bara bra när det redan gått åt helvete, bättre att förebygga med den teknik som redan finns tillgänglig (iallafall på prototypstadiet men nära en seriekapacitet).

För en relativt billig peng går det att få fram, men vill man satsa på det? Eller ska man låta svenska soldater vara utan taktisk underrättelse och "hoppas" att det lugnar ner sig, alternativt dra hem soldaterna när det börjar bli besvärligt?

Vet inte hur de har suttit placerade men det finns ju säten för förare plus fyra passagerare i "kupen" i en Galt, plus två säten i lastutrymmet men som jag blivit lärd att man inte får använda av säkerhetsskäl(??). Har man har kunnat transportera sex personer plus utrustning i en Galt utan att använda de två bakre sätena (lastutrymmet) så har man nog fått pressa duktigt och använda skohorn?

Från SVD: "En lokalanställd afghansk tolk dog och fyra soldater i fordonet skadades allvarligt. En femte svensk i ett annan Galt fick lättare splitterskador."

Länk

S-Tank

Jag pratar inte om mig själv. Det har ju varit snack om att man borde skicka ner helikoptrar från massmedias håll. Jag tänkte bara att detta som hänt nu gör att den debatten flammar upp mer nu. Om det är bra eller inte att skicka ner helikoptrar hör väl inte riktigt denna tråden till.

Det tog lång tid innan dom skadade kunde evekueras med helikopter enligt svd.se

Men nu dröjde det två timmar innan en ambulanshelikopter kunde landa. Det var en amerikansk Black Hawk-helikopter som flög de fyra svårast skadade till det tyska militärsjukhuset Marmal i Mazar-e-Sharif.
De två allvarligt skadade är hemmahörande i Tornedalen och Luleå och är 22 respektive 30 år gamla. De övriga är en 23-åring från Motala, en 40-åring från Helsingborg och en 22-åring från Katrineholm.

http://mil.se/sv/Internationella-insatser/...-i-Afghanistan/

Hatar att se sådana nyheter hjärtat hoppar rätt upp i halsen och börjar direkt oroa mig.. Har en nära polare där nere just nu så sitter fan på nålar tills jag får mer info om dem inblandade osv..

Hur ser det ut i galten? är det förare, 3 passagerare å en uppluckad? tänkte mest på om tolken som inte klarade sig åkte i samma fordon eller om han satt i ett annat (inte splitterskyddat?)...

I SvD:s artikel spekuleras det: "Att tolken omkom kan bero på att tolkarna inte använder kroppsskydd och hjälm." De exakta detaljerna kanske kommer så småningom.

EDIT: Oops, långsamma fingrar... hur som helst, SvD skriver en del intressant om omhändertagandet också:

"I patrullen ingick en svensk ambulans med sjukvårdare och sjuksköterska. De ställdes inför en mycket svår uppgift: att ta hand fem skadade. Hittills har norska eller tyska helikoptrar undsatt skadade svenskar snabbt. Men nu dröjde det två timmar innan en ambulanshelikopter kunde landa. Det var en amerikansk Black Hawk-helikopter som flög de fyra svårast skadade till det tyska militärsjukhuset Marmal i Mazar-e-Sharif. "

Sjukvård fanns alltså på plats, men inte i tillräcklig kapacitet. Att helikoptrar inte kommer fram behöver i sig inte vara något konstigt, vädret kan omöjliggöra flygning även om organisationen fungerar. Det kommer att bli intressant att se hur FM följer upp det här.

Jag rekommenderar Chefsingenjörens blogg för mer analys.

Edited by AdamAdam
Enligt svd sa kunde tolkens dod harledas till att han inte hade kroppskydd och hjalm likt de ovriga i bilen. Itchad tilldelade vi lokalanstallda skydd vid patruller och hojd beredskap...

Tolkarna har alltid tillgång till hjälm och kroppsskydd på patruller men bara ett fåtal av dom väljer att ha det på sig över tiden.

En del tycker att dom kommer närmare befolkningen utan det, andra tycker det skaver eller orkar inte bara ha det på sig. Varför denna tolk valde att inte ha utrustningen kan vi bara spekulera i.

• BlåGul -1
Enligt svd sa kunde tolkens dod harledas till att han inte hade kroppskydd och hjalm likt de ovriga i bilen. Itchad tilldelade vi lokalanstallda skydd vid patruller och hojd beredskap...

Tolkarna har alltid tillgång till hjälm och kroppsskydd på patruller men bara ett fåtal av dom väljer att ha det på sig över tiden.

En del tycker att dom kommer närmare befolkningen utan det, andra tycker det skaver eller orkar inte bara ha det på sig. Varför denna tolk valde att inte ha utrustningen kan vi bara spekulera i.

Alternativt att de "har möjligheten" att avvika smidigare om skiten träffar den berömda fläkten.

Fungerar klart dåligt i fordon som utsätts för IED.

Men min uppfattning är också att alla passagerare ges möjlighet till skyddsutrustning.

"Flera av de soldater som skulle ha ingått i den styrka som i december avlöser den nuvarande har hoppat av sina uppdrag på grund av det försämrade säkerhetsläget i Afghanistan, uppger Katarina Bäckelin, fältpräst i den tillträdande enheten." http://www.dn.se/nyheter/varlden/isaf-afghanistan-1.993119

Låter inte alls som någon kul situation för FM om det stämmer att många hoppar av så tidigt inpå rotation, kan ju bli tight att få tag på nytt folk å dessutom utbilda dom. Finns det något "absolut sista datum" där man inte längre kan säga att man inte "vill" åka?

Hoppas bara att sjukvården på plats är tillräcklig för dom som ev. inte kan evakueras hemåt..

"Flera av de soldater som skulle ha ingått i den styrka som i december avlöser den nuvarande har hoppat av sina uppdrag på grund av det försämrade säkerhetsläget i Afghanistan, uppger Katarina Bäckelin, fältpräst i den tillträdande enheten." http://www.dn.se/nyheter/varlden/isaf-afghanistan-1.993119

Låter inte alls som någon kul situation för FM om det stämmer att många hoppar av så tidigt inpå rotation, kan ju bli tight att få tag på nytt folk å dessutom utbilda dom. Finns det något "absolut sista datum" där man inte längre kan säga att man inte "vill" åka?

Hoppas bara att sjukvården på plats är tillräcklig för dom som ev. inte kan evakueras hemåt..

Jag har för mig att man har en viss uppsägningstid. De borde i så fall tvingas ner och jobba tills den gått ut eller de hittat en ersättare...eller?

Jag har för mig att man har en viss uppsägningstid. De borde i så fall tvingas ner och jobba tills den gått ut eller de hittat en ersättare...eller?

Jo, i teorin, fast är det verkligen en bra idé? Jag skulle inte vilja åka till Afghanistan med folk som inte vill vara där. Värsta scenariot exemplifieras av han armépsykiatrikern på Ft. Hood (även om det nu var Irak han skulle till). Man får dock hoppas att om FM bestämmer sig för att tvinga dit någon under uppsägningstiden så kommer de ändå att göra allt för att lösa sin uppgift och inte äventyra säkerheten för de andra; det kommer ju ligga i deras eget intresse att göra ett bra jobb ändå...

Klockan 1900 i kväll svensk tid landar de första två soldaterna på Ärna flygplats som skadades i går när deras fordon körde på en IED (Improvised Explosive Device), 40 kilometer om Mazar-e-Sharif.

De två med mindre allvarliga skador som flygs hem nu.

http://mil.se/sv/Internationella-insatser/...nart-i-Sverige/

Edited by cjg

Vilken typ av sjuktransport flygplan har Sverige tillgång till för att ex flyga skadade soldater till Europa från Afganistan?

Det danska ambulansflyget är det tydligen som används i detta fall för att flyga de skadade till Ärna flygplats.

Är det ett ombyggt SAS plan likt SNAM, dansk C-130J lr något annat?

Edited by kerran

Tydligen så har det flugit ned en Learjet 45 från Uppsala

Flygplanet som landar i dag i Afghanistan är utrustat på samma sätt som en vanlig intensivvårdsavdelning på sjukhus. Med tanke på att två av de fem skadade har mycket svåra skador skickades även blodpåsar med planet.

Planet kan ta emot två liggande och två sittande skadade.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1776753/...or-intensivvard

edit: Hittade ett foto också http://www.planepictures.net/netshow.php?id=887497

Edited by cjg

Antar att vakanserna fylls av soldater som varit iväg någon gång de mest närliggande åren och har utbildningen, relativt, färsk i huvudet. Finns väl en hel del som sökt men inte fått plats som fort. är intresserade. Edited by Bjorned
Tre månaders uppsägningstid, en månad om man inte får godkända vitsord efter utbildningstiden enligt http://mil.se/sv/Rekrytering/Sok-internati...llningsvillkor/

Men det förutsätter ju att missionskontraktet är påskrivet. Tidigare har det ju varit ett avtal för utbildningen och ett för missionen, varav det sistnämnda skrivs på rätt nära inpå rotation. Är den rutinen ändrad?

Jag vill kommentera informationsflödet

Huvudregeln är självklart att anhöriga skall underrättas först. Om så sker så kan man ju hoppas att pressen tar med bisatsen " de skadades anhöriga har underrättats". Detta är naturligtvis till stor hjälp för alla andra anhöriga som har hjärtat i halsgropen.

Vi lever i en allt mer uppkopplad värld. Det finns alltid möjligheter att kommunicera hemåt på försvrets eller egna sambandsmedel.

Det är en ledarskapsfråga att inpränta i samtliga att man håller tyst tills dess att de anhöriga är underrättade. När detta har skett skall den informationen naturligtvis spridas i förbandet så att alla känner till det och kan kommunicera hemåt.

Om uppgifter når media innan anhöriga har meddelats så finns det ett inbyggt dilemma "bara inte min anhörige tror att det handlar om mig". Det bästa vore i deta läge att man tillåter soldaterna att på enklaste sätt kommunicera hem följande budskap "Jag är ok". det finns fortfarande ingen anledning att vara mer detaljerad än så.

OPSEC gäller alltid - sprid inga rykten - håll kontakt med era anhöriga

För övrigt så undrar jag hur länge vi skall fortsätta att ha "tur"?

Kommer svenska media hantera eventuella kommande tråkiga nyheter på ett värdigt sätt?

När kommer det offentliga Sverige (oavsett vad de tycker om insatsen) att helhjärtat alltid ställa sig på soldaternas sida?

Support our troops!

FS17 Ni har gjort oss stolta, ni förtjänar er kommande hemrotation

FS18 Ni har mitt fulla stöd, take care out there

Ur artikeln på mil.se:

"Helikoptrarna vid Marmal aktiverades och hade att flyga i 25 minuter innan de skadade svenskarna kunde lastas ombord vilket skedde 15.42 lokal tid."

Om det finns hkp inom 25 min, varför är hänvisningen till helikoptrar som finns längre bort? Är det för att de amerikanska helikoptrarna antas ha annat att göra? Isf tackar jag försynen för att Baraks grabbar hade lite medevac att låna ut. Jag sänder också en tacksamhetens tanke till USA:s krigsmakt!

"Helikoptrarna vid Marmal aktiverades och hade att flyga i 25 minuter innan de skadade svenskarna kunde lastas ombord vilket skedde 15.42 lokal tid."

Om det finns hkp inom 25 min, varför är hänvisningen till helikoptrar som finns längre bort? Är det för att de amerikanska helikoptrarna antas ha annat att göra? Isf tackar jag försynen för att Baraks grabbar hade lite medevac att låna ut. Jag sänder också en tacksamhetens tanke till USA:s krigsmakt!

*Svarar ur ett lite mer generellt pespektiv inte med ISAf erfarenhet*

Man har ju XX antal hkp som står med 5-10 min beredskap. De har en dedikerad besättning.

Därtill har man X antal hkp på annan beredskap elelr inte alls

Dessa har inga besättningar som sitter och väntar på larm utan det får man "rafsa ihop" (paralell kan dras till Estonia där det fanns 1-3 hkp i beredskap men man fick upp avsevärt fler med inringade besättnigar efter ett par timmar).

Gissningsvis har den andra hkp haft en beredsskap på kanske 45-60 min då det funnits andra vispar i första hand.

Nu fannsdet sjv resurser med på plats vilket var bra/tur.

När jag läste om det tagit 2 timmar så trodde jag det var Hkp som normalt sett inte fanns i området utan kom från annan del av ISAF. I så fall tycker jag att 2 timmar hade varit rimligt. De övningar jg varit med om där det gåt från den vanliga MNTF organisationen via COMSFOR ner till en annan MNTF i fallet SFOR så kanjag tycka att 2 timmar från larm till undsättning inte är en extrem tid.

Nu kan jag inte kommentera det aktuella fallet utan bara ur ett generellt perspektiv.

Visst 2 timmar låter förskräcklit och det verkar lite skumt med att det kvitterats ett anop meninga Hkp lyft dock finns det alltid randiga och rutiga skäl...

När besättningarna på de tyska ambulanshelikoptrarna fick larmet att svårt skadade svenskar behövde transport fick de order att inte starta. Helikoptrarna stod stilla i cirka 30 minuter och bara väntade.

- Tyskarna hade fått veta att det pågick strider 5 kilometer från skadeplatsen och lyfte först när striderna avslutats, uppger en välinformerad källa för Expressen.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1778105/...soldaterna-vard

Känns som vi skulle behöva lite pararescue i närheten... Tyskarnas helikoptrar verkar ju inte mycket att lita på när det skiter sig riktigt.

http://www.michaelyon-online.com/pedros.htm

När besättningarna på de tyska ambulanshelikoptrarna fick larmet att svårt skadade svenskar behövde transport fick de order att inte starta. Helikoptrarna stod stilla i cirka 30 minuter och bara väntade.

- Tyskarna hade fått veta att det pågick strider 5 kilometer från skadeplatsen och lyfte först när striderna avslutats, uppger en välinformerad källa för Expressen.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1778105/...soldaterna-vard

Känns som vi skulle behöva lite pararescue i närheten... Tyskarnas helikoptrar verkar ju inte mycket att lita på när det skiter sig riktigt.

http://www.michaelyon-online.com/pedros.htm

Vad är poängen att bidra med en medevac kapacitet som står stilla när det är stridigheter i närheten? Anses det för farligt att evakuera soldater i närheten av stridigheter så kanske nationen ska bidra med något annat.