darkjak Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Sverige har ett dyrare, men mindre försvar än Finland. Och jag tror inte det enbart beror på att vi inte köper från hyllan. Under min värnplikt stötte jag på en otrolig massa slöseri av resurser. Många bäckar små heter det, och jag är tvärsäker på att mina befäl och allmänt försvarsorganisationen slösat flera hundra tusen, om inte mer i onödan. Jag kan säga följande på rak arm: Rations: När vi avslutade värnplikten och skulle städa våra skåp fick vi ordern att lämna ifrån oss alla oförbrukade rations. Tydligen kunde vi bli polisanmälda om vi blev upptäckta med att ta hem frystorkad mat. Det riktigt skumma i sammanhanget var att våra befäl sa åt oss att det skulle brännas. Min gissning är att man brände minst tvåhundra portioner av varrierande kompletthet (alla hade dock orörda frystorkade portioner). 200x50= 10 000 kr. Ammunition: I slutet av varje övning (och varje besök vid skjutbanan) har vi fått skjuta bort stora mängder ammunition i onödan. I Älvdalen var snittförbrukningen åtta magasin automateld. Om jag minns rätt så kostar en kula ca 5 kr. Detta innebär: 8x30x5x45= 54 000 kr. Detta var alltså bara Älvdalen. En del av denna bortskjutning är säkert på grund av att ammunitionen är nära sitt utgångsdatum, men just i Älvdalen sade vårt befäl uttryckligen till oss att det beror på att det är så krångligt att lämna tillbaka oförbrukad am och att han inte orkar. Vid sprängutbildning bollade våra befäl ihop lite mer än ett kilo sprängdeg och sprängde denna, återigen uttryckligen för att de inte orkar lämna tillbaka det. Bara på min pluton måste liknande incidenter kostat sammanlagt över 100 000 kr. Och då har vi inte ens blivit utbildade på ksp, granatkastartillsats eller något liknande. Dålig koll på borttappad matriel: Jag har i efterhand fått höra av andra vänner som gjort värnplikten att det var otroligt lätt att "tappa bort" matriel. En person vittnade om att han under sina 11 månader snodde med sig två hela m/90-uniformer (mössa, jacka, byxor och kängor). Andra har knyckt värmetröjor åt sina vänner och syskon. Hur kan befälen inte reagera på att en vpl har snott två hela uppsättningar m/90? Så vad för annat slöseri kan ni finna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Vad det gäller ammo är det väl ofta lite "personalvård" också tror jag. Dom flesta tycker ju trots allt att det är kul, och är det skarpt så får man lite övning/vana också vilket bara är +, även om det kostar... Mycket materiel som tex ammo, sprängdeg osv är ju sånt som är inköpt i partier, så någon enorm "spar-effekt" uppnås inte direkt genom att använda lite mindre. Skulle man beställ mindre till övningar, så kan man säkert påverka ekonomin, men det tar nog minst ett par år innan det syns i böckerna, med hänsyn till lager osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Sverige har ett dyrare, men mindre försvar än Finland. Och jag tror inte det enbart beror på att vi inte köper från hyllan.Under min värnplikt stötte jag på en otrolig massa slöseri av resurser. Många bäckar små heter det, och jag är tvärsäker på att mina befäl och allmänt försvarsorganisationen slösat flera hundra tusen, om inte mer i onödan. Jag kan säga följande på rak arm: Rations: ... Ammunition: ... Dålig koll på borttappad matriel: ... Så vad för annat slöseri kan ni finna? Inklusive parkering av Strb 90 på landbacken och liknande spektakulära fadäser skulle jag vilja påstå att det som de värnpliktiga "slösar" intet på något sätt står i proportion till de miljarder som slösas/slösats bort på "besparingar" och annat intelligent som kommit uppifrån. Sätter man dessutom de värnpliktigas försnillning av kläder och mat samt "slöseri på ammunition" i relation till vad de hade kostat staten om de varit yrkessoldater är det fortfarande en vinstaffär för staten att du snor med dig en "olles brorsa" och ett par 59-skjortor under värnplikten. Med den lönen har du ju ändå inte råd att köpa egna kläder efter lumpen. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 En sak som jag reagerat på är att jag sett högre officerare (av deras ålder att döma) komma åkandes i TLC av samma modell som de som finns i Afghanistan inne på garnisonsområde. Till saken hör att bilarna är sjuk rena och välvårdade.. de ser alltså inte ut att ha körts på övningsfältet i någon större utsträckning - och det är som sagt inte direkt några truppofficerare som kör dessa. Min slutsats är att dessa kron&stjärn-beklädda herrar helt enkelt har norpat en TLC som "sin" bil. Om min teori nu stämmer blir jag faktiskt förbannad. Behöver man verkligen en skitfin TLC för att åka och köpa fikabröd? Finns det inga mer ekonomiska eller bränslesnåla alternativ om man bara ska köra på asfalt? Fyller inte fordonet en bättre funktion någon annan stans i organisationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 En sak som jag reagerat på är att jag sett högre officerare (av deras ålder att döma) komma åkandes i TLC av samma modell som de som finns i Afghanistan inne på garnisonsområde.Till saken hör att bilarna är sjuk rena och välvårdade.. de ser alltså inte ut att ha körts på övningsfältet i någon större utsträckning - och det är som sagt inte direkt några truppofficerare som kör dessa. Min slutsats är att dessa kron&stjärn-beklädda herrar helt enkelt har norpat en TLC som "sin" bil. Om min teori nu stämmer blir jag faktiskt förbannad. Behöver man verkligen en skitfin TLC för att åka och köpa fikabröd? Finns det inga mer ekonomiska eller bränslesnåla alternativ om man bara ska köra på asfalt? Fyller inte fordonet en bättre funktion någon annan stans i organisationen? Är ju inte tillåtet att ta sitt militära tjänstefordon och uträtta civila ärenden, däremot vet jag inte vad som skulle vara mer ekonomiskt eller bränslesnålt än en TLC, som finns inom FM..? Och jag vet inte heller var dom skulle fylla sin funktion bättre än hemma i Sverige, kanske som reservdelsbilar i Affe då.. För man kör ju inte runt utan skottsäkra rutor där nere längre. Men visst slösas det i onödan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 tror inte befäls slarv eller slöhet, soldaters "borttappade material", utnyttjande av Kronbilar osv är värre än på valfri annan större arbetsplats. Skall man spara pengar är det fel ände att börja i om man med blåslampa jagar slarviga soldater och befäl som använder kronbilen till den lokale pizzerian. Man bör nog hellre börja se på vad de stora pengarna används till och vad det resulterar i, eller inte.. "Sila mygg och svälja kameler" är tyvärr det sätt som många företag bedriver sitt sparande på. Förvånar mig inte om det är likadant i FM.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Är ju inte tillåtet att ta sitt militära tjänstefordon och uträtta civila ärenden, däremot vet jag inte vad som skulle vara mer ekonomiskt eller bränslesnålt än en TLC, som finns inom FM..? Och jag vet inte heller var dom skulle fylla sin funktion bättre än hemma i Sverige, kanske som reservdelsbilar i Affe då.. För man kör ju inte runt utan skottsäkra rutor där nere längre. Men visst slösas det i onödan! Volvo? Finns gott om civila bilar som lika gärna kan användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Att anpassa en flottilj till Gripen för att sedan lägga ned direkt och flytta till en annan flottilj som behöver upprustas för att klara Gripen /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 volvo kanske var upptagna, kan vi inte vara mer seriösa än att tjata om man ska köra volvo eller TLC? man kan ju försöka få bort jargongen att allt är så jobbigt, eller iaf ändra lite i organisationen så saker och ting inte blir så jobbigt när det handlar om enkel formalia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted October 8, 2009 Author Report Share Posted October 8, 2009 Jo, det är märkligt om man ser vilka "befälsbilar" som köps in av försvaret. Behöver befälen verkligen en splitter ny Saab 9-5 med all extrautrustning? Jag har aldrig sett mer än två befäl i samma bil, och någon personlig utrustning har de sällan med. Ska det vara på så vis kan man lika väl köpa en folka poloför halva priset, eller en Dacia för ca en fjärdedel. Bättre soppaekonomi blir det också. Sen dessa djäkla folkor. Dessa bilar krånglar efter fem år i tjänst ungefär lika mycket som 20+ år gamla 11-bilar. Och vår pluton fick som sagt inte ksp-utbildning. För de summor vi sköt bort i Älvdalen hade vi kunnat få kulsprutor och utbildning! Eller duglig sambandsutrustning, eller rentav en riktig sambandsutbildning åt oss sambandsmän (mobiltelefon, mobitex och fax är ett skämt, att vi sedan ska utbilda alla icke-sambandsmän på dessa istället för befälen hör hemma i "repmånad"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Som sagt, nu är du nere alldeles för djupt i strukturen för att det överhuvudtaget ska platsa som annat än gnäll. Problemen är i betydligt högre grad strukturella och storskaliga, åtminstone ur ett organisationsperspektiv. Att vpl får panga lite, eller att underbetalda löjtisar får åka Saab istället för Dacia är ett avrundningsfel i sammanhanget. Och förresten - att förbanden väljer Saab istället för Dacia, eller VW istället för 11-bilar är nog beslutat av någon som har betydligt mer förstånd, kunskap och erfarenhet än både dig och mig av att se till att en fordonspark är optimal. Båda valen kan jag faktiskt ganska lätt försvara, kan inte du? /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Det slösas pengar i statlig förvaltning och det mesta av pengarna slösas bort på högsta-nivå. Så också i Försvarsmakten. Erik_G skriver lite om det. Jag påstår att det slösas jättelite på förbandsnivå i FM. När det gäller det "slösande" som du beskriver darkjak så vill jag kommentera det eftersom jag har viss koll hur det fungerar: -Rations går att använda igen och läggs oftast på hyllan för att användas kommande övningar. -Ammunition ska omsättas. Om inte förbanden skjuter eller spränger upp ammunitionen så måste FMLOG störta den och det kostar pengar. Bättre då att det ger lite utbildningseffekt. -Soldater stjäl ja. Det finns en tråd på forumet om "det osmakliga att muddra värnpliktiga" och där förs en diskussion om just det där. Det är inte detsamma som slöseri utan det är stöld, vilket är straffbart när/om personen blir påkommen. Egentligen tror jag inte alls att du stötte på en otrolig massa slösande darkjak. Jag vågar påstå att du inte hade tillräcklig utbildning för att förstå vad det var du såg och heller inte tillräcklig förvaltnings- och ekonomikunskap för att värdera det ur monetär synpunkt. Men du kanske har gått Högre kurs i förvaltning? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 en gång minns jag att vi på repgruppen fick i uppgift att märka upp nya lås och ersätta de gamla fungerande hänglåsen till stridsfordon 90 (en hel pluton plus) plus ett antal lås till bandvagn 309. alla lås fungerade men eftersom att det inte fanns fler än en nyckel till varje lås så skulle de ersättas med nya lås som hade 2 uppsättningar nycklar. jag räknade lite snabbt att det blev 80 st Abloy lås storlek 4 (kostar ungefär 1200 st i affären) och över 300 mindre abloylås i storlek skåplås till alla fack en på vagnarna, ( de mindre kostar 200-250 kr) 80 x 1200=96 000 + ca 300 x 200=60 000 =156 000 kr ungefärligt. varför inte kopiera nycklarna bara? sen fick vi i uppgift att lägga låsen granatlådor och lämna in till serviceavdelningen så att de senare skulle lägg dom i containern eller själva ta låsen hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Och FM betalar samma pris på Abloylås som gemene man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Det som det inte slösas på är "övningar" iaf. Orkan 93? Det var ju det "gamla Försvaret" iof. Det borde slösas mer på "övningar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted October 8, 2009 Author Report Share Posted October 8, 2009 (edited) Det slösas pengar i statlig förvaltning och det mesta av pengarna slösas bort på högsta-nivå. Så också i Försvarsmakten. Erik_G skriver lite om det.Jag påstår att det slösas jättelite på förbandsnivå i FM. När det gäller det "slösande" som du beskriver darkjak så vill jag kommentera det eftersom jag har viss koll hur det fungerar: -Rations går att använda igen och läggs oftast på hyllan för att användas kommande övningar. De går att använda, men i detta fall sa befälen uttryckligen åt oss att rationerna skulle förbrännas. De sa själva hur idiotiskt det var. -Ammunition ska omsättas. Om inte förbanden skjuter eller spränger upp ammunitionen så måste FMLOG störta den och det kostar pengar. Bättre då att det ger lite utbildningseffekt. Återigen sa befälen rätt ut att de inte orkade att fylla i alla papper för att lämna in det. Och att ställa sig rätt upp och ner och höfta åtta magasin lösplugg ger mig veterligen ingen utbildningseffekt. -Soldater stjäl ja. Det finns en tråd på forumet om "det osmakliga att muddra värnpliktiga" och där förs en diskussion om just det där. Det är inte detsamma som slöseri utan det är stöld, vilket är straffbart när/om personen blir påkommen. Grejen är den att befälen bör reagera när någon kommer in och redan har "tappat bort" en komplett uniform och vill ha t ex en jacka till. Jag har aldrig varit med om att en soldat blivit av med byxor eller jacka, och jag har absolut ingen aning om hur något sådant kan gå till. Egentligen tror jag inte alls att du stötte på en otrolig massa slösande darkjak. Jag vågar påstå att du inte hade tillräcklig utbildning för att förstå vad det var du såg och heller inte tillräcklig förvaltnings- och ekonomikunskap för att värdera det ur monetär synpunkt. Men du kanske har gått Högre kurs i förvaltning? /K Nej, jag har inte tillräcklig utbildning inom området för att avgöra hur stort slöseriet är. Däremot kan jag ge oerhört grova bedömningar. Då jag under en uppgift på högskolan höftade till med en budget för att utveckla ett visst dataspel ansåg i alla fall mina lärare att det i slutändan var en mycket bra gissning. Så helt inkompetent inom området är jag heller inte. Och FM betalar samma pris på Abloylås som gemene man? Spelar det någon roll? Även om försvaret betalar en tredjedel så är det fortfarande i storleksordning 50 000 som slösats bort. Många bäckar små heter det. Kanske lyxfällan bör besöka våra regementen? Edited October 8, 2009 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Några saker: 1. Det är långt ifrån alltid som truppbefälet har koll på ekonomin. 2. Det är långt ifrån alltid som truppbefälet säger hela sanningen till soldaten. 3. Det är långt ifrån alltid som planen genomförs i sin helhet (exempelvis att rations destrueras). 4. Det är ofta dyrare att återlämna än att skjuta upp och det var ju tur att dina befäl var lata så det inte blev något slöseri. 5. Soldater anmäls varje år för olika tillgreppsbrott. Det reageras och det ageras på det. Det skulle kunna göras mer men då skulle FM behöva några MP-kompanier och jurister till. Om det skulle bli billigare vete fan. 6. Att lägga en budget är en sak. Statlig förvaltning är en annan. 7. Det en soldat på absolut lägstanivå uppfattar på ett av FM:s förband under en värnplikt är inte mycket till underlag för en god ekonomisk bedömning av en förvaltning som omsätter 40 miljarder och som har 10000 anställda och 7000 elever. 8. Slöseriet sker på högstanivå med låtsaspengar som skickas mellan organisationer och med idiotiska flyttar av verksamhet. 9. Vad får säkerhet kosta? Försnillas en nyckel så ska låsen bytas. Det är ju för tusan inte nyckeln till ditt tonårsrum det gäller utan tillträdesskyddet på ett av statens krigsredskap. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 "Like most people with no grasp whatsoever of real economics, Mustrum Ridcully equated 'proper financial control' with the counting of paperclips." - Terry Pratchett, "Hogfather" Försvaret har avsevärda problem med sin ekonomistyrnig och förvaltning, men svarta hål uppkommer inte genom att det skjuts för mycket 5,56. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 säjer bara NR07 med NBG. har hört en rent horribel slutsiffra. min egen enhet kostade 105 miljoner, och hamnade i ett förråd efter den övn. sista tre månaderna var helt jävla vansinne, där man betraktades som paria, och man hade tre krismöten med hela "bataljonen" i veckan. som skattebetalare borde man blivit heligt förbannad över slöseriet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Bushman. Av de siffror du har hört; hur stor del av dessa var fasta kostnader, hur stor del var tröga och hur stor del var rörliga? Vad har du för relationstal gällande siffrorna? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Nu finns det slöseri och sedan finns det slöseri.... Det jag kan relatera till är något som skedde i samband med min egen värnlikt någon gång under förra seklet.... Jag låg inne i en NSKY plut i 11 månader...rejäl å dyr utbildning, vi gjorde sluta på massa materiel och vi var 28 pers som muckade till sist, himla trevligt och stolta som tuppar. Slöseriet uppkom 1 år senare när vårt krigsföband helt sonika lades ner och vi ströks ur rullorna och hela krigsorganisationen! .....11 månaders utbildning för 28 beväringar ledda av utmärkta befäl som satsade tid och energi på att utbilda oss så väl som möjligt, allt detta borta! Om inte det var slöseri så vet inte jag vad slöseri är! Mina 5 öre..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Ett rätt stor slöseri var när man efter att ha utbildat IA06 i 13 månader till ett av sveriges kanske bästa förband på den tiden beslutar sig för att lägga ner förbandet. Detta förband var ett R10 mekaniserat skyttekompani med en större stab & trosspluton. Oerhört vältränade och hade dessutom 100% utlandserfaranhet efter insatser i kosovo och afghanistan. Sommaren 2007 beslutar man sig för att upplösa förbandet (som hade kontrakt fram till maj 2008). Ca 1-2 månader efter detta beslutar man sig för att man ska åka till Tchad och söker ett mekaniserat skyttekompani, det finns inga för FM har lagt ner det enda man hade, så istället får man kalla in ett R30 amfskyttekompani för tjänstgöring i ökenklimat.... Men jag är inte bitter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Där har vi ett exempel på det yttersta slöseriet, styrt av politiska beslut. Att dyrt utbilda effektiva krigsförband under hela 90-talet, för att därefter inte repetitionsutbilda dem utan för sakens skull istället ta in nya värnpliktskullar. Det kallar jag slöseri. Tätt följt av destruktion av fullt fungerande mtrl för att det är för dyrt att förrådställa dem på bästa tänkbara sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemh Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Jag blev förbannad när jag var i NBG och jag fick Kroppskydd 94K tillverkat 2007. Varför i hela friden har man beställt denna skit 2007. Jag menar det har väl varit uppenbart att det inte funkar tillsammans med annan utrustning. De är inte höjden i ergonomi och 2007 eller 2006 så finns det mycket bättre saker. Men jag antar att man ska vara tacksam att man slapp tjänstgöra utomlands med ett som är tillverkat 1995, och troligtvis utan skyddsförmåga. Primusköken som beställdes i panik till NBG var ju ingen billig historia. Jag antar att det var utan offentlig upphandling. Fast som så många sagt tidigare de stora sakerna som tar pengar är alla besparingar. Jag tror på många bäckar små och har man dålig styrning och rapportering från soldaterna uppåt så blir det inte bra. Jag har flera gånger på soldatnivå upplevt att klagomål uppåt försvinner i leden helt enkelt på grund av att ingen vill ge dåliga nyheter till sitt högre befäl. Att man på soldatnivå upplever att allt är skit och att befäl på majorsnivå ständigt säger hur bra allt funkar och är... och hur duktiga vi är, bäst tränade mm. Det gör i alla fall mig väldigt irriterad. Samma var det med NBG 12 mån träning, sen är det bara en handfull som får användas i insats. Resten slängs ut i det civila utan någon planering till att återanvändas i FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Påminner om ett tillfälle under GU förra året, då plutonen framförde klagomål, efter en lång fältvecka i konstant regnande, om att tälten var i bedrövligt skick. Vi fick då veta att det tidigare under året (vilket måste ha varit som längst 2 månader innan fältveckan, pga tid för inryck och tid för sagda fältvecka) hade funnits helt nya tält, men att de av någon anledning hade skickats till Estland. Kändes lagom snopet att man prioriterades i andra hand av sitt eget försvar, vad gäller materiel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Att soldater upplever en sak och att Majorer och uppåt upplever en annan sak är inget ovanligt, eftersom det handlar om perspektiv på saker och ting. Kan ta ett exempel, en bataljon skall ta och därefter slå en fiende. under ta processen orienterar en pluton fel, pga att de inte kan GPS:en en annan pluton blir totalt bortskjutna och en tredje pluton kommer inte iväg för de har radio problem. Dock så löser bataljonen sin uppgift på ett otroligt bra vilket gör att bataljonchefen är otroligt stolt när han talar inför bataljonen. Men i varje pluton finns det nu soldater som tycker att deras pluton gjort ett dåligt jobb och funderar på om det är något fel på bataljonchefen när han står och berömmer soldaterna som löste uppgiften på ett bra sätt. Så i exemplet här ovan, vem har rätt och vem har fel? löste bataljonen uppgiften på ett bra sätt eller inte? trots att det på vissa ställen gick mindre bra? När vi tittar på slöseri i försvarsmakten är GU-utbildning och förbandskostnader en otroligt lite kostnad och att gå in och göra förändringar där är lite av att sila mygg och svälja elefanter... Se bara sista stora försvarsnedläggningen i sverige, där vi halverade våra förband samtidigt som budgeten bara minskade med 10 procent... Det bör ge en fingervisning om att det inte är förbanden som kostar i försvarsmakten. Tittar vi i årsredovisningen (2008, sid 38) ser vi att värnpliktsutbildningen kostade 1.2 Miljarder av 36 miljarder... materielanskaffningen kostade 16,3 miljarder... Det finns övriga kostnader på ca 5 miljarder... Tittar vi vidare så ser vi att FM betalde närmare 1,9 Miljarder i hyror... så att vpl blåser lite extra lösplugg är ingen stor kostnad utan att slå ned på dessa kostnader är att sila bakterier och svälja blåvalar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 SODEXO. Jag vet inte hur många tusenlappar jag skulle kunna bespara försvaret, om jag fick ängna 15-20 min före övning och åka till den lokala handlaren för att införskaffa div varor. Jag drabbas även av en oförklalig smärta i dom bakre regionerna varje gång jag ser en räkning från sagda företag. Det blir tom billigare om varje soldat beställer ett skrovmål var från grillen än beställa mat från dom. Men nu är vi bundna vid dom så det är bara att se glad ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted October 9, 2009 Author Report Share Posted October 9, 2009 Det blir tom billigare om varje soldat beställer ett skrovmål var från grillen än beställa mat från dom. Om jag förstått allt korrekt så var det så det gick till en gång i tiden. Dock tror jag inte att grillens mat har rätt näringsegenskaper, vilket Sodexho faktiskt har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Tom från rostbiff och potatissallad med 2 tomatskivor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Samma var det med NBG 12 mån träning, sen är det bara en handfull som får användas i insats. Resten slängs ut i det civila utan någon planering till att återanvändas i FM. Syftet med NBG, som det är nu iaf, är ju att stå i beredskap, och helst inte användas. Alltså var det inget slöseri att NBG inte användes utan allt gick enligt plan egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts