Jump to content

Från FN till HV

Recommended Posts

Den här tråden riktar sig till er som kommit tillbaka till hemvärnet, alternativt börjat i hemvärnet, efter en utlandstjänst. Jag gjorde min grundutbildning 2002, åkte till Kosovo samma år och kom hem året efter, och fortsatte i hemvärnet efter hemrotation. Själv har jag haft problem med motivationen inom hemvärnet efter att jag kom hem från Kosovo. Har tyckt att ansvaret gått från att vara betrodd med allt till att vara betrodd med... inte riktigt lika mycket... alls. (Samtidigt som jag fortfarande är kvar i hemvärnet efter en stunds frånvaro)

Hur har det varit för er andra? Har det varit svårt/konstigt att gå tillbaka till hemvärnet efter en utlandstjänst (eller flera)? Hur har ni hanterat det?

Kul gäng, med fullständig avsaknad av professionalitet, som har svårt att egentligen motivera sin existens som det ser ut idag.

Fram med en trovärdig målbild och syfte med verksamheten så kör vi igen.

bg_band2.jpg

Detta är ett ämne som delvis berör utlandstjänst, eller snarare livet efter utlandstjänst och hur det är att gå in i förband som är placerade i Sverige. Därför flyttas denna tråd till den forumsdel där detta förband diskuteras.

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

Kul gäng, med fullständig avsaknad av professionalitet, som har svårt att egentligen motivera sin existens som det ser ut idag.

Tycker nog att många i Hv visar upp professionalitet - en del har ju tom varit i utlandstjänst :-( och är därmed guds gåva till krigskonsten.

Men jag tror att du träffar huvudet på spiken - med just den trovärdiga målbilden och ett seriöst syfte. Detta kan vara svårt att se i synnerhet om man varit aktiv i t . ex utlandstjänst, där nyttan oftast är mer påtaglig.

Nyttan med Hv när man sen kommer hem känns inte lika tydligt.

Jag gjorde utlandstjänst inom ett år efter min värnplikt. När jag kom hem och fortsatte mina universitetsstudier kände jag efter två-tre månader att jag inte ville tappa mina färdigheter (tills nästa mission...) under universitetstiden, så jag sökte mig till HV. Jag kände egentligen inte till något om Hemvärnet än att det fanns något som också heter Insats. Kvalitén på övningar och personal hade jag ingen uppfattning om (mer än den jargong man hört). Men min drivkraft var att testa för att i bästa fall kunna göra något bra av det hela för egen del och kanske till och med utvecklas.

Efter en relativt smidig rekryteringsprocess (gick snabbintro) blev det dags för min första övning. Det var en SIB-skarpskjutning med instruktör från MSS. Vi hade en stor mängd handgranater till förfogande, tog flera rum efter varandra (hela "hus"), civila pappisar och fall-mål fanns och alla målen flyttades mellan momenten för att inget moment skulle vara det andra likt. Instruktören var riktigt bra och jag kände att nivån på övningen var riktigt hög. Inte alls så hängig som jag trodde att HV skulle vara. Under första kvällen fick vi även information om nästkommande övningar som innefattade internationellt utbyte och eventuell helikoptertransport (det senare blev naturligtvis aldrig av). Så mitt första intryck av HV var riktigt gott får jag lov att säga.

Jag är medveten om att jag kanske hade "tur" att komma in rätt i tiden då plutonen genomförde övningar i bland annat Stockholm och Göteborg och därigenom fick en bra bild av det hela. Men att det var skillnad på det skarpa i utlandsstyrkan och övningar i Sverige var uppenbart. Men samtidigt var min inställning att jag främst var med för min egen skull - jag tog övningar på allvar och ville utvecklas. Skarp verksamhet i HV visade sig vara eftersök, vilket i sin tur gav viss tillfredsställelse när personerna i fråga hittades.

Nu efter några år i HV har jag också en hel del att säga om det ena och andra. Finns många brister på olika områden både högt upp och hos individer längre ner som får mig att ifrågasätta engagemang. Jag känner långt ifrån till läget på alla kompanier i landet eller hur deras övningar ser ut eller seriositet är. Men ser jag till egen del så utvecklas jag och blir en bättre soldat hela tiden. Inte bättre än om jag skulle göra några år i NBG, men bättre än om jag bara skulle vara (civil)ingenjör.

Övrigt tycker jag det är lite hårddraget och onödigt generaliserade att säga att Hemvärnet fullständigt saknar professionalitet. Men jag har väl inte hela bilden...

/Zacke

Tyckte Ing beskrev det rätt bra, du går från en målinriktad och professionell organisation till en som är vilsen och fylld med mindre professionella...

Var med i HV (20H) 2år innan jag for iväg första gången (KS06) och är fortfarande kvar efter tredje gången (KS18) och NBG.

Har varje gång upplevt en smärre kulturkrock ifråga om inställning, kunskap och färdigheter mellan mig och mina HV-kamrater varje gång, d v s jag upplevde mig själv som lite mer taggad och bättre utbildad utan att bete mig som en dryg och gnällig möp :-(

Motivationsmässigt tyckte jag det var jobbigt att gå från att öva t ex komp/plut anfall med skarp ammunition till att stå omgångsvis och harva övning #1 på "nya" PEK:en... Att ständigt inte veta hur många som kommer ingå i gruppen eller plutonen vid övningens början, att utbildningsståndpunkten hos kamraterna är så varierande, ständiga gnället om utrustning, fordon och vad vi egentligen ska öva m.m.

Vad gäller förtroendefrågan så hade jag betydligt större ansvar utomlands (vapen, mtrl, ammuniton, fordon) än vad jag skulle ha i motsvarande befattning i HV. Eftersom vi är rätt få i kompaniet som varit på utlandstjänst så upplever jag iaf att mina HV-kamrater lyssnar lite mer på mina synpunkter vid utvärderingar efter övningar. Det jag kan gnälla om är hur oerhört segt det kan verka i HV-organisationen i jämförelse med US (jo, jag vet att det finns undantag åt båda hållen) och att framtidstron inte direkt är på topp (ständiga omorganiseringar och rekryteringsproblem) bidrar inte direkt till en motiverande atmosfär.

Jag skulle dock inte fortsätta om det jag inte tyckte det var kul men så är jag också en sådan person som är med på ALLT och gör betydligt fler än de timmar som krävs, även när jag är iväg på mission, med hopp om att det måste ju bli bättre i framtiden. Så småningom. Kanske, eventuellt...

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Vet du ens vad våran målbild är ing? Du kanske missade det där med att "ta och skydda skyddsobjekt" Hur utbildad behöver man vara för det?

Skulle nog säga att mer än 90% av alla HVplut kan det. Nej, utveckla det lite större tack utan att Trolla.

Många soldater som jag har pratat med som vart i på mission tycker att HV är ett jätte bra sett att hålla upp sin kompetens inför nästa mission.

Vad är en bra soldat?

Fokus vid en utlands mission är ju inte själva krigandet utan peace keeping, är det inte lite som att ta en kamp hund och lära den vackertass och sitt fint.

Blir det en bättra hund för ditt försvar för den kan sitta fint och skälla på kommando?

Är det inte snarare så att utlands missioner tar fungerande soldater och avprogrammerar dom.

Kommer man efter hård drillning i ROE och Peace keeping när du fått det intryckt i ryggmärken klara omställning till fullt krig.

Innan det drar iväg och blir en debatt huruvida HV är bra eller dåligt kan vi väl samtliga försöka komma ihåg rubriken på denna tråd. Jag tycker själv frågeställningen är ganska relevant iaf. i min närhet. Det är ju en stor skillnad på US och HV på många sätt. Men finns även likheter, inte minst med tanke på personal.

Jag gick med i hemvärnet ca 5 månader efter att jag kom hem från missionen. Och jag har inte haft några problem med att hålla mitt intresse för sagda organisation vid liv. Jag ser hemvärnet mer som en chans att komma ut, träffa kamrater och hålla mina soldatkunskaper vid liv samt vinna nya. Att komma ifrån mitt civila liv ett litet tag och göra vad jag anser kul och intressant. Sen har jag även kunnat vidareutbildat mig som instruktör och det är oerhört roligt.

Det blir en del repetition under året och vi kanske inte gör allt som den reguljära sidan av familjen gör. Men jag är tillfreds med det det blir även en hel del nyheter varje år i mina ögon. Vi är en tight seriös grupp som vill göra det bästa av vad vi har.

Men så har jag kanske en ovanlig böjning för den "gröna" sidan. :D

jag har turen att ha en bra Kompanichef, som litar på min erfarenhet inom stab.

iom att jag har agerat stabsgrpC både i HV och NBG utan att ha den graden, utan enbart gått på ren erfarenhet från många år med liknade jobb civilt, och nu ca 18 år i hv, får jag utveckla en komp-stab i ett insatskomp, efter eget huvud.

jag känner mig mer stimulerad än på länge.

nu kan inte nbg jämföras med en utlandsinsats, men HV´s ledningssida lever kvar i kalla kriget.

det är skönt att kunna komma med ny kunskap att sprida till befälen.

samt låta kvasten gå lite bland medlemmar i staben, som inte gör mer än att vara ivägen.

Vad är en bra soldat?

Fokus vid en utlands mission är ju inte själva krigandet utan peace keeping, är det inte lite som att ta en kamp hund och lära den vackertass och sitt fint.

Blir det en bättra hund för ditt försvar för den kan sitta fint och skälla på kommando?

Är det inte snarare så att utlands missioner tar fungerande soldater och avprogrammerar dom.

Kommer man efter hård drillning i ROE och Peace keeping när du fått det intryckt i ryggmärken klara omställning till fullt krig.

Nu vet jag inte hur din erfarenhet av utlandstjänst ser ut, men min är inte att sitta fint, räcka vacker tass och skälla på kommando.

Jag tyckte inte att det var helt lätt att direkt från Bosnien komma till Introutbildning för inträde i Hemvärnet. Lyckligtvis så hade ett av utbildningsbefälen varit i Bosnien själv och han godkände mig utan att jag behövde gå dag två.

Efter ett antal mindre givande övningar så var jag beredd att kasta in handduken och ringde upp kompch för avrustning. Han var ny i sin tjänst och bad mig ge honom en chans. Han hade behov av såna som mig, sa han. Jag gav honom en chans, fick gå kurser och fick intressanta befattningar. Det blev några bra år. Men det var helt och hållet pga ledarskapet.

/K

Jag tyckte inte att det var helt lätt att direkt från Bosnien komma till Introutbildning för inträde i Hemvärnet. Lyckligtvis så hade ett av utbildningsbefälen varit i Bosnien själv och han godkände mig utan att jag behövde gå dag två.

Efter ett antal mindre givande övningar så var jag beredd att kasta in handduken och ringde upp kompch för avrustning. Han var ny i sin tjänst och bad mig ge honom en chans. Han hade behov av såna som mig, sa han. Jag gav honom en chans, fick gå kurser och fick intressanta befattningar. Det blev några bra år. Men det var helt och hållet pga ledarskapet.

/K

det är inte ofta vi är överens krook, men detta är ett av dessa gyllene tillfällen.

ledarskapet är A&O i hv.

eller åtminstone runt 80%.

sedan tillkommer ett intresse för div olika spår man kanske vill utvecklas inom firman.

personligen ser jag tex inte vapen och skyttedelarna som det främsta jag vill syssla med.

jag skulle lika gärna kunna tänka mig samma tjänst som jag har nu, i en organisation ledd av MSB/räddningsverket.

Vad är en bra soldat?

Med tanke på hur mina utb inför missioner sett ut så vill jag nog påstå att utan dom så hade jag nog varit en sämre soldat i hemvärnet.

Man åker inte runt och lär sig vinka från vagnen och dricka turkiskt kaffe ett par veckor innan mission.Det är (var under de utb jag gjort)prioriterade utbildningar med mycket skjutning i förband och omfattande breddutb på vapen och ledningssystem. Jag har övat mer strid i pluton/komp under mina missionsutbildningar än jag sammanlagt gjort i HV sedan -92.

Om hv eller utlands/beredskapspersonal övar mer praktiskt är enligt min bedömning helt beroende på vilken befattning det rör sig om och var/när utbildningen sker.

I vissa fall övar hv mer och på betydligt högre färdighetsnivå än delar av dagens insatsförband och rent generellt verkar hv:s utbildningar med inriktning på tillämpliga understödsvapen vida överstiga vad den värnpliktige får hålla till godo med under vpl. Utbildning med stöd/råd från erfarna skyttar kontra enstaka instruktör med bristande praktisk erfarenhet/kraftigt begränsad budget?

Enligt egna ickeempiriska undersökningar tjänstgjorde 2007/2008 uppåt 10% av personalen i 10-talet tillfrågade hvkompanier i utlands/beredskapsenheter. Någon effekt borde detta ha gett i efterhand även bland de mest fanatiska IK70/IB77-kramarna.

Däremot kan jag hålla med om att basal utbildning i hv lämnar mycket i övrigt att önska och sällan utvecklas över tiden.

En inte helt oskyldig orsak till det kan vara tillfälliga instruktörer som kraftigt begränsar verksamheten på grund av dålig följsamhet i utbildningstakten i relation till enhetens generella utbildningsståndpunkt och oförståelse för vilken tid som finns att tillgå för utbildning i hv kontra vplutbildning. Prata mindre, öva mer...