Jump to content

Google Apps Standardutgåva

Kornett

Recommended Posts

Är det någon som kör Google Apps Standardutgåvan eller vet något om den. I alla fall vad tycker ni om det? Funderar på att köra det, men har lite funderingar som jag inte hittar svar på hemsidan. Exempelvis om man ansluter sin domän, är den då helt destinerad till Google Apps och du kan inte köra hemsider eller något annat på domänen. Ej heller ta hem e-post via IMAP, POP till Mozilla eller Outlook, eller vad gäller.

Jag har kört Google Apps ett tag nu för flera domäner. Det är inte Guds gåva till hemsidan men det är en riktigt kompetent liten sak för att lösa portal-behov och e-post, gratis.

Jag kan i outlook och mobiltelefon ta hem mail kopplat via Google Apps utan problem. Finns tom. apps till min Iphone för just det där.

Domännamn pekas mot Google men du måste inte peka hela utan du kan ha Google Apps på root-domänen och en annan hemsida på en subdomän, eller tvärtom. Allt det styr du i din DNS.

Att bygga en portal är ganska enkelt, och det finns en hel del funktioner/plugins att koppla till den. Du kan givetvis inte göra precis hur du vill utan man är tvungen att följa vissa ramverk. Allt sköts ju dessutom online vilket har både sina nackdelar och fördelar.

Det saknas vissa saker också eller har Google inte implementerat dem än. För det utvecklas hela tiden. Ett exempel som jag väntar på är att få Google Groups ihopkopplat med Apps, vilket idag är två olika system med två olika konton för inloggning, och det är inte smidigt.

Det är inte dock någon fullvärdig ersättare till ens personliga/företagets totala hemsida anser jag, kanske för vissa där det ska vara busenkelt.

Så egentligen handlar det bara för dig att testa. Funkar det inte bra så stäng ner det, eller så funkar det jättebra men du vill kunna göra med saker så betalar du en slant för det så får du lite mer funktioner och utrymme.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...