Jump to content

Polisen går i grönkläder

Zimme

Recommended Posts

Ser ut som AK5C, Aimpoint M2 & 3X, Harrisbenstöd samt okänd signaturdämpare.

Vad kallas uniformen? (svarta läderbrallor, camojacka och babyblå toppluva...)

Ja herrejävlar. Det är bäst dom inte ser ut så där och råkar komma in hemma hos mig. För ser man ut som en rysk gangster så skall det jävligt mycket till om inte min ryggradsreaktion att bekämpa först och reda ut senare slår in. Ärligt talat, det där känns inte bra. Jag har tillgång till vapen och jag har också blivit hotad av kriminella flera gånger. Om nån brötar sig in hemma hos mig och ser ut så där så vill det fan i mig till att de säger polis jävligt tydligt och trovärdigt om de inte skall få sig en skur nio millimeters som välkomnande.

NI UniN VUB (NI Uniform Norrland, Vinterutrustning Barmark) Ej att förväxla med NI UniN S (S = sommar). :rolleyes:

Utan att vara de minsta insatt i den blå verksamheten (dvs polisen, inte toppluvan på bilden) så känns det som att det kanske inte är sådär jättesmart att under pågående jakt av väpnade rånare själv glida omkring i en jävla blandning av civila och "militära" plagg och persedlar. Tror knappast att eventuella civilister skulle se skillnad på rånare och polis. Det här osar ballhetsfaktor mer än sunt tänkande. :rolleyes:

Ser ut som AK5C, Aimpoint M2 & 3X, Harrisbenstöd samt okänd signaturdämpare.

Ja herrejävlar. Det är bäst dom inte ser ut så där och råkar komma in hemma hos mig. För ser man ut som en rysk gangster så skall det jävligt mycket till om inte min ryggradsreaktion att bekämpa först och reda ut senare slår in. Ärligt talat, det där känns inte bra. Jag har tillgång till vapen och jag har också blivit hotad av kriminella flera gånger. Om nån brötar sig in hemma hos mig och ser ut så där så vill det fan i mig till att de säger polis jävligt tydligt och trovärdigt om de inte skall få sig en skur nio millimeters som välkomnande.

Ett troligt scenario hade nog varit att det var du som stod på den mottagande sidan av skuren om du hade börjat vifta med vapen när dessa herrar kommer på besök. Så i all välmening vore det tryggare att ha pistolen väl inlåst och undanstoppad om det skulle ske. Fast det säkraste hade nog varit att hålla sig borta från att ge dom anledning att komma och hälsa på.

Ett troligt scenario hade nog varit att det var du som stod på den mottagande sidan av skuren om du hade börjat vifta med vapen när dessa herrar kommer på besök. Så i all välmening vore det tryggare att ha pistolen väl inlåst och undanstoppad om det skulle ske. Fast det säkraste hade nog varit att hålla sig borta från att ge dom anledning att komma och hälsa på.

Troligtvis, men det är ju också ett misslyckade om jag dödas eller hur?

För övrigt har man all rätt att använda skjutvapen om någon våldsamt intränger i ens hem. Risken att polisen blir utsatt för vådabekämpning måste vara högre om de ser ut så där. Sannolikt kommer de väl kanske inte in förrän de redan flera gånger försökt kommunicera på annat sätt får man hoppas. Men särskilt i norrland där alla har en ordentlig bössa hemma så verkar det faktisk Icke Godkännt att klä sig så där.

Man kan ju tänka sig att någon granne ser ett inträngade i ett hus 200 meter bort. Och det hos bäste vännen Erik som över en öl förra veckan sa att han var rädd då utpressare hotat honom om han inte betalade dom pengar. Att denna granne då plockar fram studsaren och plockar bort så många gangstrar han kan för att rädda Erik kanske inte är helt uteslutet. Nej, jag säger; Se till att poliser ser ut som poliser och det oavsett hur coola eller speciella dom nu är.

nu kanske vi skall hejda oss lite.

vet vi att det där är läderbyxor tex?

de delar av NI jag sett, har stor förtjusning i att jobba i svarta arbetsbyxor ala fristads/snickers.

och om vi kollar hur delarna ur piketstyrkan som öppnade dörren på g4s-depån såg ut, så var de inte heller speciellt självmarkerande som poliser.

såg mer ut som de skulle vara vara reklampelare för 5.11.

dessutom tråden, handlar om vapen.

inte om vilket klädmode lagens väktare har under arbetsutövn.

(ursäkta BG)

nu kanske vi skall hejda oss lite.

vet vi att det där är läderbyxor tex?

de delar av NI jag sett, har stor förtjusning i att jobba i svarta arbetsbyxor ala fristads/snickers.

Och på vilket sätt skulle svarta arbetsbyxor vara bättre/sämre än svarta läderbyxor? Jag tror det Pal och jag reagerar på är att gossarna ser ut som härken och kan svårligen identifieras som poliser.

(Kanske dags att någon av oss skapar en ny tråd för uniformsfrågan.)

Troligtvis, men det är ju också ett misslyckade om jag dödas eller hur?

För övrigt har man all rätt att använda skjutvapen om någon våldsamt intränger i ens hem. Risken att polisen blir utsatt för vådabekämpning måste vara högre om de ser ut så där. Sannolikt kommer de väl kanske inte in förrän de redan flera gånger försökt kommunicera på annat sätt får man hoppas. Men särskilt i norrland där alla har en ordentlig bössa hemma så verkar det faktisk Icke Godkännt att klä sig så där.

Man kan ju tänka sig att någon granne ser ett inträngade i ett hus 200 meter bort. Och det hos bäste vännen Erik som över en öl förra veckan sa att han var rädd då utpressare hotat honom om han inte betalade dom pengar. Att denna granne då plockar fram studsaren och plockar bort så många gangstrar han kan för att rädda Erik kanske inte är helt uteslutet. Nej, jag säger; Se till att poliser ser ut som poliser och det oavsett hur coola eller speciella dom nu är.

håller helt med om att polisen inte bör använda sig av ex militära uniformer o dyl om det inte fyller en praktisk funktion.

Det skapar onödig debatt om matchokultur mm, Vilket polisen inte behöver. Dessa herrar tillhör förmodligen till Luleåpolisen och dessa har ju varit inblandade i incidenter tidigare (skotten på Porsön) och man kan ju fundera på om det finns individer som borde omplaceras till en tjänst där de inte behöver använda skjutvapen...

Men dina fördomar om hur konflikthantering i den norrlänska glesbygden går till gör mig beklämd, att grannen i ditt scenario skulle plocka fram studsaren är bara löjligt, i en sån situation krävs automatvapen, förslagsvis hemvärnets. :rolleyes:

Dessa herrar tillhör förmodligen till Luleåpolisen...

Nej, de tillhör troligtvis INTE Luleåpolisen, såvida inte de fått ett gigantiskt lyft i förstärkningsbeväpningen (från MP5 till G36 med allsköns tillbehör), nej jag röstar på NI.

Men dina fördomar om hur konflikthantering i den norrlänska glesbygden går till gör mig beklämd, att grannen i ditt scenario skulle plocka fram studsaren är bara löjligt, i en sån situation krävs automatvapen, förslagsvis hemvärnets. :rolleyes:

Hehe! :rolleyes:

Jag kan nog avslöja så mycket som att dessa herrar inte kommer från Luleåpolisen.

Instämmer i att det vore bättre om man använde uniform - men samtidigt; om någon beväpnad kommer och knackar på dörren hos den som nyligen begått bankrån och skriker 'POLIS!!!' får man nog svårt att göra det troligt att man trodde det var någon annan än polisen. Även om personen ifråga var civilklädd.

Det finns dessutom tillfällen som t ex eftersök av person i terräng där man försöker vara kamouflerad. Den som ser den andra först vinner nämligen. Det är bra om det inte är tjuvarna...

Jag kan nog avslöja så mycket som att dessa herrar inte kommer från Luleåpolisen.

Instämmer i att det vore bättre om man använde uniform - men samtidigt; om någon beväpnad kommer och knackar på dörren hos den som nyligen begått bankrån och skriker 'POLIS!!!' får man nog svårt att göra det troligt att man trodde det var någon annan än polisen. Även om personen ifråga var civilklädd.

Det finns dessutom tillfällen som t ex eftersök av person i terräng där man försöker vara kamouflerad. Den som ser den andra först vinner nämligen. Det är bra om det inte är tjuvarna...

Ska inte diskutera om deras "förbandstillhörighet" men jag har inte sett några uppgifter om att NI skulle vara inkopplade, så jag drog slutsatsen att de hörde till Luleå, men jag har haft fel förr.

Är det riktigt relevant om det är hela den lokala lapp-poliskåren om tre personer eller NI med inlånad specialpolis från zimbabwe som går under svensk polisflagg, egentligen? Att börja skjuta på folk är dessutom olämpligt oavsett vem man tror att de är Pal.

Knackar de på dörren kommer de nog tala om vilka de är innan du får möjlighet att utläsa POLIS på bröstet på dem.

Gnälla? Jag ser ingen skillnad på dessa poliser och gamla legosoldater från Balkan. Det är patetiskt att de ränner omkring och ser ut som något inte ens kattfan vill tugga på. Inte ens en dåligt utrustad jägare skulle klä sig i slika persedlar. Någon måste se till att styra upp det här. Finns ju precis hur mycket klädesplagg/system som är lämpligare. Både ur ren estetisk synpunkt och operativ synpunkt..

Gnälla? Jag ser ingen skillnad på dessa poliser och gamla legosoldater från Balkan. Det är patetiskt att de ränner omkring och ser ut som något inte ens kattfan vill tugga på. Inte ens en dåligt utrustad jägare skulle klä sig i slika persedlar. Någon måste se till att styra upp det här. Finns ju precis hur mycket klädesplagg/system som är lämpligare. Både ur ren estetisk synpunkt och operativ synpunkt..

Berätta gärna mer!

Hajjper> Om nu NI anser att de löser sina tilldelade uppgifter på ett bra sätt i denna utrustning varför ska de då inte ha den? Jag gissar att de som är på bilden ha gjort fler skarpa insatser än de flesta i denna tråd. Jag gissar även på att personalen som tillhör NI jobbar mer skarpt än de flesta värnpliktga någonsin kommer att göra.... Och de verkar veta vilken utrustning som fungerar för de och deras aktivitet. Så Hajjper, jag tror att de på NI har bättre koll på vad som funkar ur både estetisk synpunkt och framförallt operativ synpunkt än vad du någonsin kommer att få...

Att NI väljer att bära annan uniform än det vanliga blåstället har jag inga synpunkter mot. Inte heller har jag några synpunkter på att de bär civila plagg i ett försök att smälta in medan de ligger/sitter/står och lurpassar på att buset skall dyka upp (tänk rånet mot Loomis i Umeå för ett par månader sedan). Men när de aktivt söker/jagar väpnade rånare EFTER att rånet är utfört (och då NI INTE försökt smälta in som vanliga arbetare) så torde det väl vara lämpligt att klä sig på ett uniformt sätt så att ALLA kan se att det är poliser som kommer smygandes och att de inte är buset som jagas.

Jag tänker mig en situation där radiobil Alpha 1 är ute och letar efter buset. Medan de söker ut i mörkret hör de över radion att "förstärkning från NI har anlänt". "Klockrent," tänker konstaplarna i radiobil Alpha 1. Fem minuter senare ser de ett par beväpnade individer iförda en salig blandning av civila och militära plagg komma smygandes i buskaget. Vad är deras första tanke - "Ah, det är buset!" eller "Ah, det är NI" Och om de gissar fel, vad blir följden?

:unsure:

Andra nationers "nationella insatsstyrkor" klarar av det utmärkt. Antingen går man i sin ordinära utr. eller civilt. Ingen olle-i-skogen blandning.

Ifall ni skall försvara att ex. NI ser ut som sletna gamla columbianska gerillasoldater vore det roligt med ett enda konkret argument till varför det vore så superbra..

Andra nationers "nationella insatsstyrkor" klarar av det utmärkt. Antingen går man i sin ordinära utr. eller civilt. Ingen olle-i-skogen blandning.

Ifall ni skall försvara att ex. NI ser ut som sletna gamla columbianska gerillasoldater vore det roligt med ett enda konkret argument till varför det vore så superbra..

Du kanske ska svara först på åsikten som framfördes här... "Någon måste se till att styra upp det här. Finns ju precis hur mycket klädesplagg/system som är lämpligare. Både ur ren estetisk synpunkt och operativ synpunkt.."

nu är jag dålig på polisens taktik, och anser att de gör sitt jobb bra utan att vi lägger oss i deras utrustning eller beväpning.

men iom att jag förra veckan jobbade med ett större antal poliser, fick jag se en del saker jag reagerade över.

och jag blev imponerad över hur bra vissa civilklädda jobbade med folks "fördomar".

såg ett par herrar inne på vårt avspärrade område, vilkas kläder fick mig att tänka "hur i helvete kom de in här?"

man jobbade alltså med det första intrycket, dvs en urban motsvarighet till camouflage.

däremot såg jag en motsvarighet också, man hade köpt in ryggsäckar, som var så självmarkerande med sin färg att vartenda bus, ser på hundra m håll att "här e polisen".

att man bär grön uniform i skogen, anser jag är helt naturligt.

dessutom lär de vanliga "blå" poliserna nog få redan på hur kollegorna från NI ser ut, och vilken beväpning de har.

samt att man bör hålla sig ur vägen för "de breda pojkarna"

samma sak som att vi i normala firman lär få reda på om "grabbarna från udden" skulle dyka upp.

och att vi bör hålla oss borta och lägga undan mobilkameran.

För att de KAN.

För att de FÅR.

För att de VET vilka krav som ställs på den OP de skall utföra och klär sig därefter.

För att denna debatt är lika "viktig" som den debatt som förs ang FM:s motsvarighet och klädsel.

Vi talar om den lilla klick som kommer möta den vassaste av eggar i det samhälle som vi lever i, är det inte då en tämligen

självklarhet att de ska få utrustas sig som de ser passande?

För att de KAN.

För att de FÅR.

För att de VET vilka krav som ställs på den OP de skall utföra och klär sig därefter.

http://kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5085444

Visst det råder ju ingen tvekan om att ingen kan hindra dom att klä sig så här. Men faktum kvarstår att om en person som mest ser ut som en gangster från nåt serbiskt krig skulle bräscha in dörren till mitt hem om natten då skjuter jag instingtivt utan att tveka. Vore ju väldigt tråkigt om det då är NI som råkat gå in i fel lägenhet. Blå polisklädsel eller till och med M90 så hade kanske en sån vådabekämpning kunnat utebli.

För att de KAN.

För att de FÅR.

Visst det råder ju ingen tvekan om att ingen kan hindra dom att klä sig så här. Men faktum kvarstår att om en person som mest ser ut som en gangster från nåt serbiskt krig skulle bräscha in dörren till mitt hem om natten då skjuter jag instingtivt utan att tveka. Vore ju väldigt tråkigt om det då är NI som råkat gå in i fel lägenhet. Blå polisklädsel eller till och med M90 så hade kanske en sån vådabekämpning kunnat utebli.

Min HÖGST personliga gissning Pal är att

NI iförda teletubbie-kostymer skulle lik förbannat klippa dig innan du fick fart på din pang.....

Som sagt egen spekulering

För att de KAN.

För att de FÅR.

Min HÖGST personliga gissning Pal är att

NI iförda teletubbie-kostymer skulle lik förbannat klippa dig innan du fick fart på din pang.....

Som sagt egen spekulering

Ursäkta mig men vad har det med saken att göra? Och var i mitt inlägg finns en antydan om att det inte skulle sluta precis just så som du gissar? Nu får du skärpa dig.

Det här var en högst anmärkningsvärd tråd!

Polis får, kan och bör/skall klä sig på ett sätt som gör deras arbete effektivt. De lyder inte under samma regler som Försvarsmakten och det är inte någon vits att anbringa det perspektivet. De klär sig för att optimera insatsen, inte för att det ska se bra ut på en kaserngård.

OM man känner sig så obekväm att man beväpnar sig med skjutvapen för att kunna freda sitt hem så bör man nog försöka få skydd AV RPS i stället för att försöka skydda sig MOT dem.

@Hajjper. Hur många Legosoldater från Balkan går i sånt kamo och med G36:or samt med polisemblem på ärmarna? Själv har jag inte mött en enda. Dock så har jag mött bosniska friskaror och miliser med helsvart uniform som påminde mycket om insatsdräkter vanligt använda av polisstyrkor (som SWAT mfl). Men vad VET du egentligen om andra nationers insatsstyrkors utrustning och uppträdande egentligen? Använder GSG9 vanliga polisens uniform när de gör högriskoperationer? Säkert inte men det kan du säkert svara på?

/K

..dessutom lär de vanliga "blå" poliserna nog få redan på hur kollegorna från NI ser ut...

Cplats: "Allmänt anrop, förstärkningen från NI har anlänt. Konstapel Anders bär idag ett par svart arbetsbyxor och en grön tröja. Erik bär blå jeans och en svart hoodie. Jonas bär en dansk kamo-overall... Fel, han bär en rysk kamo-overall - det är Jörgen som bär den danska kamo-overallen. Okej, det var det första teamet; frågor på det innan vi går vidare med team 2 och 3, frågas, kom?"

Radiobil A1: "Vi hann inte med där - kan du repetera allt efter blå jeans, kom?"

..och vilken beväpning de har.

Cplats: "..och de bär G36:or."

Radiobil A1: "Vad är en G36? Är det nåt i stil med CG63?"

samt att man bör hålla sig ur vägen för "de breda pojkarna"

Cplats: "Okej, vi har en massa patruller med lokalkännedom ute i terrängen, men vi drar tillbaka dem så kan ni ta över helt själva..."

NI-Erik: "Det är UPPfattat, tar befäääälet!"

Fd Cplats: "Ursäkta?"

NI-Erik: "Framåt!"

Fd Cplats: "Va?"

NI-Erik: "O-riktning!"

Ja jag raljerar litet, men se nedan:

..samma sak som att vi i normala firman lär få reda på om "grabbarna från udden" skulle dyka upp.

Visserligen en polistaktisk fråga, men det känns märkligt att man skulle dra tillbaka samtliga ordinarie poliser när man söker efter bus. När Tony Olsson mfl rymde så var det väl fler än bara NI som letade trots att rymlingarna ansågs vara beväpnade och farliga. Det är en annan femma när man vet var buset befinner sig, då kan det ju vara läge att skicka fram de breda pojkarna istället för att en vanlig konstapel tar jobbet.

Visserligen en polistaktisk fråga, men det känns märkligt att man skulle dra tillbaka samtliga ordinarie poliser när man söker efter bus. När Tony Olsson mfl rymde så var det väl fler än bara NI som letade trots att rymlingarna ansågs vara beväpnade och farliga. Det är en annan femma när man vet var buset befinner sig, då kan det ju vara läge att skicka fram de breda pojkarna istället för att en vanlig konstapel tar jobbet.

Grundläggande taktik är ju att tillse att sökande enheter inte går in respektive område. Sen är vissa enheter/förband ganska drillade i att tillse att andra enheter får order i stil med "Nu ser ni till att hålla er här och inte på något annat ställe för nu rör vi oss".

GMY

Men faktum kvarstår att om en person som mest ser ut som en gangster från nåt serbiskt krig skulle bräscha in dörren till mitt hem om natten då skjuter jag instingtivt utan att tveka.

Tagga ner nu Pal.

Du förstår precis vad jag menar, NI utklädda till [ Insätt egen vald seriefigur ] är fortfarande på förhand mot dig.

Antagligen skulle du släpas iväg i vald sovdräkt med händerna fjättrade på ryggen undrandes vad " du har gjort mot fragglarna eftersom de just genomfört

inbryt hos dig".

Allt det där om att du föredrar att det kommer en uniformerad polis med välsynliga emblem är bara överkurs.

Det kan du fundera över när du sitter häktad för det som man plockat in dig för.

För att travestera en icke okänd forumit*:

Polisen är ingen parad. Varenda pryl man har på sig skall göra så man kan lösa sin uppgift bättre/säkrare/snabbare.

Hade poliserna gjort sitt jobb bättre i rosa mankinis så tycker jag de skall använda det. Fast som på många forum sitter alltid de bästa spelarna på läktaren.

Jag tycker att det citatet är ytterst applicerbart på det här fallet.

/K

*I orginaltexten så är "Polisen" ersatt med "US" och "poliserna" med "soldaterna"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...