Jump to content

Vpl skjuter skarpt på Gotland

Recommended Posts

När jag gjorde värnplikten så råkade alla ut för att ett par nätter bli tvungen att gå skarp vakt. Man skulle vara post i olika cementrör ute på fältet vid flygbanorna. Vi hade en slö kille från Gävle som när han kom tillbaka efter sin vakt hade tomt magasin. Det blev så klart uppmärksammat och han fick många dagars straffkommendering i slutändan.

Men det som jag tyckte var så roligt var hur han försvarade sitt tilltag. Han hade nämligen skjutit kaniner visade det sig. Och till sitt försvar sa han att han hade sagt halt, skjutit varningsskott och först därefter bekämpat kaninerna med verkanseld.

Som en kommentar säger:

Sen skall han få böter och fängelse tycker jag! Det han gjort FÅR inte hända. Men alla är vi människor. Men straff skall han ha!

Med AK5 som skyddsvakt/post i fredstid har man ingen patron i loppet.

Du måste alltså:

Mantla

Osäkra

Trycka av.

Ojsan? Nä! Rätt så medvetet.

När jag gjorde värnplikten så råkade alla ut för att ett par nätter bli tvungen att gå skarp vakt. Man skulle vara post i olika cementrör ute på fältet vid flygbanorna. Vi hade en slö kille från Gävle som när han kom tillbaka efter sin vakt hade tomt magasin. Det blev så klart uppmärksammat och han fick många dagars straffkommendering i slutändan.

Men det som jag tyckte var så roligt var hur han försvarade sitt tilltag. Han hade nämligen skjutit kaniner visade det sig. Och till sitt försvar sa han att han hade sagt halt, skjutit varningsskott och först därefter bekämpat kaninerna med verkanseld.

Med den förklaringen borde han kommit undan. Klockrent ju!

Bra att vissa tar försvaret på allvar och skyddar vårt land från alla fiender; må det vara människor eller kaniner.

Det är nog snarare så att det rör sig om en uttråkad vpl som roar sig med att fippla med säkringsomställaren, glömmer att återsäkra och råkar komma åt avtryckaren.

Kan så vara men VAKTLADDAD bössa betyder ju att man inte gjort mekanismrörelse och såldes inte

har en patron i patronläget. Då kan man fippla bäst man vill med både säkringsomst. och avtryckare utan

att få iväg en bula.

Dock har det hänt att folk med mycket utrustning på kroppen omedvetet gjort

mekanismrörelse på sitt vapen genom att manöverhandtaget fastnat i persedlarna när man gjort

på ryggen gevär eller i remmen gevär. Om man i ett senare skede står och fipplar med säkringsomst.

och avtryckare så kan det gå illa. Vi hade sådana incidenter, med lösplugg, under min vpl.

Tur i oturen att det stod en lastare ivägen och att ingen kom till skada.

/martin

för att vara lite provokativ så undrar jag varför bevaka mtrl med (vakt)laddat vapen? varför inte nöja sig med batong och ficklampa?

Även om det var vapen eller nycklarna till fort Knox han bevakade kan jag bara komma på några platser i Sverige som motiverar beväpnade vakter och där sitter det civila skyddsvakter, och ja... jag menar att det är skillnad på en utbildad civil väktare eller en insatssoldat utbildad på muskö.

Igen.. tur att ingen dog.

/b

sen kanske den vpl missuppfattat att det ska vara vaktladdat, vet av erfarenhet att det förfarande inte alltid gått ut till de stackars värnpliktiga, främst pgra dålig information.

sen finns det ju puckon också.

för att vara lite provokativ så undrar jag varför bevaka mtrl med (vakt)laddat vapen? varför inte nöja sig med batong och ficklampa?

Även om det var vapen eller nycklarna till fort Knox han bevakade kan jag bara komma på några platser i Sverige som motiverar beväpnade vakter och där sitter det civila skyddsvakter, och ja... jag menar att det är skillnad på en utbildad civil väktare eller en insatssoldat utbildad på muskö.

Igen.. tur att ingen dog.

/b

Med tanke på övningens karaktär tvivlar jag på att specifik skyddsvaktsutrustning medfördes..

De gånger jag var vakt för för 'stöldbegärligt material' under min värnplikt så var vapnet alltid vaktladdat. Jag har aldrig stått vakt med en skarp kula loppet eller känner till att någon värnpliktig som gjorde det under min värnplikt. Så jag är ytterst tveksam till att reglerna skulle ändras på några år.

Väldigt dumt agerat, är man osäker på om man har en kula i loppet så håller man grisfingrarna ifrån säkringen och avtryckaren(i och för sig ska fingrarna aldrig vara innanför varbygeln om man inte ska skjuta). Det är inte mycket svårare än så, klarar man inte bör man få frisedel snarast möjligt.

Inget nytt problem - under GU så fick jag AK5A tilldelad i vakten, dessa delades av den presonal som gick ut på div patrull verksamhet... minst en gång var det folk som hade laddat vapnet och ställt det laddat i stället.

På P7 var det för något år sen en vaktsoldat som skt sig i foten på en nattlig patrullrunda - orsak: han var mörkrädd och hade tagit för vana att ha en bula i loppet... viket funkade bra tills han råkade fibbla med avtryckaren samtidigt som han hade osäkrat vapnet...

Det som hände på Gotland var slarv och det avhjälper man inte genom att ta bort vapnen utan genom att öva mer med just vapen.

mekanismrörelse på sitt vapen genom att manöverhandtaget fastnat i persedlarna när man gjort

på ryggen gevär eller i remmen gevär. Om man i ett senare skede står och fipplar med säkringsomst.

och avtryckare så kan det gå illa. Vi hade sådana incidenter, med lösplugg, under min vpl.

/martin

Jag kan tillägga att det kan räcka att åka Sprinter i tillräckligt hög hastighet över ett gupp för att vapnet ska lyckas mantla sig själv när det står i vapenstället. Det var en lite småotäck upplevelse.

EDIT: bör kanske tillägga att jag tycker det här är lika märkligt som alla andra, och att min anekdot på intet sätt är ett försök till att ge den värnpliktige i fråga en ursäkt för sitt beteende. Efter att vapnet hade mantlat (vi var inte helt säkra, det verkade så sjukt mysko, men när vi kom fram och gjorde patron ur var det mycket riktigt en kula i loppet...) höll jag noga fast i vapnet resten av resan (jag litade heller aldrig riktigt på vapenställen i Sprintern efter det...).

Edited by Skalman

/martin

Jag kan tillägga att det kan räcka att åka Sprinter i tillräckligt hög hastighet över ett gupp för att vapnet ska lyckas mantla sig själv när det står i vapenstället. Det var en lite småotäck upplevelse.

EDIT: bör kanske tillägga att jag tycker det här är lika märkligt som alla andra, och att min anekdot på intet sätt är ett försök till att ge den värnpliktige i fråga en ursäkt för sitt beteende. Efter att vapnet hade mantlat (vi var inte helt säkra, det verkade så sjukt mysko, men när vi kom fram och gjorde patron ur var det mycket riktigt en kula i loppet...) höll jag noga fast i vapnet resten av resan (jag litade heller aldrig riktigt på vapenställen i Sprintern efter det...).

Det var förmodligen någon som under färd kom åt ditt manöverhandtag, det krävdes väldigt kraftiga rörelser för att få min ak5 att "mantla" utan att röra manöverhandtaget.

Och som sagts, låter man bara bli att osäkra o trycka på avtryckaren så smäller det inte....

Precis som Krook säger, en skyddsvakt som är "skarp-post" skall ha reglementsenlig utrrustning och beredskapsnivå, där alltså en vaktladdad AK5 ingår om det anses behövas för att lösa uppgiften.

Det skall alltså vara ett delvis eller fullt skarpladdat magasin isatt i vapnet, dock inte mantlat.

Av erfarenhet, kan tyvärr vapnet både mantlas och osäkras av misstag under vapenhantering där först manöverhandtaget fastnat i utrustning och sedan omställaren vridits på. Detta har tyvärr hänt både mig och flertalet i plutonen, dock bara med lösplugg och utmärkande nog under/efter transport i fordon där det tenderar att bli både trångt och tempoväxlingar...

Jag har själv ryckt ut på larm eller motsvarande "skarpa" uppgifter/uppdrag när jag låg inne som Insatssoldat/Insatsgrupp (utan att få det att låta "special"..), men förstår inte hur personen i det här fallet har lyckats med konstverket att avfyra ett skarpt skott, då det torde vara en tämligen fridfull stämning och svårt att fippla med vapnet i den situationen..

När hände detta? Antar att befälen anmälde brottet?

Magasin i brukar väl vara det man blir beordrad... iaf de gångerna jag råkat ut för det...

är ju lite annorlunda med AK4 där man inte "vaktladdar" utan verkligen laddar med patron i loppet.

dock har man ju i de fallen säkringsblecket som man måste trycka bort för att kunna osäkra.

AK4 gå ju för den delen inte mantla av misstag mtp manöverhandtagets utformning och placering..

men vi skall nog vara jäkligt glada att vi inte har K-pisten kvar längre.

den är tydligen väldigt lätt att få vådaskott på eftersom "säkringen" är att man hakar upp manöverhandtaget i ett litet spår, och det skall tydligen vara väldigt lätt hänt att man råkar "putta ner" det ur det spåret, och kommer man då åt avtryckaren så smäller det.

men som sagt...

vådaskott med vaktladdad AK5 känns ganska otrolig..

då har man gjort fel någonstans...

men som sagt...

vådaskott med vaktladdad AK5 känns ganska otrolig..

då har man gjort fel någonstans...

Snarare 3st fel. Mantla, osäkra, trycka av.

Sen finner jag det mycket osannolikt att länsstyrelsen/HKV utsett nämnda byggnad/mtrlplats till SO.. Så SkyL kan man inte stödja sin vht på.

Jag var nere på hamnen vid ett flertal tillfällen under övningen. Jag lämnade av min mor nere vid hamnen, precis där ett stort antal vpl var grupperade. Det låg vapen och stridsutr. överallt. Flera meter ifrån vederbörande vpl. Sen stod de i en fantastisk formation skithög, så jag fick nästan köra över ett par stycken innan de förstod att de spärrade av en hel parkering. Men grabbarna fattade till slut och makade sakta på sig. Men tror ni de flyttade sina vapen? Nej, det var en hel allé med vapen jag åkte igenom! Utan problem hade jag kunnat öppnat dörren och lastat in flera AK5:or sen stuckit iväg.

Jag minns även en tomte i den klungan på kanske 50 vpl som stod och justerade siktet på sitt RPS. Han stod och siktade rakt in i klungan med sina kompisar... Totalt förkastligt även fast man vet att vapnet är plundrat, men nu hade samtliga vapen jag såg magasin i. Visserligen lösapterat, men ofarlig riktning verkar inte vara tillräckligt kommunicerat av befälen..

När de bara sluskade runt (skulle nog föreställa patrull) så var det pipor åt alla håll. Vet inte hur många pipor jag tittade rakt in i. Det berodde inte på att de gick i färdigställning, för de gjorde dem inte...

@Hajjper

Alltså vet du inte om det var Skyddsobjekt eller inte? Utan du gör en lekmannamässig bedömning över vad du tror och tycker? Sedan oavsett om det var ett skyddsobjekt eller inte kan det vara så att militärer får vakta saker och ting med skarpladdade vapen?

@Hajjper

Alltså vet du inte om det var Skyddsobjekt eller inte? Utan du gör en lekmannamässig bedömning över vad du tror och tycker? Sedan oavsett om det var ett skyddsobjekt eller inte kan det vara så att militärer får vakta saker och ting med skarpladdade vapen?

@Fk_Satan

Skrev jag inte att: "Jag finner det osannolikt" ?

Jag har inte överhuvudtaget kommenterat huruvida en vpl eller någon annan får vakta något utan skyddslagen. Underbar tolkning..

Hur låter ordern för att vaktladda? Med ett magasin vaktladda! eller magasin i? Om ordern lyder vaktladda så finns det ju en risk att Murphy har varit och hälsat på.....Tänk själva en något hungrig och frusen soldat på väg in i fältkoma.....

Lätt att att inövade handgrepp görs automatisk och vips så har man en patron på fel ställe man kanske inte är klar över.. Har själv gjort detta men tack och lov uppmärksammade jag det i det jag drog brak manöverhandtaget.. En annan kille gjorde vapenvård, monterade ihop vapnet, utförde en funktionskontroll, skall vaktladda men drar i manöverhandtaget och gör en blindavfyring till. Trodde han ja.. Kulan tog ca 10-15cm från dörrkarmen ca 1,5m upp från golvet, inne på logementet. I rummet mitt emot satt vi 6st och spelade kort, kunde fort ha gått riktigt illa detta..

Så med fältkoma eller allmänt hjärnsläpp kan fort gå galet..

"Magasin i" var komandot den gången, men detta var i 91-92.

Vi lystrade till båda kommandona, där "Magasin i" var vanligast på kompaniet och under vanliga övningar medan "Vaktladda" var mer frekvent använt under Insatstjänsten. Jag tycker såhär i efterhand att det egentligen inte spelar någon roll vilket som används eftersom båda har samma betydelse, du skall i båda fallen sätta i magasinet utan att mantla..

Vi lystrade till båda kommandona, där "Magasin i" var vanligast på kompaniet och under vanliga övningar medan "Vaktladda" var mer frekvent använt under Insatstjänsten. Jag tycker såhär i efterhand att det egentligen inte spelar någon roll vilket som används eftersom båda har samma betydelse, du skall i båda fallen sätta i magasinet utan att mantla..

För att undvika förvirring bör bara det reglementerade kommandot användas. "Magasin i" skiljer sig mer än "vaktladda" från det ursprungliga och skarpare "ladda". Mindre osäkerhet=större säkerhet. Men det är bara vad en sketen sergant tycker.

men vi skall nog vara jäkligt glada att vi inte har K-pisten kvar längre.

den är tydligen väldigt lätt att få vådaskott på eftersom "säkringen" är att man hakar upp manöverhandtaget i ett litet spår, och det skall tydligen vara väldigt lätt hänt att man råkar "putta ner" det ur det spåret, och kommer man då åt avtryckaren så smäller det.

Det är därför som även kpisten hade ett stort, rött säkringsbleck som man tryckte in i utkastaröppningen när man hade vakttjänst.

Precis som Krook säger, en skyddsvakt som är "skarp-post" skall ha reglementsenlig utrrustning och beredskapsnivå, där alltså en vaktladdad AK5 ingår om det anses behövas för att lösa uppgiften.

Det skall alltså vara ett delvis eller fullt skarpladdat magasin isatt i vapnet, dock inte mantlat.

Jag vet minst två gånger under vpl-tiden som jag gick vakt med ak5 som vi fick ordern "Med ETT fullt magasin - LADDA!" och sedan skulle vi ut och vakta ett flygfält (någon svensk biltillverkare skulle testköra nya prototyper på flygfältet). Detta ifrågasattes alltid i efterhand men vi fick hela tiden att vi ska följa order och inte ifrågasätta dom samt det var befogat (kommer inte ihåg exakt ordalydelse men detta funderar jag över även idag). Men som sagt - jag vet inte om det var befogat eller ej då man inte fick någon återkoppling eller förklaring. Kan ju ha varit så i detta fallet också, men vad vet jag?

Edit: förtydligande "(någon svensk biltillverkare skulle testköra nya prototyper på flygfältet)".

Edited by Gilthas

Är det vanligt att man står ensam post?

Känns som att detta säkerligen skulle kunnat avvärjas av att man är två och att man håller koll på varandra.

Det kan säkert skilja sig en del från fall till fall, men min uppfattning är att man sällan är helt ensam. Dock är det inte alls ovanligt att man kanske står lite separerade, tex en fast och en patrullernade inom ett område.

Är det vanligt att man står ensam post?

Känns som att detta säkerligen skulle kunnat avvärjas av att man är två och att man håller koll på varandra.

Dubbelposter skall eftersträvas, men är inte alltid möjligt. Men som regel är det minst en annan soldat "runt hörnet". I alla fall under min GU och vid de tillfällen jag gått skarp i HV de sista åren.