vikingman Posted October 3, 2009 Report Share Posted October 3, 2009 Länk Ursprungstillverkaren av AK-47 har problem med att alla kopior av AK-47 konkurrerar ut dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armor Posted October 3, 2009 Report Share Posted October 3, 2009 Ja det finns många tillverkare i öst europa samt asien på just det vapnet och finns i lite olika versioner men så är det med de flesta vapnen, jag jobbade nyligen i afghanistan där vi hade M4 carbiner (alla var billiga kopior och skit) vet ej vilken tillverkare dock Men våra minimi var från fordons tillverkaren Daewoo (vet ej om jag stavat rätt där) Vi hade konstant problem med magasin explotioner, eldavbrott, utdragaren som gick sönder osv.. Men så är det ofta pengar styr, i slutändan tvingas man ändå köpa rätt och hade då sparat pengar men man tänker inte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 Om den ryska AK-industrins förfall och många andra intressanta händelser och personer kan man läsa i Michael Hodges 'AK47' som finns i svensk översättning till ett facilt i en pocketaffär nära dig. Trots den klart icke-miliära översättningen (tydligen är en Mosin-Nagant en så kallad 'karbin') är den klart värd pengarna, mest beroende på de intressanta karaktärer som författaren intervjuar (Bland andra den Sudanesiske rapparen Emmanuel Jar, Michail Kalashnikov själv, en Vietnamesisk krigshjälte och många andra). I dokumentären Shadow Company talas som kortast om 'pirat'-AKs. Enligt en brittisk contractor på plats ska Öst-/centraleuropeiska samt kinesiska AKs vara bra och arabiska AKs vara dåliga. Något som för den rätttroende är väldigt lätt att förstå (en kopia av en kopia är inte Guds ord). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 (edited) Ja det finns många tillverkare i öst europa samt asien på just det vapnet och finns i lite olika versionermen så är det med de flesta vapnen, jag jobbade nyligen i afghanistan där vi hade M4 carbiner (alla var billiga kopior och skit) vet ej vilken tillverkare dock Men våra minimi var från fordons tillverkaren Daewoo (vet ej om jag stavat rätt där) Vi hade konstant problem med magasin explotioner, eldavbrott, utdragaren som gick sönder osv.. Men så är det ofta pengar styr, i slutändan tvingas man ändå köpa rätt och hade då sparat pengar men man tänker inte.. Daewoo K3 skall vara en "inspired" av FN Minimi.. http://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_K3 Om den ryska AK-industrins förfall och många andra intressanta händelser och personer kan man läsa i Michael Hodges 'AK47' som finns i svensk översättning till ett facilt i en pocketaffär nära dig. Trots den klart icke-miliära översättningen (tydligen är en Mosin-Nagant en så kallad 'karbin') är den klart värd pengarna, mest beroende på de intressanta karaktärer som författaren intervjuar (Bland andra den Sudanesiske rapparen Emmanuel Jar, Michail Kalashnikov själv, en Vietnamesisk krigshjälte och många andra). I dokumentären Shadow Company talas som kortast om 'pirat'-AKs. Enligt en brittisk contractor på plats ska Öst-/centraleuropeiska samt kinesiska AKs vara bra och arabiska AKs vara dåliga. Något som för den rätttroende är väldigt lätt att förstå (en kopia av en kopia är inte Guds ord). De Kinesiska "Ak-47" jag har spakat och skjutit med har varit rätt risiga, de jag tycker har bäst passform/finish har varit de från forna Jugoslavien (Zastava) Om jag minns rätt tyckte även Edward Ezell liknande i sin bok "The Ak47 story". Rätt gammal bok men jag tyckte den var helt ok. Irak har [licens]tillverkat versioner av de Jugoslaviska, kallas Tabuk, dem har jag tyvärr inte kollat in... Edited October 5, 2009 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armor Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 ja det bästa vapnet jag jobbat med var en ak47 variation från öst europa, tjeckien, Bosnien ngt liknande.. m4an var rena skiten... kul var att i irak i vårt vapen rum låg svenska bofors p-skott Minimin såg bra ut men funkade sådär vart vart lite halvroad när man såg tillverknings stämpel och namn från en bilfirma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 OT: Daewoo är ju för Sydkorea lite vad Steyr är för Österrike och SAAB är för Sverige. Alla tre gör bilar (Steyr bygger bland annat SAAB 9-3 cab) och alla tre gör vapen. Dock gör Daewoo jävligt kassa bilar, kanske har lite bäring på det Armor talar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts