Javelin Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 På luckan.se kunde man för ett tag sedan ställa frågor till Alexander Eklund som gjorde lumpen som kustjägare 2007-2008. Om ni kollar på bilden till höger så ser ni att kustjägaren (som antagligen är Alexander Eklund) har en neptunigaffel på baskern. Jag trodde att man slutade ha gaffeln på baskern och bytte ut den mot torleif någon gång på 90-talet? Har jag missförstått det hela eller är personen på bilden bara någon slumpad kustjägare från tiden då man fortfarande hade gaffeln på baskern? länk: http://www.lumpen.se/Nyheter/Fraga-en-kustjagare/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 På luckan.se kunde man för ett tag sedan ställa frågor till Alexander Eklund som gjorde lumpen som kustjägare 2007-2008. Om ni kollar på bilden till höger så ser ni att kustjägaren (som antagligen är Alexander Eklund) har en neptunigaffel på baskern. Jag trodde att man slutade ha gaffeln på baskern och bytte ut den mot torleif någon gång på 90-talet? Har jag missförstått det hela eller är personen på bilden bara någon slumpad kustjägare från tiden då man fortfarande hade gaffeln på baskern? länk: http://www.lumpen.se/Nyheter/Fraga-en-kustjagare/ Den sätts upp i baskern i samband med MUCK (i alla fall det året jag låg inne på amfbat). Någon KJ kan säkert fylla i bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 Hm.. Det är väl vackert, om man nu inte avser att bära sin basker. Eller om man vill gå omkring med denna hemma i lägenheten... Men i uniform? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Javelin Posted October 1, 2009 Author Report Share Posted October 1, 2009 Hm.. Det är väl vackert, om man nu inte avser att bära sin basker. Eller om man vill gå omkring med denna hemma i lägenheten... Men i uniform? Exakt, det är väl inte direkt tillåtet att ha gaffeln där när man har uniform på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 KJ -94 var den sista kullen som hade treudden där den skall vara: i baskern. Fr.o.m. KJ -95 bars treudden som ett utbildningsmärke på höger axel, på baskern fanns KA-märke (KA1 hade KA1's märke, kallat "skyddsplåten" pga sin storlek). Soldaterna får dock ut en inofficiell basker med treudd som ej får bäras till uniform, detta härleds till tradition. Så fungerade det iaf någonstans i mitten på 90-talet, det finns säkert någon som sitter inne på nyare info i frågan. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 logga in på luckan och fråga honom själv? /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Javelin Posted October 4, 2009 Author Report Share Posted October 4, 2009 logga in på luckan och fråga honom själv? /b Jag skulle gjort det men tyvärr så är ju hela "fråga en kustjägare"-grejen stängd nu. Finns det ingen nymuckad KJ som vet mer om hur det är med den här inofficiella baskern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetis Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 Vad jag har hört/sett så det som någon tidigare redan sagt i tråden: Officiellt sitter inte gaffeln längre i baskern utan KJ bär samma basker och baskermärke som alla andra på Amf1, men vid muck så syr man in treudden i baskern som minne. En tradition helt enkelt, inga konstigheter egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts