903Lew Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 Svd skriver idag om att fler och fler värnpliktiga är skraja för att torska livet i firman. Tydligen ska siffran ha gått från 14% 2004 till 23% idag. Fordons- och speciellt vapentjänsten ska vara de stora orosmomenten då vissa värnpliktiga verkar ha dålig uppfattning på både pipriktning och säkringsomställare... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3588687.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 jag tror knappast att den organiserade säkerhetsarbetet har minskat utan det är nog en blandning mellan skrajja generationer och slarviga värnpliktiga. sen tycker jag att frågan de värnpliktiga fått är lite luddigt formulerad om jag uppfattat den rätt, mycket av problemen beror nog på de värnpliktigas erfarenheter sedan innan då fler och fler är mindre insatta i FM (hypotes) desto mer suddig FMs verksamhet blir ju mera farlig kanske den känns när man väl är där, man uppskattar faror på de erfarenheter man har sedan tidigare. men å andra sidan så skulle även jag bli rädd om någon pekar en pipa mot mig under "vapenträningen" (beroende på vad man tränar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 Enda gången jag kände mig riktigt rädd i lumpen vad jag kan minnas var när Sprintern fick sladd i 100+ knyck på vägen mellan Jokkmokk och Boden, vilket berodde på en förare som inte hade någon lust att hålla anbefalld hastighet... Men det är märkligt att folk ska bli mer rädda och slarvigare (?) samtidigt som de som gör lumpen är mer motiverade. Nåja, problemet blir ju "löst" i och med yrkesförsvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 "71 procent av de som upplevt säkerhetsbrister uppgav att värnpliktiga som slarvat var orsaken" Kan man inte direkt återkoppla detta på bla situationen i samhället i stort? Det är långt ifrån alla som är mogna att hantera lumpen idag.... Troligtvis kommer det att bli värre brister i yrkesförsvaret - men det kommer nog inte att komma fram på samma sätt... för Värnpliktråd & Värnpliktsnytt br ju försvinna efter 2010... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 1, 2009 Report Share Posted October 1, 2009 Det borde ju tillkomma någon form av organiserad facklig verksamhet för yrkessoldaterna, får man hoppas. Kanske kan en facklig tidsskrift fylla värnpliktsnytt undersökande och belysande funktion (förhoppningsvis utan vissa pubertala delar...) och facket se till att säkerhetstänket inte kommer i skymundan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auroraswe Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Är inte detta snarare ett tecken på "dagens ungdom" som är uppfödda på CS och annan skit? När dem stöter på obehag blir dem rädda för sina liv? Klart att det inte är bra när idioter vifftar med skarpladdade vapen men visst obehag hör nog till värnplikten. Det är ju inget dagis man ska ju lära sig döda. I ryssland kolar väll ett gäng värnpliktiga varje år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag skulle inte vilja kalla över 2000 värnpliktiga dödsfall om året som "ett gäng". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auroraswe Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag skulle inte vilja kalla över 2000 värnpliktiga dödsfall om året som "ett gäng". Allt är ju relativt.... Nä men jag visste faktiskt inte att det var så många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag skulle inte vilja kalla över 2000 värnpliktiga dödsfall om året som "ett gäng". Allt är ju relativt.... Nä men jag visste faktiskt inte att det var så många. Men nu är det väl så att en överväldigande majoritet av dessa 2000 dödsfallen beror på att de tagit sig själva av daga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag tror CS-generationen är lite för blödiga och allmänt förslappade. Såg senast i förrgår lite vpl som var jävligt slappa med vapenhanteringen. Hade jag känt ett begär att plocka hem ett par AK5C hade jag utan problem kunnat norpa ett par... Ser man någon som inte har koll säkerhetsmässigt måste ju alla hjälpas åt att säga till och instruera. Personligen har jag bara varit lite bekymrad en gång. Då var jag med 20h Hemvärnet på en övning och körde SIB. Jag går näst längst bak i kön (8man) längs en gata. Det var tydliga instruktioner att endast ettan i kön fick öppna eld. Utan förvarning börjar dåren bakom mig att tokskjuta på ett mål snett framåt vänster, alltså en förbiskjutning på hela kön.. Jag kände smällen från varje skott i nacken, så han var rätt nära mig. Jag har hört rykten om att vederbörande inte längre är tilldelad vapen.. I Insats litar jag till 100% på mina kamrater, det är väldigt bra nivå på pipsäkringen och vapenhanteringen överlag. Jag känner mig trygg även fast jag har en stridsparskamrat som har en förkärlek till att använda min kropp som stöd till KSPn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Själv tror jag att det är lika nu som förr men att inte frågan ställts på så sätt tidigare. Hur många här kände sig 100 %-igt trygga när första handgranaten skulle kastas eller första laddningen skulle tändas? Själv stod jag och fipplade med tändstickan, flera andra hade tänt, det var kort om tid.... Ja, jag var nervös, på gränsen till rädd, kanske. Det är OK att vara säkerhetsmedveten, aningens spänd och på sin vakt. Kanske svaren hade sett annorlunda ut om man använt orden "spänd" och "nervös"? Som man frågar får man ju svar. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 2, 2009 Author Report Share Posted October 2, 2009 Har själv aldrig varit rädd för livet, varken under GU eller i HV. Alla har varit införstådda på att man tar det piano med vapen och ingen har hetsat upp sig. Fordonstjänst i GU var jag aldrig orolig över (Stri90 har 5 stjärnor i Euro NCAP), frågan är bara hur det kommer bli nu när min pluton ska få ut 20-bilar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 (edited) Jag skulle inte vilja kalla över 2000 värnpliktiga dödsfall om året som "ett gäng". 2000 döda om året? Vart har du fått den siffran från? 2k är mig veterligen hälften av dagens vpl-kullar. Ska man vara lite cynisk misstänker jag dock att det kan vara lite fusk med dessa siffror. Vissa inom försvaret vill nog bilda opinion mot värnplikten och för det kommande yrkesförsvaret. Edited October 2, 2009 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag skulle inte vilja kalla över 2000 värnpliktiga dödsfall om året som "ett gäng". 2000 döda om året? Vart har du fått den siffran från? 2k är mig veterligen hälften av dagens vpl-kullar. I Ryssland, inte i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag skulle inte vilja kalla över 2000 värnpliktiga dödsfall om året som "ett gäng". 2000 döda om året? Vart har du fått den siffran från? 2k är mig veterligen hälften av dagens vpl-kullar. I Sverige ja. Men vi talade om Ryssland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Brukar alltid poängtera när folk säger att något är farligt att det är fler som dör varje år av brödrostar än hajar i världen. Är detta för att hajar inte är farligt. Nej, det är för att folk bryr sig mer om sin egen säkerhet när de gäller hajar än med brödrostar. Det är nog fler som dör och skadar sig genom att halka i badkaret än i lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Brukar alltid poängtera när folk säger att något är farligt att det är fler som dör varje år av brödrostar än hajar i världen. Är detta för att hajar inte är farligt. Nej, det är för att folk bryr sig mer om sin egen säkerhet när de gäller hajar än med brödrostar. Det är nog fler som dör och skadar sig genom att halka i badkaret än i lumpen. Det är nog fler som har ett badkar än som gör lumpen också. Jämförelsen blir bara intressant om man ser till andelen över tid som skadar sig i lumpen i jämförelse med andelen badkarsanvändare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Frågan är luddigt ställd tror jag, jag har själv varit rädd för att skadas i lumpen men aldrig haft en nära-döden-upplevelse som jag vill uppfatta att frågan är sätlld som (någorlunda). i lumpen var jag halvrädd varje gång jag hoppade på taket mellan fram-bakvagn på bandvagnen, men det var ju självförvållat. skillnaden mellan att vara rädd för skador och för att dö är rätt stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Jag har varit riktigt rädd eller i efterhand känt obehag i gröna kläder vid övningsverksamhet vid 4 tillfällen. 1ggr under GU då en Kn ville spejsa till en stridsskjutning och drog en tråd till en slagtändare i en 5kg burkladdning från ett SAABmål i samma terräng där vi Farbrekade, vi var ca en meter ifrån tråden då vi gjordes uppmärksamma på den.... 3ggr under stridskjutningar, 2 ggr med hv och då med personal utan respekt för skjutgränser och allmän vapenhantering som resulterat i en väldigt nära förbiskjutning och ett vådaskott i inte så ofarlig riktning och en gång med hgr i ett värnsystem under utb inför US där hgr inte hamnade där den skulle och hela omgången låg i risk (såg hgr i samma gång vi befann oss) innan vi han kasta oss undan. Kontentan är att risker kan minskas med säkerhetsarbete ner till nära noll, däremot så finns alltid en liten risk kvar eftersom vi skall öva så nära verkligheten som möjligt och tyvärr är konsekvenserna då en olycka verkligen inträffar allvarligare än många andra branscher. Man kan minska risken att skadas själv genom att bidra aktivt till en kultur med högt säkerhetstänk, vänta inte på att "någon annan" skall upptäcka risker eller felaktiga beteenden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auroraswe Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Själv tror jag att det är lika nu som förr men att inte frågan ställts på så sätt tidigare. Hur många här kände sig 100 %-igt trygga när första handgranaten skulle kastas eller första laddningen skulle tändas? Själv stod jag och fipplade med tändstickan, flera andra hade tänt, det var kort om tid.... Ja, jag var nervös, på gränsen till rädd, kanske. Det är OK att vara säkerhetsmedveten, aningens spänd och på sin vakt. Kanske svaren hade sett annorlunda ut om man använt orden "spänd" och "nervös"? Som man frågar får man ju svar. /K jag tror det är stor skillnad i ungdomars attityder nu än för några år sedan. Jag jobbar en hel del med dessa och kan se stora skillnad när jag jämför med mig själv och folk i min ålder när vi var i övre tonåren. Dagens ungdom är väldigt medveten på ett annat sätt än vad vi var. Man vet om sina rättigheter. Hur många fall av kränkning och liknade finns nu jämfört med för 10 år sedan? Men är det inte bra att veta hur man reagerar om man är livrädd? När dessa damer och herrar åker på FSXX och hamnar i strid vet dem ju hur dem ska hantera rädslan kanske? Eller var dem verkligen livrädda under sin värnplikt......? Vad vet jag jag är väll ute och cyklar... och så blir man ju lite extra bitter så här på fredagskvällen.... Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Medvetenheten om rättigheter och så, det håller jag med om. Det kopplar jag dock inte samman med rädsla under GU. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted October 3, 2009 Report Share Posted October 3, 2009 Brukar alltid poängtera när folk säger att något är farligt att det är fler som dör varje år av brödrostar än hajar i världen. Är detta för att hajar inte är farligt. Nej, det är för att folk bryr sig mer om sin egen säkerhet när de gäller hajar än med brödrostar. Det är nog fler som dör och skadar sig genom att halka i badkaret än i lumpen. Det är nog fler som har ett badkar än som gör lumpen också. Jämförelsen blir bara intressant om man ser till andelen över tid som skadar sig i lumpen i jämförelse med andelen badkarsanvändare. Menade statistiskt sätt. Själva poängen var att få fram att det vi är "rädda" för skadar vi oss oftast mindre av än det vi inte är rädda för. Är det någon som har informerat att kvällspressen vad man tränas inför i lumpen? Krig... nä just det, de kommer ju aldrig hända. Nu börjar man fatta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 3, 2009 Report Share Posted October 3, 2009 (edited) Menade statistiskt sätt. Själva poängen var att få fram att det vi är "rädda" för skadar vi oss oftast mindre av än det vi inte är rädda för. Är det någon som har informerat att kvällspressen vad man tränas inför i lumpen? Krig... nä just det, de kommer ju aldrig hända. Nu börjar man fatta. Rädd därför att det är en riktig fiende som skjuter riktiga kulor mot mig? Helt okej. Rädd i fredstid, hemma på regementet, därför att Soldat Köttnacke finner det lustigt att sikta på sina kamrater med en skarpladdad ak5? Inte riktigt lika okej. En hel del onödiga olyckor skulle antagligen kunnat ha undvikits om soldaterna anammade ett korrekt säkerhetstänk,både för den egna individen och för resten av förbandet. Edited October 3, 2009 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts