Guest Skånsk_makaron Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Bölderna i sveriges arsle, blekinge skärgård. Motivation; Bo på en sten är inte kul mitt i vintern... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Mästocka myggfarm är inget hit.. Motivation:små blodtörstiga flygande svin.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Myttinge övningsfält.....fyfan...! Motivation: Så nära, men ändå så långt bort! Vinterutbildning i Messlingen....fyfan...! Motivation: Vita blixten och - 30 grader....är det kul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Tivedsskogarna N karlsborg om hösten, regn,grådis och en massa sura granar där myggen också tyckte att det var torrt och skönt. För att inte nämna den eländiga skogsmusen som bestämde sig för att min regnställsjacka var ett utmärkt ställe att bo på. Jackan såg ut som den hadde fått granatsplitter rakt igenom armhålan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Mästocka myggfarm är inget hit.. Motivation:små blodtörstiga flygande svin.. Håller med du!!! Mästocka antingen: för varmt, blåsigt, blött eller kallt. Lägg där på mygg stora som mindre flygplan Gapa stort= frukost, lunch och middag i ett.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Haha! För att inte nämna den eländiga skogsmusen som bestämde sig för att min regnställsjacka var ett utmärkt ställe att bo på. Jackan såg ut som den hadde fått granatsplitter rakt igenom armhålan Det där måste vart en rolig överaskning! hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Någon reservflygplats nära linköping.... Hadde en valgrav runt tältet... Surt när det var mörkt och man skulle till ifrån staben... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Kusträsk. Eller varför inte punkt 49? (Boden) Där upplevde jag -47°C när Norrbotten hade sin kallaste dag sedan 60-talet. Dagen då haubitsarna frös ihop (Bofors garanterar bara att de fungerar ned till -35°C), dagen då alla fordon stannade p g a att oljan stelnade, dagen då metaller var så sköra att man kunde knäcka ett järnspett mot knät. Dagen då skämtsamma uttalanden som "Ja, det är ju iallafall myggfritt" belönades med slag på munnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Myttinge, Karskär eller för all del Skans 12 på Korsö. Varför? Därför att det är tillräckligt svårt att GÅ där dagtid på sommaren. Hur det är med landstigningar på nätterna i gränslandet höst/vinter går inte att förklara...numera har de i alla fall rensat bort det värsta av all jäkla taggtråd som legat där sedan kriget. Vackert, eller hur? Hur många kan gissa var det är? :inlove Ett alternativ är möjligen Villingsberg på hösten..."He|| is a wet place" stämmer ju rätt bra. Vinterutbildningen i Messlingen och Kiruna var väl inte heller en dans på rosor med temperaturer ned mot -30 - -35 Är det inte märkligt hur FM har lyckats pricka in samtliga blås/köld/regnhål i vårt land och förlagt övningsområdena där..? ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Bulid vid Uddevalla e för jävligt. När man närmar sig ser man praktiskt taget en vägg av regn framför sig. Gotcha: Det kallas ju inte Villingsnam för intet Är det inte märkligt hur FM har lyckats pricka in samtliga blås/köld/regnhål i vårt land och förlagt övningsområdena där..? Samtliga försvarets övningsfält är mark som gud glömde, satan inte ville ha o försvaret köpte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Världens ände med de rosa barackerna KVARN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Har ni aldrig hört talas om KOSTA? Stället som gud glömde, djävulen inte ville ha och försvaret köpte..... DET är sveriges rövhål! Knott, snö när det är varmt och soligt i härliga Karlskrona. Skärgården må vara bister men KOSTA är ett H-E.(Många traumatiska minnen dyker upp nu, dags att ta en prozac.....) Danne Blekinge Skärgårdsbataljon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Kusträsk. Eller varför inte punkt 49? (Boden)Där upplevde jag -47°C när Norrbotten hade sin kallaste dag sedan 60-talet. Dagen då haubitsarna frös ihop (Bofors garanterar bara att de fungerar ned till -35°C), dagen då alla fordon stannade p g a att oljan stelnade, dagen då metaller var så sköra att man kunde knäcka ett järnspett mot knät. Dagen då skämtsamma uttalanden som "Ja, det är ju iallafall myggfritt" belönades med slag på munnen. Jo, kusträsk är ingen höjdare. Blött och stenigt på sommar/höst. Och om jag inte minns fel så var det även där vi hade soldatprovet. B-L-Ö-T-T. I mitten av november. Finns det något bra där tro? Bortsett från att de har en KSP-bana så suger stället stenhårt. Även ett skitkul ställe för våra sold att ha sin första fältvecka. Att gräva värn kunde bara bli lättare efter att ha stått och hackat i en stor stenhög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Nyårsåsen vintertid när fuktiga vindar blåser in från havet. Jag har aldrig frusit så mycket nå'n gång. visserligen har jag aldrig varit i Kusträsk men väl på !5:s övningsområde när det var minus 35 och det var ingenting mot Nyårsåsen, brrr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Myttinge är ett jävla hål. Så jävla mycket regn och lera skall inte få finnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Älvdalen: Kallt som fan, visserligen inte så fuktigt men rejält kallt ändå. Ett tips är att inte göra upp förläggning på en myr där vinden driver undan snön som använts för att täta mellan tältduk och mark. Reeeeejält kyligt i tältet då vid -30 grader och mycket kraftig vind när man bara har sommarsovsäcken och i övrigt dyngsura kläder som inte går att använda. *hutter* Just det ja, sur ved också... Villingsberg: Jag tror att en annan vpl jag pratade med sammanfattade Villingsberg bäst "Det enda stället i världen där det kan vara minusgrader, spöregna och finnas miljoner mygg på samma gång". Tillägg är att det finns mycket myrar och vattendrag vilket säkerställer 100% luftfuktighet. Samt leran emellan myrarna och vattendragen, huva... Horrsjön: Regn, regn, mera regn, mycket mera regn och monsun är de enda väderlekar som existerar där. Ytterligare motivation ej nödvändig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Myttinge hills - stället som gud glömde, djävulen sålde och KA1 köpte. (toalettklotter på KA1's marka) Korsö ligger däremot på ett stort + i mitt hjärta (även om skans 12 som enskilt område är -) :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 >> 1MPJ << Förlåt en fråga: hur kommer det sig att en MpJ'are befann sig ute på Myttinge? I övrigt håller jag med dig helt och fullt! >> E04 << Helt klart, det har ju blivit renoverat och fint som tusan därute!! Lite synd att Tarzanbanan i princip är riven.. Eller ja. Gud vet hur många som brutit både det ena och det andra där, men ändå.. >> Fk Klinken << Haha, jag håller med precis...jösses vad retligt det är när övningen är slut, färjorna dröjer - men kasernerna inom synhåll!! Övningarna kunde lika gärna hållits i Kina som Myttinge Hill... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Gotcha: ja, fy f-n. Att stå och vänta på färjan en regning och kall höstkväll därute på myttingen efter en övning tog priset... ... och sedan ett klassiskt "färjetrick" på det - mums! fördelen med Myttingen var att det alltid fanns något tidigare olycksbroder som hade grävt värn precis där man själv skulle gräva. jag tror nog att varje kvadratmeter av Myttingen någon gång har varit uppgrävd som skyttevärn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Nu har jag ju antagligen inte sett hälften än så jag kanske kommer att ändra mig under de närmaste 18 månaderna men det finns ett ställe som är bland det vidrigare jag har varit med om. I somras, i mitten av juni, var jag med Norrbottensgruppen (samt G 61) på den årliga svensk-norska hemvärnsungdomstävlingen på norska hemvärnets övningsområde i en vacker dal någons strax söder om Mo i Rana (stavn?). Året innan var Norrmännen uppe hos oss i Boden. Vi var förlagda på Ängesholmen och norrmännen klagade högljutt av myggen medan de flesta av svenskarna tyckte att det var väl ingenting. Nåväl, när vi så drog iväg till Norge tänkte vi att då borde det väl bli lite trevlig "myggfri semester" för uppenbarligen har de ju inga myggor i Norge... På lördagen när vi först hade skytte (inte så farligt) och sedan orientering i rejäl värme (= lättare klädsel) kom chocken: Även om jag inte så en enda lite mysmygga på hela tiden jag var där så hade norrmännen ungefär samma massa insektskött i luften, i form av hästbromsar. Nu finns det säkert en del rätt bromstäta ställen i Sverige också men jag har då inte hittat dit... Myggor är ju söta, gulliga och småflummiga gosedjur :inlove i jämförelse med de där hänsynslösa, mordlystna och målmedvetna galningarna som Gud inte borde ha gett flygcert! :devil Jag menar, de är ju rent ruggiga. Ett surrande som från en motorsåg följt av en insekts typiska rasslande/skallrande/viftande med vingarna kring tinningen och sedan det där bettet. Brrr... Iofs. blev jag inte såvärst biten (mycket tack vare ett idogt men föga fältmässigt viftande med orienteringskartan) men bara medvetenheten om att man springer där, förkyld och med taskig kondis backe upp och backe ner (höll på att kvadda hälsenan på kuppen) i bara fältskjorta 90 (tacka vet jag tät klädsel, skyddsmask och hörselkåpor! ) med, enligt en kamrat som sprang bredvid, typ 20 stycken på ryggen och ett av mig oräkneligt (50, kanske mer, kanske mindre) antal surrande runt mig i "holding pattern". Och man vet ju vad de där j-vlarna vill! På vägen hem i minibussen åkte vi längst nederkantena av de vackra bergssluttningarna och det var lätt att man drömde sig bort till att "Tänk att få sitta på den där idylliska bergsluttningen i det vackra vädret!". Tills man ihåg vad som bodde i skogen... Ok, ni som har gjort vpl på K4 kanske ligger på golvet och skrattar åt min ynklighet (har hört att det finns bromsar i Arvidsjaur ) men... Mygg, ok, men om vi grupperar på ett sånt där ställe, då lindar jag pentylen runt foten och... Ja, eller tar på mig ett myggnät... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 INte nog med att det kan vara kallt som f-n i Älvdalen, det finns grader av H-Et också: I ett hörn av övningsområdet finns ett ställe som heter Karlgrad och där är det ännu kallare, minst 10 grader lägre. Någon i ett inlägg ovan beklagade sig över att han bara hade sommar-sovsäck; vadå sovsäck ? värmejacka och granris !! Värmebyxor ? Nix, "finns inget behov för värmebyxor på skytte" Sug på den, lyx-krigare ! Till råga på allt hade stab/tross (sabb/kross) sågat upp djupfryst granved i meterstockar, klyv den med kronans yxor ! Det enda som funkade var konstigt nog likkistan (401:an) /Skytte-mas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Någon i ett inlägg ovan beklagade sig över att han bara hade sommar-sovsäck; vadå sovsäck ? värmejacka och granris !!Värmebyxor ? Nix, "finns inget behov för värmebyxor på skytte" Sug på den, lyx-krigare ! Ja, och jag sa också att alla kläder var dyngsura, jag hade ENBART en sommarsovsäck. Sug på den lyxkrigare! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Fins det något bra övningsfält egentligen?? Dom heter ju inte övningsfält bara för att man ska sitta i en solstol med 30 graders värme :D Kusträsk tar priset iallafall *jippi jag har 300 inlägg :D * Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Fins det något bra övningsfält egentligen?? Dom heter ju inte övningsfält bara för att man ska sitta i en solstol med 30 graders värme Det kan du ge dig fan på. Har man någon gång varit i Lomben och fått leka så tror jag att man tycker om det stället. Trots att vi hade vår "vinterutbildning" där.. och det VAR kallt.. så vill man tillbaks.. ooooh. Kaboom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted November 3, 2002 Report Share Posted November 3, 2002 Älvdalen kan vara trevligt också.. plus 5 i solen och 12 H77B x 9 plugg. Citat Ing KABOOM Slut citat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted November 3, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted November 3, 2002 Jag måste nog instämma i kören av övriga kustelleriartister här och säga Myttinge (och till viss del Messlingen). Favoritställen på Myttinge är naturligtvis surskogen med alla ruttna självlysande träbitar på marken söder om vägen i höjd med 100-metersvallen på Myttinge Stora. Värngrävning bakom Nyvarps lada, fältbad i myttingeviken.... Det finns ingen hejd på vilka spännande aktiviteter Myttinge har att erbjuda. Backarna vid färjeläget har naturligtvis också en plats i mitt hjärta (motsv. ) ...Inget är som att stressriva basen ("vi ska med färjan") och snabbmarscha med utrustningen till färjeläget för att sedan 2 meter från påfartsrampen höra "TÄTEN TILL HÖGER" och ta ett varv upp för backarna igen. Messlingens skitfaktor beror mest på att det är kallt och av mig förknippas med halvkokt gröt, kokt tärnad ren till middag och lunch varje dag, fanatisk vedhuggning och att det rent generellt är ett skitställe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 3, 2002 Report Share Posted November 3, 2002 att: Gotcha Vårat övningsfält var fullt, pga en kosovobataljon så vi blev inbjudna till det sköna Myttinge. Där vi tillbringade två veckor. Tyvärr låg inga KJ inne, såg en mängd "vilsna" amfare dock då vi bl.a. hade fast spaning. Vi grävde även en del roliga hål i marken, vid Hansäng tillbringade vi lite tid. Var även inne på KA1 (amf 1) och kollade in Stridsbåtarna. Verkar vara ett jävla bra regemente. Synd att vi inte fick öva mot KJ och a-dyk bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted November 3, 2002 Report Share Posted November 3, 2002 Revingehed i januari-februari. Motivation: Vattenpölar som verkar nå max upp till sulan på kängan, visar sig vara 2 meter djupa! PLUMS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 3, 2002 Report Share Posted November 3, 2002 Villingsberg - alias Villingsnam, Villingshell Villings-fucking-jävla-berg. Enda stället där jag upplevt när det snöar snettuppåt. Sen att hela kommunen är ett träsk är oxå trevligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 3, 2002 Report Share Posted November 3, 2002 får väl hänga på en stund. Tivedsskogarna N Karlsborg (särskilt Vaberget), Kallare ställe söder om Dalälven får man leta efter, Kallt, regnigt, grått och Kallt-som-h****te. Revingehed, Mer sand än i egypten dessutom lerigt och regnigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts