Guest Sado Posted September 26, 2009 Report Share Posted September 26, 2009 Hallå. Gjorde en order på guldburkar hos Active Life Equipment för ett par dagar sedan. Fick sedan ett svar att de utgått ur sortimentet. Dagen efter hade de tagit bort produkterna från webbshopen. Vad i hela friden? Är det pga den så kallade köttskandalen eller vad är det frågan om? Hur ska jag nu överleva? Säljs de någon annanstans? /S Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 26, 2009 Report Share Posted September 26, 2009 Pga Guldburk-Gate har ALE slutat saluföra kungens mat som passerade 'bäst före' när jag själv gick i kortbyxor. 'Fält'-mat går att hitta civilt (soldatens ärtsoppa är lik kronans, ravioli och gulasch finns också på civil burk, frystorkat fungerar oftast bäst i skogen/på fjället). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 26, 2009 Report Share Posted September 26, 2009 Det finns inget som heter "bäst före", när jag gjorde lumpen kalasade vi flera gånger på ett överblivet och bortglömt parti lappskojs mm. som skulle kasserats nångång under Spanska inbördeskrigets dar. Det var så gammalt att stämplarna hade förstört sig själva. Det var ingen som vare sig blev förgiftad eller ens litegranna dålig i magen, luktar det gott och smakar gott, och vacuumet är okej är det inget fel på maten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 26, 2009 Report Share Posted September 26, 2009 Det finns inget som heter "bäst före", när jag gjorde lumpen kalasade vi flera gånger på ett överblivet och bortglömt parti lappskojs mm. som skulle kasserats nångång under Spanska inbördeskrigets dar. Det var så gammalt att stämplarna hade förstört sig själva. Det var ingen som vare sig blev förgiftad eller ens litegranna dålig i magen, luktar det gott och smakar gott, och vacuumet är okej är det inget fel på maten. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...ticle5855760.ab Laboratorietester som SvD och det polska tv-programmet Uwaga låtit göra visar att burkarna inte innehåller bakterier, men en vidare analys vid jordbruksuniversitetet i Warszawa visar att proverna av köttkonserv och köttfärsmix befinner sig i olika grad av förruttnelse. Den som äter köttet riskerar att bli förgiftad, säger testledaren Maria Walczyka. Är du sugen på att äta fler gamla guldburkar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 26, 2009 Report Share Posted September 26, 2009 Alltså, jag får bara inte in i skallen att nåt som inte innehåller bakterier är i olika grad av förruttnelse. Behövs det inga bakterier numera för att nåt ska ruttna eller var köttet redan halvruttet när man konserverade det? Jag tycker att det låter lite som att nån fått betala för mycket och härsknat (haha) till och vill ha ett fett skadestånd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sado Posted September 26, 2009 Report Share Posted September 26, 2009 Är du sugen på att äta fler gamla guldburkar? Japp. Jag har proppat i mig två plattor med -97:or i sommar och inte lider jag av det. Man märker nog om det är fel på dem. Det är nog värre att köpa ompaketerat ICA-kött. Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 27, 2009 Report Share Posted September 27, 2009 Käkade själv en guldis (ärtsoppa/fläsk) i somras och mådde inte sämre av det. Smakade kanske inte smultron, men det kunde vara värre... Å andra sidan är det stor skillnad på att äta något man 'får' och att köpa något för att svulla det. Å tredje sidan gäller den polska granskningen de stora byttor med köttkonserv och köttfarsmix som mig veterligen aldrig varit ute på bassenivå (och även slutades produceras långt innan soldat-burken?), kanske är det fortfarande kosher att stoppa i sig möget. Men, ärligt, varför köpa kungens guldis när du faktiskt kan köpa typ, riktig mat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted September 27, 2009 Report Share Posted September 27, 2009 Käkade själv en guldis (ärtsoppa/fläsk) i somras och mådde inte sämre av det. Smakade kanske inte smultron, men det kunde vara värre...Å andra sidan är det stor skillnad på att äta något man 'får' och att köpa något för att svulla det. Å tredje sidan gäller den polska granskningen de stora byttor med köttkonserv och köttfarsmix som mig veterligen aldrig varit ute på bassenivå (och även slutades produceras långt innan soldat-burken?), kanske är det fortfarande kosher att stoppa i sig möget. Men, ärligt, varför köpa kungens guldis när du faktiskt kan köpa typ, riktig mat? http://www.foxnews.com/story/0,2933,534776,00.html Overste ater 40 ar gammal ration Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 28, 2009 Report Share Posted September 28, 2009 Det man också ska komma ihåg är att det vi kallar 'förruttnelse' inte bara händer när bakterier gnager på mat. Anarobisk degradering av organisk materia (nörd-snack för när saker bryts ner utan syretillförsel) kan ge upphov till nog så risiga grejer du inte vill få in i kroppen. Såvida inte köttfärsmixens pH är exakt 7 kommer diverse beståndsdelar från burken långsamt lösa sig och blandas med köttfärsen, litar vi verkligen på närmare 30 år gammal fulplåt? Det finns faktiskt en gräns på hur lång tid man kan lagra saker. Till och med vete som blivit ordentligt lagrat bryts ner, sockerarter sönderfaller till kolhydrater, kolhydrater till cellulosa osv. Nog för att proteiner sönderfaller till aminosyror, men vad händer med fettet efter 30 år? Hur bra mår bindväven? Och hur jävla ruttet är det om det mot all förmodan kommit in någon bakterie i burken? Nä, jag klarar mig nog utan kungens enorma burk med köttfärsmix. Har nämligen hört att konsum säljer färsk mat och att bastu/ugn fungerar ypperligt för att torka käk. / Lew, som just nu läser om anarobisk nedbrytning av organism materia (och daggmaskens värde i det moderna åkerlandskapet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Det man också ska komma ihåg är att det vi kallar 'förruttnelse' inte bara händer när bakterier gnager på mat. Anarobisk degradering av organisk materia (nörd-snack för när saker bryts ner utan syretillförsel) kan ge upphov till nog så risiga grejer du inte vill få in i kroppen. Såvida inte köttfärsmixens pH är exakt 7 kommer diverse beståndsdelar från burken långsamt lösa sig och blandas med köttfärsen, litar vi verkligen på närmare 30 år gammal fulplåt? Det finns faktiskt en gräns på hur lång tid man kan lagra saker. Till och med vete som blivit ordentligt lagrat bryts ner, sockerarter sönderfaller till kolhydrater, kolhydrater till cellulosa osv. Nog för att proteiner sönderfaller till aminosyror, men vad händer med fettet efter 30 år? Hur bra mår bindväven? Och hur jävla ruttet är det om det mot all förmodan kommit in någon bakterie i burken? Nä, jag klarar mig nog utan kungens enorma burk med köttfärsmix. Har nämligen hört att konsum säljer färsk mat och att bastu/ugn fungerar ypperligt för att torka käk. / Lew, som just nu läser om anarobisk nedbrytning av organism materia (och daggmaskens värde i det moderna åkerlandskapet) Lätt OT men är inte cellulosa större molekyler än kolhydrater? (obs, jag är nyfiken här inte något annat) Den här historien kan f.ö. förklara lite av de historier jag hört om tester på guldburk där labben undrat varför man lagt hundmat i konservburkar och skickat till test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Det man också ska komma ihåg är att det vi kallar 'förruttnelse' inte bara händer när bakterier gnager på mat. Anarobisk degradering av organisk materia (nörd-snack för när saker bryts ner utan syretillförsel) kan ge upphov till nog så risiga grejer du inte vill få in i kroppen. Är det inte just bakterier som åstadkommer det också (ehuru anaeroba diton)? De använder svavel i stället för syre för att bryta ner saker vilket ger koldisulfid, karbonylsulfid och svavelväte som slutprodukter (sorterade i luktordning). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Vilken kul historia detta är Undrar om det är med gamla guldburken som med sekelgamla vinflaskor från havets botten, några minuter i friska luften startar en ursnabb oxidationsprocess som gör det oätbart/odrickbart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Alltså, jag får bara inte in i skallen att nåt som inte innehåller bakterier är i olika grad av förruttnelse. Behövs det inga bakterier numera för att nåt ska ruttna eller var köttet redan halvruttet när man konserverade det? Jag tror att det är en översättningsmiss från Svenska Dagbladets sida, alternativt att journalisten inte har helt klart för sig om skillnaden på härskning, förruttnelse och andra nedbrytningsprocesser. Läser man vidare i SvD:s artikel berättas det att köttet inte innehåller några bakterier, men att det är härsket och att proteinet är kraftigt nedbrutet. Viss härskning sker oberoende av bakterier och av syre, sk hydrolytisk härskning, och proteiner håller inte i all evighet de heller oavsett hur väl de konserverats. Konserver av animaliskt ursprung kan också innehålla enzymer som inte denaturerat av konserveringen utan kan fortsätta att, visserligen mycket långsamt, bryta ner varan. Konservering stoppar inte tiden, det fördröjer bara de naturliga processerna. Tillverkaren ger garanti på att varan är ok före Bäst-föredatumet. Konserver som är så mycket äldre än bäst föredatumet än flera decennier bör inte ätas, om inte annat för att man har dålig kunskap om vilka processer som sker i så ålderstigna konserver. Och för att svara på ursprungsfrågan, visst är det så att det är Köttfärsgate som gjort att Active Life Equipment har plockat bort guldburkarna ur sortimentet. Teknikern, du är i tidningen! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3572641.svd Tillägg: Själv är jag glad om jag aldrig mer ser en guldburk i hela mitt liv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Teknikern, du är i tidningen! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3572641.svd Var ser du mig nånstans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Teknikern, du är i tidningen! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3572641.svd Var ser du mig nånstans? Mea culpa, läste tekniker i stället för mekaniker. Du har fortfarande dina "fifteen minutes of fame" framför dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.