Jump to content

NYHET: Helikopterburna rånare - Västberga 20090923


Knekt

Recommended Posts

Orsaken till att man vill ha Uppräkningar/depåer till skyddsobjekt är inte för att öka bevakningen.

Det är så man ska kunna göra fördjupade personutredningar på personalen.

 

Det fysiska skyddet kan byggas ut relativt långt ändå, den viktiga biten är rutiner och övningar!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply
Orsaken till att man vill ha Uppräkningar/depåer till skyddsobjekt är inte för att öka bevakningen.

Det är så man ska kunna göra fördjupade personutredningar på personalen.

 

Bland annat.

 

Men även för att kunna öka bevakning med t ex kameror utan att behöva tillfråga Länstyrelsen (vilka brukar vara snåla med att ge ut tillstånd till allmänna platser), ett ev. brottsligt angrepp hamnar högre på straffskalan när det är ett skyddsobjekt. Det är väl ett par fördelar man har pratat om när det gäller depåerna.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst igenom otaliga medier om rånet och studerat lite andra öppna källor som (hitta.se) har gjort en liten ögonbryndhöjande upptäkt.

 

Efter ett snabbt sök med vår egna bildspaningsgenerator hitta.se kunde jag finna att bara någon km från den angivna landningplatsen finns ett företag som flyger pontonplan. Så är det så att Leif GW P hintar om sin egna lilla teori till TT?, för varför skulle han annars fundera över om de försvunnit med flygplan från platsen. Slutsatsen att om kunskap finns inom rånargruppen om att flyga hkp så är antagandet att de också kan flyga pontonplan inte långt borta.

 

Från samma strand som pontonplanen kan man också nå öppet hav med båt, alla vet vi ju hur många sjöpoliser som finns i dag och kbv är så många att de kan täcka upp hela vår långa kust. Vägspäär funkar dåligt på sjön.

 

Kul att ägnat sig åt lite und, det var längesedan.

 

Dessutom ligger motorvägen(ar), järnvägsstation och ett flertal småbåtshamnar i närheten. Många alternativ, säkert är ett delsyfte att förvilla polisen och försvåra sökandet.

 

En tanke som dyker upp är hur iögonfallande det kan vara att det dyker upp ett halvt dussin män med stora tunga säckar och vill flyga (hyra?) pontonplan sex sju på morgonen, eller har man stulit planet också? Det samma gäller naturligtvis svårigheten att inte dra till sig uppmärksamhet vid andra färdmedel. Sannolikt bör man ha splittrats direkt efter. Bytet då? Nedgrävt i grönområdet vid landningsplatsen? Knappast.

 

Störande fascinerande är vad detta är! Och även undertecknad är motvilligt imponerad (och fascinerad!).

 

Nåja, nu kan man ha fångat in en av gärningsmännen. Ex-militärer eller/och superproffs är de iaf, svenska eller icke-svenska.

 

 

http://sydsvenskan.se/sverige/article55225...helikopter.html

 

En person har frihetsberövats misstänkt för inblandning i det spektakulära rånet med helikopter mot en värdedepå i Västberga, uppger polisen.

 

....Polisen riktar nu in sig på att ta fram möjliga gärningsmän, av vilka det inte finns ”särskilt många” enligt källan. Han vill inte utesluta att gärningsmännen kan ha militär utbildning, ”kanske på annan plats än i Sverige”.

 

....Dess helikoptrar på Värmdö kunde heller inte användas vid rånarjakten eftersom någon placerat en bombattrapp vid hangaren. Extra polishelikoptrar fick kallas in från både Göteborg och Norrland

Link to comment
Share on other sites

Enligt Expressen idag (24/9) så var polisen (nationella insatsstyrkan) på förhand men vaktade fel värdedepå: länk till artikeln.

Enligt en annan artikel (länk) så ska det visst röra sig om f d soldater från forna Jugoslavien... och så informeras det om att 45.000.000 SEK i 500-lappar väger ca 100kg = vad rånarna teoretiskt borde kunnat lasta med sig.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Folk är roliga.. eller inte.. Polisen får skit för att "skjuta vilt omkring sig i Umeå" och nu får de skit för att de inte sköt på en helikopter i luften som det för allt vad vi vet kunde sitta en kidnappad pilot i.. :navy:

Link to comment
Share on other sites

polisens uttalanden i runt den här händelsen blir ju bara mer och mer komiska

"Vi såg inte hotbilden tidigare" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5848868.ab

 

man kan ju tycka att "incidenten" där helikoptrarna i Göteborg blev beskjutna inne i sin hangar borde gett en fingervisning om att det kanske, eventuellt, möjligtvis finns en liiiten chans att det finns en hotbild mot även stockholmspolisens helikoptrar

 

Att man sedan nu tydligen hade extra bevakning på dem, just pga ett tips om att det var något på G, men sen drar in den. Skrattretande.

Link to comment
Share on other sites

polisens uttalanden i runt den här händelsen blir ju bara mer och mer komiska

"Vi såg inte hotbilden tidigare" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5848868.ab

 

man kan ju tycka att "incidenten" där helikoptrarna i Göteborg blev beskjutna inne i sin hangar borde gett en fingervisning om att det kanske, eventuellt, möjligtvis finns en liiiten chans att det finns en hotbild mot även stockholmspolisens helikoptrar

 

Att man sedan nu tydligen hade extra bevakning på dem, just pga ett tips om att det var något på G, men sen drar in den. Skrattretande.

 

 

Om ni bara visste hur det var ställt i stora delar av organisationen som är vårt demokratiska styrelsesätts väktare. Om ni bara visste....

 

En bra och kraftfull åtgärd mot många problem är att, (håll i er nu!), Gå i STAB! Detta samlande av diverse kommissarier, intendenter, polismästare och annat löst folk är en av de mest populära åtgärderna när ovanstående makthavare ska "ta tag i problem"...

 

som sagt, om ni bara visste! :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Om ni bara visste hur det var ställt i stora delar av organisationen som är vårt demokratiska styrelsesätts väktare. Om ni bara visste....

 

En bra och kraftfull åtgärd mot många problem är att, (håll i er nu!), Gå i STAB! Detta samlande av diverse kommissarier, intendenter, polismästare och annat löst folk är en av de mest populära åtgärderna när ovanstående makthavare ska "ta tag i problem"...

 

som sagt, om ni bara visste! :-(

 

Utan någon som helst insyn i polismyndigheten så skulle jag kunna tänka mig att gissa att det finns en del gemensamma nämnare med FM. Och då menar jag inte de positiva delarna i respektive myndighet. :)

 

Folk är roliga.. eller inte.. Polisen får skit för att "skjuta vilt omkring sig i Umeå" och nu får de skit för att de inte sköt på en helikopter i luften som det för allt vad vi vet kunde sitta en kidnappad pilot i.. banghead.gif

 

Polisen tenderar att alltid göra fel ur massmedias synpunkt angående våldsanvändning. Gör dom något så är det fel, gör dom inget så är det fel. Ett tips kanske skulle kunna vara att polisen gör 'lagom' mycket/litet. Det gäller att trampa på någons tår men ändå inte, förstår ni? :tveka:

 

 

 

Det ska bli väldigt intressant var helikoptrarna kommer stå enligt Ekot vill polisen flytta tillbaka till Berga (tillfälligt). Jag undrar bara vart dom ska ställa helikoptrarna sist jag var på berga användes hangarerna till rep/underhåll på båtarna. Och det var fullt med uppställda stridsbåtar i området. Polisen hade knappast flyttat ifrån Berga förra gången de flyttade om det hade funnits plats.

Och nu när både flottan och amf håller till på Berga så har det knappast blivit mer plats.

Link to comment
Share on other sites

man kan ju konstatera att ett sådant välplanerat brott är gjorda av inte allt för dumma människor.

 

de var ju hela tiden på förhand och polisen och rättsväsendet är inte mer än människor de heller, nä just under rånet så är det kanske inte så konstigt att polisen står någorlunda maktlösa det är vid den efterföljande utredningen som polisens ess i rockärmen ligger.

 

jag tvivlar inte en sekund på att polisen kommer reda ut det här, synd att NIS kom lite för sent men helt rätt av de första poliserna att inte ingrip.

 

jag skulle om något rikta kritik till värdedepån som är så "enkel" att bryta sig in i, en byggnad med så mycket kontanter ska fanimej inte gå att komma in i. speciellt inte genom ett hål i taket.

Link to comment
Share on other sites

@Frantic, unitedstirling

 

Det var inte NI som gick in utan det var piketen Stockholm. På bilderna från bla GP så kan man tydligt se piketmärket mitt på bröstet på den polis som hanterar dörrforceringsverktyget. Likadant är det med en av de uniformerade poliserna som genomsöker taket.

Bara för att alla inte är iförda uniform så betyder inte det att man inte hunnit byta om. De har uppgifter där de uppträder i "civil" kläder. :)

 

 

http://www.gp.se/nyheter/galleri/1.209674-...675#placeholder

 

 

Jag stödjer inte brottslighet, men likförbannat är jag ändå lite imponerad över deras djärvhet och genomförande.

Förvaringen av polishkper har varit direkt jävla dålig. Men det är bara en sak i mängden.

 

@Fu Frippe

Anar jag en viss bitterhet? ;-)

Vadå staber löser väl allt??? :lala:

Link to comment
Share on other sites

@Frantic, unitedstirling

 

Det var inte NI som gick in utan det var piketen Stockholm. På bilderna från bla GP så kan man tydligt se piketmärket mitt på bröstet på den polis som hanterar dörrforceringsverktyget. Likadant är det med en av de uniformerade poliserna som genomsöker taket.

Bara för att alla inte är iförda uniform så betyder inte det att man inte hunnit byta om. De har uppgifter där de uppträder i "civil" kläder. :)

 

 

http://www.gp.se/nyheter/galleri/1.209674-...675#placeholder

 

 

Jag stödjer inte brottslighet, men likförbannat är jag ändå lite imponerad över deras djärvhet och genomförande.

Förvaringen av polishkper har varit direkt jävla dålig. Men det är bara en sak i mängden.

 

@Fu Frippe

Anar jag en viss bitterhet? ;-)

Vadå staber löser väl allt??? :lala:

 

Nifelhel, personerna med piketmärken som forcerar dörren o.s.v. verkar vara beväpnade med HK G36C.

Är det bara jag som är efter men jag trodde att bara NI använde den? Har inte piketen MP5/MP53? (Eller så har jag sett fel, lika troligt det.)

Link to comment
Share on other sites

JAS-plan kunde ha ingripit

 

Militärer får inte sättas in, så jag antar att det enbart rört sig om att observera, men redan det ligger väl nästan i gråzonen eftersom rånarna förmodligen skulle tolka detta som ett direkt hot om två Flp 39 dyker upp på varsin sida av helikoptern eller i närheten av den. Nu fick iof flygplanen order att inte ingripa då det var en "polisiär fråga."

Link to comment
Share on other sites

http://sydsvenskan.se/sverige/article55295...elikoptern.html

 

Flygvapnets stridsledning kunde på sin radar se hur den stulna helikopter som användes i värdedepårånet i onsdags lyfte och flög till Stockholm. Men händelsen betraktades som normal, så polisen fick ingenting veta, hävdar Peter Neppelberg, major i flygvapnet och stridsledningsexpert

 

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3570767.svd

 

Det är fullständigt bortom mitt förstånd och dessutom totalt oförsvarbart varför dessa två myndigheter inte vill samverka! Som skattebetalare och därmed direkt ägare till denna utrustning och personal kräver jag bättre effektivitet och att man slutar upp med dessa ologisk korkade arbetsformer!

Link to comment
Share on other sites

http://sydsvenskan.se/sverige/article55295...elikoptern.html

 

Flygvapnets stridsledning kunde på sin radar se hur den stulna helikopter som användes i värdedepårånet i onsdags lyfte och flög till Stockholm. Men händelsen betraktades som normal, så polisen fick ingenting veta, hävdar Peter Neppelberg, major i flygvapnet och stridsledningsexpert

 

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3570767.svd

 

Det är fullständigt bortom mitt förstånd och dessutom totalt oförsvarbart varför dessa två myndigheter inte vill samverka! Som skattebetalare och därmed direkt ägare till denna utrustning och personal kräver jag bättre effektivitet och att man slutar upp med dessa ologisk korkade arbetsformer!

Fast i just det fallet har jag ingenting att invända. Man kan ju inte ringa polisen varenda gång en helikopter flyger in mot stockholm. Stölden av helikoptern upptäcktes inte förrän efter rånet.

Link to comment
Share on other sites

nu får gärna någon som ev har bättre koll rätta mig.

men är bekant med en herre som flög den aktuella HKP-typen åt polisen under 70 tom 90 talet.

vad jag minns av vad han sa, så klarar bara en jet ranger att lyfta ca 450 kilo utöver två man i "framsätet"

 

vilket också sades av andra "experter" på den aktuella typen.

om man inte repellerade från hkp, utan bara ner genom takfönstret, så kan man ju faktiskt ha lärt sig detta från allt från klätterklubbar till scouterna.

någon klagade på att det var för lätt att ta sig in i byggnaden via taket.

frågan är väl om kåken byggdes som värde-depå från början, eller om g4s flyttat in senare?

 

och hur som helst det är svårt att ta med i beräkningen att rånare skall komma från himmlen.

 

att skicka upp jas och jaga hkp?

någon som sett hot shots en gång för mycket och trott att det var en dokumentär?

vilket också har uttryckts i tråden, det är

att skjuta verkanseld mot hkp, över tätbebyggt område.

 

fast frågan är väl om detta är militärt utbildade rånare, så bör man ha förövat detta ett par ggr.

man bör tex ha klockat tider, på ett liknade objekt osv.

att man fått hjälp från en insider är helt klart.

 

planeringen skrev liam norberg kan ha tagit år.

man väntade på rätt dag tex.

lite jobbigt för rps, att valda delar av NI just nu åker ribbåt i gbg hamn och skyddar utbildningsministrar från hela europa.

att man ställde polisen hkp på backen med hjälp av en bombattrapp är så dumt att jag inte orkar bry mig.

 

skälet att grannarna klagar, är så vansinnigt att man vill gråta.

flyger det inte räddnings-hkp till karolinska och sös ett par ggr om dagen?

och de ligger ju ocentralt?

 

och ännu mer vansinne, polishus är skyddsobjekt, medan hkp-hangaren inte är det?

only in swiiiiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är fullständigt bortom mitt förstånd och dessutom totalt oförsvarbart varför dessa två myndigheter inte vill samverka! Som skattebetalare och därmed direkt ägare till denna utrustning och personal kräver jag bättre effektivitet och att man slutar upp med dessa ologisk korkade arbetsformer!

 

Fast i just det fallet har jag ingenting att invända. Man kan ju inte ringa polisen varenda gång en helikopter flyger in mot stockholm. Stölden av helikoptern upptäcktes inte förrän efter rånet.

 

Jag syftade mest på JAS-planen (menar absolut inte att man ska skjuta verkanseld, utan antingen meddela position eller markera sin närvaro, om nu det är ett alternativ) och framförallt bristen på kommunikation och samarbete mellan myndigheterna, såsom jag uppfattar det. När nu dessa verksamheter hamnat under besparningskniven, gör man då inte bäst i att utöka samarbetet och utarbeta planer för liknande händelser som är av icke-militär art?

 

Mina lekmannatankar...

Link to comment
Share on other sites

Det enda som hade behövts i den här situationen var ett "par ögon" i luften så att man hade kunnat observera helikopterns förehavanden.

Då hade man sluppit att försöka gissa sig till vart den tog vägen och vart den eventuellt stannade till och släppte av rånare/vapen/byte.

Nu hittade man den istället snyggt parkerad utan att ha en susning om hur och när den kom dit. De enda ledtrådar man har är diverse vittnesuppgifter som sett en helikopter lite här o var.

 

Kvalitén på dessa vittnesuppgifter varierar säkert rejält. Se bara på de vittnen som såg själva rånet. En av dessa var ju "säker" på att han hade sett rånarna fira sig ner från helikoptern och sen hissat sig upp igen, medan det i själva verket var så att de landade och klev ur och i

Link to comment
Share on other sites

vad gäller hissanordningen som någon hade glömt, så är det rätt lätt att stryka både repellering och upphissande av pengar.

vissa jet rangers kan utrustas med vinsch, vissa har en monterad på undersidan, minns att gbg polisens hade båda varianterna på sina jet rangers.

dock kräver båda en operatör som kört dem, vilket i detta fallet inte fanns.

om det nu var tre rånare som gick in i byggnaden, och inte två.

 

vad gäller lastkapacitet så kan man säkert flyga med 500 kilos last också, dock inte lika länge.

istället är det ju den mänskliga förmågan som sätter gränser på hur mycket pengar man fick med sig.

de hade 20 min på sig, vilket man förmodligen visste.

om nu pengarna fanns i källaren, och även om det fanns hiss i byggnaden, så måste ändå bagarna bäras upp till taket.

 

tycker det är skratt retande att se hur tidningarna spekulerar i hur vida den rote gripar som tydligen låg ute över östersjön, skulle kunnat gjort någon större insats mot hkp:n.

det enda de skulle kunnat gjort är att lokalisera den, och det hade man nog redan gjort från lämpligt "berg" ändå.

att tro att en grip skall kunna hålla reda på en flyende rånare i skogterräng, är väl lite väl mycket sci-fi?

Link to comment
Share on other sites

tycker det är skratt retande att se hur tidningarna spekulerar i hur vida den rote gripar som tydligen låg ute över östersjön, skulle kunnat gjort någon större insats mot hkp:n.

det enda de skulle kunnat gjort är att lokalisera den, och det hade man nog redan gjort från lämpligt "berg" ändå.

att tro att en grip skall kunna hålla reda på en flyende rånare i skogterräng, är väl lite väl mycket sci-fi?

 

 

Markbaserad radar kan inte se runt hörn eller bakom berg. Ett jaktplan kan på lämpligt avstånd följa helikoptern, tittandes ner på den med sin radar eller med LDP:n i luftmod.

När buset landat slår man över LDP:n i markmod, byter till termisk sökare och följer björnligan så länge de kutar till fots. Skuttar de in i en bil så låser man LDP:n på den. Detta är ytterst enkelt att göra och en ganska rolig övning till och med.

 

Nej, jag har ingen koll vilken last Griparna hade med sig, men om någon av dem bar LDP så hade det varit hur enkelt som helst att följa buset var helst de tog vägen.

Link to comment
Share on other sites

tycker det är skratt retande att se hur tidningarna spekulerar i hur vida den rote gripar som tydligen låg ute över östersjön, skulle kunnat gjort någon större insats mot hkp:n.

det enda de skulle kunnat gjort är att lokalisera den, och det hade man nog redan gjort från lämpligt "berg" ändå.

att tro att en grip skall kunna hålla reda på en flyende rånare i skogterräng, är väl lite väl mycket sci-fi?

 

 

Markbaserad radar kan inte se runt hörn eller bakom berg. Ett jaktplan kan på lämpligt avstånd följa helikoptern, tittandes ner på den med sin radar eller med LDP:n i luftmod.

När buset landat slår man över LDP:n i markmod, byter till termisk sökare och följer björnligan så länge de kutar till fots. Skuttar de in i en bil så låser man LDP:n på den. Detta är ytterst enkelt att göra och en ganska rolig övning till och med.

 

Nej, jag har ingen koll vilken last Griparna hade med sig, men om någon av dem bar LDP så hade det varit hur enkelt som helst att följa buset var helst de tog vägen.

 

se där ja alltid lär man sig något nytt :-P

att tekniken existerade visste jag , men inte att vi hade en möjligheten.

känns bara lite overkill att släppa loss de resurserna på så mindre prioriterade mål som detta.

är trots allt polisen sak enl mig.

 

hade de gått loss och skjutit vilt omkring sig, eller på annat sätt utgjort större fara, kanske man ev skulle kunnat kallat in "fisken".

hur man än ser på det så är ju inte ett värdedepå rån ett hot mot rikets säkerhet.

hade man gett sig på guldreserven, så kanske det vart mer prio.

Link to comment
Share on other sites

VM i dumma förslag från min sida men:

 

Börjar bli läge att snacka med USA och erbjuda oss att betala för driftskostnaderna för planen mot att de förlägger sin utbildning av operatörer till AWACs i Sverige. I bland annat ett sådant här läge tycker jag, som lekman, att det vore en fin resurs. Alla skulle tjäna på en sådan här deal, amerikanerna får billigare utbildning, Sverige får en fin fin försvarsresurs till ett billigt pris och amerikanerna får dessutom en anledning att flyga runt med signalspaning på ryska gränsen. "Everyone's a winner" som Henrik Schyffert skulle ha uttryckt det.

 

För övrigt anser jag att stockholmare som klagar över att ha polishelikoptrar i sin närhet kan skicka ut polisen till resten av landet. Finns många utanför storstaden som inte vill något hellre än att känna tryggheten av att ha polisen närmare än 45min blåljuskörning......

Link to comment
Share on other sites

se där ja alltid lär man sig något nytt :-P

att tekniken existerade visste jag , men inte att vi hade en möjligheten.

känns bara lite overkill att släppa loss de resurserna på så mindre prioriterade mål som detta.

är trots allt polisen sak enl mig.

 

hade de gått loss och skjutit vilt omkring sig, eller på annat sätt utgjort större fara, kanske man ev skulle kunnat kallat in "fisken".

hur man än ser på det så är ju inte ett värdedepå rån ett hot mot rikets säkerhet.

hade man gett sig på guldreserven, så kanske det vart mer prio.

Å andra sidan, om planen ändå inte har något annat för sig är det väl lika bra att hjälpa till? Kan väl inte vara fel att öva på olika sätt att använda sin utrustning i lite annorlunda situationer?

Link to comment
Share on other sites

VM i dumma förslag från min sida men:

 

Börjar bli läge att snacka med USA och erbjuda oss att betala för driftskostnaderna för planen mot att de förlägger sin utbildning av operatörer till AWACs i Sverige. I bland annat ett sådant här läge tycker jag, som lekman, att det vore en fin resurs. Alla skulle tjäna på en sådan här deal, amerikanerna får billigare utbildning, Sverige får en fin fin försvarsresurs till ett billigt pris och amerikanerna får dessutom en anledning att flyga runt med signalspaning på ryska gränsen. "Everyone's a winner" som Henrik Schyffert skulle ha uttryckt det.

 

Ja eller så flyger vi med våra egna AWACs istället. Så får våra besättningar utbildning istället. http://sv.wikipedia.org/wiki/FSR890

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med! Det finns vad jag känner till inga som helst lagar eller regler som förbjuder en rote gripar att sätta kurs mot sthlm och observera en hkp.

Rimligen lägger de sig på rätt hög höjd och följer med radar. Att ett plan gör lite "show of force" med en stöddig överflygning hade nog bidragit till att höja maxpulsen ytterligare på rånarna så risken ökar att misstag begås.

 

Problemet är som jag ser det chefer som inte vågar ta beslut. Det lider både FM och Polisen av. Större vikt läggs på att dunka polarna i ryggen än att fatta långsiktiga och mer förnuftiga beslut. Jag har pratat med en del poliser som beklagat sig. Blandat med egna erfarenheter av FM så är min slutsats att vissa avdelningar inom respektive organisation lider av grovt kamraderi.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med! Det finns vad jag känner till inga som helst lagar eller regler som förbjuder en rote gripar att sätta kurs mot sthlm och observera en hkp.

Rimligen lägger de sig på rätt hög höjd och följer med radar. Att ett plan gör lite "show of force" med en stöddig överflygning hade nog bidragit till att höja maxpulsen ytterligare på rånarna så risken ökar att misstag begås.

 

Problemet är som jag ser det chefer som inte vågar ta beslut. Det lider både FM och Polisen av. Större vikt läggs på att dunka polarna i ryggen än att fatta långsiktiga och mer förnuftiga beslut. Jag har pratat med en del poliser som beklagat sig. Blandat med egna erfarenheter av FM så är min slutsats att vissa avdelningar inom respektive organisation lider av grovt kamraderi.

 

 

Lag (2006:343) om Försvarsmaktens stöd till polisen vid terrorismbekämpning

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060343.htm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...