Knekt Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Sökte men hittade ingen tråd om morgonens värdedepårån där helikopter användes av rånarna. Blågul får gärna flytta runt tråden till något mer passande forum. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1716728/...k-mot-vardedepa Under flera timmar nu på morgonen har rånarna haft luftherravälde genom att polisens helikoptrar i Stockholm med hjälp av bombliknande föremål hindrats från att lyfta. Larmet gick strax efter kl 05 och vid åttatiden har Polisen fortfarande inte fått in ersättande helikoptrar från övriga landet. Det här är ju väldigt intressant både civilt och militärt. Militärt kan man koppla ihop det med nedläggningen (eller hur det nu blev till slut) av flottiljen i Uppsala. Om det är så här enkelt att slå ut det civila samhällets förmåga att kontrollera luftrummet, är det då bra eller anus att inte ha militära flygstridskrafter gripbara i huvudstadens omedelbara närhet? Civilt kan man fundera över hur tusan säkerhetstänkandet hos Polisen egentligen ser ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Hmm, en Bell Jet Ranger. Hur många såna finns registrerade i Sverige/Norden? http://www.expressen.se/Nyheter/1.1716728/...k-mot-vardedepa När polisen i radionyheterna kommenterade att det var "tråkigt" att polishelikoptern försatts ur flygbart skick med så steg mitt blodtryck med åtskilliga mmHg Det är inget annat än ren och skär skandal att någon lyckas sabotera för polisens helikoptrar. Detta är andra gången det händer Hur står det till med bevakningen/skyddet av deras hangar med närliggande område Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Två trådar blir en -------------------- REGLER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 23, 2009 Author Report Share Posted September 23, 2009 En Bell 206 är väl (ungefär?!) lika med Hkp 6A, vilket ju borde innebära att det inte är helt omöjligt att hitta svenska militära förare. Kan ju bli en del underhållande rubriksnurr när media inser det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Låt mig gissa. Man hade ställt en väska med märkning BOMB i området (polisens helikoptrar), så blev polisens insats "lamslagen". Finns det ingen bevakningen whatsoever runt polisflyget? Pinsamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 23, 2009 Author Report Share Posted September 23, 2009 Låt mig gissa. Man hade ställt en väska med märkning BOMB i området (polisens helikoptrar), så blev polisens insats "lamslagen". Finns det ingen bevakningen whatsoever runt polisflyget? Pinsamt. Enligt media räckte det tydligen med något bombliknande utanför hangarporten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Låt mig gissa. Man hade ställt en väska med märkning BOMB i området (polisens helikoptrar), så blev polisens insats "lamslagen". Finns det ingen bevakningen whatsoever runt polisflyget? Pinsamt. Tydligen stog helikoptern på en platta på Myttinge, och då förmodar jag att det inte ens fanns ett staket än mindre en väktare/polis på plats. Jag blir nästan gråtfärdig när jag läser det här, hur faan är det tänkt att man skall kunna avskräcka från tunga rån om man gång på gång får sina helikoptrar strandsatta. Det är ju inte så väldigt länge sedan någon sköt på helikoptrarna och då tvingade de på rep under lång tid. Hyffsat insiderjobb, någon hade planritning, som man iofs kanfå av någon som jobbat där för många år sedan. Därtill visste man att pengarna fanns på plats, man visste var polishkp fanns. Som jag ser det så är den här typen av rån mycket svåra att skydda sig helt ifrån men man kan genom bättre interna rekryteringsrutiner och säkerhetsrutiner minska chansen till framgång vid rån mot transporter och depåer. polisen kanske skulle öka sitt säkerhetstänk vad gäller kritisk utrustning nu när det inte direkt dräller av militära helikoptrar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 http://www.dn.se/sthlm/vittne-som-varsta-a...rullen-1.958457 Varför i alla dagar bekämpade inte polisen helikoptern? Vågade de inte för sin egen säkerhets skull då rånarna var för tungt beväpnade? Eller vad kan anledningen vara att de inte sköt på helikoptern? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Skjuta med pistol mot en helikopter på kanske 50 - 100m är inte bara oansvarigt. Det borde leda till kättning.. Det är svårt att få verkan i målet med pistol på det avståndet, när du missar skall kulan ta vägen någonstans. Och hela flygetyget lär krascha ner, säkerligen i ett dagis eller vårdcentral.. För inte hade Polisen hunnit fram när hkpn stod på taket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Låt mig gissa. Man hade ställt en väska med märkning BOMB i området (polisens helikoptrar), så blev polisens insats "lamslagen". Finns det ingen bevakningen whatsoever runt polisflyget? Pinsamt. Tydligen stog helikoptern på en platta på Myttinge, och då förmodar jag att det inte ens fanns ett staket än mindre en väktare/polis på plats. Ser ut at vara hyfsat fritt fram till plattan... Myttinge Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Kan det inte vara så att en helikopterpilot (ev.militärt utbildad) har blivit hotad att utföra detta? Kanske även dennes familj blivit hotad eller kidnappad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
unitedstirling Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Kan det inte vara så att en helikopterpilot (ev.militärt utbildad) har blivit hotad att utföra detta? Kanske även dennes familj blivit hotad eller kidnappad? Om jag varit rånare hade jag nog föredragit en pilot som gick "all in", bland annat med tanke på vittnesmål efter att en ofrivillig pilot blivit släppt. Även när det gäller förberedelser, det kan vara av intresse för piloten att ha sett landningsplatsen i dagsljus osv. Antalet i Sverige utbildade helikopterpiloter är kanske inte enormt (och dessutom ganska enkelt att sammanställa) men internationellt, inte minst i konflikthärjade länder, går det nog att hitta personer med dubbla kompetenser - helikopterflygning och värderån - som söker sysselsättning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Enda "nackdelen" rånarna hade med sitt fordonsval är ju den begränsade lastkapaciteten nu har jag inte full koll på Hur mycket last den här modellen kan ta. För att få en uppfattning om vilka vikter vi talar om Enligt någon på flashback så är det dessa vikter som gäller för sedlar 1 bunt innehållande 100 sedlar: 1000 kr 116 gram 500 kr 109 gram 100 kr 84 gram 50 kr 80 gram 20 kr 74 gram En uppgift säger att de fick med sig ca 150 mille, om man antar att det var enbart 500 kr sedlar så väger det då ~327kg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Varför i alla dagar bekämpade inte polisen helikoptern? Vågade de inte för sin egen säkerhets skull då rånarna var för tungt beväpnade? Eller vad kan anledningen vara att de inte sköt på helikoptern? Menar du att du vill att polis skall beskjuta ett mål på ~100 meters håll i tättbebyggt område med pistol? Hade jag bott där, så hade jag nog inte haft den viljan...vart tar de missade kulorna vägen? Var skulle helikoptern ramla ned? Frågan är väl snarare varför helikopterstationen på Myttanche är såpass obevakad som den är (tror inte ens det finns staket) och varför det inte finns någon helikopter (eller flera) stationerade på Kungsholmen eller liknande. Skall huvudstadens luftburna polis bli så totalt lamslagen pga en simpel väska märkt "BOMB"? Överlag kan man undra varför det finns en sådan liten vilja till helikoptrar i statlig tjänst, med tanke på hur mycket de faktiskt kan uträtta. Jag är motvilligt imponerad över rånet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Något säger mig att rånarna knappast räknat med att det skulle vara SÅ enkelt att slå ut polisens helikoptrar. Har polisen inte tagit med hotet mot själva helikopterbasen i sin generella riskanalys är det någon som bör få det väldigt varmt om huvudet. Detta lär inte vara sista gången någon åker vägen via Värmdö inför ett rån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Varför var dom tvungna att vänta in NI? Rånarna var ju redan borta, Klarar inte piketen av genomsök? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Låt mig gissa. Man hade ställt en väska med märkning BOMB i området (polisens helikoptrar), så blev polisens insats "lamslagen". Finns det ingen bevakningen whatsoever runt polisflyget? Pinsamt. Tydligen stog helikoptern på en platta på Myttinge, och då förmodar jag att det inte ens fanns ett staket än mindre en väktare/polis på plats. Ser ut at vara hyfsat fritt fram till plattan... Myttinge Jag ville inte "outa" platsen mer än nödvändigt men man kan ju hoppas att både en och två chefer för polisflyget tar en funderare på om just en obevakad asfaltsplatta långt ifrån vanliga polispatruller är den bästa platsen att ställa hela flygstyrkan på.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Liksom Apone är jag motvilligt imponerad - tyvärr. Samtidigt är jag rätt fundersam över hur rånarna ska lyckas hålla sig borta. Det är ju uppenbarligen en rätt skaplig organisation bakom rånet, och ju fler som hört rykten desto fler ska lyckas hålla tyst. Möjligheten att hkpföraren har militär bakgrund har redan nämnts på bl a DN.se. Hoppas att någon tidning tittar lite noggrant på polisens förvaring av sina hkp-resurser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
unitedstirling Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Varför var dom tvungna att vänta in NI? Rånarna var ju redan borta, Klarar inte piketen av genomsök? NI gick iaf in snabbt, hann inte ens byta om till uniform: http://www.dn.se/polopoly_fs/1.958438!.../3362211047.jpg =) På dn.se kan man läsa att "Polisprofessorn Leif GW Persson uppskattar att rånarna kan ha kommit över 1 miljard kronor.". En miljard i svenska tusenlappar blir, med tidigare uppgifter om pengavikt, 1160 kg. En Bell 206 har (enl. Wikipedia) en max startvikt på 1500 kg och väger tom ca 925 kg. Vidare på dn.se: "DNA kan hittas, tror polisprofessorn Leif GW Persson som också säger att rånarna har "mycket hög kompetens".". Stoppa pressarna! "Det mest troliga är enligt polisen att rånarna "ligger och trycker i skogen i närheten" - det är det vanligaste scenariot, säger Kjell Lindgren." Intressant att prata om "vanligaste scenariot" när det konstaterats att det är det första rånet av sitt slag i Sverige. Det är ju inte amatörer vi pratar om.. Men det är klart, journalisterna kräver snabba svar, då kan kvalitetssäkringen bli bristande... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 utländska kriminella, möjligtvis föredetta militärer eller poliser från någon öststat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Det behöver inte vara "utländska militärer", det som skiljer sig mot tidigare rån mot depåer är inbrytningspunkt och transportmedel. I det här fallet har man maximerat operationen i flera avseenden. 1. Du har säkrat flyktvägen. 2. Du behöver färre personer som bränner bilar och slänger fotanglar runt halva stan 3. Hkpförare som kan tänkas ingå i såna här rån ingår förmodligen inte i den "vanliga" rånarkretsen så det spåret blir inte så jättelätt att följa upp. Min gissning är att det finns en och annan hkpförare i europa och euroasien/fd sovjet som för ett par mille kan tänka sig att ställa upp på en sån här grej. Som sagts tidigare så känns det som ett effektivt rån utan svåra skador och därför lite "coolt", däremot så misstänker jag att det handlar om väldigt hänsynslösa rånare så vi kanske ska vara glada att det inte dök upp en ensam polisbil eller att någon råkade stå ivägen inne i depån.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Hörde på radion nu att polisflyget "ej har någon stationär plats". Det finns alltså ingen "Polisbas för helikoptrarna". Ansvarig för polisflyget STHLM (?) svarade harklande att "man för dialog med kommun och förvaltare sen 2002" om bygglov!!! Sen sju år för man dialog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Hörde på radion nu att polisflyget "ej har någon stationär plats". Det finns alltså ingen "Polisbas för helikoptrarna". Ansvarig för polisflyget STHLM (?) svarade harklande att "man för dialog med kommun och förvaltare sen 2002" om bygglov!!! Sen sju år för man dialog. Varför måste man bygga en "bas" ute på Myttinge för att ha någonstans att ställa flyget. Långt bort från, ja allt. Finns en helikopterplatta i Värmdö centrum som skulle kunna användas, tillsammans med räddningsverket. Och det måste finnas massa andra platser som fungerar också. På 7 år!!!! På den tiden hinner man fasen bygga klart en öresundsbro. Man tar sig för pannan altså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Förra året blev ju utredningen om ny skyddslag klar och den föreslog ju att uppräkningscentraler/depåer skulle bli skyddsobjekt. Det pratades om att detta redan 2003 när rånare försökte spränga sig in i Securitas Värdes depå i Västerås [Edit: vilket vad jag vet var den första attacken mot en värdedepå i Sverige]. Därefter har det skett attacker mot depåer i Jönköping, Helsingborg, Stockholm (nu två gånger) och Umeå. 2003 är sex år sedan och uppräkningscentralerna är fortfarande inte skyddsobjekt med ordentlig bevakning. Sju års dialog om placering av polishelikoptrar, sex år utan beslut om skyddsklassning av uppräkningsc./depåer osv osv. Ska man tolka det som ren ovilja eller total inkompetens, ja jag vet inte. Angående utredningen om ny skyddslag så tyckte inte utredaren att själva värdetransporterna behövde utses till skyddsobjekt (Riksbanken var av annan uppfattning i sitt remissvar på utredningen, dom tyckte det vore självklart). Här har vi ju ytterligare ett exempel på att man kommer bli pucktvåa framöver. Föregå eller föregås. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Hur kan bakgrundsprofilen se ut för dessa rånare? Kan det vara personer med militär bakgrund då tex repellering användes i rånet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Efter att ha läst igenom otaliga medier om rånet och studerat lite andra öppna källor som (hitta.se) har gjort en liten ögonbryndhöjande upptäkt. I sin intervju med TT säger Leif GW P följande: Någon liknande kupp där man använt sig av helikopter har tidigare inte genomförts i Sverige men däremot finns liknande fall från utlandet. Kompetensen för ett genomförande tror Leif G W Persson att det även finns svenska brottslingar som har.- Det finns en del att välja på. Är de influgna från utlandet kan det bli knepigt, säger han. Han tror att rånarna kan ligga och trycka i närheten av platsen där helikoptern hittades. - Om de inte klev på något flygplan, förstås. Källa: TTEfter ett snabbt sök med vår egna bildspaningsgenerator hitta.se kunde jag finna att bara någon km från den angivna landningplatsen finns ett företag som flyger pontonplan. Så är det så att Leif GW P hintar om sin egna lilla teori till TT?, för varför skulle han annars fundera över om de försvunnit med flygplan från platsen. Slutsatsen att om kunskap finns inom rånargruppen om att flyga hkp så är antagandet att de också kan flyga pontonplan inte långt borta. Från samma strand som pontonplanen kan man också nå öppet hav med båt, alla vet vi ju hur många sjöpoliser som finns i dag och kbv är så många att de kan täcka upp hela vår långa kust. Vägspäär funkar dåligt på sjön. Kul att ägnat sig åt lite und, det var längesedan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Hur kan bakgrundsprofilen se ut för dessa rånare?Kan det vara personer med militär bakgrund då tex repellering användes i rånet? Rappelering kan du lära dig på alla klätterklubbar som ingår i svenska klätterförbundet, då det ingår i grundkurs klippa. Att rappelera från hkp är ju en annan femma. Men enligt ett ögon vittne som SVT hänvisar till så rappelerade de inte från hkp utan bara hissade upp saker från taket. Hkp:n landade på taket då de klev ur och i hkp:n. Edit: skrev fel medie Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Låt mig gissa. Man hade ställt en väska med märkning BOMB i området (polisens helikoptrar), så blev polisens insats "lamslagen". Finns det ingen bevakningen whatsoever runt polisflyget? Pinsamt. Tydligen stog helikoptern på en platta på Myttinge, och då förmodar jag att det inte ens fanns ett staket än mindre en väktare/polis på plats. Ser ut at vara hyfsat fritt fram till plattan... Myttinge Jag ville inte "outa" platsen mer än nödvändigt men man kan ju hoppas att både en och två chefer för polisflyget tar en funderare på om just en obevakad asfaltsplatta långt ifrån vanliga polispatruller är den bästa platsen att ställa hela flygstyrkan på.... tog inte allt för lång tid. Flytta helikoptrarna till Bromma Efter sabotaget mot polisens helikoptrar i samband med rånet i Västberga i morse kräver nu polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal att helikoptrarna flyttas till Bromma, där de kan bevakas bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Angående utredningen om ny skyddslag så tyckte inte utredaren att själva värdetransporterna behövde utses till skyddsobjekt (Riksbanken var av annan uppfattning i sitt remissvar på utredningen, dom tyckte det vore självklart). Här har vi ju ytterligare ett exempel på att man kommer bli pucktvåa framöver. Föregå eller föregås. Problematiken som jag har hört talas om när det gäller att utse transporter till skyddsobjekt är att ett skyddsobjekt måste vara låst till en plats. Alltså kan inte en bil i rörelse vara skyddsobjekt. Det var iaf den förklaringen vi fick i lumpen. Edit: Och med det menar jag naturligtvis inte att det är omöjligt att genomföra, men det är inte gjort i en handvändning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Angående utredningen om ny skyddslag så tyckte inte utredaren att själva värdetransporterna behövde utses till skyddsobjekt (Riksbanken var av annan uppfattning i sitt remissvar på utredningen, dom tyckte det vore självklart). Här har vi ju ytterligare ett exempel på att man kommer bli pucktvåa framöver. Föregå eller föregås. Problematiken som jag har hört talas om när det gäller att utse transporter till skyddsobjekt är att ett skyddsobjekt måste vara låst till en plats. Alltså kan inte en bil i rörelse vara skyddsobjekt. Det var iaf den förklaringen vi fick i lumpen. Edit: Och med det menar jag naturligtvis inte att det är omöjligt att genomföra, men det är inte gjort i en handvändning. Nu var det ett tag sedan jag läste utredningen men vad jag kommer ihåg så var inte det något problem, dessutom föreslår man att militära fordon skulle kunna utses som skyddsobjekt. Deras invändningar var vad jag kommer ihåg endast lagtekniska petitesser, något även Riksbanken ansåg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.