kerran Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Tjena. I Storbritannien finnns en fd RAF Page Victor som det brukar förevisas taxning med på flygdagar. Tidigare i år var den sådan dag och kärran skulle förevisa detta men något gick fel och denna Viktor fick luft under vingarna och lyfte! Det får mig att undra. Hur är det möjligt för kärran att lyfta? Hade piloten ombord av någon anledning ställt in klaffarna för take off? Nu lyckades piloten landa kärran igen omedelbart...som tur var. Kan tänka mig att piloten måste ha varit svetting. Mycket Skickligt av honom att lyckas ta ner kärran igen så fort. Jag måste säga att det är fint ljud i kärrans motorer på fullgas Senast en RAF Victor flög var 1993. På youtube klippet nedan ser ni händelsen. http://www.youtube.com/watch?v=Rh2YSzBdWFg...feature=related Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Flygplanet skulle förevisas med en erfaren förare som befälhavare och ett antal frivilliga som övrig besättning, andreföraren var alltså inte formellt utbildad utan hade fått en genomgång på vilka hans uppgifter var, vilket i princip var att sköta gasreglagen enligt befälhavarens instruktioner. Man hade i förväg bestämt att endast dra på till 88% (cruise setting). Internkommunikationsutrustningen fungerade som avsett och alla var införstådda med sina uppgifter. Befälhavaren styrde noshjulet med ena handen och tryckte fram ratten med den andra. När andreföraren efter två eller tre tillsägelser fortfarande inte gjorde som han blev tillsagd (att dra av till tomgång) var befälhavaren tvungen att släppa ratten och själv dra av till tomgång. Hög fart och avsaknaden av dykroder gjorde alltså att flygplanet lättade. Ett tag övervägde befälhavaren att göra ett trafikvarv och landa igen men valde istället att landa rakt fram (nåja). Flygplanet var tekniskt sett funktionsdugligt, bortsett från en strulande generator, men det var förstås inte luftvärdigt enligt myndigheternas sätt att se på saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staphan Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 När andreföraren efter två eller tre tillsägelser fortfarande inte gjorde som han blev tillsagd (att dra av till tomgång) var befälhavaren tvungen att släppa ratten och själv dra av till tomgång. Finns det någon förklaring till varför andreföraren inte gjorde som han blev tillsagd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 ''The problem arose as a result of the engineer 'freezing' at a time of high stress. This is a recognised state of mind which can affect certain individuals.'' från http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/615...w-disaster.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.