Jump to content

Handley Page Victor roterade av misstag år 2009?


kerran

Recommended Posts

Tjena.

 

I Storbritannien finnns en fd RAF Page Victor som det brukar förevisas taxning med på flygdagar.

 

Tidigare i år var den sådan dag och kärran skulle förevisa detta men något gick fel och denna Viktor fick luft under vingarna och lyfte!

Det får mig att undra. Hur är det möjligt för kärran att lyfta? Hade piloten ombord av någon anledning ställt in klaffarna för take off?

Nu lyckades piloten landa kärran igen omedelbart...som tur var.

Kan tänka mig att piloten måste ha varit svetting.

Mycket Skickligt av honom att lyckas ta ner kärran igen så fort.

 

Jag måste säga att det är fint ljud i kärrans motorer på fullgas :tveka:

 

 

Senast en RAF Victor flög var 1993.

 

På youtube klippet nedan ser ni händelsen.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=Rh2YSzBdWFg...feature=related

Link to comment
Share on other sites

Flygplanet skulle förevisas med en erfaren förare som befälhavare och ett antal frivilliga som övrig besättning, andreföraren var alltså inte formellt utbildad utan hade fått en genomgång på vilka hans uppgifter var, vilket i princip var att sköta gasreglagen enligt befälhavarens instruktioner. Man hade i förväg bestämt att endast dra på till 88% (cruise setting). Internkommunikationsutrustningen fungerade som avsett och alla var införstådda med sina uppgifter.

 

Befälhavaren styrde noshjulet med ena handen och tryckte fram ratten med den andra. När andreföraren efter två eller tre tillsägelser fortfarande inte gjorde som han blev tillsagd (att dra av till tomgång) var befälhavaren tvungen att släppa ratten och själv dra av till tomgång. Hög fart och avsaknaden av dykroder gjorde alltså att flygplanet lättade. Ett tag övervägde befälhavaren att göra ett trafikvarv och landa igen men valde istället att landa rakt fram (nåja). Flygplanet var tekniskt sett funktionsdugligt, bortsett från en strulande generator, men det var förstås inte luftvärdigt enligt myndigheternas sätt att se på saken.

Link to comment
Share on other sites

När andreföraren efter två eller tre tillsägelser fortfarande inte gjorde som han blev tillsagd (att dra av till tomgång) var befälhavaren tvungen att släppa ratten och själv dra av till tomgång.

Finns det någon förklaring till varför andreföraren inte gjorde som han blev tillsagd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...