Jump to content

Det nya hemvärnet efter 1 Jan 2010


Recommended Posts

Utläst ur Regeringens statsbudget för försvar och samhällets krisberedskap

 

vad tror ni och tycker?

 

Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna kommer att få bättre utrustning och materiel samt en utökad roll i den nya organisationen. Detta innebär en betydande ambitionshöjning för hela hemvärnet. Hemvärnets framgångsrika försök med direktutbildning innebär viktiga erfarenheter för framtida soldatutbildning. Reformeringen av insatsorganisationen med hemvärn och nationella skyddsstyrkor ska ske i takt med att nödvändigt ekonomiskt utrymme frigörs. Den samlade insatsorganisationen kommer när den intagits att uppgå till cirka 50 000 personer och ha en beredskap som varierar mellan några timmar och cirka en vecka.

 

Takten i förändringen

Försvarsmaktens målsättningsdokument för förbanden måste utarbetas för att utvecklingen av insatsorganisationen ska gå snabbt. Eftersom större delen av de nya förbanden baseras på befintlig materiel, personal, infrastruktur m.m. anser regeringen att den huvudsakliga utformningen av merparten av förbanden bör kunna vara avslutad under 2010. Därefter vidtar arbetet med att bemanna förbanden med de nya personalkategorierna, öva och utbilda dem samt successivt öka tillgängligheten och användbarheten.

Edited by Fk Satan
Fixade till topic
Link to comment
Share on other sites

På sidan 57 står: Ansk fältutrustning (ansk nytt uniformssystem) under redan ingånga åtaganden. innebär det en ersättare till M90 eller är det något annat spörchal?

Står även: Ansk EH2R (ny handhållen radio), är det här den nya gruppradion?

Eller är: Ansk ers ra 195 (handburen radio) den nya gruppradion det snackas om att HV skall få ta del av?

 

Ansk NLAW (Nytt pansarskott) på sidan 57 lär väl aldrig vara menat för HV. Men man kan ju hoppas..

 

 

Ni som har lite koll får gärna informera om vad prylarna är, och vilka som skall få ta del av dessa.

Link to comment
Share on other sites

Delar av hv skall tillföras/har tillförts ny/modifierad materiel enligt utrustningslistorna för 2009.

Hvledningen har under året lämnat in ett förslag till hv:s framtida organisation samt med den organisationens materielbehov(önskelista) till hkv.

 

Går förslaget igenom är det bedömt ett jättekliv framåt för hv på flera plan och julafton för geardosar i närtid.

Där är vi inte än och att allt skulle gå igenom är rätt osannolikt i sedvanlig ordning.

 

Glöm ej heller att vad valfri enhet i FM ska ha enligt utrustningslista och vad som behagar, till synes slumpvis, ramla ur FMLOG är två olika saker.

 

Ledtråd:

Eftersom större delen av de nya förbanden baseras på befintlig materiel, personal, infrastruktur
Link to comment
Share on other sites

Eller är: Ansk ers ra 195 (handburen radio) den nya gruppradion det snackas om att HV skall få ta del av?

Ra195 (med varianter) är ju en kortvågsradio så jag misstänker att de ersätts med Ra1512 (Harris RF-5800H-MP) eller något liknande.

Link to comment
Share on other sites

Nytt kommunikation system är det enskilt största förmåge höjande investering som man kan göra i Hemvärnet.

 

Samtidigt är det inte så dyrt att genomföra det när man ändå köper in för övriga markförband.

 

 

Tror att det kommer bli intressant de kommande åren när det gäller hemvärnets utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Nytt kommunikation system är det enskilt största förmåge höjande investering som man kan göra i Hemvärnet.

 

Samtidigt är det inte så dyrt att genomföra det när man ändå köper in för övriga markförband.

 

 

Tror att det kommer bli intressant de kommande åren när det gäller hemvärnets utveckling.

Jag menar att mörkerkapacitet på soldater som förväntas kunna jobba under mörker inte bara är en förmågehöjande anskaffning utan en förutsättning för att kunna operera i mörker, förr i tiden när alla smög runt lite på känn kanske oddsen var jämnare men så ser det inte riktigt ut nu...

Link to comment
Share on other sites

Tror ni bägge har rätt, kommunikation (på alla nivåer) och mörker kapacitet är två stora framgångsfaktorer.

Men allt måste ju prioriteras och då ser jag att kommunikationen är viktigast, min högst personliga åsikt.

Men, bägge frågorna ligger just nu under anskaffning och ska tillföras till hv under dom närmsta åren.

 

//P

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde inte utläsa ett dugg om varken lampor eller mörkerutrustning som kan beröra HV. Det beslutet ligger nog inte på regeringsnivå, det får nog HV besluta själv om ifall det är värt att satsa på.

 

Jag tycker sambandet är prio 1. Det kommer ske förändringar på plut/komp nivå i insats, ifall man skall tro utr.lista för IO10.. Det är väldigt välkommet. Dock finns det ingenting på grpnivå i den listan, förutom RA 135 då..

 

Vapenlampor tycker jag är prio 2. HV centralt verkar inte tycka likadant. Det är dock en väldigt liten investering ifall man jämför med bandvagnar, nya gruppfordon och allt annat bröte som faktiskt är på gång. Finns ju färdiga clips att köpa från hyllan som passar på aimpointen för någon hundring. Sen bara en lampa som är stryktålig och funkis.

 

Men snart är IO10 här. Det borde ju rimligen vara dags att fastställa utr.listorna nu. Sen får vi hoppas FMLOG dunkar ut den mtrl som ev. tillförs.. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Intressant att dom anger antalet fortfarande till en helt annan nivå än vad HKV yrar om....

 

 

Vänligen förtydliga vad du menar och gärna ange sidan du hämtar uppgiften.

 

Vad jag kunde utläsa så ska Hemvärnet bestå av 40 batljoner och enligt tidigare försvarsbeslut från Juni i Sommras ha numrären 22 000 var av 17 000 i "Nationella skyddsstyrkorna" (insats) och resterande 5000 i tradionella Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Vapenlampor tycker jag är prio 2. HV centralt verkar inte tycka likadant. Det är dock en väldigt liten investering ifall man jämför med bandvagnar, nya gruppfordon och allt annat bröte som faktiskt är på gång. Finns ju färdiga clips att köpa från hyllan som passar på aimpointen för någon hundring. Sen bara en lampa som är stryktålig och funkis.

 

Mörkerförmåga är väl mer än bara vapenlampor? Bildförstärkare, laserpek och vapenlampa ser jag som ett intimt sammanhållet paket, om man ska genomföra någon sorts seriös uppgradering av Hv:s förmåga till mörkerstrid.

Link to comment
Share on other sites

Absolut, håller med dig Knekt. Men jag tror vi fått AK7 innan HV börjar fundera över seriös mörkermtrl på soldatnivå.

 

Något som däremot skulle hjälpa oss betydligt, och samtidigt är relativt billigt är just vapenlampor, då har vi iaf. en sportmössa. Det har vi inte nu...

Vi kan inte ens genomföra ett genomsök, än mindre framrycka igenom en byggnad mellan klockan 1600 - 0800 under vinterhalvåret.. Som tur är så finns det soldater som ordnat egna prylar. Men det är mest för att vissa soldater inte vill bryta ben eller skada sig allvarligt när vi traskar omkring när det är mörkt..

Link to comment
Share on other sites

Intressant att dom anger antalet fortfarande till en helt annan nivå än vad HKV yrar om....

 

 

Vänligen förtydliga vad du menar och gärna ange sidan du hämtar uppgiften.

 

Vad jag kunde utläsa så ska Hemvärnet bestå av 40 batljoner och enligt tidigare försvarsbeslut från Juni i Sommras ha numrären 22 000 var av 17 000 i "Nationella skyddsstyrkorna" (insats) och resterande 5000 i tradionella Hemvärnet.

Sidan 21

Reformeringen av insatsorganisationen med

hemvärn och nationella skyddsstyrkor ska ske

i takt med att nödvändigt ekonomiskt

utrymme frigörs.

Den samlade insatsorganisationen kommer

när den intagits att uppgå till cirka 50 000

personer och ha en beredskap som varierar

mellan några timmar och cirka en vecka.

Link to comment
Share on other sites

@Tinhead

"Den samlade insatsorganisationen" omfattar mer än bara hemvärnet.

17000 i NSS

5000 i ordinarie HV

28000 i övriga Insatsorg:en som omfattar några manöverbataljoner, några flygdivisioner och annat tjafs.

Eller?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

@Tinhead

"Den samlade insatsorganisationen" omfattar mer än bara hemvärnet.

17000 i NSS

5000 i ordinarie HV

28000 i övriga Insatsorg:en som omfattar några manöverbataljoner, några flygdivisioner och annat tjafs.

Eller?

 

/K

Lätt att misstolka då dom hela tiden ska dela på hemvärn och resten.. :-P

Link to comment
Share on other sites

Absolut, håller med dig Knekt. Men jag tror vi fått AK7 innan HV börjar fundera över seriös mörkermtrl på soldatnivå.

 

Något som däremot skulle hjälpa oss betydligt, och samtidigt är relativt billigt är just vapenlampor, då har vi iaf. en sportmössa. Det har vi inte nu...

Vi kan inte ens genomföra ett genomsök, än mindre framrycka igenom en byggnad mellan klockan 1600 - 0800 under vinterhalvåret.. Som tur är så finns det soldater som ordnat egna prylar. Men det är mest för att vissa soldater inte vill bryta ben eller skada sig allvarligt när vi traskar omkring när det är mörkt..

 

 

Då är vi helt överens. "I väntan på Godot" ser jag hellre vilken enkel vapenlampa som helst som ett bättre alternativ än ingenting.

 

Men... glömde ju! Vi har ju ryssnattkikarna! Vilken tur för oss! :-P

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

@Tinhead

"Den samlade insatsorganisationen" omfattar mer än bara hemvärnet.

17000 i NSS

5000 i ordinarie HV

28000 i övriga Insatsorg:en som omfattar några manöverbataljoner, några flygdivisioner och annat tjafs.

Eller?

 

/K

Lätt att misstolka då dom hela tiden ska dela på hemvärn och resten.. :-P

 

Hee hee!

 

En sak är intressant dock, tidigare har man angivit försvarets förband först och med rätt nogrann angivelse, sedan i en bisats angivit så har vi Vi hemvärnet med x bataljoner.

 

Nu så inkluderar man Hemvärnet Nationella Skyddsstyrkorna i den totala numrären av försvaret. Kanske en skitsak men endå en markering från högsta ort.

 

I alla år sedan jag lämnade US Army 2002 har jag alltid tyckt att det är jäkligt konstigt att de förband som man lättast kan kallas in och minst internationell uppmärksamhet och med en snabbhet om några timmar är/har varit de sämst övade och rustade förbandet man har.

 

Nu menar jag inte att man skulle göra om dem till spetsförband, men Hemvärnet har levat i ett tillstånd av lätt anarki där man inte vet vilka som kommer eller om någon alls kommer till övningen.

 

Att man inte tidigare styrt upp avtal, ersättning och innehåll i förband är konstigt.

 

Slutsatsen som jag dragit är att Sveriges ledarskap har en oförmåga till att ta till sig ändrade förutsättningar och ta beslut och genomdriva dem med en hög takt. Det tar en jäkla lång tid att inse att omvärlden har ändrats och börjar agera, Det samtidigt vi berömmer oss själva för att vara så framsynta och smarta.

 

Hoppas på att nu kommer det börja röra i rätt rikting, intentionerna finns där.

Link to comment
Share on other sites

Slutsatsen som jag dragit är att Sveriges ledarskap har en oförmåga till att ta till sig ändrade förutsättningar och ta beslut och genomdriva dem med en hög takt. Det tar en jäkla lång tid att inse att omvärlden har ändrats och börjar agera, Det samtidigt vi berömmer oss själva för att vara så framsynta och smarta.

 

Hoppas på att nu kommer det börja röra i rätt rikting, intentionerna finns där.

 

Det är ju helt sjukt att en jänkare skall sätta huvudet på spiken! :rockon::worthy:

 

 

Angående Nationella Skyddsstyrkorna och HV så undrar jag: Finns det ett taget beslut om att Insats skall döpas om till Nationella Skyddsstyrkorna. Jag tycker det är väldigt luddigt just nu hur vi skall ha det.

Att de särat på HV och Nationella Skyddsstyrkorna i budgeten är ju en kraftig markering. Men jag har aldrig uppfattat att något konkret beslut är taget.

Link to comment
Share on other sites

Angående Nationella Skyddsstyrkorna och HV så undrar jag: Finns det ett taget beslut om att Insats skall döpas om till Nationella Skyddsstyrkorna. Jag tycker det är väldigt luddigt just nu hur vi skall ha det.

Att de särat på HV och Nationella Skyddsstyrkorna i budgeten är ju en kraftig markering. Men jag har aldrig uppfattat att något konkret beslut är taget.

Vad jag har hört kommer beslut tas i vecka 45-46 fram tills dess kan vi bara spekulera.

Link to comment
Share on other sites

Angående Nationella Skyddsstyrkorna och HV så undrar jag: Finns det ett taget beslut om att Insats skall döpas om till Nationella Skyddsstyrkorna. Jag tycker det är väldigt luddigt just nu hur vi skall ha det.

Att de särat på HV och Nationella Skyddsstyrkorna i budgeten är ju en kraftig markering. Men jag har aldrig uppfattat att något konkret beslut är taget.

Vad jag har hört kommer beslut tas i vecka 45-46 fram tills dess kan vi bara spekulera.

Lite off topic....

Ehum?

Det togs ett beslut för några år sedan på RiksHemvärnstinget om jag minns rätt?

"Hemvärnet de Nationella Skyddsstyrkorna"

Så förklara för mig hur någon annan instans ska kunna göra ett namnbyte?

Samt såklart varför det bara ska vara "insats plut/komp" som ska kunna titulera sig detta?

Link to comment
Share on other sites

FEL av mig.

Menade snarare beslut om hur den ny organisationen skall se ut och fungera. Självklart jag kan vara felinformerad eftersom det var ett tag sedan jag blev tilldelad informationen. Namnet är självklart redan beslutat för länge sedan, kan ses på hemvärnets hemsida bland annat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intressant information angående nya ersättningar och nya kontrakt i det nya Hemvärnet.

 

Källa: Tidningen Hemvärnet

 

Högre krav men också mer pengar. Redan den 1 januari nästa år börjar det reviderade ersättningssystemet att gälla för de som skriver på det nya hemvärnsavtalet. För en vanlig soldat innebär det fyra dagars tjänstgöring och minst 3500 kronor per år om man fullgör sitt kontrakt.

 

Orsaken till att man reviderat ersättningssystemet är bland annat att soldater och befäl inte ska förlora pengar när KFÖ-systemet permanentas nästa år.

 

Här kommer några exempel på hur mycket ersättning vissa befattningar får:

 

Befattning - Avtalsdagar - Befattningspeng - Premie vid fullföljt avtal = Totalt

 

Soldat - 4 dagar - 0 kr - 3500 kr = 3500 kr

Gruppchef - 5 dagar - 3600 kr - 4375 kr = 7975 kr

Plutonschef - 6 dagar - 6240 kr - 5250 kr = 11490 kr

Soldat - 8 dagar - 0 kr - 7000 kr = 7000 kr

Gruppchef - 9 dagar - 7200 kr - 7875 kr = 15075 kr

Plutonschef - 10 dagar - 12400 kr - 8750 kr = 21150 kr

 

En större redogörelse av det reviderade ersättningssystemet och det nya avtalet kommer i nummer 5 av Tidningen Hemvärnet.

 

Mycket intressant utveckling och en första fingervisning att försvarsmakten menar allvar med att satsa på Hemvärnet. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan :baskerKav:

 

Min första reaktion då jag nyss läste i tråden om ersättningen för kommande anställda soldater är att hela FMs budgett i framtiden går bort i löner och ersättningar till personalen :-P

 

Men som du säger, det visar att FM satsar på HV. Följs detta upp med bra övningar och att vi får ut lite modernare material kan detta nog bli bra. Förutsatt att personalförsörjningen funkar i framtiden. men det kan vi fortsätta gnälla om i andra trådar.

Skönt att äntligen kunna få en någorlunda balans i räkenskaperna efter en övning, då minskar i alla fall gnället på kärringen hemma ;-)

Link to comment
Share on other sites

En reflektion: Med att betala grp C, 7 875 kr i befattningspremie så kan man avkräva att de ska vara mycket mer aktiva än i dag när det gäller ledning av sin grupp.

 

Nyckel till ett mer aktivt Hemvärn ligger enligt mitt tycke hos hur pass bra gruppchefen kan få sina soldater att delta i verksamheten, givitvis så spelar kvaliten på övningar stor roll. Förbättrad ersättning sätter krav på att delta mer aktivt i ledarskapet.

 

Själv så tror jag starkt på att vi kommer få se en stor förbättring på mtrl fronten och att kraven på bra övningar kommer vara mycket starka även uppefrån som nerefrån i organisationen, dvs en del utbildningsgrupper måste börja leverera bra ledarskap och bättre övningar med högre kvalitet i.

 

Bra ledarskap med visioner och ambitioner = ger bättre övningar = ger förband med högre förmåga. = som ger meningsfullhet att delta!

 

Ska vi kunna bryta en nedåtgående moralisk spiral inom hemvärnet, så är det nu det gäller!

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Något som däremot skulle hjälpa oss betydligt, och samtidigt är relativt billigt är just vapenlampor.....

[OT]Har personligen sett vapenlampor som varit fästa på ett sådan sett så de är intregerade med AK4Bs handskydd. vill du veta mer så skicka mig ett pm så kan jag nog ge ett kort svar[/OT]

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Ang nya ersättningsformen.

 

 

Problem:

 

En plutonchef som är med i IK har sin KFÖ uppdelad på två tillfällen (våren och hösten). Han deltar på vårövningen men blir sjuk på höstövningen. Han har alltså inte fullgjort sitt avtal och därmed fryser den del av ersättningen inne som avser kompensera honom för inkomstbortfallet för vårövningen.

 

Detta kan slå hårt och lite orättvist mot hans ekonomi men blir en konsekvens av att endast tid under "KFÖ" räknas som avtalstid.

 

 

Ett likande problem:

 

Du får i god tid reda på när KFÖ skall ske kommande år och kan omgående konstatera att du inte kan delta på vårövningen. Följden blir att du inte kan fullgöra ditt avtal det året eftersom det bara är tid under KFÖ som räknas.

 

Om den soldaten/chefen funderar på sitt engagemang i Hemvärnet är ju ganska naturligt och självklart!

 

Men visst är det bra att ersättningarna höjs - även om höjningen för den enskilde inte är så stor eftersom detta är en kompensation för att han tvingas ta ledigt från jobbet (om han får ledigt) - med det ekonomiska bortfall som det medför. Bäst är det ju om man kan ta av sina semesterdagar.....

 

 

/Ola

Edited by Uttern
Link to comment
Share on other sites

Ang nya ersättningsformen.

 

 

Problem:

 

En plutonchef som är med i IK har sin KFÖ uppdelad på två tillfällen (våren och hösten). Han deltar på vårövningen men blir sjuk på höstövningen. Han har alltså inte fullgjort sitt avtal och därmed fryser den del av ersättningen inne som avser kompensera honom för inkomstbortfallet för vårövningen.

 

Detta kan slå hårt och lite orättvist mot hans ekonomi men blir en konsekvens av att endast tid under "KFÖ" räknas som avtalstid.

 

 

Ett likande problem:

 

Du får i god tid reda på när KFÖ skall ske kommande år och kan omgående konstatera att du inte kan delta på vårövningen. Följden blir att du inte kan fullgöra ditt avtal det året eftersom det bara är tid under KFÖ som räknas.

 

Om den soldaten/chefen funderar på sitt engagemang i Hemvärnet är ju ganska naturligt och självklart!

 

Men visst är det bra att ersättningarna höjs - även om höjningen för den enskilde inte är så stor eftersom detta är en kompensation för att han tvingas ta ledigt från jobbet (om han får ledigt) - med det ekonomiska bortfall som det medför. Bäst är det ju om man kan ta av sina semesterdagar.....

 

 

/Ola

 

Inget system är perfekt, min gissning är att vi fortsättningsvis även kommer få SGI för de dagar som är arbetsdagar för oss och då blir kombinationen avtalspremien + SGI i de flesta fallen att man inte förlorar på att delta i KFÖ. (För mig själv innebär SGI att 55% av min lön är täckt)

 

Sedan är det så att när vi tjänstgör för att uppfylla avtalet så är vi skyddade och har rätt till ledighet från arbetsgivaren. Ledighet för att uppfylla HV avtal.

Link to comment
Share on other sites

Det som blir nytt i och med 2010 är att många av oss förväntas tjänstgöra i Hemvärnet under ordinarie arbetstid med minskad lön som följd. Jag tror mig förstå att självklart utgår ersättning motsvarande SGI. Ersättningen för avtalsuppfyllnad är väl till för att kompensera de som tjänar så mycket att de inte får full täckning för sin inkomstförlust genom SGI. För dessa innebär sålunda att om man inte får ersättning för sin "avtalsuppfyllnad" så gör man en ekonomisk förlust.

 

Men du har helt rätt i att om man får ersättning enligt SGI OCH ersättning för avtalsuppfyllnad så är de allra flesta kompenserade för inkomstförlusten. Det jag pekade på i mitt tidigare inlägg var det som kan inträffa om du inte lyckas med att fullgöra ditt avtal - du kan drabbas ekonomiskt.

 

Som jag tidigare reogjort för så har FM:s jurist med största sannolikhet fel. Du kan inte, vare sig med nuvarande eller kommande HV-avtal, tilltvinga dig ledighet för att vara med på en övning med stöd av lagen (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret mm. Detta beror på att tjänstgöringen inte är underkastad plikt. Genom att underteckna ett HV-avtal blir du inte underkastad värnplikt, vilket är en förutsättning för lagens tillämpning. (Till skillnad från om du undertecknar ett avtal för Utlandsstyrkan). Om däremot Hemvärnet mobiliseras så blir din tjänstgöring underkastad plikt och du kan inte sägas upp från din anställning.

 

 

Däremot tror jag att du kan åberopa Studieledighetslagen för ledighet men det förutsätter att du uppfyllt kvalifikationskravet att ha varit anställd minst sex månader eller sammanlagt tolv månader de senaste två åren (§ 3). Ytterligare en förutsättning är att du säger till din arbetsgivare minst två veckor i förväg.

 

 

 

Däremot håller jag med dig om att inget system är perfekt och i många avseende är det nya bättre än det gamla - men inte perfekt, självklart inte. Möjligen får man se det som en bra ambition och det finns säkert möjlighet att finlispa tillämpningen successivt.

 

 

 

/ola

Edited by Uttern
Link to comment
Share on other sites

...

Problem:

 

En plutonchef som är med i IK har sin KFÖ uppdelad på två tillfällen (våren och hösten). Han deltar på vårövningen men blir sjuk på höstövningen. Han har alltså inte fullgjort sitt avtal och därmed fryser den del av ersättningen inne som avser kompensera honom för inkomstbortfallet för vårövningen.

...

Ett likande problem:

Du får i god tid reda på när KFÖ skall ske kommande år och kan omgående konstatera att du inte kan delta på vårövningen. Följden blir att du inte kan fullgöra ditt avtal det året eftersom det bara är tid under KFÖ som räknas.

...

Soldater med fyradagarsavtal gör en KFÖ per år medan soldater med åtta dagar gör två KFÖ per år. Befäl genomför ävenSÖB (befälsutbildning) för att uppfylla sitt avtal.

 

De som inte kan göra KFÖ med sitt eget förband ska få möjlighet att göra det med något annat hemvärnsförband.

 

Nu har det väl sagts att hemvärnsveckan skall vara samma vecka varje år? Om det är samma vecka över hela Sverige så går det ju inte ihop med ovanstående, så det bör alltså vara förskjutet lite. ??

Bör ju inte vara så eftersom just ovan nämns. Vi kan ju hoppas!

 

Frågan är om det ENDAST kommer att vara KFÖ-veckan som erbjuds? Om ej, vi måste ju utbildas innan vi kan kfÖvas, så, hur skall de övriga helgerna ersättas? Eller ska de endast ersättas ekonomiskt, men ej räknas in i kontraktstiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...