Jump to content

Skytte PB eller Systemtekniker?

Guest

Recommended Posts

tjenare allihopa...

jag har just blevet omplacerad från en tjänst som Sambands KB i boden... så nu har jag hamnat på Skytte PB istället på pansar däruppe... men nu ringer dom från ATS å vill ha mig på Systemtekniker på 122an... va gör man som systemtekniker? har ingen koll.... men e glad för lite råd om jag ska välja Systemtekniker eller SkyttePB...

hare gôtt fan /Ludde

Som systemtekniker blir du en avancerad mekaniker som i princip kan allt om vagnen! Utbildningen är mycket teoretisk och istort sett ingen strid ingår! Väl ute på övningar får du oftast hjälpa kockar att servera mat o dyl under dagarna när vagnarna är ute i kriget o på natten när vagnarna kommer tillbaka o besättningar sover några timmar är det du som får vara vaken o försöka reparera det som gått sönder!

Nu låter detta extremt jobbigt men det året jag låg inne var alla systek EXTREMT nöjda o belåtna med sin utb.

Att komma ihåg är att ALLA KB får göra ett prov för att bli systemtekniker o klarar man inte det så...

Det är alltså inte alls säkert att du blir systemtekniker bara för att du blir uttagen till det.

Summan av allt dravel här ovanför, är du tekniskt intresserad, så satsa på systek för fasiken!!!!!

men som systemtekniker håller man typ inte på med strid alls utom under GSUn då eller?

men eftersom man ligger inne i 15 månader blir man vpl fänrik ändå sen eller? trots att man inte har befäl över någon? eller har man det som sytemtekniker?

:withstupid

Din enda stridsutbildning är enbart istort sett enbart under GSU, dock blir förläggningen rätt friskt överfallen under övningsskedet! O då får man ju panga desto mer...

Du blir vpl fänrik som alla andra, tror jag...

Enligt min inskrivare så blev man vpl fänrik som system tekniker.

Jag har bara hört goda saker om systemtekniker utbildningen ännu, och alla jag har pratat med har rekomenderat den starkt.

Tyvärr så vet jag inte själv ifall det är sant förrns en bit in i 2004, och det är kanske aningen försent :)

Tyvärr så vet jag inte själv ifall det är sant förrns en bit in i 2004, och det är kanske aningen försent :)

jupp lite sent e det ju eftersom jag rycker in nu i januari men vi får hoppas man blir vpl fänrik... ???

Som systemtekniker kan man både vara uttagen som GB eller KB. Det finns alltså de som ligger inne i 10 månader (GB) och det finns de som ligger inne i 15 månader (KB).

Har en polare som ligger inne på A 9 som systemtekniker, och för tillfället är han uppe på ATS och pluggar en del. Han säger att man måste vara någorlunda studiemotiverad för att orka med, men att det är roligt om man verkligen tycker om modern teknik (vilket han tydligen gör). :) :P

Han har inte nämnt mycket om hur mycket "strid" de är med om, men troligtvis inte mycket alls. Efter GSU:n blir det typ som stabstjänst och vid återkomsten till "moderförbandet" går tiden åt till att reparera och iordningställa teknisk utrustning. Under sin tid på ATS repeterar de dock GSU:n med jämna mellanrum (4 timmar per vecka tror jag han sa), för påminna dem att de är militärer och inte jobbar på Microsoft. :baaa

Skytteplutonbefäl innehåller betydligt mer "pang-pang", vilket man ganska enkelt kan räkna ut själv. Lite mer ligga i buske och skjuta eller åka omkring i Strf90.

Är du en skjutglad stridspitt väljer du skytteplutonbefäl. Är du en teknikernörd väljer du systemtekniker. En "no-win situation" ur en mer social aspekt. :D ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Foxtrott Lima: Jag funderar ju på hur kul det skulle vara å inte få skjuta så mycket under lumpen... tänker ju inte sitta som nån kille på Microsoft som sagt utan man vill ju ha lita action iallefall men fan det e svårt det här asså ???

men jag misstänker att vi hamnar på livkompaniet både du å jag när vi rycker in sen... men sen måste jag ju typ åka te ATS när du har hand om din små GBare... betyder detta att jag inte kommer få befäl över någon grupp sen elller hur blir det?

Foxtrott Lima: Jag funderar ju på hur kul det skulle vara å inte få skjuta så mycket under lumpen... tänker ju inte sitta som nån kille på Microsoft som sagt utan man vill ju ha lita action iallefall men fan det e svårt det här asså ???

men jag misstänker att vi hamnar på livkompaniet både du å jag när vi rycker in sen... men sen måste jag ju typ åka te ATS när du har hand om din små GBare... betyder detta att jag inte kommer få befäl över någon grupp sen elller hur blir det?

Vad jag vet är det sällsynt att systemtekniker utövar praktiskt ledarskap, förutom kanske under sin tid på skolkompaniet (Livkompaniet). Deras uppgift är att i lag arbeta med teknisk apparatur, och oftast är det förmodligen en teknisk officer som är chef för gruppen.

En tjänst som systemtekniker innebär kort och gott mindre ledarskap och mindre skjutande, i utbyte mot praktisk erfarenhet av mer eller mindre avancerad teknik samt en utbildning som även kan vara en merit i det civila (till skillnad från mycket annat man lär sig under värnplikten).

Jag har själv inte någon som helst erfarenhet av tjänsten, men detta är vad jag har läst och hört. :notify

Mitt enda tips i frågan är att du endast bör välja systemtekniker om du vet att du tycker om att arbeta med teknik, och att du inte har glömt allt du fick lära dig i gymnasiet. Satsa inte på det halvhjärtat bara för att du inte vet om du vill eller inte!

Hmm... Hoppas jag inte avskräckte dig nu. Är du tekniskt intresserad bör du välja systemtekniker. Om inte, håll dig borta från "felsökningsnissarna". :D

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Vad väljer du då? *nyfiken*

det blir syte på 122an blir det men sen hörde jag nåt om nåt prov å grejs man va tvungen å göra...

om det e nån som vet va det e för typ av prov får den personen gärna skriva det ;)

men nu vill dom att jag ska ligga på P4 istället frågan e ju vad man ska välja där asså... boden vs. skövde...

/ludde