Jump to content

skada - försäkring - ersättning?

Recommended Posts

det är så att jag skadade mig i lumpen och har under lång tid efter det varit arbetslös sjukskriven etc.

har fått en del hjälp av farsan eftersom han arbetat med liknande saker innan, skadan är anmäld till försäkringskassan samt privata försäkringsföretag.

MEN jag vete tusan om jag någonsin kommer få några pengar för mitt lidande och frågar här om det är någon som vet om ersättning/bidrag/kompensation från något håll.

jag har nyligen hört talas om kungafonden och undrar om det kan vara nåt?

alla tips och förslag mottas med glädje! :baskerPa: (svart-basker-med-silveremblem-smilie önskas här)

/ f.d. Livgardist Örnfjäder.

det är så att jag skadade mig i lumpen och har under lång tid efter det varit arbetslös sjukskriven etc.

har fått en del hjälp av farsan eftersom han arbetat med liknande saker innan, skadan är anmäld till försäkringskassan samt privata försäkringsföretag.

MEN jag vete tusan om jag någonsin kommer få några pengar för mitt lidande och frågar här om det är någon som vet om ersättning/bidrag/kompensation från något håll.

jag har nyligen hört talas om kungafonden och undrar om det kan vara nåt?

alla tips och förslag mottas med glädje! :baskerPa: (svart-basker-med-silveremblem-smilie önskas här)

/ f.d. Livgardist Örnfjäder.

Kungafonden

Finns en tråd i SOLDINT om en person som skadade sig under utlandstjänstgöring.

Där kan du säkerligen få många svar.

Edited by FkN

Är det en olycka eller något som har skett genom längre belastning? Är det olycksfall så fattar inte Försäkringskassan något beslut förrän du ev skulle ha något anspråk på ersättning t ex läkarbesök el sjukgymnast. Tel till FK är 0771 - 524 524. Som Krook säger så är det Kammarkollegiet som står för ev sveda, värk, lyte och men. Det krävs dock vanligtvis att besvären kvarstår ett år. Tel Kammarkollegiet är 054-10 38 80.

Vad gäller sjukpenning så ska man som skadad under vpl ha ett visst grundskydd (enlligt lagen om statligt personskadeskydd). Den garanti-sjukpenninggrundande inkomsten kan ju råka vara högre än en som man hade från sitt sommar-/extrajobb innan vpl. PM:a mig så kan jag hjälpa dig att kolla upp.