Jump to content

Vilka kan bli kapten/befälhavare på ett hangarfartyg?


kerran

Recommended Posts

Hej.

 

Vilka kan bli kapten/befälhavare på ett hangarfartyg?

Jag har läst på ett amerikanskt flygforum att endast stridspiloter i US NAVY kan bli kaptener på amerikanska hangarfartyg.

Stämmer detta?

OM det är sant...är det motsvarande krav för att bli kapten på hangarfartyg hos de fåtal andra länder som också har hangarfartyg?

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

I Tom Clancys böcker nämns att kaptenen för hangarfartyg av tradition tas från flygarkretsen.

 

Traditionen ska grunda sig i dels att slagsskeppsgubbarna inte ville ha med hangarfartyg att göra, dels att den nya flyggrenen ville se till att de inte blev dominerade av den 'traditionella' flottan.

 

Lite OT men ändock relaterat; fanns det någon liknande 'princip' inom USAAC/USAAF?

Link to comment
Share on other sites

inte bara princip eller tradition, tom lag.

 

5942. Aviation commands: eligibility

 

To be eligible to command an aircraft carrier or an aircraft tender, an officer must be an officer in the line of the Navy who is designated as a naval aviator or naval flight officer and who is otherwise qualified.

 

http://www.lawserver.com/law/country/us/co...ode_10_usc_5942

 

/b (my google-fu is strong today)

Link to comment
Share on other sites

finns ingen anledning då alla officerare i marinkåren är Line Officers.

Däremot är det inte så i flottan.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Line_officer

 

In the United States Navy, line officers are divided into unrestricted line officers and restricted line officers. Line officers wear an inverted gold star above their rank stripes on their dress blue uniforms and on their shoulder boards in whites. When wearing khakis, winter working blues or coveralls they wear their rank insignia on both collars. The navy refers to non-line officers as Staff Corps officers. Both line and Staff Corps officers may be assigned as "staff officers" serving on the staff of a senior officer. Staff Corps officers wear their corps insignia, rather than the line officer's star, placed over their sleeve/shoulder stripes and on their left collar.

 

In the United States Marine Corps, all officers including warrant officers and limited duty officers (LDOs) are line officers, trained to command combat units. Unlike the Navy the Marine Corps does not have Staff Corps, consequently all Marine Engineer, Supply, and Judge Advocate Division "JAG" officers are line officers. Additionally, the Marine Corps does not have its own Chaplain, Medical, Dental, Nurse, or Medical Service Corps, instead being served by those of the Navy.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon på detta forum som vet vilken slags flygbakgrund en kapten på hangarfartyg bör ha?

 

Ska personen ha varit typ kurs 1a på flygskolan, Top Gun Instruktör, divisionschef på hangarfartyg med mycket skarpa flyguppdrag i bagaget etc för att komma ifåga?

Eller efterfrågas en person med pilotbakgrund som växlat över till fartygstjänst relativt tidigt och skaffat sig gedigen erfarenhet som erfarenhet som befälhavare på flera olika krigsfartyg innan en tjänst som kapten på hangarfartyg kan komma ifråga?

US NAVY har "bara" 11 hangarfartyg så jag antar att de är kräsna när det gäller vilka som får äran att bli kaptener på dessa enorma krigsfartyg.

 

Har inte kaptenen på hangarfartyget dessutom det övergripande ansvaret för hela hangarfartygs stridsgruppen?

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

@Kerran

En hangarfartygsgrupp styrs INTE av en kapten då dessa är strängeligen upptagna med att styra runt sin egen båt. Hangarfartygsgruppen som helhet styrs av en flaggperson med otroliga mängder guld på axlarna. Denna flaggperson behöver så vitt jag vet inte ha flygbakgrund.

Link to comment
Share on other sites

Har inte kaptenen på hangarfartyget dessutom det övergripande ansvaret för hela hangarfartygs stridsgruppen?

Det är en rear admiral som är chef för hela stridsgruppen. Han kan ha annan bakgrund än flygtjänst.

 

Tvåa.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

@Kerran

En hangarfartygsgrupp styrs INTE av en kapten då dessa är strängeligen upptagna med att styra runt sin egen båt. Hangarfartygsgruppen som helhet styrs av en flaggperson med otroliga mängder guld på axlarna. Denna flaggperson behöver så vitt jag vet inte ha flygbakgrund.

Och för att ytterligare förtydliga, så är kapten en grad och inte en tjänst! Fartygschefen, i Svenska flottan i regel en örlogskapten eller kommendörkapten har det yttersta ansvaret för allt som händer ombord. Graden captain i NATO:s flottor motsvarar kommendör i Svenska flottan...

 

Inom "the senior service" (Royal Navy!), så är det mycket vanligt att fartygscheferna på dom större fartygen (allt från OPV och uppåt!) har en bakgrund inom antingen marinflyget eller ubåtsvapnet. Dom anses nämligen vara speciellt lämpliga för det ansvar som ställs på en FC.

Då flygtjänsten är ett CVN:s enda existensberättigande så anser US Navy att en FC på ett CVN ska ha en gedigen praktisk kunskap om svårigheterna i att flyga från en stålbit i vattnet. FC på deras CVN har ofta också tjänstgjort som CAG...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

US Navys amphibious assault ships är väl också hangarfartyg?

Med sina blandning av Harrier flygplan och olika typer av helikoptrar.

 

Ska befälhaveren på dessa också ha tjänstgjort som pilot hos USMC eller USN?

 

 

Bild på ett amphibious assault ship, USS Bataan

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:USS_Bata...5);10080504.jpg

Link to comment
Share on other sites

US Navys amphibious assault ships är väl också hangarfartyg?

Med sina blandning av Harrier flygplan och olika typer av helikoptrar.

 

Ska befälhaveren på dessa också ha tjänstgjort som pilot hos USMC eller USN?

 

 

Bild på ett amphibious assault ship, USS Bataan

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:USS_Bata...5);10080504.jpg

 

 

Nej,fartygschefen på ett "amphibious assault ship" behöver inte ha flygarbakgrund.

Många av officierarna som tillhör en "amphibious force" tillbringar ofta karriären inom detta område (de perioder de har sjötjänst) och under landkommenderingarna studerar de tex vid Air War College för att iaf i teorin lära sig strategi etc.

 

Ett exempel: http://www.essex.navy.mil/Site%20Pages/CO.aspx

Link to comment
Share on other sites

En carrier CO kommer normalt fran "the naval aviation community". Borjar vid kommendorkaptensgrad att studera vid "nuke school" for att lara sig om karnkraft och dess hantering inom navyn, sedan en tour som "Big XO" for ett hangarfartyg, for att sedan bli CO for ett "deep draft" fartyg som t.ex. amfibie eller depafartyg, for att sedan komma tillbaka som CO pa ett hangarfartyg. Alltsa - banan for att bli CO pa ett hangarfartyg ar lang. Kanske 8 ar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...