Jump to content

Reservofficerare

Guest

Recommended Posts

• Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En reservofficer genomför en kortare officersutbildning som till största del inriktas mot att han eller hon skall kunna lösa en sin uppgift i krigsförbandet. Man utbildas således inte mot att verka i grundorganisationen (GRO) som "utbildare". Detta hindrar dock inte Rokare att extra tjänstgör i GRO, vilket för många ger ett välkommet avbrott från exempelvis studier m.m

Hur en reservofficer utbildas exakt har ändrats många gånger sedan jag själv utbildades 1997 och jag lämnar därför gladligen över mer exakta frågor till andra rockers på forumet.

GMY

Vad har man för chans att hamna på det regemente man gjorde sin värnplikt på?

Kommer man att i huvudsak syssla med det man gjort i lumpen eller kan man hamna vart som helst? (troligen)

Personligen skulle jag ju vilja komma tillbaka till det regemente där jag gjorde min värnplikt (P4)

I och för sig så hade jag inte tänkt att gå ROK förän efter studierna på högskolan, då kanske jag är 25 när jag börjar ROK är det något hinder?

Det torde vara rätt så stor valmöjlighet.

Jag vet min bror, Yoff, gjode sin vpl uppåt landet. Men jobbar nu på just P4. Detta för att det inte blir så långt hem.

Så man borde väl kunna läsa sig till det mesta ?

För min bror är i grunden I-man och nu sitter han och skumpar fram i ett CV 90 ;)

Detta kanske inte gav så mkt..

slut

Skillnad på yoff och resoff - ingen!

Det är givetvis en grov förenkling. Skillnaden ligger i den utbildning man erhålller. Ro utbildas för att verka i krigsorganisationen (KRO) medan Yo inledningsvis utbildas för att arbeta i förbandsproduktionen för att senare hämta in den taktiska nivån.

Men någon väsentlig skillnad i officersskapet existerar inte. Man har samma rättigheter och skyldigheter.

Är själv Ro/Lt med erfarenhet av tjänstgöring i både GRO/KRO.

• 4 years later...
Kan man läsa RO ett år och sen ta praktikåret senare, dvs inte dirket efter.

T.ex. läsa RO ett år, plugga civilt i 4, jobba lite. sen göra praktiken?

Det vanliga är att praktikåret genomförs i direkt anslutning till ROP:en och det inte säkert att DU är den som avgör det (förmodligen inte).

En anledning torde vara att FM vill vara säkra på att praktikåret verkligen genomförs. Om man skjuter på det så är det risk för att annat kommer i mellan som tex. plugga civilt i fyra år.

Varför inte göra praktikåret och sedan gå ut och plugga civilt?

/K

För min del är det så att jag redan börjat plugga och eventuellt tänker göra studieavbrott om ett par år för att bli reservare. Då känns det som att det skulle bli lite mycket att vara borta i två år på raken, och därför bättre om man kunde vänta med praktikåret. Men den dagen, den sorgen o.s.v.

För min del är det så att jag redan börjat plugga och eventuellt tänker göra studieavbrott om ett par år för att bli reservare. Då känns det som att det skulle bli lite mycket att vara borta i två år på raken, och därför bättre om man kunde vänta med praktikåret. Men den dagen, den sorgen o.s.v.

Jag förstår. Räkna inte med att få skjuta på praktikåret bara. Med tanke på FM:s personalläge på trupp nu så tror jag att det vore optimistikt i överkant att göra det.

Varför väljer man RO istället för YO/Spec? Är det för att utbildningen förmodligen kommer att vara betald?

/K

Varför väljer man RO istället för YO/Spec? Är det för att utbildningen förmodligen kommer att vara betald?

Jag har inte bestämt mig för något alls i nuläget. Från början hade jag tänkt mig att söka till flygingenjör i marktjänst, men med det nya systemet så verkar inte det finnas på samma sätt. I någon tråd på forumet skrevs det om en alternativ väg in i FM som skulle komma för akademiker, men tills jag har två av varandra oberoende A1-källor på det så verkar RO vara ett ok alternativ. Då kan jag jobba som civilingenjör civilt, och ta på mig lövhögen lite då och då.

Kan man läsa RO ett år och sen ta praktikåret senare, dvs inte dirket efter.

T.ex. läsa RO ett år, plugga civilt i 4, jobba lite. sen göra praktiken?

Ja, det går att skjuta på praktikåret även om önskan är att reservare gör året direkt efter examen då kunskapen är färsk.

Förut var det lite mer liberalt, då kunde man till och med stycka upp praktikåret och enbart tjänstgöra på sommaren då man inte pluggade civilt.

Men det du har tänkt kan jag med nästan 100 % säga att det inte går. Ett eller möjligtvis två år går nog bra. Det beror lite på hur läget ser ut på det regemente du får anställning hos, alltså är detta lokalt varierande.

@Krook

YO/Spec och RO är inte samma sak, inte ens i närheten. FM har helt olika ambition och planering för dessa två personalkategorier, precis som motiven och ambitionerna hos respektive personalkategori.

Någon som vet om man kan ansöka detta året men skjuta upp starten ett eller två år ifall man blir antagen, så det inte krockar med studierna? Undrar även om det finns någon som vet medelåldern i dagsläget på dem som går RO? Finns det någon inofficiell/officiell ålder där det kanske är försent?

Någon som vet om man kan ansöka detta året men skjuta upp starten ett eller två år ifall man blir antagen, så det inte krockar med studierna? Undrar även om det finns någon som vet medelåldern i dagsläget på dem som går RO? Finns det någon inofficiell/officiell ålder där det kanske är försent?

Nej det finns ingen "platsgaranti" så blir du antagen måste du börja direkt eller tacka nej.

Vet att det finns folk som är över 30 som går vanliga YOP så det borde inte vara några problem att söka ROP när man är därikring heller

Men det är knappast folk som har varit helt avskärmade från FM sen muck utan de har gjort någon utlandstjänst, BFA motsv. Jag skulle tippa att det är svårt att bli antagen om du har passerat 25-årsstrecket och utan att ha gjort något av ovanstående, det är iaf intrycket jag har fått av persfolket på mitt regemente.

@Krook

YO/Spec och RO är inte samma sak, inte ens i närheten. FM har helt olika ambition och planering för dessa två personalkategorier, precis som motiven och ambitionerna hos respektive personalkategori.

Nähä, säger du det?

Anledningen till min fråga var att det är i princip samma utbildningslängd och bortovaro från civilt liv under själva utbildningen.

Att FM har olika ambitioner för respektive kategori står väl klart. FM har för många RO och för få befäl på lägre nivå. RO fasas ut allt eftersom. Dock så torde behovet av RO i nivåerna 5 och 6 vara tämligen stort i överskådlig framtid för att FM ska kunna bemanna Utlandsstyrkan.

Framtidens RO ska nog inte titta för mycket bakåt. Det som kommer att gälla är internationell tjänst. Behovet i GRO minskar förhoppningsvis iom YO/Spec och några KFÖ:er är väl inte att tänka på.

Tjänstgöring i GRO kommer förmodligen begränsas till att bemanna staber under LTÖ:er och motsvarande övningar.

Satsar man på ROP:en för att kunna åka utomlands i officersbefattning?

Tjola hopp.

/K

Nu rör ju frågorna i denna tråden främst Utbildningen samt i viss mån relationen FM och RO. För de som är intresserad av vad som kan "hända sen" alltså när man väl blivit Rokare :baskerKav: så kan ni kika på dessa länkar.

Sverof

Sverofs nya Hemsida

Fyrklövern kommenteras kort på FJS sidor

Och så inte någon flottist nackar mig...

Fyrklövern är ett "kompetensdatabassamarbete" mellan FJS, KJV, Sverof och Militärtolkarna (/me sneglar på Vysti... äh.. han tolken..")

GMY

@Krook

Nähä, säger du det?

Anledningen till min fråga var att det är i princip samma utbildningslängd och bortovaro från civilt liv under själva utbildningen.

Att FM har olika ambitioner för respektive kategori står väl klart. FM har för många RO och för få befäl på lägre nivå. RO fasas ut allt eftersom. Dock så torde behovet av RO i nivåerna 5 och 6 vara tämligen stort i överskådlig framtid för att FM ska kunna bemanna Utlandsstyrkan.

Framtidens RO ska nog inte titta för mycket bakåt. Det som kommer att gälla är internationell tjänst. Behovet i GRO minskar förhoppningsvis iom YO/Spec och några KFÖ:er är väl inte att tänka på.

Tjänstgöring i GRO kommer förmodligen begränsas till att bemanna staber under LTÖ:er och motsvarande övningar.

Satsar man på ROP:en för att kunna åka utomlands i officersbefattning?

Tjola hopp.

/K

Om du förstod att det inte innebar samma sak, då spelar det ju ingen roll att utbildningen råkar vara lika lång som Spec eller hur? Men det är inget att bråka om :mellow:

Reservarnas vara eller icke vara har ju utretts en tid men nu har ju FM beslutat att kategorin ska vara kvar, de RO som fasas ut är alla de med "nollavtal". Jag tror inte att RO-behovet (eller egentligen befälsbehovet) i GRO (som idag är stort) kommer att minska så mycket i och med YO/Spec, de kommer också att åka utomlands. Det som behövs är ju en tillfällig förstärkning på förbandet när beredskapsenheter/rotationsmissioner ska skickas iväg/bemannas. FM kommer aldrig ha råd/kapacitet att ha en befälsbuffert på säg 10%. Då är tanken att RO ska fylla upp vakanserna, hur det sen blir med det får man väl se...

Men som du säger är det US som är den troligaste tjänstgöringen.

Ang. KFÖ/KRO så finns det ett stort antal RO i mitt krigsförband samt en KFÖ inplanerad i hyfsad närtid.

Hur mycket kommer utbildningarna skilja sig åt i praktiken? Vad jag förstått läser man samma saker den första terminen och någon sorts befattningsutbildning andra terminen, så det borde ju bara vara under den andra terminen det är några skillnader.

@Rokare

Varför kan inte alla reservofficerare samlas i en organisation?

@Rokare

Varför kan inte alla reservofficerare samlas i en organisation?

Beats me! /me pekar på de som åker båt....

Det lustiga är att Sverof har blivit till när först FV och Arméns delar slogs ihop och senare även Karof (Ka). Det bildades då en Amfibiesektion i Sverof, som numere heter Marinsektionen. Personligen så tror jag att det i framtiden (och även idag) är Sverof som har tyngden i relationen med FM om man skulle jämföra med SFRO som bara representerar flottan. Vi får se vad som händer i framtiden.

Inga enorma hard feelings mellan Sverof och SFRO dock, vi genomför exempelvis utbildningar tillsammans...

GMY

Fyrklövern är ett "kompetensdatabassamarbete" mellan FJS, KJV, Sverof och Militärtolkarna (/me sneglar på Vysti... äh.. han tolken..")

Något särskilt du vill veta? Tar det helst per PM.

@ 106:

SFRO är, som jag förstått det, egen organisation av samma anledning som kustjägarnas kamratförening är skild från resten av KA/amf. Det handlar om exklusivitet och nätverksmöjligheter.

Sen tror jag också att det är bra för flottisterna att närma sig Sverof.

Något särskilt du vill veta? Tar det helst per PM.

Nope, inget speciellt.. Är ju få FJS:are och på tok för många KJ att snegla på här så det fick bli en tolk som åkte med på ett hörn :unsure:

No pun intended...

GMY

Var står ROP MED i förhållande till de nya kategorierna?

Jag har letar på rekryteringssidan utan att hitta jota, det enda som står finns på FSCs sida.

Vad läser man på ROP MED?

Hur ser karriären ut?

Någon som sett eller hört något?

För ungdoms-MÖP:ar kanske det kan vara bra att veta att det finns minst tre typer av reservofficerare:

1. De kanske vanligaste är folk som trivdes väl (och var duktiga) i lumpen men hade för stor dragning till civilt liv för att bli knektar på heltid.

2. En andra kategori är utbildade yrkesofficerare som tagit civila arbeten men vill ha en fot kvar i det gröna/blåa.

3. En icke föraktlig kategori är människor som inte egentligen är särskilt intresserade av det militära, men vet (läs: har föräldrar som är RO eller har gått på skolor där många är överklass) att en reservofficer genom tjänstgöring och personligt nätverk har fördelar i det civila livet.

Hur stora dessa kategorier är idag kan andra svara bättre på idag.

3. En icke föraktlig kategori är människor som inte egentligen är särskilt intresserade av det militära, men vet (läs: har föräldrar som är RO eller har gått på skolor där många är överklass) att en reservofficer genom tjänstgöring och personligt nätverk har fördelar i det civila livet.

Ett säkert kännetecken på en person som faller under kategori 3 är ett visitkort fullt med förkortade titlar - ungefär som en UH-rapport framförd medelst täcktabell - i vilken bokstavskombon "ROC RSN" eller liknande ingår. Återfinns i legio i Kongl. Hufvudstadens finanskretsar eller departementskretsar. :angry:

Ett säkert kännetecken på en person som faller under kategori 3 är ett visitkort fullt med förkortade titlar - ungefär som en UH-rapport framförd medelst täcktabell - i vilken bokstavskombon "ROC RSN" eller liknande ingår. Återfinns i legio i Kongl. Hufvudstadens finanskretsar eller departementskretsar. :angry:

Är väl inte helt ovant att några av dessa gentlemän innehar/innehaft attribut såsom

Grön filtmössa

Solglasögon egentligen avsedda för cruising på 30000 ft

Smidig och moderiktigt grönmålad docksta yatch..

:/

Mjaoo, förvisso. Men majoriteten är nog herrar som:

kan packa en sjösäck

gillade kapitlet "sjömanskap" i Örlogsboken bättre än kapitlet "dina vapen" i SoldF

föredrar CM BryggA före StrB-navigering