Perman Posted September 4, 2009 Report Share Posted September 4, 2009 (edited) blt.se: Gripenplan från F 17 stoppade utländskt flyg Foto: Marcus Palmgren Gripenplan från F17 stoppade utländskt flyg Ronneby 2009-08-28 | Uppdaterad 2009-08-28 I går tvingades ett av F17:s Gripenplan i beredskap flyga i överljudsfart - planet skulle nämligen stoppa ett utländskt militärplan från att flyga in i Sveriges luftterritorium. Lars Bergström, flygchef på F17 i Kallinge, säger till SR Blekinge att misstaget förmodligen inte var medvetet och att det inte var en regelrätt överträdelse, sådana ska vara mycket sällsynta. – Planet var nära svensk gräns, därför ville vi markera att vi hade uppmärksammat det, säger han till SR Blekinge. Blekinge - P4 - sr.se har även en kort intervju av flygchefen på F 17, Lars Bergström, angående incidenten: F 17-plan fick stoppa utländskt militärplan Nån som vet vad det var för utländskt militärflygplan? /Per Edited September 4, 2009 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted September 4, 2009 Report Share Posted September 4, 2009 ETT Gripenplan? Jag trodde att jakt och attackplan alltid ska agera i par? Sen är jag förvånad att man inte säger vilket land det rör sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted September 4, 2009 Report Share Posted September 4, 2009 ETT Gripenplan?Jag trodde att jakt och attackplan alltid ska agera i par? Sen är jag förvånad att man inte säger vilket land det rör sig om. Attack vet jag inte, men jakten brukar ju alltid ha en rotetvåa med sig. Men vi snålar ju på säkerheten i det här landet, så det förvånar mig föga om vi skickar upp en ensam jakt numera, från andra sidan Sverige, som får gå i överljud för att hens hinna dit och säga hej. (Nästan förvånande att han fick slösa soppa på EBK, eller superkryssade han, tro?) Nåja, han fick väl en timma flygtid i alla fall, kanske. Alltid något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 4, 2009 Report Share Posted September 4, 2009 (edited) Men, är inte det här samma incident? Finns redan en tråd på forumet. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...p;hl=ljudbangar http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=5478049 Edit: Och det var två smällar. Så det var två plan. Smällarna kom med kanske 30sek mellanrum. Edited September 4, 2009 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 4, 2009 Report Share Posted September 4, 2009 Säkert samma. Hoppas det är lite av en förändring på gång där vi följer norrmännen som annonserar ut till pressen när incidenten har utfört uppdrag... fast å andra sidan är det nog lite för mycket att hoppas på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 4, 2009 Report Share Posted September 4, 2009 Dock brukar både baggarna och britterna ge hemland för det utländska flyget. I detta fall verkar det vara det okända landet i vår närregion, 'stormakt Gul' som står för kränkningarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts