Hans S Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 Mätlyspatronen till signalpistolen, hur används eller användes den? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 Exakt hur vet jag inte men det fungerar så att man monerar signalpistolen i en ställning med hjälp av de två hålen i kolvens bakkant så att pipan är riktad rakt upp. När man sen skjuter upp mätlysen så kan man med ett instrument använda ljuset från mätlyspatronen för att mäta, vad vet jag inte. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 Långt bak huvudet har jag för mig det handlar om vindavdrift för artilleri.. Typ att kunna ta reda på vindhastigheten fast man står inne i skogen. Men jag yrar säkert bara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted September 3, 2009 Author Report Share Posted September 3, 2009 Den där ställningen har jag ett bildminne av. Vindavdrift, kanske - mitt eget spån är att det något man sköt upp för att artilleriet skulle kunna positionsbestämma var man var. Ett annat förslag var "Har för mig att man bl.a. använde mätlys i syfte att kunna erhålla säkert geodetiskt underlag för skjutande förband." Tack hursomhelst. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted September 5, 2009 Author Report Share Posted September 5, 2009 Själv är bäste dräng, se vad jag hittade i bokhyllan hemma. Ingen copywright så jag bryter väl inte mot några regler som scannar och postar? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted September 5, 2009 Author Report Share Posted September 5, 2009 Dessutom, min slutsats är att mätlysen måste ha använts då man hade två kända positioner och en tredje okänd. Upp med en mätlys och två snabba avmätningar med syftkompass eller liknande och voilá - tredje positionen känd. Rent tekniskt så skulle det väl räcka med en avståndsmätare, kompass och en position känd men det undrar jag allt om jag tror på. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts