Jump to content

Vilken dator för bild och lagring

Kustbo

Recommended Posts

Tänkte under hösten skaffa en ny PC och vill ha en stationär då den ska användas till ganska specifika saker och vill ha mest pang för pengarna som vanligt och budget ligger på ca 6000kr, behöver bara datorn då all kringutrustning redan finns.

Huvudfunktionen för den är att redigera bilder från digitala systemkameran som fotar i RAW format, sen ska den användas för att scanna in gamla diabilder för redigering, och så behövs mycket lagringsutrymme så min 500GB HDD, gärna med plats för en yttterligare disk framöver.

Vet att jag inte får någon värsting bildredigeringsdator för de pengarna men det är vad ekonomin klarar av.

Vet inte om jag ska invänta Win7 eller köra på Vista sen blir det nog Photo Shop Elements 7 för bildredigering men inte så många andra mjukvaror.

Sen vill jag få till en nätbaserad backup förutom de externa diskar jag använder idag, har en hemsida på ett webbhotell som jag FTP.at över en del till men det tar sån tid, så finns något smidigt sätt att skynda på det eller någon enkom tjänst för detta?

Bilderna är ganska stora 15-20MB/styck i RAW format och så 1-2 varianter i JPEG olika kvalitet, ska också ha med ca 2500-3000 diabilder i TIFF som är 25MB/styck dessa i JPEG också så många GB blir det i slutändan!

Alla tips och förslag på lämplig dator speciellt vad gäller grafikkort, proscessor och RAM för jag är dålig på komponenter och dess olika kvalitet, helst en färdig då jag inte gillar att bygga själv.

Tacksam för tips och erfarenheter.

Lite OT men win7 finns redan ute som gratis download

microsoft

Dock så kommer man behöva betala i ett senare skede. Men då alla jag känner som använder win7 säger att det är överlägset bättre vista så kan det ju vara värt att prova.

Har också bara hört positivt om Win 7 och visst finns det nu med men denna burk är på inköpsplaneringsstadiet ännu och de nuvarande får behålla de OS de har.

Bra webbhotell har jag och uttrymmet med men jag vill få över infon snabbare, kanske funkar att köra mapparna i Win komrimeringsfunktion och köra över dem så, men vill ju ha en kvalitetsfölustfri komprimering då det är bilder?!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...