Jump to content

Program för att skanna dokument till bild/pdf med flatbädd?

LeadHead

Recommended Posts

Jag har länge närt en dröm om att i "större skala" skanna en massa "papper" som ligger och tar upp plats hemma. Allt från tidningsurklipp/tidskriftsartiklar, udda bruksanvisningar till ditt och datt, informationsbroschyrer samt annat som jag vill spara utan att ge upp verkligt förvaringsutrymme.

Skannern är en Epson Perfection 1240U (från 2002?). Till denna behöver jag ett program som låter mig snabbt och enkelt ställa in lämpliga inställningar för att scanna t.ex. en svartvit bruksanvisning eller en tidskriftssida i färg till ett smidigt dokumentformat. I övrigt behöver jag inte så mycket automatisering. Skannern är ju ändå högst manuell.

Jag är inte primärt intresserad av OCR, dvs. jag behöver inte kunna få fram redigerbara textdokument.

Hittils har jag främst prövat att skanna med Vuescan som jag tidigare använt för foton men det är lite meckigt och inte heller optimalt att få dokumentet som en bildfil. Bl.a. för att jag vill ha mina bildfiler associerade med Photoshop och liknande program, samt för att bildvisningsprogram i regel inte är optimerade för läsning. PDF vore smidigt...

Jag har Googlat och kollat download.com men det mesta är antingen OCR-program eller bild-till-pdfkonverterare. Jag vill bara skanna direkt till PDF.

Givetvis ska det vara så billigt som möjligt och gratis är ju gott... :-D

Några tips?

• 2 months later...

Har tidigare använt Omniscan en hel del och det funkar mycket bra enligt mig.

Jobbet ligger i att scanna böckerna, om man inte skär ner dem och har dokumentmatare...

Programmet kan även hålla isär spalter med mera.

Finns en inbyggd funktion i Adobe Acrobat också, den stora betalversionen alltså.

/martin

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...