Jump to content
Sign in to follow this  
Kn Glock

Kvaliteten på SoldF, Sjunkande kvalitet? Vad göra?

Recommended Posts

Jag tycker att The_swede är en av de största tillgångarna som finns på soldf, att det finns medlemar som tycker att han ska sluta vara moderator på soldf övergår mitt förstånd. När det gäller att göra forumet bättre anser jag att soldf har lyckats bra när det är kunskap och kunskapsförmedling som står i fokus. Inte som det är på en massa andra forum där det är stora animerade signaturer, det startas femton trådar om samma ämne och hälften av alla inlägg innehåller text som *lol* ;) eller :baskerPa:

Soldf tycker jag är duktiga på att städa undan personliga påhopp, bara att titta in på valfritt forum och det går snabbt att hitta personliga påhopp. Här tycker jag det är svårt att hitta sådant.

Slutligen så är soldf duktiga på att hålla trådarna on-topic, i vanliga forum kan det gå ganska snabb innan trådar är off-topic.

händer inte nått och om det skulle hända att någon skriver nått i forumet så stängs tråden eller försvinner

trist har det blivit är på soldf

är det bara jag som tycker så?

mvh

dxs

Anledningen till att trådarna stängs är enkel...

Ny tråd startas upp med innehåll som redan finns i en annan tråd pga att trådskaparen inte kollar upp vad som redan finns.

Är ju faktiskt rätt onödigt att ha 4-5 trådar som handlar om precis samma sak.

För övrigt tycker jag att forumet rullar på fint.

Alltid mycket intressanta inlägg att läsa när man kommer hem från jobbet :)

bg_band2.jpg

Jag har nu slagit ihop DXS:s tråd om hur dåligt forumet är med den befintliga tråden som låg högst upp i Feedback-delen av forumet.

Tre budskap:

1. Det är medlemmarna som gör forumet

2. Följ anvisningarna

3. Är forumet så dåligt, sluta då läs det då.

/Morgontrött Blågul

--------------------

REGLER

bg_band2.jpg

Jag har nu slagit ihop DXS:s tråd om hur dåligt forumet är med den befintliga tråden som låg högst upp i Feedback-delen av forumet.

Tre budskap:

2. Följ anvisningarna

/Morgontrött Blågul

--------------------

REGLER

då är de nog så att jag kommer sluta läsa här .inte så svårt val faktiskt , typ

händer inte nått och om det skulle hända att någon skriver nått i forumet så stängs tråden eller försvinner

mvh

dxs

JA

bg_band2.jpg

Tre budskap:

2. Följ anvisningarna

/Morgontrött Blågul

--------------------

REGLER

TRIST MEN DÅ DU VILL DETTA UTFÖR VI DIN ÖNSKAN

HEJDÅ

Gillar SoldF, till och med så mycket att jag efter att ha svurit att aldrig besöka sidan igen är tillbaka.

Det enda jag har att invända är att BG ibland agerar som en nyutämd sergerant, dvs tar till KSP:n när en enkel örfil skulle räcka, det var det som fick mig att ta en lång paus, det plus att att argumentera med BG är som att polera en gammal känga, du kan aldrig vinna, oavsett om du har rätt eller inte.

En viss ödmjukhet från BG skulle få forumet att nå ny höjder skulle jag tro, dvs liiite högre i taket!

//Nisse

Ursäkta herrar blå/gul men har det införts samma censurregler här som i FM?

Synd att ni tar bort talande inlägg, förstärker inte förtroendet precis...

Vad gnäller vi över den här gången?

Vad gnäller vi över den här gången?

Igår (eller tidigare idag) fanns det ett inlägg som citerade Dobbermans senaste inlägg och menade att det var talande för blåguls attityd. Nu är det inlägget borta.

jepp , ställer mig också lite undrande varför man tar bort vissa inlägg ibland.

Sedan kan jag ju iofs tycka att skall man komma med kritik till BG så kan man utveckla det och gärna försöka att komma med konstruktiv kritik.

Nu var ju det senaste citatet i denna tråden med Dobbermans citat ganska talande och kunde givit något konstruktivt kanske?

Hoppas du inte ser detta inlägget som gnäll Ing !

Nu har jag personligen inte rört inlägget eller haft åsikter om det då jag varit från dator ett tag.

Men i det gick ut på "titta så han skriver all kritik är bekräftad".

Visst är det så.

All kritik är befogad, de som gnäller över att Soldf är sämre än förr har helt rätt, så är det.

Felet är 100% Blå/Gul:s, naturligtvis är det så, för det är ju vi som skriver och skapar trådar?

mvh

dxs

Låt oss ta en titt på det inlägget:

Förstklassigt, vi låser alla trådar, en sanning utan tvekan.

Vi är öppna för kritik på oerhört många plan, tillför gärna något.

Vissa sitter och gnäller över sina "höga medlemsnummer" och att allt var bättre förr, men så återskapa den debatten då?

En del sitter mest i denna tråd och skiver, har man verkligen inte annat man vill tillföra forumet är man kanske mest ute efter att

påtala att alla andra gör fel (inga namn).

Som framgått så oerhört många gånger här i tråden är det tämligen lätt att påverka kvaliteten på forumet, skriv!

Angående det nu omtalade inlägget: Ja jag tröttnade en smula på den fantastiska upprepning av ett mantra som vid det här laget är väl förankrat hos alla.

Nu har jag personligen inte rört inlägget eller haft åsikter om det då jag varit från dator ett tag.

Men i det gick ut på "titta så han skriver all kritik är bekräftad".

Visst är det så.

All kritik är befogad, de som gnäller över att Soldf är sämre än förr har helt rätt, så är det.

Felet är 100% Blå/Gul:s, naturligtvis är det så, för det är ju vi som skriver och skapar trådar?

mvh

dxs

Låt oss ta en titt på det inlägget:

Förstklassigt, vi låser alla trådar, en sanning utan tvekan.

Vi är öppna för kritik på oerhört många plan, tillför gärna något.

Vissa sitter och gnäller över sina "höga medlemsnummer" och att allt var bättre förr, men så återskapa den debatten då?

En del sitter mest i denna tråd och skiver, har man verkligen inte annat man vill tillföra forumet är man kanske mest ute efter att

påtala att alla andra gör fel (inga namn).

Som framgått så oerhört många gånger här i tråden är det tämligen lätt att påverka kvaliteten på forumet, skriv!

Angående det nu omtalade inlägget: Ja jag tröttnade en smula på den fantastiska upprepning av ett mantra som vid det här laget är väl förankrat hos alla.

Det var jag som skrev inlagget som blev borttaget.

Jag tycker att konstruktiv kritik bor innehalla exempel pa fall dar saker skulle kunna skotas pa ett annat satt. I det har fallet sa handlade det om att jag helt enkelt belyste att en medlem skrev "jag kommer nog inte fortsatta besoka soldf", och da helt sonika kickar BG ut medlemmen fran forumet.

Jag tyckte det hela handlade om att exemplifiera ett beteende som det klagats pa, och det ar val om nagot konstruktivt?

Det var jag som skrev inlagget som blev borttaget.

Jag tycker att konstruktiv kritik bor innehalla exempel pa fall dar saker skulle kunna skotas pa ett annat satt. I det har fallet sa handlade det om att jag helt enkelt belyste att en medlem skrev "jag kommer nog inte fortsatta besoka soldf", och da helt sonika kickar BG ut medlemmen fran forumet.

Jag tyckte det hela handlade om att exemplifiera ett beteende som det klagats pa, och det ar val om nagot konstruktivt?

Vilket sammanträffande, det var jag som utfärdade respass till den medlem som önskade utträda ur samlingen!

Du har ingen aning om hur rätt du träffar i ditt antagande att detta var att

exemplifiera ett beteende
.

Beteendet jag syftar på är följande:

Medlem (oftast ny) kommer in och börjar författa inlägg, ibland BRA inlägg som är intressanta och roliga.

Ibland inte så intressanta och roliga, utan mer av typen "finns 34 trådar om Ak5 redan".

Medlemmen blir arg trots att det förklaras varför hans tråd låses och kastas.

Därefter kommer "ultimatumet": Ska det vara på det här sättet kommer inte jag att läsa mer på Soldf.

Ok.

"Så här är det".

Vi kommer ta bort trådar som redan finns.

Vi kommer även att se till att de regler som ni alla har godkänt efterföljes.

Vi kommer vidare inte att låt medlemmar ställa ultimatum

Jättetråkigt men väljer han det är det bara för oss att acceptera.

Nu har inte jag koll på aktuell stat men jag är tämligen säker på att över 85% av alla modereringar är borttagande av inlägg som är:

Befintliga ämnen.

Dubbelposter.

Användarmissar.

Om en medlem har åsikter är PM funktionen ypperlig att använda till berörd B/G.

Men om en moderering sker i linje med det vi SKALL göra och medlemmen hotar "med att sluta skriva" ja då kommer han antagligen

sluta skriva.

Sen hur formuleringen vart, ja det var en fredag jag hade just kommit hem och var redigt trött på denna typ av inlägg.

Ångar jag den?

Nä, inte värst.

Han uttryckte att han ville avföras, så blev det.

Det var jag som tog bort inlägget eftersom det knappast tillförde något konstruktivt.

Fortsätt komma med konstruktiva inlägg. Gnäll anses inte vara konstruktiv och kommer även fortsättningsvis raderas för att hålla tråden produktiv.

Varför tror ni att vi blågula som gör det här helt frivilligt vill ha okonstruktiv skit kastad på oss? Vilket syfte fyller den här tråden egentligen?

Självklart vill vi ha ett bra bra forum som kontinuerligt utvecklas men formen av feedback ska vara på ett sätt som gör att mottagare (dvs vi blågula) faktiskt känner att det är befogat, nyanserat och syftande till en bra utveckling. Dxs inlägg var inte direkt av den karaktären och inte heller den som kritiserade Dobberman för att denne markerade dxs´val.

/Krook

Blågul

Det var jag som tog bort inlägget eftersom det knappast tillförde något konstruktivt.

Tycker du ja.

Det är ju här vi har ett av problemen. Att överhuvudtaget ta bort inlägg är i min mening generellt en stor inskränkning i yttrandefriheten (sen finns det givetvis regler som ska följas då det är motiverat men det är inte relevant just nu). Just i det här fallet när inlägg berör ert handlande direkt så sitter ni givetvis i en väldigt prekär situation (jäv) för all moderering ni gör. Tar ni bort såna här inlägg så kommer givetvis många medlemmar direkt misstänka att ni gjorde det för att på något sätt gynna er själva oavsett om det förhåller sig så eller inte. Och om nu inlägget är 'gnälligt' eller 'okonstruktivt' så visar ni ju tvärtom att ni är väldigt toleranta moderatorer som låter detta stå kvar och medlemmarna kommer direkt att tänka - fan vilka rakryggade killar som inte bryr sig om en massa fjantigt gnäll, respekt!

Detta är ju givetvis ert beslut hur ni vill uppfattas i medlemmarnas ögon och tyvärr verkar ni ha gjort ett tydligt val. Men ni kan ju tänka på ovanstående. Jag tror i alla fall att forumet hade blivit bättre då!

Ja, det tycker jag och jag har faktiskt tolkningsföreträde.

Nu är det ju så att Soldf.com inte omfattas av Yttrandefriheten eftersom det är ett privatägt forum.

Blågula har all rätt i världen att forma innehållet åt det håll som blågul-kretsen önskar. Vi har interna bestämmelser och regler för att det ska bli så bra som möjligt men Jäv handlar det inte om eftersom det inte finns några rättigheter eller skyldigheter när det gäller forumet.

Taket är mycket högt på SoldF Forum, mycket högre än kvaliteten på många trådar och feedback. Det är dock gnället som hörs mest, som vanligt, och de som klankar ner mest på moderatorerna är sällan de som levererar bäst kvalitet i övrigt på forumet. Det kan ha med att göra att de inte förstått vad forumet handlar om eller har svårt att rätta in sig i ledet.

Liksom jag väljer att inte onyanserat såga personer som engagerar sig i diverse nätverk för kavallerister så förväntar jag mig att vuxet folk på SoldF.com kan hålla sig till god ton och förstå regler och förutsättningar. Det har visat sig svårt för vissa och många av dem som haft svårast är inte aktiva på forumet längre. Vissa har hittat ut själva men andra har behövt hjälp.

Feedback ska vara konstruktiv och det finns verktyg för att kommentera enskilda inlägg, dvs "anmäla-knappen". Om man har synpunkter på enskild blågul så tar man det i PM-form till berörd. Om man inte vill ta det med berörd så kan man alltid vända sig till mig eller Dobberman. Att gå i polemik avseende moderering i en tråd är inte rätt metod.

/Krook

Blågul

Det är ju här vi har ett av problemen. Att överhuvudtaget ta bort inlägg är i min mening generellt en stor inskränkning i yttrandefriheten (sen finns det givetvis regler som ska följas då det är motiverat men det är inte relevant just nu).
§ 17. Moderatorer, sk. BlåGul, samt administratörer har rätt att när som helst, utan förvarning ta bort och ändra i inlägg, utfärda varningar, ta bort användare, registrera IP-adresser och förbjuda användare närhelst de anser det lämpligt.

Användare som känner att inlägg är av ifrågasatt natur uppmanas att kontakta oss omedelbart via e-post eller via "Anmäl"-knappen.

Skall vi fundera på det du skriver och det som står ovan?

Problemet är när "kockar utanför köket vill röra i grytorna".

Du är inte i köket noname, du är utanför och tittar in på en liten del av verksamheten, att skapa sig en så pass bestämd uppfattning om en händelse grundat på den begränsade insyn som du har i modereringsverksamheten är ganska vågat.

Hur kan du avgöra på vilka grunder Krook tog bort ett inlägg som han inte ansåg hörde hemma här?

Kunskap? Insikt eller gissar du bara?

Kan det vara så att just den medlemmen har testat sina gränser innan, eller på annat sätt skapat en situation som gör att krook tar bort det han ser som ett "gnällinlägg"?

Jag garanterar dig att Krook inte gjorde det för att skydda mig, jag står för mina inlägg och är förklarar mer än gärna dessa om tillfrågas.

Just i det här fallet när inlägg berör ert handlande direkt så sitter ni givetvis i en väldigt prekär situation (jäv) för all moderering ni gör. Tar ni bort såna här inlägg så kommer givetvis många medlemmar direkt misstänka att ni gjorde det för att på något sätt gynna er själva oavsett om det förhåller sig så eller inte. Och om nu inlägget är 'gnälligt' eller 'okonstruktivt' så visar ni ju tvärtom att ni är väldigt toleranta moderatorer som låter detta stå kvar och medlemmarna kommer direkt att tänka - fan vilka rakryggade killar som inte bryr sig om en massa fjantigt gnäll, respekt!

Eller så tänker medlemmarna " Fan vilka killar som på fritiden sitter och lägger ner så mycket tid på att hålla forumet rent och läsbart utan en massa gnäll och fjant, respekt.

Vad vet jag.

Detta är ju givetvis ert beslut hur ni vill uppfattas i medlemmarnas ögon och tyvärr verkar ni ha gjort ett tydligt val. Men ni kan ju tänka på ovanstående. Jag tror i alla fall att forumet hade blivit bättre då!

Jag tror att den konsekvens vi försöker hålla visar att vi hoppas på att folk vill lägga energi och tid på att skriva bra och läsvärda saker på forumet. Jag tror i alla fall att forumet blir bättre då!

Afton

Text text text

Här har vi som jag ser det störst friktion med två kategorier av medlemmar.

1. Den unga nya medlem som text text text

2. Den ibland lite äldre och mognare medlemmen, oftast nyreggad, som inte har så stor internet/forumsvana. Här ställs vi istället inför friktionen "Ni skall minsann inte komma och styra och ställa med mig ty jag.. bla bla bla". Här relateras det ofta till yttrandefrihet, egen mognad, ställning inom FM eller civilt näringsliv, universitetsutb m.m. Denna medlem tycks alltså ha ett engagemang men inte riktigt förstått förutsättningarna med ett modererat forum.

Som tur är har vi rätt lätt att hantera dessa två kategorier i och med ett, som jag ser det, bra och omfattande regelverk. Sen är de ju också en försvinnande liten del av vår medlemsskara. En överväldigande majoritet sköter sig ju exemplariskt och det skall ni alla ha en eloge för.

GMY

Afton

[...]

GMY

Tack för ett seriöst svar!

Men det jag vill debattera är snarare

1. Stämmer min känsla av att aktiviteten har minskat på senare år

2. I så fall, vad är problemet och går det att få en bättre balans mellan skåpsordning och fri debatt?

Tycker du ja.

Det är ju här vi har ett av problemen. Att överhuvudtaget ta bort inlägg är i min mening generellt en stor inskränkning i yttrandefriheten (sen finns det givetvis regler som ska följas då det är motiverat men det är inte relevant just nu). Just i det här fallet när inlägg berör ert handlande direkt så sitter ni givetvis i en väldigt prekär situation (jäv) för all moderering ni gör. Tar ni bort såna här inlägg så kommer givetvis många medlemmar direkt misstänka att ni gjorde det för att på något sätt gynna er själva oavsett om det förhåller sig så eller inte. Och om nu inlägget är 'gnälligt' eller 'okonstruktivt' så visar ni ju tvärtom att ni är väldigt toleranta moderatorer som låter detta stå kvar och medlemmarna kommer direkt att tänka - fan vilka rakryggade killar som inte bryr sig om en massa fjantigt gnäll, respekt!

Skall ta ett litet exempel här, och samtidigt så kan du noname få föregå med gott exempel efteråt och ta till dig av det jag skriver.

Här skrev jag den 26.e januari bl.a av olika medlemskategorier och då bl.a kategori två som ofta hänvisar till yttrandefriheten. En frihet som för övrigt inte gäller över huvudtaget här inne. En kvittens från noname kom rätt snabbt att diskussionen önskades i annan riktning, dock var ju mitt inlägg inte bara riktat till honom utan en mer allmänt hållen förklaring till Er alla om min syn. Jag antar ju då att man läser detta, tar det till sig och tänker "Jaha, så tänker de/han.." Döm då om min förvåning och känsla av frustration då jag loggar in idag, snudd på exakt två månader senare, och läser att noname bygger sin del av sin argumentation på detta.

Nåväl detta är bara ett exempel ur en djungel av inlägg som för en användare är bara just ett inlägg men för oss BG är en upprepning för kanske trettonde gången. Krydda nu denna relativt fokuskrävande diskussion med allt annat bös här inne som vi hanterar, allt från dubbeltrådar, brott mot §14, galningen från Trängreg i skövde som skriker "Vi äger skövde" eller den ack så hormonstinne Karlsborgaren som framför datorn hemma, iklädd blå gbs-jacka med vit text, basunerar ut att hans skvadron minsann är bäst för den var först i strid i affe.. Då har ni helt plötsligt en vardag som vi valt att styra hårt, på vårt sätt, med hårda modereringar. Visst, ibland missar vi, gör fel eller har otur när vi tänker precis som noname ovan kan läsa något för två månader sedan och sedan hänvisa till detsamma. Men vi är väl också bara människor?

Min rekommendation till er som engagerar er i denna tråd är att ta en funderare på vad ni vill uppnå? Vill ni ge oss feedback, gör så på ett konstruktivt sätt och med en vetskap om att vi bestämmer och vi ändrar det vi vill ändra. Se det här för vad det är, ett forum som vi driver på ideell basis, och vi möblerar om här när vi vill och hur vi vill, precis som jag möblerar om hemma precis när min sambo vill, och hur hon vill... :rolleyes:

Skämt å sido. Är jag maktfullkomlig nu? Tveksamt.. Snarare är det så att vi behöver konstatera detta forums förutsättningar.. Och dessa är att vi har en stor massa medlemmar som skriver på forumet och kanske aldrig ens läser denna tråden men som är de som gör forumet. Sen har vi en del som skriver konstruktiv kritik här som vi tar till oss och eftersträvar att utveckla.. Och sen har vi de som envist agiterar här inne för något de aldrig kommer få, eftersom de inte är de som bestämmer och eftersom vi gör som vi vill? Ibland ber de till och med BG's att sluta vara BG, eftersom just de vet bättre än den BG'n. Vad blir mervärdet för forumet att vi argumenterar vidare med dem? Noll.. Så kom med feedback och konstruktiv kritik, men förvänta er inte att vi skall dansa efter allas pipa, för det är inte här inne mervärdet i forumet skapas, det är där ute i de andra forumen när ni medlemmar skriver om ämnen.. on topic.

GMY

Just i det här fallet när inlägg berör ert handlande direkt så sitter ni givetvis i en väldigt prekär situation (jäv) för all moderering ni gör. Tar ni bort såna här inlägg så kommer givetvis många medlemmar direkt misstänka att ni gjorde det för att på något sätt gynna er själva oavsett om det förhåller sig så eller inte. Och om nu inlägget är 'gnälligt' eller 'okonstruktivt' så visar ni ju tvärtom att ni är väldigt toleranta moderatorer som låter detta stå kvar och medlemmarna kommer direkt att tänka - fan vilka rakryggade killar som inte bryr sig om en massa fjantigt gnäll, respekt!

Eller så tänker medlemmarna " Fan vilka killar som på fritiden sitter och lägger ner så mycket tid på att hålla forumet rent och läsbart utan en massa gnäll och fjant, respekt.

Vad vet jag.

Eftersom det verkar som gnället hörs mest så tänkte jag meddela hur nöjd jag är över forumet och dess moderering. Det är inte många forum som jag bryr mig om att följa just på grund av bristande moderering. Här på soldf så slipper man se en hel del tjaffs, taskigt skrivna inlägg, och dumma kommentarer. Trådar som efter hundra inlägg fortfarande handlar om det som rubriken indikerar. Jag tycker att moderatorerna gör ett fantastiskt bra jobb, med enligt mig ett mycket gott tålamod, jag skulle ha skickat en del individer i omloppsbana för länge sedan.

Taket är inte lägre än vad man kan förvänta sig i det allmänna rummet IRL. Men det kanske är det som stör en del individer? Att man inte kan bete sig som många gör på resten av internet? Utan på Soldf måste man bete sig som man gör i "verkligheten"? Vad vet jag? Vad ni än gör BG, fortsätt så här!

/

Eftersom det verkar som gnället hörs mest så tänkte jag meddela hur nöjd jag är över forumet och dess moderering. Det är inte många forum som jag bryr mig om att följa just på grund av bristande moderering. Här på soldf så slipper man se en hel del tjaffs, taskigt skrivna inlägg, och dumma kommentarer. Trådar som efter hundra inlägg fortfarande handlar om det som rubriken indikerar.

Jag instämmer i detta. SoldF har i min mening en trevligt hög signal/noise ratio, och det gäller både sakfrågor och humor. Jag tror inte att jag är ensam om att ha en hel del annat att göra än att följa SoldF, så jag uppskattar verkligen att BlåGul gratis ställer upp med sin tid för att hålla forumet ordnat och rent från det skräp som omodererade forum snabbt fylls med. Jag tror inte heller att det som håller tillbaka SoldF från att bli mer aktivt är att BlåGul är för strikta, utan istället att folk är för lata, tidsbegränsade, eller vad det nu är som är orsaken, för att skriva.

Under min beväringstjänst så inpräntades vikten av ett ledarskap baserat på "följ mig och gör som jag gör" samt "du ska inte kräva av andra vad du inte kan göra själv", och detta är fortfarande en ledstjärna för mig även i det civila. Så till alla de som vill ha ett mer aktivt SoldF; fråga er vad ni kan göra för att göra för att åstadkomma det, och börja göra det. Eller med andra ord; klaga mindre på att folk skriver lite, och skapa istället nya intressanta trådar, och skriv intressanta svar i befintliga trådar.

Sist, men inte minst, BlåGul är inte något annat än människor, och om vi bortser från undantagen politiker och religiösa ledare, så råkar de flesta människor ibland begå misstag, eller på annat sätt agera inperfekt. Om man inte kan visa överseende med detta, så bör man i min mening även fråga sig vilken grad av överseende och "nåd" man förväntar sig, och bör kunna förvänta sig, för sin egen del från andra.

Kan det vara så att just den medlemmen har testat sina gränser innan, eller på annat sätt skapat en situation som gör att krook tar bort det han ser som ett

Ar den har meningen syftad att galla mig da? Har aldrig blivit varnad eller tillrattavisad, och mitt inlagg som blev raderat var mitt forsta i denna trad.....

Hypotetiskt scenario, men nej du är inte den jag syftade på.

Men den som utlöste diskussionen kan återfinnas kategorin.

Ska vi ta stridspaus i diskussionen, kanske?

Det blev lite val hett harinne..... :rolleyes:

Det blev lite val hett harinne..... :baskerKav:

Men va fan! Vi har ju knappt värmt upp! Viker du ner dig? Jag hör redan hur Dobber är på väg och han kommer ta dig på orden exakt vad det gäller paus och du kommer inte kunna logga in på två månader! :lala:

Skämt åsido. Bra där VMI2002! De rader du skrev ovan skulle, på övriga forumet, minska vårt BG-arbeta och insatser med säkert 75%. Jag vill koppla detta till det som imint skrev ovan nämligen:

Taket är inte lägre än vad man kan förvänta sig i det allmänna rummet IRL. Men det kanske är det som stör en del individer? Att man inte kan bete sig som många gör på resten av internet? Utan på Soldf måste man bete sig som man gör i "verkligheten"?

Han har en poäng här. Tro mig när jag säger att om vi skulle beräkna ett genomsnitt så skulle det nog inte vara en lögn att säga att varje BG-ingripande skapar i snitt 4-5 pm som ni som användare aldrig ser. Varför då detta höga snitt? Jo för trots att en stor del av våra åtgärder aldrig leder till någon återkoppling från den som blir tillsagd så har vi regelbundet diskussioner via PM med folk som "minsann inte gjort fel/inte tänker ta någon skit från någon moderartor/minsann kan våra grundlagar och gärna föreläser om dem". Märkligt nog finns det en aldrig sinande ström av denna typ av medlemmar, de som vägrar rätta in sig och skall ha sista ordet. Om ni vanliga användare visste mängden kb/mb/gb som produceras av dessa löddriga löpare, och hur många kubik frustration som de skapar hos oss moderatorer, så hade nog många av er haft en signatur här på forumet i stil med "BG? Nej tack, skulle aldrig falla mig in, inte en djävla chans att jag står ut med det.."

Så.. kan nu samtliga användare som läser denna tråd (jag tror den stora massan skiter fullständigt i den och loggar in för att de vill läsa om något militärt) fundera på hur de kan handla i VMI2002's anda. Dvs fråga sig själva "Vad skall vi lägga focus på egentligen här idag?"

Avslutningsvis. Om jag missuppfattat dig VMI2002, och du egentligen menade något annat så hoppas jag du förstår att jag i detta ärende har suveränt tolkningsföreträde och att du därefter kommer upptäcka att du endast kommer kunna posta inlägg i markan, och då specifikt i tråden "Knyppling by VMI2002. Hur jag började, och hur jag till slut kom att enbart använda rosa garn."

GMY

Det blev lite val hett harinne..... :baskerKav:

Men va fan! Vi har ju knappt värmt upp! Viker du ner dig? Jag hör redan hur Dobber är på väg och han kommer ta dig på orden exakt vad det gäller paus och du kommer inte kunna logga in på två månader! :lala:

Skämt åsido. Bra där VMI2002! De rader du skrev ovan skulle, på övriga forumet, minska vårt BG-arbeta och insatser med säkert 75%. Jag vill koppla detta till det som imint skrev ovan nämligen:

Taket är inte lägre än vad man kan förvänta sig i det allmänna rummet IRL. Men det kanske är det som stör en del individer? Att man inte kan bete sig som många gör på resten av internet? Utan på Soldf måste man bete sig som man gör i "verkligheten"?

Han har en poäng här. Tro mig när jag säger att om vi skulle beräkna ett genomsnitt så skulle det nog inte vara en lögn att säga att varje BG-ingripande skapar i snitt 4-5 pm som ni som användare aldrig ser. Varför då detta höga snitt? Jo för trots att en stor del av våra åtgärder aldrig leder till någon återkoppling från den som blir tillsagd så har vi regelbundet diskussioner via PM med folk som "minsann inte gjort fel/inte tänker ta någon skit från någon moderartor/minsann kan våra grundlagar och gärna föreläser om dem". Märkligt nog finns det en aldrig sinande ström av denna typ av medlemmar, de som vägrar rätta in sig och skall ha sista ordet. Om ni vanliga användare visste mängden kb/mb/gb som produceras av dessa löddriga löpare, och hur många kubik frustration som de skapar hos oss moderatorer, så hade nog många av er haft en signatur här på forumet i stil med "BG? Nej tack, skulle aldrig falla mig in, inte en djävla chans att jag står ut med det.."

Så.. kan nu samtliga användare som läser denna tråd (jag tror den stora massan skiter fullständigt i den och loggar in för att de vill läsa om något militärt) fundera på hur de kan handla i VMI2002's anda. Dvs fråga sig själva "Vad skall vi lägga focus på egentligen här idag?"

Avslutningsvis. Om jag missuppfattat dig VMI2002, och du egentligen menade något annat så hoppas jag du förstår att jag i detta ärende har suveränt tolkningsföreträde och att du därefter kommer upptäcka att du endast kommer kunna posta inlägg i markan, och då specifikt i tråden "Knyppling by VMI2002. Hur jag började, och hur jag till slut kom att enbart använda rosa garn."

GMY

Du tolkade mig ratt - sa var sa snall och forpassa mig inte till min alldeles egan knypplingstrad! :worthy:

Jag tycket helt enkelt att det borjade likna stallningskrig i den har traden, och det vet vi ju alla som sysslar med militara saker att det inte blir sarskilt roligt - mest gyttja och massa staende vatten i skyttegravarna. :baskerKav: Manoverkrig ar battre....

Men jag tycker vi ska fortsatta ha en konstruktiv diskussion om hur man kan forbattra forumet.

Forumet är mycket bra, moderatorerna är mycket bra, de flesta forummedlemmarna är bra. Stolpskott finns överallt, också här. Det som skulle göra forumet intressantare är om fler gör som tex Lt G Malmström, inte använda "nick". (nu har jag iofs inte kollat om det nu finns någon sådan person i FM men räknar med att andra här hade upptäckt detta)

Nu är det inte det "nick-lösa" som är det intressanta, utan att diskutera och informera om ett av de nya utbildningssystemen i FM. Det som gör diskussionen ännu intressantare är när fler kunniga (i detta fall Jake the Snake) ställer frågor som en vanlig grisbasse aldrig hade kommit på att ställa. Samtidigt som han jämför med andra utbildningssystem i FM.

Fler sådana diskussioner önskas. Det verkar finnas mycket kunskap bland forummedlemmarna, men bara en bråkdel kommer nog fram här av olika anledningar.

Jag vill nog hålla med Imint om berömmet även om jag vissa gånger tyckt att modereringen är hård så följer den reglerna.

Så det är väll reglerna jag tycker skulle ändras lite. :navy: Låt trådarna gärna fortsätta i diskussionens riktning. Ett visst ämne kan man bara ägna ett visst utrymme åt. I stället för att radera så knoppa av om någon moderator tycker att det finns en gnutta liv kvar i den ordinarie tråden.

Att snabbt stänga trådar som öppnas efter en likadan tycker jag är en styggelse. Tittar vi på Vildmannens trådöppnande i Luckan om den sydkoreanska förlisningen så finner vi att det är intetsägande. Dryga timmen senare öppnar Perman en tråd i därför avsett forum som är betydligt bättre. Blågul var snabbt framme med hänglåset i det senare fallet med hänvisning till det första.

Nu när jag korrekturläser så ser jag att Rokare varit bäversnabb och flyttat runt lite till den gamla tråden "Nordkorea".

Nåväl, mitt budskap är att hellre flytta trådar än låsa dom med hänvisning till annan tråd. I det här speciella fallet tycker jag att "Luckan" är den minst rätta platsen att placera en sådan tråd. Sjöarenaforumet är i mina ögon den rätta platsen så om Perman ögnade igenom första sidan i det forumet utan att finna en tråd om händelsen är det naturligt att öppna en tråd om det. Dundra inte på en trådlåsning om att det finns en sämre trådstart på ett sämre ställe.

Vad jag nu inte förstår är varför en sjunkande Sydkoreansk båt skall diskuteras i en tråd om Nordkorea....

J.K Nilsson

Tillägg>

Andra är snabba på att slå ihop två efterföljande inlägg av användare.

Edited by Fk Satan
Slog ihop två inlägg

Sign in to follow this